• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Juiste producten voor harde mercedes lak?

zstef

Detailing rookie
23 mei 2026
4
2
Dag allen,

Ik heb recentelijk de DAP EVO set aangeschaft met de Monello producten er in ( dit setje). Deze heb ik vandaag mogen uitproberen, ik heb op een onopvallend stuk eerst maar getest, licht begonnen t/m eigenlijk de paarse pad (deze) en van finish t/m compound. Het resultaat is dat ik enkel de super oppervlakkige zaken weg heb weten te krijgen maar er nog genoeg krasjes (niet voelbaar met vinger of nagel) achter blijven. Ik kon helaas geen goede foto krijgen van de krassen.

Wat ik heb gedaan:
1. begonnen met de polish proberen icm met de medium pad
2. klein stukje uitgekozen, standaard stappen qua reiniging doorlopen (wassen, kleien, IPA)
3. 4 erwtjes op de pad, verspreiden over het te polijsten stuk
4. op stand 4 polijsten, langzaam bewegen, medium druk (pad kon nog gewoon roteren)

idem zelfde maar dan met de compound, zo'n 2 a 3 minuten over het stukje, daarna nog een keer herhaald.

Nou twijfel ik of het gewoon mijn werkwijze is (ben bekend met auto's goed reinigen, maar beginner in machinaal polijsten) of dat de lak van de Mercedes (jaartal 2022 mocht het relevante info zijn) gewoon erg hard is en wat grof geschut (pads, polijstmiddel) nodig heeft.

Met wat onderzoek zag ik her en der ook tips over microvezel pads ipv foam, vooral voor de hardere lakken.

Hopelijk kan iemand met soortgelijke ervaring wat tips geven, en mocht er wel andere pad/middel nodig zijn, welke hebben jullie gebruikt?
(ik ben van plan nog een losse steunplaat er bij te kopen van 75mm omdat de bijgeleverde kleine van 89mm niet echt een standaard maat is en pads vinden dan wat lastiger is. Het liefst zou ik qua geschikte pads deze gelijk in beide formaten kunnen kopen).

Ik hoor graag eventuele Ideeën! Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Welkom ;-)

Als je beperkte ervaring hebt met polijsten zou ik niet zomaar naar andere combinaties overgaan.

Neem de tijd om te leren en stop vooral niet te vroeg. Polijstmiddelen hebben tijd nodig tot ze volledig afgebroken zijn.
Daarnaast is stand 4 prima, maar normaal bouw je op en weer af van laag naar hoog en terug.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Welkom Zstef,

Het is niet zo dat je met 1 hit een strakke lak hebt. Zeker als de auto veel wasstraten en sponzen heeft gezien, kunnen meerdere hits nodig zijn.

De zwart metallic B klasse van mijn ouders is met een DAP900 & Monello Veloce & Finale prima strak te krijgen.

Wat Redcat ook al aangeeft, wellicht is je techniek nog niet helemaal perfect waardoor het niet wil.
De truc is echt dat je heel rustig met de DAP beweegt, terwijl je pad op standje 5-6 (bij gebruik van Veloce & paarse pad) draait.
Geen 1x1 meter tergelijk willen doen maar maximaal 50x50cm en probeer die banen ook te laten overlappen.

Wellicht helpt het om je woonplaats te vermelden zodat een forum lid die bij je in de buurt woont eens met je meekijkt

• Leuk
Reacties: Cordoba en RedCat
Wat RedCat en Juffer1 ook al aangeven: ga er niet vanuit dat alles in één snelle hit is opgelost, maar het is wel goed om te beginnen met combinatie die niet al te zwaar is: als je met een te agressieve begint of met meervoudige hit voor de eerste inspectie: de lak die je weg hebt gepolijst komt niet meer terug, bij een te milde combinatie kun je altijd nog een tandje bij zetten.

Standje 4 op je polijstmachine is prima voor een zachte lak of een lak die niet al te veel correctie nodig heeft. Mijn inschatting is dat je de polijstmachine op een wat hogere stand mag zetten, en dat je iets langer mag doorgaan op hetzelfde oppervlak eventueel tussendoor wat vers polijstmiddel toevoegen voor een extra hit. Als de pad vuil wordt is deze waarschijnlijk ook volgelopen met verbruikt (versleten) polijstmiddel en verwijderde lak, het is dan tijd om óf een verse pad te pakken, of de pad te reinigen voor een volgende hit (of volgend stuk).

@zstef Ik zie dat de linkjes in je bericht de omgekeerde constructie hebben: de tekst die eigenlijk in je tekst zou moeten staan, is in de link onzichtbaar tijdens lezen, en de link die verborgen zou moeten zijn, staat er als tekst.

Bedankt allen!

Ik heb vandaag de Renault Clio van mijn vrouw volledig gereinigd en gepolijst, de auto is uit 2008 en kon inmiddels wel wat liefde gebruiken. Gelijk goed oefenen voordat ik aan mijn auto begin. De lak ziet er echt veel beter uit nu, niet zoveel krasjes weg kunnen werken als ik gehoopt had maar het is zeker merkbaar minder.

