Die schuimlans is het beste product wat je kan kopen voor jouw motor.
Mooie donkere machine die natuurlijk toch vuil zal worden.
Bij wassen ontstaan toch zeer vaak krasjes. Door je DROGE motor eerst in de schuim te weken en deze daarna voorzichtig af te spuiten met een hogedrukreiniger, haal je de meeste vuiligheid er al vanaf en dat zonder de motor fysiek aan te raken. Perfect!
Vettige delen zou ik reinigen met verdunde APC. Wielen zou ik ook op die manier doen. Met behulp van zachte kwasten. Zo vies worden die niet. Je kunt APC altijd nog aanvullen met Meguiars Degreaser voor echt vette delen.
Rest van de motor voorzichtig wassen met twee-emmer-methode. Alleen de niet vette delen, want anders word je handschoen zo verschrikkelijk vies. Die deed je al met kwast en APC.
Het ruitje van de kuip als eerste wassen. Washandschoen vol met schuim er op leggen en dan in lengterichting van je motor die handschoen er overheen slepen zonder te duwen. (Het krast zooooo snel). Laat wasmiddel en handschoen het werk doen. Maar als het goed is was de ruit na weken in schuim en afspuiten al voor 98% schoon.
Daarna wederom afsluiten met hd-reiniger.
En nu het tweede hulpstuk wat ik echt onmisbaar vind. Een Metropolitan Blaster. Je zou de 4pk versie kunnen overwegen.
Met dit ding blaas/föhn je jouw motor droog en blaas je ook al het water uit de gekste plaatsen. Daarna is je motor droog.
Tussentijds verwijderen van insecten op de voorzijde van de motor. Doe ik altijd onder RUIM gebruik van stromend water en een zachte langharige schilderskwast. Water is om te weken en te smeren. De kwast om zo zachtjes mogelijk de lijken te verwijderen. En dat nogmaals onder continue stromend water. De kwast beweeg ik langzaam en met beleid over de vervuiling. Niet raggen maar aaien. Het moet langzaam en met beleid zijn werk doen. Niet in 20 seconden, maar in twee minuten.
Daarna is je motor aan de voorzijde nat, maar niet volledig gewassen! Dan is drogen met een droogdoek dus ongewenst ivm veroorzaken krasjes door aanwezig vuil en je droogdoek wordt vies.
Yep. Daar bewijst die Metropolitan wederom zijn nut. Je blaast alles droog en bent weer klaar voor volgende dag/rit.
Volgende volledige wasbeurt maak je je motor dan weer helemaal perfect.