• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe zwarte auto behandelen

TheSaint77

Detailing rookie
15 aug 2019
11
15
Limburg
Net nieuw dus bij deze stel ik mij graag even voor. Ik rij jaarlijks ongeveer 70.000km en in afwachting van een nieuwe, zwarte leaseauto. De Model 3 van Tesla.

Nou had ik persoonlijk veel liever een pearl white kleur besteld maar wagenparkbeheer wilde persé voor standaard, zwart.

Uit ervaring weet ik dat je alles op zwart ziet. Het is een unilak. Ik hou mijn auto's altijd uiterst schoon want ik rij er veel in dus ik bedacht ik ga zelf een coating aanbrengen. Ooit heb ik wat detailing gedaan maar dat is 20jr geleden.

Nu heb ik hier op dit moment;
  • Gewone bouwemmers, wel schoon
  • Lederen zeem
  • Washandschoen merk onbekend
  • Kärcher K3.99
  • Turtle wax auto shampoo
  • 1,2,3 systeem van Meguiars (heb ik al enkele jaren dus vraag me af of die nog in orde is)
  • DAP500 polijstmachine
Ik wil graag zelf de auto, de velgen en de ramen coaten. Hoe pak ik het aan en wat heb ik nodig?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum! :D

Oef, zwarte unilak is inderdaad killer wat vuil en dergelijke betreft.

* 20 jaar geleden wat aan ''detailing'' gedaan.
* Kleine emmers.
* Zeem
* Oude producten.
* ...

Ik raad je aan om niet ''zomaar even'' een coating aan te gaan brengen. ;)


Verdiep jezelf in de basis, dan een stap verder en dan de coatings. Goed en correct wassen is het begin van alles, dus daar zal je ook aan moeten gaan geloven.
De auto/lak/ramen reinigen en voorbereiden op een coating is ook niet zomaar gedaan en daarbij zal in het beste geval een rondje polijsten komen kijken.

Er zijn vele coatings om uit te kiezen, zoals bijv. de vele Gyeon en Nanolex coatings. (Kunststof/lak/ramen)

Middels de zoekfunctie kom je een heeeeeeel eind. ;)
 
Ik raad je aan om niet ''zomaar even'' een coating aan te gaan brengen. ;)

Dank voor je reactie. Precies de reden dat ik mijzelf heb aangemeld. Ik ben best bereid wat te investeren om een duurzaam resultaat te krijgen. En misschien pak ik daarmee het detailen weer wat op. Dus meer tips zijn welkom.

Bijvoorbeeld: Die oude polish weggooien? Ik lees elders namelijk dat als ze niet uit elkaar zijn gevallen ze dan nog bruikbaar kunnen zijn. Maar inmiddels zijn er, voor zwart, misschien wat betere alternatieven?

Gelukkig is de lak nieuw. Dus dat lijkt me een prima start.
 
Naast veel lezen hier op het forum, kan YouTube ook erg leerzaam zijn. Voordeel is dat je dan iemand hebt die het laat zien en ondertussen een verhaal doet. Dat werkt soms een stuk beter dan tekst lezen.
 
  • Leuk
Reactions: TheSaint77
Naast veel lezen hier op het forum, kan YouTube ook erg leerzaam zijn. Voordeel is dat je dan iemand hebt die het laat zien en ondertussen een verhaal doet. Dat werkt soms een stuk beter dan tekst lezen.

Youtube is inderdaad een goede tip. Ga ik doen. Nu nog kijken welke producten ik nodig heb.
 
Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginners-pakket. Check deze even om een idee te krijgen van hoe-of-wat. ;)

Een nieuwe auto is vaak niet zo nieuw als we denken, dus na een wasbeurt klakkeloos een coating erop smeren zal je weinig positiefs opleveren.

* Wassen en Reinigen. (IJzerdeeltjes/hars/teer/etc. verwijderen)
* Kleien.
* Polijsten. (Bestaande defecten verwijderen + hoogglans verbeteren + eventuele dealer-bende die erop zit verwijderen)
* Ontvetten.
* Coatings aanbrengen.

En deze stappen vergen wel de nodige kennis + producten en materialen. Daarbij zal je ook de auto binnenshuis moeten kunnen behandelen i.v.m. omgevingsfactoren zoals temperatuur/luchtvochtigheid en curetijden.

Dan nog de nazorg en toekomstig onderhoud. ;)
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met Tesla lak, maar op basis van veel verhalen kun je er vanuit gaan dat 'ie zacht is.

Tesla gebruikt watergedragen lak (eco vriendelijk, beter voor het milieu en nog veel meer groen links hippie gelul van Elon Musk...).

Veel andere merken gebruiken chemische lakken die daardoor harder zijn.

klik voor leesvoer

Lees ook eens de diverse Tesla fora door, men klaagt steen en been over de dramatische lak.
 
  • Boos
Reactions: Matsu
De lak is idd zachter dan Duitse merken maar het is nu ook geen boter.
De laatste maanden hebben ze de lak van de Model 3 mooi op punt gesteld.
Ik lees of hoor nog weinig klachten.
Eind deze maand leveren ze mijn Pearl White M3 af, fingers crossed;)
Maar zwarte lak en 70k km's per jaar, dan zou ik toch ppf folie aanbrengen.
Een coating zal niet helpen tegen steenslag, PPF wel.
Een coating zal het vuil wat beter afstoten maar meer doet het niet, laat je niets wijsmaken.
 
