• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstwerk dealer goed uitgevoerd of niet?

Die krassen zijn er zowel handmatig als met de machine te verwijderen (zo te zien op het eerste zicht). In ieder geval geen €500 betalen, en zeker niet aan die dealer. "Uitbesteed" :(! Wat een oplichter zeg.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Rutger11
Ik betaal sws niets aan de dealer, had hier op het forum navraag gedaan wat het hoog ingeschat zou kosten om dit te laten verwijderen over de hele auto en als ze dan toch bezig zijn ook wat diepere krassen.

Maar nu de hamvraag; de poetser is een detailing professional (volgens zijn site) en heeft 2 keer de kans gehad om te polijsten, waarvan de laatste keer in 3 stappen. Heeft hij dit gedaan of lult hij uit zijn nek ?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Die zit inderdaad onder de swirls en hier en daar een kras.

Wat je aan moet geven is dat je een lakcorrectie wilt hebben en niet de auto "gepoetst". Je wilt het liefst dat een detailer de lak corrigeert precies zoals je zelf omschreef: swirls er uit (niet verbloemd) en waar mogelijk de "diepere" krassen ook. Of dit met één, twee of drie stappen moet kun je nooit op voorhand zeggen; dat is de grote marketingtruc!

Misschien is jouw lak wel zacht en is het met één hit goed, misschien is het knetterhard en moet je er in totaal 4 of 5 keer overheen. De lak bepaalt. Als hij een detailer of hobby-detailer weet, prima, maar de doorsnee poetser jaagt er even overheen om de kleur op te laten leven en daarmee basta.

Edit: als hij aangeeft dat wat er nu op zit, er niet uit kan, lult die uit zijn nek!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Rutger11
Doen ! Dan zien we tenminste waar we naar willen kijken
Ah verdorie vergeten. Geprobeerd, maar de foto's lijken niet beter dan de vorige, het zonnetje is ook weg helaas. Zal de foto's plaatsen, misschien dat jullie iets zien wat ik niet zie.
 

Bijlagen

  • 20210402_144608.jpg
    20210402_144608.jpg
    277,5 KB · Weergaven: 197
  • 20210402_144545.jpg
    20210402_144545.jpg
    279,5 KB · Weergaven: 197
  • 20210402_144540.jpg
    20210402_144540.jpg
    324,3 KB · Weergaven: 208
  • 20210402_144537.jpg
    20210402_144537.jpg
    320,7 KB · Weergaven: 200
  • 20210402_144520.jpg
    20210402_144520.jpg
    284,5 KB · Weergaven: 195
deze krasjes krijg je er gemakkelijk uit hoor. daar moet zelfs geen rotary voor gebruikt worden. en er zit nog polijstpasta of sealant tussen je achterlicht
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11 en RedCat
Maar nu de hamvraag; de poetser is een detailing professional (volgens zijn site) en heeft 2 keer de kans gehad om te polijsten, waarvan de laatste keer in 3 stappen. Heeft hij dit gedaan of lult hij uit zijn nek ?
De truc in dit verhaal is dat je lak verwijderd bij het polijsten en dat er niet bij kan poetsen. Normaliter zit er marge genoeg in om de lak goed te kunnen "poetsen" maar het is geen trekdrop waar je oneindig mee aan de gang kan blijven.

Mijn inziens moet het de derde keer wel goed zijn.
 
Precies Juffer 1.
Als er bv al een paar keer flink met een rotary over heen is geweest ,en de lak aan de zachte kant is,
ben je al aardig wat lak kwijt.
Dan zou je ongeveer de originele lakdikte moeten weten, en nu eerst meten wat de huidige lakdikte nog is.
Je kan niet oneindig blijven corrigeren.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Vind de swirls reuze meevallen. (Als er niets of weinig verbloemd is) Maar als ik zo eens kijk naar het rubber boven je achterpaneel, is er gewassen met een stoeptegel. :p

Ik heb alles nog eens teruggelezen en samengevat;

- Je koopt een aantal weken geleden een auto. Veel swirls, maar in het koopcontract is opgenomen dat de auto goed gepolijst zou worden.

- Na twee wasbeurten waren er weer swirls zichtbaar en nam je contact op met de verkoper. Deze wees meteen naar de externe poetser, waar jij niks mee te maken hebt. De verkoper laat de auto opnieuw polijsten, ''maar nu goed'' én er is ''een soort van coating'' aangebracht.

- De auto ziet er in de volle zon nu goed uit, maar jij vraagt je af of dit deze keer wél blijvend is en of je dit kan controleren.

