• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en productcheck motorfiets

Naja, naast goede beading/sheeting is het natuurlijk super-makkelijk wassen omdat vuil gewoon minder goed hecht. Daarbij is de lange standtijd ook wel erg lekker, zeker wanneer je de fiets niet zo afbeult als een auto en de standtijd nog veel langer is. (SiO2 slijt mechanisch)
 
Alles is besteld en komt vandaag binnen o_O
Schiet maar raak op mijn stappenplan! Mede mogelijk gemaakt door @Quantoxx

Stappenplan
(VOOR)WASSEN -->


  1. Sterkere prewash HD spuit met Artico Magico.
  2. Voorwas laten inwerken.
  3. Afspoelen.
  4. ...(Insect Remover gebruiken indien nodig - Eveneens in laten werken en afspoelen)...
  5. Non-Ferro sprayen op merendeels van de motor. (IJzerdeeltjes lossen op, maar is ook een goede extra voorwas)
  6. Non-Ferro laten inwerken. (Kleurt paars bij aanraking met roestende ijzerdeeltjes)
  7. Non-Ferro inborstelen met natte kwast, gaat nu flink schuimen c.q. her activeren.
  8. Non-Ferro opnieuw laten inwerken.
  9. Afspoelen.
  10. ...(Indien nodig herhalen)...
  11. Handwas. (Handschoen/kwast/borstel)
  12. Afspoelen.
  13. Kleien (Voldoende glijmiddel gebruiken. De klei mag niet drooglopen!)
  14. Afspoelen.

REINIGEN -->


Met de APC+D van Poorboys World (APC's meng je aan met water, bijv. 1:10)

POLIJSTEN -->

Met een fijn polijstmiddel Monello - Finale is al voldoende. Dit polijstmiddel verwerken met een witte handpad van Monello. Afnemen met Peluche Verde's. Uitlaat behandelen met Great Lion extreme metal polish.

ONTVETTEN -->

Ontvetten met Gyeon - Prep. Deze bevatten een alcohol en ontvetter zonder het materiaal aan te tasten. Een brandschoon oppervlak zal de hechting/werking van je producten verbeteren. (Met name bij coating erg belangrijk)
Eén MF-doek spray je wat ontvetter op, neemt de materialen af en neemt met een andere schone/drogen doek het residu weer af c.q. na wrijven. Nu is alles brandschoon en klaar voor verdere stappen.


Wax/Dressing/Coating -->

De Collinite - 845 is een goede hufterproof wax. Gebruik dit op je lakwerk, ruitje, uitlaat, velgen, etc. Gebruik een wax niet op ongelakt kunststof en rubbers want dit zal gaan vlekken en daarbij ook de hechting van je andere producten tegenwerken.

Wetcoat

Als laatste stap wetcoat sprayen op de gehele motor en afspoelen met de Kärcher.

TIPS -->




    • Welke pad en doek voor wat?

    • Andere tips??!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Die schuimlans is het beste product wat je kan kopen voor jouw motor.
Mooie donkere machine die natuurlijk toch vuil zal worden.

Bij wassen ontstaan toch zeer vaak krasjes. Door je DROGE motor eerst in de schuim te weken en deze daarna voorzichtig af te spuiten met een hogedrukreiniger, haal je de meeste vuiligheid er al vanaf en dat zonder de motor fysiek aan te raken. Perfect!

Vettige delen zou ik reinigen met verdunde APC. Wielen zou ik ook op die manier doen. Met behulp van zachte kwasten. Zo vies worden die niet. Je kunt APC altijd nog aanvullen met Meguiars Degreaser voor echt vette delen.

Rest van de motor voorzichtig wassen met twee-emmer-methode. Alleen de niet vette delen, want anders word je handschoen zo verschrikkelijk vies. Die deed je al met kwast en APC.

Het ruitje van de kuip als eerste wassen. Washandschoen vol met schuim er op leggen en dan in lengterichting van je motor die handschoen er overheen slepen zonder te duwen. (Het krast zooooo snel). Laat wasmiddel en handschoen het werk doen. Maar als het goed is was de ruit na weken in schuim en afspuiten al voor 98% schoon.

Daarna wederom afsluiten met hd-reiniger.

