• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handschoenen

Barretje

Detailing trainee
30 jan 2021
2
32
Hallo allemaal,
Ik heb net de auto weer lekker gewassen alleen was het erg koud en stond er zo’n nare wind. Uiteindelijk de auto lekker schoon gekregen natuurlijk maar mijn handen zijn wel zowat kapot gevroren. Zijn er mensen die goeie ervaring hebben met waterdichte handschoenen??
 
Lauwwarm water in de emmers helpt bij mij al voldoende. Ik vind die nitril handschoenen maar niks, ze scheuren altijd. Misschien dat die gele Marigold huishoud handschoenen wat beter zijn maar wil je daar mee gezien worden? :)
 
Ja ik gebruik ook wel nitril handschoentjes maar ik dacht meer aan een soort neopreen handschoen ofzo. Ook om te droger erna en alle randjes weer netje te krijgen als je niet meer met warm water bezig bent.
 
@Martin Philippo Speciaal voor jou zijn die handschoenen er ook in het rood: :D
th?id=OIP.jpg

Latex handschoenen scheuren wel heel snel, zeker als ze iets te strak zitten, de meeste nitril handschoentjes zijn wat steviger, hoewel daar ook slechte merken/series tussen zitten. Als je die transparante nitrilhandschoenen met randje hebt, die scheuren eigenlijk nooit. Andere optie is handschoenen van vinyl-pvc.
 
  • Leuk
Reactions: Martin Philippo
Bij koud weer gebruik ik de dunne thermo handschoenen uit de Action met daarover nitril handschoenen. Zelfs met koud water is dit best doenbaar omdat je handen niet rechstreeks in contact komen met koud water.
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Koud water is ook beter om oplossen van (pekel)zout tegen te gaan met alle vervelende gevolgen weer van dien.
 
Hoe bedoel je dat koud water beter is om oplossen van (pekel)zout beter tegen gegaan kan worden met koud water @Marcel1973 ?:eek:

Even wat chemische feiten:
- in koud water kun je grotere hoeveelheden van stoffen oplossen dan in warm water, alleen gaat het oplossen door de lagere temperatuur wel langzamer, maar uiteindelijk kun je dus meer zout oplossen in koud water.
- bij hogere temperatuur lopen reacties wel sneller (elke 3 graden hogere temperatuur geeft verdubbeling van de reactiesnelheid), dus ook bij opgelost zout in warm water dat in contact komt met onbeschermd metaal (bijv. steenslagplekjes) zal dus wel sneller corroderen
- bij sommige reacties is energie nodig om deze reactie te laten verlopen, daardoor kan bijvoorbeeld de temperatuur dalen. Een mooi voorbeeld daarvan is het oplossen van suiker in thee of koffie: de temperatuur van de drank wordt lager doordat een deel van de energie wordt gebruikt om de suiker op te lossen.

Er zijn dus diverse effecten die tegelijk optreden, vandaar dat ik niet goed begrijp wat je wil zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Klopt Marcel, maar er zijn dus meer zaken die tegelijk spelen, bij koud water heb je dus veel meer tijd nodig om het zout op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Met een schaaf kun je het zout ook weghalen. :imp:

(heb je daarna waarschijnlijk wel een spuitklus, i.p.v. een detailklus)

Vanmiddag trouwens weer even het zout van de koplampen gehaald, zodat ik maandagochtend kan zien waar ik naar toe rij, ik doe dat met een spons met lauw water, en niet al te nat zodat er geen water (gladde plekken) naar beneden loopt. Als de vorst een poosje weg is, was ik de auto wel normaal (de eerste dagen na de vorst ligt er toch volop zout op de wegen).

IMG_20210209_143812.jpg
 
  • Grappig
Reactions: Marcel1973
Warm water lost zout sneller op en daarmee verspreid je het zout makkelijker op meer (ongewenste) plekken.


Maar de meesten foamen hier de auto, laten dit een aardige tijd zijn werk doen. Vervolgens spuiten we de auto af met 110 tot 150 BAR met de HD gemiddeld, met koud water. Aangezien er zout aanslag op de auto zit, spuiten we de auto ook nog eens af met extra aandacht en dus wat extra water. Daarnaast auto's staan veelal goed in hun winter wax of een coating. Een enkeling, zoals ik, doet er ook nog TFR vooraan of in combinatie. Dan komt meestal pas lauw / warm was water.

Gevoelsmatig ben je de zout dan al merendeels kwijt met de pre wash lijkt mij. Na het wassen nog goed naspoelen.


Laat ik bodemreiniging even buiten beschouwing.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Hahaha @Cordoba, komt dan alleen wat lastiger in de hoekjes.
Denk ook niet dat een auto spontaan oplost als je met warm water zout verwijderd. En met voorwas/afspuiten zoals @Tijntje aangeeft ben je al een hoop narigheid kwijt m.i.
Ik wacht wel ff tot die vieze drap ook van de weg is, anders blijf je wassen.
 
Een oplossing is geen reactie natuurlijk. Maar buiten dat: Ik denk niet dat je bang moet zijn dat in water opgelost zout ongewenst achterblijft als je voldoende water gebruikt. Flink spoelen met je slang of met je hogedrukreiniger, dan werk je het wel weg. Je auto heeft immers afvoerkanalen om alle hemelwater af te voeren.
Van alle soorten vuil dat we van onze auto's verwijderen is zout wel de eenvoudigste. Het lost vanzelf op zonder dat we daar allemaal moeilijke zeepjes of middeltjes voor hoeven te gebruiken :)