• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Orange Peel Treatment Renault Mégane Estate

ChrisW

Detailing addict
29 okt 2019
13
55
Goeiendag,

Sinds 2010 heb ik veel van het autopoetsen geleerd op dit forum en van het telefonisch meedenken van de deskundige staf van carclean. Tijd om een keer iets te poetsen! Eh..., te posten!

De link naar dit bericht deel ik ook met mensen die carclean niet kennen en / of weinig met auto's op hebben. Alleen geïnteresseerd in de foto's? Sla dan het onderstaande stappenplan over en ga direct naar de foto's onderaan dit bericht.

-------------------------------------------------------------------------
Stappenplan:

Ik ben aan de gang gegaan met een Renault Mégane uit 2018 (ongeveer 23.000 kilometer op de teller) die we deze zomer hebben aangeschaft voor aanstaande gezinsuitbreiding. De Renault hebben we bij een officiële dealer gekocht en zo te zien was er nog nooit iets aan lakcorrectie uitgevoerd.

Doel: een zo optimaal mogelijke lichtreflectie op de lak krijgen.

Wassen:
Afspuiten met Kärcher K5
2 emmers á 25 liter
2 Meguiar's washandschoenen
Meguiar's Gold Class shampoo
Afspoelen met tuinslang zonder sproeistuk

Kleien:
Bilthamber regular klei á 150 gram
Gloria-5 vernevelaar
Zware huishoudhandschoenen

Polijsten:
Peltor-gehoorbescherming
FFP-3 fijnstofmasker

Met koelkast-magneetje vaststellen of het paneel van metaal of kunststof is.

2000-grit Senza Arancia pad
Monello Veloce
Rotary PRO900

Gele pad
Monello Veloce
Rotary PRO900

Oranje pad
Monello Mezzo
Rotary PRO900

Oranje pad
Monello Mezzo
DAP500

Uitlaat-eindstuk:

Unicone geel
Meguiar's All Metal Polysh
Bosch accuboormachine

Velgen:
Meguiar's klei
Unicone zwart
Monello Mezzo
Bosch accuboormachine

Banden en wielkasten:
Kwast en Dasty Professional
Direct afspoelen met water
Nanolex bandenspul

Ruiten:
Dodo Juice Clearly Menthol

Proces:
Enkele weergaves ten aan zien van het poetsen zelf:
-Het wassen van de auto doe ik met twee washandschoenen tegelijk. Dus één om de linker- en één om de rechterhand.
-Na-foto van mijn klei-set: Na jarenlang al dat geknijp in handsproeiers en retourtjes naar de kraan voor pompsproeiers (waarvan de kan te snel leeg raakt), is dit mijn eerste keer met een Gloria 5 Liter sproeier. Werkt stukken efficiënter!
20191030_132937.jpg

-Ontstaat tijdens deze klus: het bierkrat als optimale flacon-houder, zodat de flacon ondersteboven kan blijven staan.
20191004_124026.jpg

-Junkman2000, een poster op YouTube, over het voorkomen van polijstmiddel in kieren en naden:

Tijdsduur van de klus: minstens 30 uur. Tel er gerust nog een paar uur bij op voor het maken, samenstellen en bewerken van de foto's!

--------------------------------------------------------------------------------

Foto's:
Foto's zijn genomen met een Samsung. Nummerplaten bewerkt met Gimp (dank Carclean-Joeri voor de tip). Voor- en nafoto's in collage met Instagram Layout.

Voor-Na1.jpgVoor-Na2.jpgVoor-NaKinderwagen.jpg

Komt niet echt over hé? De voor-foto's heb ik genomen op het eerste moment dat deze auto vanaf de dealer onze oprit op reed. Een voor-foto op een zonnige vrijdag in juni versus een na-foto op een zonnige woensdag in oktober is toch niet helemaal hetzelfde ben ik achter gekomen... De intensiteit van het zonlicht is een uitdaging.

