• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe krijg ik deze zwarte spikkels eraf?

Roetfilter

Detailing rookie
26 jan 2020
7
15
Hallo beste forummers,

Vorige week had ik mijn auto gewassen en kreeg ik deze spikkels niet van de achterklep af:

20200211_133213.jpg


Ik heb het geprobeerd in te spuiten met een beetje Auto Finesse Oblitarate Tar Remover maar het enige wat eraf ging was de bestaande waxlaag (hoop ik):dizzy:

20200211_133550 verkleind.jpg
20200211_133529 verkleind.jpg


Heb de achterzijde direct goed afgespoeld met water. Het is er wel een stuk beter van geworden maar het is nog niet weg.
Heb helaas nog geen iron remover alleen wheelcleaner (ph neutraal) van Great Lion maar dat gebruik ik liever niet op de lak.

Daarnaast vroeg ik mij af of dit de goede voorbereiding is om een nieuwe wax laag aan te brengen volgende week:

-Wassen met PB slick &suds
-alle teer plekken verwijderen met tar remover
-de gehele auto nog behandelen met iron remover ?
-Nog een keer wassen met PB
-Drogen met droogdoek (delirium)

Auto is 2 maand geleden al gepolijst dus dit is niet nodig.
Wax opbrengen (collinite 845)

dan af en toe bijhouden met Monello aquafobia.

Hoop dat dit de goede aanpak is. Heb al veel gezocht op het forum maar velen moeten polijsten en bij mij zit er nog een (schat ongeveer) 2 maanden oude waxlaag op.
Moet wel zeggen dat ik daar zelf niet heel veel meer van zie (beading) Daarom dat ik graag het zelf met de colli opnieuw wil doen o_O


Groet
Gerben
 
Het is er wel een stuk beter van geworden maar het is nog niet weg.
Dus herhalen zou al de oplossing kunnen zijn.

Heb helaas nog geen iron remover alleen wheelcleaner (ph neutraal) van Great Lion maar dat gebruik ik liever niet op de lak.
Is dat de Bleeding Wheel Cleaner? Deze is namelijk ook op de lak te gebruiken.


Kleien zou ik inderdaad nog even doen, of het nou weinig voor je zal doen na een recente polijstbeurt of niet. Je gaat toch weer de lak agiteren en dan weet je het maar nooit. ;)
 
Het betreft alleen de kofferklep? Of heb je het ook op andere plaatsen?
Gewoon nog eens herhalen met de Tar. Eventueel kleien. En als het alleen de kofferklep is kun je eventueel gewoon met een finishing polish snel polijsten voor beste resultaat. Daarna ontvetten en in de colli845.
 
Heren dank voor julie snelle reacties:)

Oke kleien is dus wel verstandig. Ik had Supernatural Fine Detailing Clay van Dodo al in mijn bestellijst staan. Glijmiddel heb ik nog (Spray&Wipe)
Dit is een milde klei voor zover ik het kan lezen:D


Dus herhalen zou al de oplossing kunnen zijn.


Is dat de Bleeding Wheel Cleaner? Deze is namelijk ook op de lak te gebruiken.


Kleien zou ik inderdaad nog even doen, of het nou weinig voor je zal doen na een recente polijstbeurt of niet. Je gaat toch weer de lak agiteren en dan weet je het maar nooit. ;)

Is inderdaad de Bleeding wheel cleaner. Top dan kan ik deze dus gewoon gebruiken :)

Het betreft alleen de kofferklep? Of heb je het ook op andere plaatsen?
Gewoon nog eens herhalen met de Tar. Eventueel kleien. En als het alleen de kofferklep is kun je eventueel gewoon met een finishing polish snel polijsten voor beste resultaat. Daarna ontvetten en in de colli845.

Voor zover ik heb gezien is het inderdaad de kofferklep en achterbumper het ergst. Bizar wat die tar van mijn lak afhaalde. Kreeg het toch een beetje benauwd omdat wit ook de lakkleur van mijn auto is en ik nog nooit zoiets had gebruikt:cold_sweat: Tja je weet het nooit wat voor zooi je op de auto spuito_O

Verder is mijn plan van aanpak dus wel oke? Ik kan dus zonder problemen gewoon de auto inspuiten met de wheelcleaner even in laten trekken en afspuiten?
Heb ondertussen non ferro spray van Monello al in mijn bestellijstje gezet.
 
De Bleeding Wheel Cleaner is Ph neutraal en kan perfect op de lak gebruikt worden. Kofferklep wassen, afspoelen, inspuiten met de Wheel Cleaner, rode verkleuring bekijken, eventueel met washmitt nog het product wat meer verspreiden en heractiveren, afspuiten, tar gebruiken, afspuiten, eventueel opnieuw wassen. Inspecteren als de spikkels weg zijn. Eventueel kleien. Wassen. Drogen. Indien nodig polijsten met finishing polish. Ontvetten, bescherming aanbrengen. Je stappenplan is wel in orde hoor.
 
Dank voor je reactie m3fan!

Alles duidelijk zo op 1 ding na wat ik niet zeker weet. Dat ontvetten hoeft alleen als je gepolijst hebt toch? Om polijst residu weg te halen?

Ik kan wanneer ik niet hoef te polijsten na het drogen gewoon gaan waxen?
 
Ontvetten kun je ook doen voordat je bv een wax aanbrengt. Dan weet je zeker dat de ondergrond goed schoon / ontvet is. Echter, het is een keuze, je kunt het ook niet doen. Zo heel erg veel maakt het niet uit voor een wax.
 
Ontvetten is bedoeld om de hechting van je beschermlaag (wax, sealant, coating) te verbeteren, en daarmee ook de standtijd, dus gewoon altijd aan te raden omdat veel middelen toch olie-achtige bestanddelen hebben.
 
Je kan inderdaad gewoon waxen hoor. Ik persoonlijk ontvet nog eens om mooie propere lak te hebben (ook als er niet gepolijst is). De gedachte erachter is dat er een betere hechting van de wax is. Hoe beter de voorbereiding hoe langer de standtijd van de bescherming kan zijn. Ontvetten is in principe maar kleine stap extra. Het is geen vereiste. Zolang het voor jou lekker werkt en het resultaat naar jouw goesting is, is het goed!