• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bruine aanslag op nieuwe banden verwijderen

Aangezien de vele reacties leek het mij tof om dit nog even op te volgen. Na al jullie inspiratie ben ik aan de slag gegaan.

Als eerst heb ik op advies van Quantoxx sopje gemaakt. Met de Bilt-Hamber APC (1:4) in de aanslag en het enige borsteltje die ik kon vinden :joy:
Browning tire.jpg


APC direct op de band sprayen en 2 min wachten alvorens te scrobben. En zoals je ziet, komt er behoorlijk wat vanaf! 3 schoonmaakrondes per band, of net zolang totdat de sop mooi wit blijft.

Wat is het resultaat van al dat scrobwerk? Aanschouw:
After cleaning.jpg


De bruine aanslag op de band is weg, en wat overblijft is een hele droge band. Tijd voor wat voedend spul ;)

Applying Tire Balm.jpg

Voor de bandendressing heb ik uiteindelijk gekozen voor de Tire Balm & Protectant van 303. Een product, zo wordt beweert op de verpakking, die een natuurlijke look of zijdeglans creert. Afhankelijk van hoeveel lagen je aanbrengt. Het is een prima product. Het is meer gericht op bescherming dan de looks naar mijn idee, dus precies wat ik zoek!

Resultaat na twee lagen:
Finish.jpg



Bedankt voor alle tips! Tof om te lezen!:)
 
de tuff shine was idd de beste, ook naar mijn gevoel.
ik heb ook de gyeon tire, ook goed maar minder sterk.
als vervanger van de tuff shine wordt vaak de reiniger van mothers aangewezen. heb ik ook en vergelijkbare resultaten als de tiff shine.
ik ben van plan om eens de bh surfex aan te kopen, zou ook subliem zijn voor bandenreiniging tegen een belachelijk lage prijs.
 
de tuff shine was idd de beste, ook naar mijn gevoel.
ik heb ook de gyeon tire, ook goed maar minder sterk.
als vervanger van de tuff shine wordt vaak de reiniger van mothers aangewezen. heb ik ook en vergelijkbare resultaten als de tiff shine.
ik ben van plan om eens de bh surfex aan te kopen, zou ook subliem zijn voor bandenreiniging tegen een belachelijk lage prijs.
Dat Bilt Hamber Surfex is geweldig spul! Voorheen gebruikte ik specifieke reinigingsproducten zoals insect remover en bird Sh#t remover. Een goede APC is veel economischer, en je bereikt in bepaalde mate hetzelfde effect. Inmiddels wordt het ook in huis gebruikt (kookplaat, douchecabine).

Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik niet direct de 5000ml heb gekocht :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Koudontvetter is de verzamelnaam voor verschillende soorten vluchtige reinigingsmiddelen, zoals wasbenzine, petroleum en bezine. Koudontvetters zijn licht ontvlambaar en bevatten Vluchtig Organische Stoffen (VOS).

Edit: dit betreft info vanuit google.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft helemaal niet vluchtig te zijn
Waar het om gaat is dat de ontvettende kracht direct beschikbaar is en niet afhankelijk van temperatuur
Dat maakt dat het spul zelf dus actiever is dan normale ontvetters die wel temperatuur afhankelijke werking hebben.

Surfex kan zich wat dat betreft meten met de ontvetter die revisiebedrijven gebruiken om motorblokken schoon te krijgen
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Passaatje
Wat Bilt Hamber zelf ook zegt is dat het even tijd nodig heeft om te ontvetten, daarna afspoelen. Dus een sterke verdunning maken en even laten werken.
Ik gebruik veel soorten verdunning, ook in huis, wereld spul.
 
Hoeft helemaal niet vluchtig te zijn
Waar het om gaat is dat de ontvettende kracht direct beschikbaar is en niet afhankelijk van temperatuur
Dat maakt dat het spul zelf dus actiever is dan normale ontvetters die wel temperatuur afhankelijke werking hebben.