- Er zijn opnieuw swirls te spotten, maar jij hebt ''de auto alleen ingeschuimd met ''actief schuim'', afgespoeld en gedroogd met een microvezeldoek.''

... Grote kans dat je ze dus zelf hebt veroorzaakt. Maar dat hoeft geen feit te zijn.

- Je hebt contact opgenomen met de poetser en die gaf aan; Eerste polijstbeurt was er één stap vergeten. De tweede polijstbeurt zou 3-staps zijn geweest. ''Als de swirls er nu nog niet uit zijn, dan kan er middels polijsten niets meer aan gedaan worden.'' De aangebrachte ''coating'' was een simpele sealant.
... Eén stap vergeten? Dat zou dan logischerwijs betekenen dat bij de grofste stap alle defecten waren verwijderd (op zijn minst de swirls) en er vervolgens niet afgeschaald is om een betere hoogglans te creëren. Feit is dan dat de swirls wél verwijderd hadden moeten zijn.
Vervolgens wordt er 3-staps gepolijst, maar weet de poetser zelf eigenlijk niet of hij de swirls daadwerkelijk verwijderd heeft. (Hoe dan?) Swirls zijn ondiepe krasjes en is het dus niet nodig om ''veel'' lak weg te polijsten.


- De auto is enkele dagen terug van de poetser en je ziet wederom swirls én je weet dat er een sealant aangebracht is. Dit was hoe de auto terug kwam van de poetser en dus is er niet gewassen of gewreven.
... Op de bijgevoegde foto's is er bij foto 1 vrijwel niets te zien, maar op foto 2 vind ik het geen swirls, maar eerder ''marring'' van een vervuilde doek o.i.d. Het zou ook maar zo een polijstbaan/hologram kunnen zijn.

- Opnieuw contact met de dealer en de poetser had aangeven dat de staat van de lak is zoals het is en er geen verassingen zouden opduiken zodra de sealant eraf is. Mocht dit wél het geval zijn nadat jij met een inspectiespray (?) aan de gang was gegaan, dan zou de verkoper meekijken naar een oplossing.

- Jij gaat spullen bestellen om correct te kunnen wassen en met een ''inspectiespray'' de lak controleren.

- Er is aangeboden om door een forumlid naar de lak te laten kijken en eventueel wat te proberen, maar je laat de verkoper dit liever zelf oplossen. De verkoper is namelijk welwillend en beseft dat de afspraak nog staat.

- Je bekijkt je opties; Restitutie en de auto goed laten behandelen. Maar hoeveel zou dit dan moeten kosten? Er werd een bedrag genoemd van ongeveer €500,- inclusief BTW.

- Je geeft aan bij de verkoper dat een goede behandeling zo'n €500,- zou kosten. Jij moest navragen wat er dan precies gedaan wordt en dan zou de verkoper gaan kijken of hij de juiste persoon hiervoor had. De verkoper lijkt nog steeds welwillend.
... Wat er gedaan wordt; Vrij mild polijsten tot de swirls weg zijn, vervolgens afschalen naar fijnere polijststappen om hoogglans te creëren, indien nodig. Veelal zal een goede detailer dit afschalen met een excentrische machine doen en heb je vervolgens een strakke lak (Voor zover mogelijk is om een gezonde lakdikte over te houden) zonder hologrammen of andere ongein.
De swirls die je NU ziet zijn vrij simpel te verwijderen. Mocht de sealant veel verbergen, dan is de staat pas te beoordelen als de lak ''kaal'' is en wat je ziet dus ook is, hoe het is.




Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn;

- De auto is NIET gepolijst en alleen snel-snel aflever klaar gemaakt. Producten gebruikt die tijdelijk maskeren.
- De auto is WEL gepolijst, maar snel-snel en daarna producten gebruikt die hologrammen en ongein maskeren.
- Ik dacht eerst nog dat er een grote kans was dat jij zelf de swirls had veroorzaakt, maar uit je verhaal blijkt dat de auto simpelweg na meerdere pogingen bij de poetser, alsnog met swirls terug kwam.

Gezien het typische verhaal en eigen ervaringen, zou ik zeggen dat je de verkoper duidelijk moet maken dat er een afspraak is gemaakt en hij deze tot op heden, ondanks zijn welwillendheid, nog niet is nagekomen. Zijn vaste poetser kan de kwaliteit gewoon niet leveren en dus zal hij samen met jou een oplossing moeten gaan bedenken.