Dan maar zo...:

DonkerVoor-Na.jpg

Om jullie toch mee te kunnen nemen in hoe onwijs gaaf het resultaat kan zijn van een sinaasappel-huid behandeling op je autolak, heb ik daarom een drietal afzonderlijke na-foto's toegevoegd:
20191030_151715.jpg
20191031_083310.jpg
thumbnail_20191026_130544.jpg

Dan als laatste en dankbare conclusie: Als we geen aanstaande ouders zouden zijn, dan hadden we deze auto niet aangeschaft en had ik deze poetsklus niet gedaan. Ik heb gemerkt dat ik als aanstaande vader in de zwangerschapsperiode van mijn vriendin wel íets kan doen, maar eigenlijk meer zou willen doen. Onze auto te poetsen vanuit een gezinsgedachte, dat werkt verbindend! Ik kan het vanaf nu elke aanstaande vader aanraden: ga de gezinsauto poetsen van tevoren!

Ik begeef me op glad ijs, omdat ik niet perfectionistisch ben en niet per sé technisch inzicht heb, dus ik vind het best spannend om dit te posten. Aan alle staf van Carclean en de bijdragen van de posters (van sowieso RedCat en Afficior) op dit forum: heel erg bedankt! Zonder jullie gedeelde ervaring was me dit nu niet gelukt!

Groeten en ik hoor graag feedback!

Chris
 
Dank voor jullie reacties!

@Jansen: Vanaf 4 hits kreeg ik merkbaar gewenst resultaat. Verticale panelen minstens 6 hits of zelfs nog meer. Kunststof-onderdelen, zoals de achter-bumper, is steeds maatwerk, omdat die sneller reageren op correctie. Gemiddeld 2 pads per paneel.

@Rednose: Ja, toen ze me vroegen of ik een Stihl-bladblazer wilde of een helikopter-staartrotor voor onder mijn Rotary was de keuze snel gemaakt natuurlijk...;)

Maar man, man... Wat een werk zo'n voor- en nafoto. Wagen op dezelfde plek, kinderwagen ook, foto vanuit en in dezelfde hoek, gelijksoortige weersomstandigheden om zo het effect een beetje te laten overkomen... Dus jouw grap relativeert behoorlijk! Wij lagen hier in een deuk:)!

@Timon en @The Joy Of Detailing: goed opgemerkt! Mijn doel voor deze poetsklus is om een optimale lichtreflectie te krijgen door de autolak. Ik heb ooit op dit forum een mooie bijdrage gelezen over de brekingsindex van een lichtstraal. Over dat alles wat tussen de lak en de lichtstraal in staat, zorgt voor minder reflectie. Of dit nu vuil is of een waxlaag. Dat is de reden dat ik geen wax gebruik. Met coating heb ik nog geen ervaring.

Bij auto's waarbij ik ook cellulitis-behandeling gedaan heb, heb ik het idee dat een wax (Collinite 845) daarna een soort vetachtige / olie-achtige waas geeft.

Voor mij persoonlijk is de enige lakbescherming die ik nodig vind, de bescherming tegen flatsen vogelstront. En die bescherming heb ik geregeld.
 
Goeiendag,

Toen ik in 2010 als noob op dit forum kwam, kon ik veel lezen van posters die elkaar waarschuwen voor 'door de lak heen gaan' door onjuist / onvoorzichtig polijstwerk. Toen ik dit 'door de lak heen gaan met een polijstmachine' wilde zien hoe dat er in het echt uit zag, kon ik destijds op Carclean weinig voorbeelden vinden. Ook op Google heb ik het wel eens geprobeerd, maar met weinig resultaat. Of heb ik niet goed gezocht, dat kan natuurlijk ook.