Welkom Zstef,

Het is niet zo dat je met 1 hit een strakke lak hebt. Zeker als de auto veel wasstraten en sponzen heeft gezien, kunnen meerdere hits nodig zijn.

De zwart metallic B klasse van mijn ouders is met een DAP900 & Monello Veloce & Finale prima strak te krijgen.

Wat Redcat ook al aangeeft, wellicht is je techniek nog niet helemaal perfect waardoor het niet wil.
De truc is echt dat je heel rustig met de DAP beweegt, terwijl je pad op standje 5-6 (bij gebruik van Veloce & paarse pad) draait.
Geen 1x1 meter tergelijk willen doen maar maximaal 50x50cm en probeer die banen ook te laten overlappen.

Wellicht helpt het om je woonplaats te vermelden zodat een forum lid die bij je in de buurt woont eens met je meekijkt
Ik begon vandaag inderdaad te groot, ik merkte op een gegeven moment dat het erg onhandig voelde en de oppervlakte niet genoeg gepolijst werd omdat er een te groot gedeelte aandacht nodig had. Daarna wat kleinere stukjes steeds gedaan en dat voelde beter.

Wat RedCat en Juffer1 ook al aangeven: ga er niet vanuit dat alles in één snelle hit is opgelost, maar het is wel goed om te beginnen met combinatie die niet al te zwaar is: als je met een te agressieve begint of met meervoudige hit voor de eerste inspectie: de lak die je weg hebt gepolijst komt niet meer terug, bij een te milde combinatie kun je altijd nog een tandje bij zetten.

Standje 4 op je polijstmachine is prima voor een zachte lak of een lak die niet al te veel correctie nodig heeft. Mijn inschatting is dat je de polijstmachine op een wat hogere stand mag zetten, en dat je iets langer mag doorgaan op hetzelfde oppervlak eventueel tussendoor wat vers polijstmiddel toevoegen voor een extra hit. Als de pad vuil wordt is deze waarschijnlijk ook volgelopen met verbruikt (versleten) polijstmiddel en verwijderde lak, het is dan tijd om óf een verse pad te pakken, of de pad te reinigen voor een volgende hit (of volgend stuk).

@zstef Ik zie dat de linkjes in je bericht de omgekeerde constructie hebben: de tekst die eigenlijk in je tekst zou moeten staan, is in de link onzichtbaar tijdens lezen, en de link die verborgen zou moeten zijn, staat er als tekst.
(Linkjes gefixt, thanks!)
Dus voor harde lak zou je adviseren om echt richting het maximale van het apparaat te gaan? (deze gaat tot 6 dacht ik). Ik heb voor de Clio van mijn vrouw wel de compound gebruikt, en na één behandeling merkbaar minder krasjes t.o.v. het proefstuk op mijn mercedes waarbij ik eigenlijk nul resultaat zag (los van de glans).

Aan de reacties te zien heb ik denk ik de machine te langzaam gezet en ook maar één ronde gepolijst op de mercedes en daarom op dat stuk geen resultaat. Ik zal eens proberen om de machine op een hogere stand te zetten en gewoon 2 rondes doen. Ik neem aan dat na de eerste het goed afnemen met een IPA wipe en dan nog een keer?

Laatst bewerkt:

Hier zie je de snelheden per stap; bij grovere polijst stappen inderdaad een hogere snelheid.

Je neemt met een prep het deel af om het polijstmiddel te verwijderen zodat je kunt zien of je de stap nog een keer moet herhalen of dat je af kunt schalen naar een fijner polijstmiddel.

• Leuk
Reacties: TWA
Vraagje daarover, hoe schat ik in dat het tijd is om af te schalen naar een fijner middel?

Daarnaast een algemeen vraag voor iedereen: hoeveel dezelfde pads hebben jullie? Ik heb vandaag na elk paneel de pad gewassen, gedroogd en verder, maar dat gaat wel echt ten koste van het efficient doorwerken.

Als je het paneel afgenomen hebt en met een lamp hebt geïnspecteerd en de krassen zijn verdwenen (of in ieder geval voor jou acceptabel of niet verder te verbeteren) ga je met een stap lichter de waas verwijderen die een grove compound achterlaat en daarmee de glans creëren; als er nog defecten of krassen aanwezig zijn ga je die met een lichter middel niet weg krijgen maar kun je beter nog een hit met de grovere compound doen.

Ik gebruik van de medium en grove pads 3 pads, zodat je door kunt wisselen als een pad volgelopen is en je niet na ieder paneel al je pad moet schoonmaken; als je meerdere pads hebt kun je ze in 1 keer schoonmaken en kun je wat lekkerder doorwerken. Van de fijne kun je met 2 pads al langer doorwerken;

Ik zal dit weekend weer even het dak van de renault (heeft de meeste achtergebleven krasjes) opnieuw proberen met deze nieuw opgedane kennis. Vooral wat beter letten op techniek.