• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vergelijking van afplaktapes

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.329
193
62
Een paar weken terug het tweede deel van een detailbeurt aan een 24 jaar oude Volvo 850 GLT Estate gedaan (show off volgt nog, er was een probleem met de foto's). Voor deel 2 van de detail had ik bedacht om de verschillende tapes die ik heb liggen te gebruiken om ze te vergelijken in gebruik. De verschillende tapes zijn redelijk lukraak door elkaar gebruikt, zodat er niet een echt verschil is in belasting van de tape tijdens gebruik.

De volgende tapes zijn gebruikt:
- blauwe 3M tape 18 en 24 mm breed
- groene Colad tape 19 en 25 en 38 mm breed
- oranje Monello tape 30 mm breed
- donkergele masking tape van de Action 25 mm breed

SAM_7026 tape.JPGSAM_7030 Colad.JPGIMG_20201212_213229.jpg

Bij het aanbrengen van de tape is op de volgende aspecten gelet:
- het makkelijk afscheuren van de tape op de gewenste plaats
- het makkelijk vormen van de tape om bochten/rondingen te maken met afplakken
- het goed blijven plakken van de tape

Verder is gekeken of de tape het polijstproces goed heeft doorstaan. Het polijsten is gebeurd met de volgende machines/pads/polijstmiddelen:
- DAP 900V2/Scholl blauwe Ninja pad/Scholl S2 black
- Rupes Mini LHR 75/ Rupes blauw /Scholl S2 black
- Proxxon haakse polijstmachine WP/E /Nanolex purple medium polishing pad 55-65 mm/Monello Mezzo
- Rupes Nano Ibrid/ witte pad /Scholl S2 black
- Rupes Mini LHR 75/Rupes gele pad/Rupes geel (Keramik gloss)
- DAP 900V3/ Monello wit /Rupes geel (Keramik gloss)

Een behoorlijk arsenaal aan machines (incl. kleine rotary's) en ook variatie in pads en polijstmiddelen, dus normaal gesproken zou je een goede indruk moeten krijgen of een tape 'polijst-bestendig' is.

Aan het eind van de detail waren alle tapes goed intact, en hechten nog goed. De enige uitzondering was hier en daar de 3M tape, maar dat lag volgens mij aan de leeftijd van de tape (uitdroging van de lijm na vele jaren), eerder nooit een probleem mee gehad.

De onderscheiding tussen de tapes zit dus in de prijs en in de verwerkbaarheid. Bij de prijzen was de Action tape met afstand de goedkoopste, dan de Colad tape, iets daarboven de 3M tape, en een stuk daarboven de Monello tape. Bij de verwerkbaarheid (makkelijk plooien en scheuren als je dat wenst), was de Colad tape licht favoriet, scheurt het makkelijkst en is het makkelijkst om lastige vormen te plakken. De 3M tape is ietsje dikker en stugger en verwerkt ietsje lastiger, de Action tape zit daar een beetje tussen in. De grote afwijkende tape was tot onze verrassing de Monello (niet eerder gebruikt): de tape scheurt behoorlijk lastig, is erg stug en taai, en is ook niet makkelijk te vormen. De indruk was wel dat de Monello tape ook extreem zware polijstbehandelingen goed aan kan, maar of dat opweegt tegen de mindere gebruiksvriendelijkheid en de hoge prijs?

De resultaten in tabelvorm, waar de tapes cijfers krijgen voor de verschillende eigenschappen, waarbij het goed plakken niet is meegenomen omdat dit bij alle tapes dik in orde was:
1608248589612-png.png

(Voor de duidelijkheid een hoog cijfer voor prijs, betekent een lage prijs voor een goede kwaliteit, en ik heb geen halve punten gegeven)

Welke eigenschappen je belangrijk vindt aan een tape moet je zelf bepalen, dus ook hoe je de verschillende eigenschappen gaat wegen om een gemiddeld cijfer te bepalen. Voor mij was de Action tape een positieve verrassing, ook al is de tape kwalitatief wel een tikje minder dan de Colad en de 3M tape. De Monello tape was zonder meer een tegenvaller voor mij (zowel de Action als de Monello tape had ik niet eerder gebruikt, maar ik had de Action tape wel aangeschaft om eens een vergelijk te doen).

De foto's zijn vooral bedoeld als illustratie van het testje. Edit: tabelletje vervormde bij het opslaan, met hulp van @Aficior een nu een nette tabel.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al tijden de gele Action tape aangezien bij mij aardig wat metertjes doorheen gaan bij een detail, met name op grotere wagens.
Voor mij is het dus puur een kostenplaatje.
 
@bighead Geen achtergebleven lijmresten gezien/gevonden, dus ook daar geen onderscheid tussen de verschillende tapes. Ook bij de eigenaresse van de Volvo (die een deel van het afplakwerk heeft gedaan) was de Colad tape de favoriet, en was de Monello echt de lastigste tape.
 