Hierdoor kreeg het 'door de lak heen gaan' voor mij een soort mythische status van een zeskoppige draak. Ik heb hierdoor langer gewacht met het aanschaffen van een DAP500 dan nodig was bijvoorbeeld, omdat ik bang was om de draak tegen te komen. Daarom wil ik graag laten zien hoe die zeskoppige draak er uit ziet. Orange peelen is niet zonder risico en bij deze klus ben ik op verschillende plekken door de lak heen gegaan. Allemaal bij de plekken waar de lak dunner is: op randen bij kieren en naden en bij vouwen van het paneel.

Een andere reden waarom ik dit deel, is dat ik heb ervaren dat er altijd een gezwegen gedeelte is na een poetsklus. Welke auto ik ook doe of gedaan heb: er is altijd die veeg die er nog zit, die kras die er niet uit ging, het dak waar ik minder aandacht aan besteed heb of iets wat ik nog had willen doen, maar er is geen tijd meer. Dat zien anderen niet direct, maar ik weet het wel. Ik vind het wel een keer tof om recht te doen aan dat 'gezwegen gedeelte'. Deze foto's zijn gezwegen. Zelfs mijn vriendin weet het nog niet en ze zegt net dat ze dit graag zo wil houden.

Hieronder een drietal foto's van waar ik door de lak heen ben gegaan:

IMG_0043.JPG20191030_140226.jpgIMG_0045.JPG

Mocht je nog twijfelen over de aanschaf van een DAP, omdat je bang bent om door de lak heen te gaan... Geen zorgen. Gewoon doen en genieten van jouw next-level poetswerk. Dat wat je hier op de foto's ziet, zal je met een DAP niet gebeuren. Er is trouwens wel een manier om door de lak heen te gaan met een DAP en dat wordt hier gedemonstreerd door Junkman. Ik krijg de link met tijdsinstellingen niet mee met dit bericht, dus op 2m45s kun je de demonstatie zien.

 
@Jansen: Ja, ik bedoel, dit hoort er ook bij en als er minder vaak over gedeeld wordt, dan blijft het 'door de lak heen gaan' zo'n mythisch verhaal. Tenminste, zo heb ik het ervaren.

Foto 1: Midden foto, op de rand van het portier (tussen de kier) zie je een witte streep. Dit is de primer die over is gebleven nadat ik door blank en kleur gegaan ben.
Foto 2: Midden foto, op de bolling / vouw zie je een witte rafelige streep. Dit is de primer.
Foto 3: Zelfde fenomeen als foto 1. Op de rand van het linker scherm, bij de kier, zie je een witte streep.

Omdat ik de foto heb gemaakt, weet ik waar ze zitten. Maar als je de foto random ziet, dan kan ik me voorstellen dat het net zo goed weerkaatsend licht kan lijken. Hopelijk is het zo iets duidelijker. Bedankt voor je opmerking!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Quantoxx Zou dan eerder voor een spuitbusje gaan. Is makkelijker aan te brengen en op dit soort plekken is de lak al dun, dus hebt niet veel nodig om te matchen met de rest.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW
@Quantoxx: jij geeft nog eens een hele andere betekenis aan 'met je neus boven de lak hangen'...;)

Nee, geen aanstippen voor mij voorlopig. Ik ben niet zo'n held met een lakstift. Ben bang dat ik dat ga blijven zien. Airbrushen heb ik ooit eens geprobeerd op onze vorige auto als onderdeel van spot-repair, maar ook dat bleef een vlekkerige oplossing. Als ik me er echt aan ga storen, kom ik weer terug op dit forum.

Een van de voordelen van sinaasappelhuid-behandeling is dat het resultaat letterlijk zo schitterend is dat je wel érg je best moet doen om de plekjes waar te nemen.

@TWA: Ik zag je reactie later pas. Als ik de boel goed afplak zou airbrushen misschien toch nog een goede optie kunnen zijn, aangezien het een klein oppervlak betreft. Ik laat het even bezinken.
 
