Vind de swirls reuze meevallen. (Als er niets of weinig verbloemd is) Maar als ik zo eens kijk naar het rubber boven je achterpaneel, is er gewassen met een stoeptegel.
Ik heb alles nog eens teruggelezen en samengevat;
- Je koopt een aantal weken geleden een auto. Veel swirls, maar in het koopcontract is opgenomen dat de auto goed gepolijst zou worden.
- Na twee wasbeurten waren er weer swirls zichtbaar en nam je contact op met de verkoper. Deze wees meteen naar de externe poetser, waar jij niks mee te maken hebt. De verkoper laat de auto opnieuw polijsten, ''maar nu goed'' én er is ''een soort van coating'' aangebracht.
- De auto ziet er in de volle zon nu goed uit, maar jij vraagt je af of dit deze keer wél blijvend is en of je dit kan controleren.
- Er zijn opnieuw swirls te spotten, maar jij hebt ''de auto alleen ingeschuimd met ''actief schuim'', afgespoeld en gedroogd met een microvezeldoek.''
... Grote kans dat je ze dus zelf hebt veroorzaakt. Maar dat hoeft geen feit te zijn.
- Je hebt contact opgenomen met de poetser en die gaf aan; Eerste polijstbeurt was er één stap vergeten. De tweede polijstbeurt zou 3-staps zijn geweest. ''Als de swirls er nu nog niet uit zijn, dan kan er middels polijsten niets meer aan gedaan worden.'' De aangebrachte ''coating'' was een simpele sealant.
... Eén stap vergeten? Dat zou dan logischerwijs betekenen dat bij de grofste stap alle defecten waren verwijderd (op zijn minst de swirls) en er vervolgens niet afgeschaald is om een betere hoogglans te creëren. Feit is dan dat de swirls wél verwijderd hadden moeten zijn.
Vervolgens wordt er 3-staps gepolijst, maar weet de poetser zelf eigenlijk niet of hij de swirls daadwerkelijk verwijderd heeft. (Hoe dan?) Swirls zijn ondiepe krasjes en is het dus niet nodig om ''veel'' lak weg te polijsten.
- De auto is enkele dagen terug van de poetser en je ziet wederom swirls én je weet dat er een sealant aangebracht is. Dit was hoe de auto terug kwam van de poetser en dus is er niet gewassen of gewreven.
... Op de bijgevoegde foto's is er bij foto 1 vrijwel niets te zien, maar op foto 2 vind ik het geen swirls, maar eerder ''marring'' van een vervuilde doek o.i.d. Het zou ook maar zo een polijstbaan/hologram kunnen zijn.
- Opnieuw contact met de dealer en de poetser had aangeven dat de staat van de lak is zoals het is en er geen verassingen zouden opduiken zodra de sealant eraf is. Mocht dit wél het geval zijn nadat jij met een inspectiespray (?) aan de gang was gegaan, dan zou de verkoper meekijken naar een oplossing.
- Jij gaat spullen bestellen om correct te kunnen wassen en met een ''inspectiespray'' de lak controleren.
- Er is aangeboden om door een forumlid naar de lak te laten kijken en eventueel wat te proberen, maar je laat de verkoper dit liever zelf oplossen. De verkoper is namelijk welwillend en beseft dat de afspraak nog staat.
- Je bekijkt je opties; Restitutie en de auto goed laten behandelen. Maar hoeveel zou dit dan moeten kosten? Er werd een bedrag genoemd van ongeveer €500,- inclusief BTW.
- Je geeft aan bij de verkoper dat een goede behandeling zo'n €500,- zou kosten. Jij moest navragen wat er dan precies gedaan wordt en dan zou de verkoper gaan kijken of hij de juiste persoon hiervoor had. De verkoper lijkt nog steeds welwillend.
... Wat er gedaan wordt; Vrij mild polijsten tot de swirls weg zijn, vervolgens afschalen naar fijnere polijststappen om hoogglans te creëren, indien nodig. Veelal zal een goede detailer dit afschalen met een excentrische machine doen en heb je vervolgens een strakke lak (Voor zover mogelijk is om een gezonde lakdikte over te houden) zonder hologrammen of andere ongein.
De swirls die je NU ziet zijn vrij simpel te verwijderen. Mocht de sealant veel verbergen, dan is de staat pas te beoordelen als de lak ''kaal'' is en wat je ziet dus ook is, hoe het is.
Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn;
- De auto is NIET gepolijst en alleen snel-snel aflever klaar gemaakt. Producten gebruikt die tijdelijk maskeren.
- De auto is WEL gepolijst, maar snel-snel en daarna producten gebruikt die hologrammen en ongein maskeren.
- Ik dacht eerst nog dat er een grote kans was dat jij zelf de swirls had veroorzaakt, maar uit je verhaal blijkt dat de auto simpelweg na meerdere pogingen bij de poetser, alsnog met swirls terug kwam.
Gezien het typische verhaal en eigen ervaringen, zou ik zeggen dat je de verkoper duidelijk moet maken dat er een afspraak is gemaakt en hij deze tot op heden, ondanks zijn welwillendheid, nog niet is nagekomen. Zijn vaste poetser kan de kwaliteit gewoon niet leveren en dus zal hij samen met jou een oplossing moeten gaan bedenken.
Mijn idee; Zoek een detailingbedrijf en niet een poetsbedrijf.
Een detailer kan de auto hagelstrak voor je neus neerzetten zónder dat er troep op de lak die voor glans moeten zorgen of defecten moeten verbergen. Zie je nog defecten? Dan zal de detailer aangeven (waarschijnlijk vooraf bij eerste check al) waarom het er nog zit en daar zal een goede reden voor zijn.
(Kan wel verwijderd worden, maar dan loop je het risico dat je door de lak gaat / Kan niet verwijderd worden, want...)