  • Leuk
Reactions: bighead
Ik gebruik ook niets anders dan de gele action tape (de blauwe en paarse tape van de Action zijn ook prima evenals de kwasten). De groene Colad tape kleeft meer maar is ook lastiger te verwijderen, wel beter bestand tegen het polijsten zoals uit de test blijkt.
 
Leuke test, bedankt voor de moeite en tijd!

Op het werk gebruiken wij uitsluitend de 3M scotch (blauwe). De prijs zal mede ook te maken hebben met het feit dat deze bestand is tegen hogere temperaturen bv. wanneer de auto aan het bakken is in de spuitcabine (hier wordt het ongeveer 60°C, andere "gewone" tapes laten los bij deze temperatuur, of de lijm lost als het ware op.

Heb je trouwens alle tapes op meerdere ondergronden geplakt? Dus op rubber, glas, gelakte onderdelen,...? Hier kan je ook een onderscheid zien in de kleefkracht. Hoe deden deze het bij het gebruik van water? Als deze lichtjes vochtig werden?

Hoe smaller de tape, hoe makkelijker deze zich laat draaien en manoeuvreren tijdens het plakken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Heb je trouwens alle tapes op meerdere ondergronden geplakt? Dus op rubber, glas, gelakte onderdelen,...? Hier kan je ook een onderscheid zien in de kleefkracht. Hoe deden deze het bij het gebruik van water? Als deze lichtjes vochtig werden?

Hoe smaller de tape, hoe makkelijker deze zich laat draaien en manoeuvreren tijdens het plakken.
Andy dat je een smallere tape makkelijke kan 'draaien' is mij bekend, en heb dan ook tapebreedte van 3 tot ca. 50 mm, waar ik bij lastige hoeken er voor kies om meerdere stukjes smalle tape te laten overlappen, dat is ook precies de reden dat ik de gebruikte tapebreedte heb vermeld.

Alle tape is op ongelakte kunststof of rubber geplakt en hier en daar ook een stukje glas. Daarnaast heb ik op een enkele plek ductape gebruikt om scherpe randjes van beschadigde strips af te plakken (ter voorkoming dat ik daar machinepads op stuk zou snijden. Zie voorbeeld hieronder van de bovenrand van de achterklep:
SAM_7027.JPG

Wat vocht betreft: de auto is vooraf thuis gewassen, en voor de detail nog even afgespoeld en drooggemaakt met droogdoeken, en toen naar binnen gereden en nog even nagelopen voor de naden met blazer. Er was dus weinig of geen vocht bij de detail, hooguit wat vocht uit de polijstmiddelen en dan de detailspray en ontvetter, dat gaf bij geen enkele tape problemen. Gelakte onderdelen plak ik eigenlijk nooit af met tape, tenzij ik iets moet doen waarbij ik bang ben om schade te maken (bijv. met de zijkant van de backing plate), dan plak ik af puur ter bescherming van de lak als ik een klein foutje mocht maken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Leuk, dank je wel voor deze test.

Ik heb zelf meerdere soorten en merken geprobeerd, ook die vd Action.
Ze doen het allemaal prima vond ik.

Toch gebruik ik alleen 3M, een goede tape die altijd blijft zitten en verwijdert zelfs na dagen zonder lijmresten. Foolproof.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Erg leuke vergelijking.

Ik vraag mij alleen af welke tape je van het merk Monello hebt gebruikt (in de laatste kolom)? Was dat de speciale Nastro? Die laatste is gemaakt van Japans Washipapier. Heel anders dan de veel gebruikte crêpe tapes.

Ik gebruik nog altijd tapes van Colad. Ben er erg tevreden mee. Ik heb wel laatst eens een batch Colad Oranje voordelig kunnen aanschaffen. Kwalitatief een iets mindere tape dan de groene, maar samen gebruik ik ze de laatste tijd vrij veel. De groene voor de veeleisender taken en de oranje als aanvulling daarop.

1608248589612.png


Ik zag dat je ook een tabel kunt maken in de editor, maar had er even geen zin in.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het gebruik van blauwe 3M tape op de Mitsubishi Colt van mijn zus eindigde in tranen.

Voor het polijsten van de motorkap leek het mij een goed idee om alles rondom de motorkap af te plakken. Door omstandigheden kon ik de klus niet afmaken en bleef de tape een paar dagen zitten. Met het verwijderen van de tape bleef de blanke lak aan de tape zitten. Oeps.

Les geleerd: geen tape op lak plakken en een paar dagen laten zitten. Herkent iemand dit probleem, of was dit weer een typisch voorbeeld van de pech die ik meestal heb bij klussen die ik voor het eerst doe?

(voor de duidelijkheid: machinaal polijsten etc. is nieuw voor mij )
20201201_074129.jpg
20201202_080851.jpg
 
Wijze en harde les @nova_niek.

Tipje voor de volgende keer, leg een klosje/balkje/plankje hout onder de motorkap ter hoogte van de sluithaak/slotvanger. Zo blijft de motorkap hoger liggen dan de zijschermen en kun je veilig de motorkap polijsten zonder de randjes van de zijschermen te raken.

20170219_100811.jpg


20170219_100757.jpg
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek en Alex_G