Je hebt wel een punt dat het voor iedereen handig is als we de "missers" ook beschrijven - daar leren we vaak het meeste van.
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW
Ik heb geen idee hoe je dit netjes doet met een spuitbus zonder overspray. :p (Airbrush ook geen ervaring mee)

Ik ben waarschijnlijk te simple-minded, dus ik zou mijn lakstiftje lekker in het warme water leggen, touch-up stickie erbij of zelfs een sateprikker. Mooi dunnetjes aanbrengen en na het drogen bijschuren met een applicator en waterproof. XD
 
@Wide-O: Lijkt mij een vet gaaf element om toe te voegen aan een Show-Off-post. Naast het stappenplan en de foto's van het proces en het mooie resultaat, ook gewoon foto's van wat er volgens diegene beter had gekund voor de volgende keer.
 
Ik zoek de dingen die verkeerd kunnen gaan juist op, op een slooppaneel of ander materiaal. :p

Wetsanden, gewoon proberen en kijken wat er fout kan gaan, bijvoorbeeld.

Stukkie leer halen op de sloop, of een zitting ofso. Leer proberen te herstellen en kijken wanneer je het goed kan verkl*ten.

Enzovoorts..
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW
Ik moet zeggen beste ChrisW dat je de tijd hebt genomen om wat te delen, maar je hebt zo mogelijk wel meteen het moeilijkste onderwerp gekozen om te delen met de wereld. Orange Peeling. Onwijs gaaf gedaan.

Ook hartelijk dank voor het mooie compliment. Ik ben er zeer verguld mee. Ik word er nederig van. Ik zat heerlijk je verhaal te lezen, toen mijn ogen ineens struikelden over mijn naam.

Het mooie van dit forum is in mijn ogen dat het er vooral om gaat dat je elkaar hier helpt en informatie met elkaar deelt! Eenvoudigste zou zijn om elkaar in persoon bij te staan, maar dat is geografische gezien niet altijd eenvoudig. Daarom is het mooi wanneer mensen hier informatieve en mooie verslagen (Show Off’s) delen. Show Off’s delen is kennis delen. Precies zoals jij doet met dit ingrijpende en zeer moeilijke onderwerp. Hulde!

Spijtig dat je toch drie ongelukjes hebt gehad. Het is inderdaad juist op randjes en bollingen altijd opletten met wat je doet. Zeker met het Orange Peeling. Maar ook met polijsten hoor. Ik probeer er altijd van weg te blijven als het kan. En als het niet kan, dan in kleine stapjes werken. Liever drie hits te licht en dan constateren dat je nog een vierde (%#*&%) hit nodig hebt, dan twee keer te zwaar. Maar alles moet je leren. Ik ook. Voor dit soort dingen moet ik ook altijd helemaal Zen zijn en super rustig en ontspannen.

Je auto ziet er weer mooi uit in de na-foto’s. Ook een ontzettend leuke foto (van de aanstaande vader) met in de reflectie van de Renault een kinderwagen. Super gaaf gedaan.

Ik hoop dat de bevalling voorspoedig zal verlopen en dat jullie nog vele jaren veel plezier zullen leven aan deze mooie auto.

Je schrijft dat je met Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 mindere ervaringen hebt. Ik begrijp wel een beetje wat je bedoeld.
Ik zou in dat geval op deze mooie donkere kleur Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 aanraden. Niet een heel voordelig product, maar ABSOLUUT niet vettig zoals Collinite 845 en het geeft een ongelofelijke bescherming aan je auto. Na het uitwrijven dan ook niet even je doek op de auto leggen om te rusten, want die glijd er dan absoluut vanaf, zo glad wordt het. Helaas mag het product na aanbrengen en afnemen minimaal 12 uur niet nat worden door regen of dauw. Breng het product daarom ook niet vlak voor zonsondergang aan. Of zorg dat de auto kan drogen in een (parkeer-)garage.

Hartelijke groet,
Aficor