  • Leuk
Reactions: TheSaint77
Mocht de lak toch aan de zachte, of gevoelige, kant liggen... Dan zal een coating zoals MOHS zeer zeker bijdragen aan de hardheid. ;)

XPEL over de gehele auto kost je toch wel een paar K, volgens mij?
 
  • Leuk
Reactions: TheSaint77
Je hoeft geen volledige auto in ppf te steken.
De neus, spiegels en dorpels is voldoende bescherming tegen steenslag en dan aftoppen met een coating.
70.000km per jaar, dan kom je er niet met een coating als bescherming en zeker niet op zwarte unilak.
Alles hangt van TS zijn budget af uiteraard.
 
De vraag is of je dat uit wilt geven aan een (zakelijke?) leaseauto.

Desalniettemin: Hartelijk welkom op het forum en gefeliciteerd met de auto! Ik zag gisteren nog een video waarin de crashtestbeelden van de Model 3 en een S80 naast elkaar worden getoond, waarin je duidelijk ziet dat de Model 3 een stuk sterker is.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan ben je welkom om eens te kijken of de lak daadwerkelijk zo beroerd is als wel eens wordt gezegd. Na al die verhalen ben ik benieuwd geworden.
 
Mocht de lak toch aan de zachte, of gevoelige, kant liggen... Dan zal een coating zoals MOHS zeer zeker bijdragen aan de hardheid. ;)

Kijk, hier heb ik wat aan! Dank!

De vraag is of je dat uit wilt geven aan een (zakelijke?) leaseauto.

Jij snapt het!

Desalniettemin: Hartelijk welkom op het forum en gefeliciteerd met de auto! Ik zag gisteren nog een video waarin de crashtestbeelden van de Model 3 en een S80 naast elkaar worden getoond, waarin je duidelijk ziet dat de Model 3 een stuk sterker is.

Dankjewel. Ik ben ook erg benieuwd naar de auto. Helaas krijgen de punten aan de Model 3 die de Duitse kwaliteit niet halen meer aandacht dan dit soort, ook erg belangrijker kwaliteitspunten.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen dan ben je welkom om eens te kijken of de lak daadwerkelijk zo beroerd is als wel eens wordt gezegd. Na al die verhalen ben ik benieuwd geworden.

Ik woon overal in de buurt met 70.000km per jaar dus ik kom graag een keer een kop koffie doen bij jou. Dan kunnen we dat eens samen bekijken inderdaad! Dank voor het aanbod!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Nu heb ik hier op dit moment;
  • Gewone bouwemmers, wel schoon
  • Lederen zeem
  • Washandschoen merk onbekend
  • Kärcher K3.99
  • Turtle wax auto shampoo
  • 1,2,3 systeem van Meguiars (heb ik al enkele jaren dus vraag me af of die nog in orde is)
  • DAP500 polijstmachine
Ik wil graag zelf de auto, de velgen en de ramen coaten. Hoe pak ik het aan en wat heb ik nodig?

Als eerste, welkom hier...Als je je veel wilt inlezen, moet je net als ik "gewoon" even door je rug gaan en 2 dagen op bed van alles zoeken op zowel het forum als youtube! :laughing: :laughing:

Maar om te beginnen, kijk eens bij onderaan @Quantoxx zijn berichten, die heeft een mooi stappenplan staan daar om mee te beginnen.

En hou mij ( en anderen ) op de hoogte van jou ontmoeting met @Jansen
 
Als eerste, welkom hier...

Dank! Wat een warm bad hier :)

Als je je veel wilt inlezen, moet je net als ik "gewoon" even door je rug gaan en 2 dagen op bed van alles zoeken op zowel het forum als youtube! :laughing: :laughing:

Dank voor je tip :p

Maar om te beginnen, kijk eens bij onderaan @Quantoxx zijn berichten, die heeft een mooi stappenplan staan daar om mee te beginnen.

Ik zie dat op een of andere manier niet op mijn mobiel, maar nu ik via de PC keek wel. Dus heb het net open geklikt en ga dat als eerste eens bestuderen.

En hou mij ( en anderen ) op de hoogte van jou ontmoeting met @Jansen

Uiteraard! Ik zal proberen dit topic voorlopig te gebruiken om de voortgang van het gehele project vast te leggen.
 
  • Leuk
Reactions: Rippie
Er zal vast een kern van waarheid in zitten @TheSaint77, zelfs in het Tesla-forum gaat het er over, met oa vragen over welke coating op de lak te zetten...:



 
Er zal vast een kern van waarheid in zitten

Zeker. Maar laten we eerst maar eens zien hoe het straks met mijn exemplaar is gesteld. En ik zal proberen de lak te laten opmeten.

Hier een reactie van een detailer die net een zwarte Model 3 heeft gecoat op de vraag of de lak echt zo matig is. Op het Facebook forum voor Tesla Model 3 fans:

de zwarte lak valt op zich, op gebied van kwaliteit wel mee.
De hardheid lijkt me hetzelfde als het gemiddelde europese merk.
Hier en daar zitten wel lakfoutjes in (stof, kleine vormingen).
Echter zijn dit zaken die bij europese merken de laatste tijd ook te merken zijn. (Niet premium merken).

Wat me wel opvalt is de graad van afwerking van kunststof onderdelen ( bumpers, spiegelkappen) de randen zijn meestal niet zo verfijnd. Maar dan gaat het hier puur over details waar de meeste mensen over kijken :)

Bron: https://www.facebook.com/groups/289426181823484/permalink/501114547321312/
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973