Surfex kan zich wat dat betreft meten met de ontvetter die revisiebedrijven gebruiken om motorblokken schoon te krijgen
Klinkt als goed spul! ;)

Vluchtige eigenschappen heeft deze ACP niet naar mijns inziens.
Maar goed, ik heb 'm ook nog nooit onverdund gebruikt ;) Het actieve bestanddeel is C9-11 Alcohol Ethoxylate

Wel een interessant topic, want ik heb er nog nooit van gehoord. Zijn alle APC's op deze manier opgebouwd? Of welke soorten zijn er nog meer?
 
Ik gebruik al reeds enkel maanden de Tuff Shine Tire Brush, deze ligt zeer goed in de hand, de haren hebben de juiste sterkte (niet te hard, niet te zacht), en kan je zeer gecontroleerd gebruiken. En dit in combinatie met een APC of PBW APC+d naargelang de vervuiling.
 
ik gebruik hiervoor Brake Buster Wheel Cleaner icm met een iK SPRAYER FOAM Pro 2 die maakt zowel de velg alsook de band netjes schoon. Als dressing gebruik ik meestal Car p + die doet het voor mij erg goed.
 
Twee weken terug voor het eerst Gyeon Tire op de banden gedaan. Fles eerst voorbereiden, dop er af en doseerpompje plaatsen, wat eerst nog niet makkelijk ging. Leek net of het slangetje te lang was. Maar na genoeg kracht zetten, toch gelukt. Hierna eerst banden schoongemaakt met nagelborstel en PB APC-D en banden laten drogen.

Helaas zijn de vooraf foto's erbij in geschoten, aargh. Maar gebeurd wel vaker, als het ik zo lees op het forum. Als het teveel glanst kun je het, vlgs de fles, na 15 minuten afnemen. Dit heb ik gedaan, echter zag in mijn ogen niet erg veel verschil. Dus denk zelf de vlgde keer maar eerder afnemen. Maar kan natuurlijk ook weer van andere factoren afhankelijk zijn.

Vandaag auto gewassen en zag een mooie 'beading' op de band. Of heet dit anders op een band? Bijgevoegd een paar foto's. Ook de doek waarmee ik twee weken geleden de band mee heb schoongemaakt. Ben best wel tevreden met het resultaat en het lijkt nu zeker ook netter, als je auto er ook goed uitziet.

Nu vraag ik mij wel af, hoe kan ik het beste de fles bewaren. Het doseerpompje krijg ik nl. niet meer dicht. Dus kan ik deze gewoon wegzetten zonder dat het product in het pompje opdroogt of moet ik de doseerpomp eruit halen en de dop er weer op doen?
 

Bijlagen

  • 20201108_100512.jpg
    20201108_100512.jpg
    251,1 KB · Weergaven: 100
  • 20201108_112440.jpg
    20201108_112440.jpg
    304,4 KB · Weergaven: 98
  • Leuk
Reactions: schaef
Ik laat de doseerpompjes 9 van de 10 keer staan bij zowel Bathe als Tire. Bathe giet ik altijd in een maatbeker en vervolgens de dop er weer op. Tire doe ik gelijk op mijn foam applicator en daarna ook dopje weer op.
Dit doe ik omdat mijn Bathe flesje met doseerpompje op een gegeven moment wat vast kwam te zitten. Niet permanent maar het product wat bovenin het doseerpompje zat was wel uitgedroogd en verhard.
Als je het pompje graag gebruikt zou ik hem na elk gebruik leegpompen in de fles en doorspoelen met warm water. Vervolgens dopje erop.
 
  • Leuk
Reactions: Joop en RoyR
@zrobb Bedankt voor de tip. Heb zelf de Gyeon Tire met een kwast aangebracht. Als je het met een foam applicator aanbrengt, kun je deze dan wel hergebruiken? Met de kwast kwam ik wel lastig bij het onderste deel (wat op de straat staat) van de band. Verzet je dan de auto of gaat het juist makkelijker, doordat je de foam applicator gebruikt.