• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak schade bijwerken

morex

Detailing trainee
18 sep 2015
6
32
Hallo,

Sinds 4 jaar heb ik een seat ibiza in het metallic nevada white. Sinds kort heb ik lakschade aan mijn portier. Het is duidelijk deurschade van andere auto's. Helaas heeft niemand zich gemeld.
20190406_114824.jpg


Zoals je ziet is echt de lak er deels vanaf gesprongen en kijk je tot op het metaal. Ik heb op het forum al rondgekeken naar vergelijkbare problemen. Daarom heb ik bij de dealer een lakstift aangeschaft. Ik ben nu telkens een klein beetje aan het aanstippen. Ik las dat ik dit moet blijven doen totdat ik het putje heb opgevuld tot net boven het orginele niveau.
Ook begreep ik uit diverse posts dat ik dit ''bultje'' moet wetsanden en vervolgens polijsten. Alleen is de vraag, welke producten zouden hier voormij geschikt zijn en moet ik dus aanschaffen.

- Wetsand papier 1500, 2000 en 3000 ?
- Welke polish kan ik gebruiken om het vervolgens glad te polijsten?
- Is een finisher noodzakelijk?


Graag jullie advies voor de productkeuzes.
 
de grofheid van de papier hangt af van hoeveel je er af moet halen maar klinkt redelijk, ps je kan ook kleine stukjes van het papier halen met een gaatjes maker en die op het gummetje van een potlood plakken (werkt goed en precies) en uiteraard afschalen naar 2500/3000 ja
Daarna moet je zoizo compound doen en die ook afschalen tot gewenst resultaat (mooiste is wel het hele paneel effe te polijsten)
Ofwel als jou standaard niet mega hoog is hoeft een finisher niet
 
Hey Morex :D

Dit soort schades zijn goed te doen. Zijn goed op te vullen.

Mijn stappenplan zou zijn:

1) Licht opschuren van de gaten zodat lak beter kan hechten, maar ook om eventuele roest en dergelijke te verwijderen.
2) Ontvetten.
3) Opvullen met lakstift tot inderdaad een klein bultje.
4) Goed laten uitharden.
5) Wetsanden i.c.m. een schuurpad en p1500 - 2000 - 3000. (Schuren in één richting, volgende korrel, haaks op de vorige korrel schuren)
6) Polijsten met een grove combi van pad + polijstmiddel.

Na het polijsten met een grove combi zal je al een eind gekomen zijn. Of jij nog wilt afschalen in je polijst-stap naar een medium-of-finishing-stap, dat is aan jou.


Let op bij wetsanden. Je bent natuurlijk enorm grof bezig op de lak. Dit is nog vele malen belangrijk wanneer je wetsand op vouwen en dergelijke, zoals in jouw geval. Gezond verstand erbij en liever 10x te weinig, dan 1x teveel. ;)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Hey Morex :D

Dit soort schades zijn goed te doen. Zijn goed op te vullen.

Mijn stappenplan zou zijn:

1) Licht opschuren van de gaten zodat lak beter kan hechten, maar ook om eventuele roest en dergelijke te verwijderen.
2) Ontvetten.
3) Opvullen met lakstift tot inderdaad een klein bultje.
4) Goed laten uitharden.
5) Wetsanden i.c.m. een schuurpad en p1500 - 2000 - 3000. (Schuren in één richting, volgende korrel, haaks op de vorige korrel schuren)
6) Polijsten met een grove combi van pad + polijstmiddel.

Na het polijsten met een grove combi zal je al een eind gekomen zijn. Of jij nog wilt afschalen in je polijst-stap naar een medium-of-finishing-stap, dat is aan jou.


Let op bij wetsanden. Je bent natuurlijk enorm grof bezig op de lak. Dit is nog vele malen belangrijk wanneer je wetsand op vouwen en dergelijke, zoals in jouw geval. Gezond verstand erbij en liever 10x te weinig, dan 1x teveel. ;)

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Welke polijst/compound zou je mij kunnen adviseren?
Ik heb zelf nog Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser liggen. Maar dat lijkt mij niet zo geschikt.
 
Lime Prime is niet te vergelijken met een polijstmiddel. ;)

Je zou bijv. van Monello kleine flesjes polijstmiddelen kunnen nemen in 2-3 gradaties.

Van grof naar fijn:
* Veloce
* Mezzo
* Finale.
 
Dan neem ik die 3. Doe ik de portier waar ik de lak bijwerk met Veloce en de hele auto vervolgens met de volgende twee? Of kan alle drie voor de hele auto?
 
Ik zou eerst alleen de putjes polijsten met wat nodig is, vervolgens het gehele paneel. Met welke combi dit moet, dat moet je uitzoeken middels een testspot.
 
Fair enough. :D Daar heb je gelijk in! Afschalen het liefst in zoveel mogelijk stappen, maar als men tevreden is met het resultaat wat al behaald is...
De één vind het resultaat prima na het doorwerken van een DAT of zelfs bij het gebruiken van een SMAT. - De ander schaalt 9x af en mist dan nog iets. :p
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973