Mijn idee; Zoek een detailingbedrijf en niet een poetsbedrijf. ;) Een detailer kan de auto hagelstrak voor je neus neerzetten zónder dat er troep op de lak die voor glans moeten zorgen of defecten moeten verbergen. Zie je nog defecten? Dan zal de detailer aangeven (waarschijnlijk vooraf bij eerste check al) waarom het er nog zit en daar zal een goede reden voor zijn. (Kan wel verwijderd worden, maar dan loop je het risico dat je door de lak gaat / Kan niet verwijderd worden, want...)
 
Hartelijk dank voor alle reacties. Echt super dat iedereen zo bereid is mee te denken.

Ik lees verschillende antwoorden hoe de swirls etc zijn op te lossen. Van handmatig tot een ruime behandeling door een detailer.

Inmiddels is mijn pakketje van carclean binnen. Heb uren zitten lezen hier op het forum hoe ik de auto ga wassen en daarna met de inspectie spray kan kijken wat de echte toestand is.

Ik heb contact gelegd met de verkoper en aangegeven dat als polijsten tot 2 keer toe (hun geven aan dat dat gedaan is) niet werkt, de logische volgende stap een lakcorrectie zou zijn die max 500 Euro kan kosten. Het lijkt me het beste om hoog in te zetten en de bal verder bij hun neer te leggen.

Welke oplossing de verkoper ook wil bieden, allereerst zal straks de lakdikte opgemeten moeten worden.

Weet er iemand in de regio Eindhoven/Helmond een goede detailer? Dan kan ik dat evt voorleggen bij de verkoper. Ik ga er vanuit dat dit dan wit moet gebeuren.
 
Lijkt als of er een spons is gebruikt die niet helemaal schoon was, althans als ik de foto's bekijk.
Maar dit krijg je er wel weer uit.
 
@RoCo woon in een boerengat tussen Helmond en Eindhoven
Nuenen is toch niet meer zo'n gat. ;) Op de oude foto's had ik ook het idee dat ik vooral een serie krasjes zag van een backing plate of iets dergelijks die tegen de lak was gekomen, zo eerst even de nieuwe foto's bekijken en dan deze post aanvullen.

Edit: op de eerste foto's krijg ik de indruk dat ik naar een werkstuk van de Raggende Mannen zit te kijken: op basis van deze foto's niet 100% zeker, maar lijken sporen van een rotary. Op de laatste foto's zie ik echt swirls/waskrassen of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Rutger11
@Cordoba klopt, Nuenen valt wel mee, maar Mierlo is toch echt wel een boerengat waar veel mensen nooit van gehoord hebben.

Grappig om zoveel verschillende meningen te horen. Maar het is ook lastig beoordelen vanaf de foto's die door deze amateur fotograaf zijn gemaakt.

Zeker één streep/baan kan ik wel begrijpen dat sommigen daar een baan van een rotary in zien en dat er enkele swirls in zitten lijkt me gezien alle reacties ook wel logisch. Op zich maakt het ook niet veel uit hoe of wat, de eindconclusie lijkt me wel dat de Focus in ieder geval niet of niet goed is gepolijst. Dus de dealer is weer aan zet...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Valt prima te corrigeren, maar dan moet er daadwerkelijk wel een echte machine op worden gezet en niet volgesmeert met een vullend eenstapsproduct.

Dat is wat er is gebeurt. Poetser krijgt 150 euro, dealer pakt 500 euro. Prima handel, 99% vd autokopers vindt het fantastisch mooi glimmen en is er blij mee.

1% is perfectionistisch, maar daar is deze behandeling niet voor bedoeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, de aap is uit de mouw. Net contact gehad met de verkoper en die gaf aan dat hij niet snapt dat hun poetser het niet goed heeft gedaan. Hij gaf aan dat ze 150 euro per auto betalen(interieur reinigen + exterieur reinigen + polijsten). Dus, zoals de meesten hier al aangaven, zal er weinig gepolijst zijn.

Ze gaan nu overleggen of ik de auto naar een vakman naar keuze mag brengen en de rekening mag doorsturen. Ze stonden er in eerste instantie vrij positief in, want dan zijn ze ook meteen van de verantwoording af natuurlijk....
 
Nou, kan hij mooi van die roze wolk af komen met z'n 150 euro. We kunnen niet uitsluiten dat de dealer daadwerkelijk onwetend is, maar ik had van een autohandelaar toch meer verwacht eigenlijk. Je zou toch verwachten dat iemand die zijn brood verdiend met auto's ook weet wat swirls zijn en hoe je die respectabel weg krijgt.

Afijn, goed dat je het opgenomen hebt in de overeenkomst, daarom moet hij zich welwillend opstellen. Betekend niet dat hij welwillend is en de slachtofferrol komt op mij wat doorzichtig over...ach, zolang jij maar een stralende auto hebt!
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11