• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto met de hand wassen Amersfoort

Imextukker

Detailing rookie
28 dec 2020
4
15
Dag allemaal,

Voor het eerst in mijn leven heb ik een splinternieuwe (en dus krasvrije glimmende) auto. Dat wil ik graag zo houden en dus met alle tips hier zelf aan de slag.

In Amersfoort mag dat echter niet op straat en de wasboxen die ik heb gezien staan eigen spullen niet toe. Heeft iemand een tip voor mij, of is wassen met de hand gewoon niet via de Koninklijke weg te doen in Amersfoort?
 

Mag het in Amersfoort?​

'' Maar hoe zit het in onze stad? Mogen wij onze bolide voor de deur spic en span maken? Het simpele antwoord is ‘nee’. Na een belletje met de gemeente, werd ons op het hart gedrukt dat in de APV staat dat het niet is toegestaan om je auto op straat te wassen. Wij hebben gezocht, maar konden geen artikel vinden waarin dit expliciet werd verboden. ''
 
Klinkt voor mij als; het mag niet omdat ik dat zeg, maar eigenlijk staat het nergens benoemd.

Iedereen zegt dat het niet mag (ook bij mij in de regio), maar ik heb daar zelf ook weinig “bewijs” van gezien dat het ook daadwerkelijk niet mag.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik had inderdaad van de gemeente Amersfoort ook begrepen dat het niet mag, maar het is wel interessant dat het nergens is vastgelegd. Nu mag de auto hier niet voor het huis staan (autovrij pad - parkeerplaats te ver voor de tuinslang) dus de BOA zal dan wel een andere reden vinden voor een boete ;)

Milieutechnisch snap ik dat het beter is om het niet op straat te doen, maar als je het nergens anders zelf kunt/mag doen, dan word het toch verleidelijk om naar de letter van de wet te kijken.
 
In de wet zijn alleen bepalingen opgenomen voor huishoudelijk afvalwater en bedrijfsmatige lozing van vloeistoffen.
Die wettelijke eisen zijn in de praktijk (ivm handhaving) niet eenvoudig door te vertalen naar burgers.
Daarom zie je geen belemmeringen voor autowassen (ik heb ze niet gevonden) in de APV'en van gemeenten

Zijn de activiteiten bedrijfsmatig (begint in theorie bij auto's anders dan van de buurman) dan gelden wettelijk beperkingen.
Deze zijn vaak uitgewerkt in de APV. Daarvoor moet je per gemeente op zoek naar wat geregeld is. En of dat wordt gehandhaafd ...

Milieutechnisch is het verbieden van autowassen kolder, tijdens het rijden verlies je ook het vuil dat met wassen los komt.
De milieu eisen zijn dan ook veel meer bedoeld voor lekkages en lozingen anders dan gebruikelijk.
Dan moet je echt gaan denken aan achterstallig onderhoud aan voertuigen en onachtzaamheid en dergelijke.
Dan gaat het niet om spoelwater bij autowassen dat door de ondergrond gefilterd uiteindelijk het grondwater bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Als het niet in de apv van je gemeente te vinden is mag het gewoon. Als iets niet mag moet het ook ergens vastliggen
 
Niet heel exotisch ofzo, gewoon een mooie gezinsauto: een Ford Focus Wagon Titanium X in de kleur Chrome Blue. Maar ja, wel nieuw, glimmend, en “my precious”. Wil er dus wel zuinig op zijn :) Al zal detailing niet direct mij hobby worden hierdoor verwacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Fireworkfanatic
Ik kan dit maar op 2 manieren opvatten, waarom men dit zou willen verbieden.

1 de ambtenaar is bang voor milieu schade, hetzij kosten van water zuivering bij de rioolzuivering om hier de shampoo / snow foam restanten ed uit te halen. Gelukkig spelen veel fabrikanten hier op in dmv milieu vriendelijk en snel afbreekbare producten. Punt getackeld voor onze producten, maar waar koopt gemiddeld Nederland zijn spullen en is dit net zo milieu vriendelijk?

2 milieu oogpunt mbt het overdadig vrijkomen van olie en brandstofrestanten wat meekomt met het wassen / afspoelen van de auto. Velen op het forum hebben de auto lekvrij. Maar wij zijn een kleine hoeveelheid mensen in verhouding tot alle auto bezitters. Meesten intresseert het niet, of de aftapplug van het motorblok nu constant een drup aanhangt. Kijk maar op openbare parkeerplaatsen, hoeveel lekplekken er op de bestrating zit. Blok dat lekker zweet. Morsen met tanken, alles eronder.

Dit komt met wassen extra vrij en gaat dan mee het riool in.

Daarom is in de agrarische sector het fenomeen speelplaats gekomen. Bij het afsluiten van de voertuigen en machines komt toch altijd olie, vet en residu bestrijdingsmiddelen vrij. Dit spoelwater word opgevangen en apart verwerkt. Been there, done that ;)

Ik denk dat je het in die hoek zoeken moet mbt milieu en auto wassen. Tevens kijkend naar wat de massa doet en niet uit ons detail oogpunt met milieu vriendelijke prof producten.

Ik ben blij dat ik tot heden met dit onderwerp prive nog nix mee van doen heb. Als het zo er ooit komt, hou ik mij eerst van de domme, de betutteling.
 
Staat niets over in de APV van Amersfoort, dus lekker wassen die auto :D

Bron: Regelgeving Overheid

Ooit eens hier in Amsterdam aangesproken omdat ik aan het sleutelen was aan de auto voor de deur (koppakking vervangen), zou ook niet mogen volgens handhaving. Zowel BOA als ik zijn gaan zoeken, blijkt niets over in de APV te staan, alleen dat ik mijn uiterste best moet doen zo min mogelijk schadelijke stoffen als olie op het wegdek te krijgen. En dat als dat wel gebeurt, ik mijn best moet doen zo veel mogelijk schoon te maken om te verkomen dat het in 't grondwater/riool terecht komt. Was geen probleem, had een wasmachine lekbak onder de auto staan :laughing:

Greetz Emiel
 
Niet helemaal Amersfoort maar ik waste in Zeist op de Huis ter Heideweg in de wasbox en daar ben ik nog nooit aangesproken over eigen meegebrachte emmers oid.

Ook die in Nijkerk bij de BP bij de Smitspool nog nooit iets van gehoord.
 
  • Leuk
Reactions: Imextukker
Je mag bij mij in De Bilt naar hartelust en ontspannen je auto wassen en detailen. Ik heb een eigen detailruimte met genoeg plek en ruime wasmogelijkheid. Je kan er elke dag terecht.
Oh wow! Dat is gaaf dat je zo’n ruimte hebt en die ter beschikking stelt aan anderen!

Ik zal mij de basis onder de knie brengen en wat spulletjes aanschaffen en met alle tips aan de slag gaan. Ik kom hier dan ongetwijfeld op terug zodra ik de fase van “kruipen” door ben ;)
 
  • Leuk
Reactions: Timo84 en Teun
@Tijntje Niet zelden wordt de indruk van het verbod ook gestimuleerd door de uitbater van een "wasstraat met de nieuwste milieuvriendelijke technieken", die maakt een fraai kletsverhaal, en dit wordt door het plaatselijke sufferdje geplaatst, en vervolgens denken veel mensen dat het wet is om niet op straat te wassen. Wasstraat eigenaar blij, want hij heeft een stel extra klanten. Weinig mensen denken kritisch na bij allerlei beweringen, zoals ik het vaak zeg: "ik was het vuil van de auto, dat er op straat is opgekomen, had mijn auto daar niet gestaan/gereden, dan was het rechtstreeks op straat gekomen."