En nu het tweede hulpstuk wat ik echt onmisbaar vind. Een Metropolitan Blaster. Je zou de 4pk versie kunnen overwegen.
Met dit ding blaas/föhn je jouw motor droog en blaas je ook al het water uit de gekste plaatsen. Daarna is je motor droog.

Tussentijds verwijderen van insecten op de voorzijde van de motor. Doe ik altijd onder RUIM gebruik van stromend water en een zachte langharige schilderskwast. Water is om te weken en te smeren. De kwast om zo zachtjes mogelijk de lijken te verwijderen. En dat nogmaals onder continue stromend water. De kwast beweeg ik langzaam en met beleid over de vervuiling. Niet raggen maar aaien. Het moet langzaam en met beleid zijn werk doen. Niet in 20 seconden, maar in twee minuten.

Daarna is je motor aan de voorzijde nat, maar niet volledig gewassen! Dan is drogen met een droogdoek dus ongewenst ivm veroorzaken krasjes door aanwezig vuil en je droogdoek wordt vies.
Yep. Daar bewijst die Metropolitan wederom zijn nut. Je blaast alles droog en bent weer klaar voor volgende dag/rit.
Volgende volledige wasbeurt maak je je motor dan weer helemaal perfect.
e97bdfe4b26363aac489b862340602f5.jpg
 
  • Leuk
Reactions: StephanMT
Insectenverwijderaar zou ik persoonlijk niet gebruiken. Dit doet ook altijd je beschermlaag aantasten. Is best agressief spul.

Ik krijg insecten altijd veilig weg op de manier zoals door mij hierboven beschreven. Waarom mensen kiezen voor een specifieke insectenverwijderaar weet ik niet goed. Mogelijk om onderweg wat te doen. Maar dan is het met dit agressievere product, omdat er blijkbaar geen tijd is om het voorzichtiger te doen.

Jij stopt zo een fles denk ik niet in je rugzak. Ik denk dat jij iedere avond thuis in de gelegenheid bent om met behulp van stromend water en een kwast hetzelfde te bereiken, maar dan veiliger en minder kwetsend voor je beschermlaag. Desnoods het water in een tweeliter fles doen en daarmee weken en spoelen.

Er zijn vele manieren om bepaalde zaken/doelen te realiseren. Dit zijn de mijne. Niet persé de beste.
 
Jij woont in Almere. Ik in Nieuw-Vennep.
Als je motor al klaar staat bij de dealer, dan kan ik NU naar je toekomen. Halen wij samen die machine op en rijden die van de dealer naar jouw huis. RUSTIG. Jij achterop. Daarna kan jij dan poetsend, aaiend, liefkozend en zittend op je motor wachten totdat je rijbewijs op de mat valt.
 
Hahah @Aficior thanks voor het aanbod! Ik wacht nog wel twee daagjes met pijn... Het poetsaanbod blijft wel staan!

Oké. Ik dacht dat je langer moest wachten. Ik vond het sneu dat het dan langer ging duren. In dat geval was ik wel naar je toe gekomen om samen jouw motor te halen en naar huis te brengen. Maar je bent zo te lezen een redelijk geduldig man. Goede eigenschap! Ik wens je toe dat je jouw rijbewijs snel in ontvangst kunt nemen. Samen een keer wassen houden we in het verschiet.

Ik ga nu even een stukje mijn nieuwe achterband inrijden.
 
Haha nou eigenlijk kan ik niet wachten maar mijn verstand zegt, doe het nou maar. Anders staat hij hier in de tuin en is het alleen maar moeilijker :tired_face: Succes en rijd voorzichtig!

Had trouwens nog even naar die Blaster gekeken maar dat ding is niet goedkoop zegmaar @Aficior Kwam een heel oud topic hier tegen over zon apparaat en daar had jij ook in geantwoord @Quantoxx heb je er inmiddels 1 of toch maar niet...
 
Nou zie ik nog een spelfout ook van me... Klopt alleen kan ik te ver gaan, hij staat in mijn verlanglijstje dus waarschijnlijk gaat ie wel komen :joy:
 
De kleinste blaster, de sidekick, werkt perfect voor de motor, mooi al het water uit alle kieren en gekke hoekjes en de rest me de droogdoek, eitje! Net nog gedaan.