In na voeging van vorig jaar afgelopen weekend uitvoerig bezig geweest met mijn eigen Grand Scenic.
Afgelopen voorjaar, ergen in april had ik heb nog een onderhoud polijst sessie gegeven en destijds Collinite 915 aangebracht.
Maar ook nu moest hij er aangelopen, glascoating. Ik heb gekozen voor de
Gyeon Pure. Heb een 30ml kitje besteld en dat was voldoende denk dat er nog 20% in zit.
Als eerste maar eens uitvoerig wassen.
Gestart met foamen met Artico Magico Snow Foam in de
Monello 2.0 foamlance.
Velgen in gespoten met Great Lion Wheel Cleaner. Vorig jaar april 2020 heb ik de wielen gedemonteerd en voorzien van een dubbele laag
Gyeon Rim. Ik merk toch wel dat die nu wat minder wordt. Een ToDotje voor binnenkort.
Alle randjes en naadjes nagelopen met een kwastje van ValetPro.
Vervolgens afgespoten mijn mijn Karcher K4.
Vervolgens 2 rondjes gewassen met Dodo Juice Born to be Mild shampoo. En 2 emmers, 2
Monello washmitts, wat kwastjes en borsteltjes.
Banden gereinigd met
Gyeon Trie Cleaner en de Mothers TireBrush. Was wel eens nodig na al die Meguairs Edurance spul er op/in.
Auto gedroogd.
Daarna een rondje gekleid met
Monello klei en DodoJuice Slippy (gelukkig heb ik nog 2 volle flesje concentraat staan).
Kleien ging redelijk vlot.
De klei bleef eigelijk ook schoon, dat viel me echt mee. We rijden momenteel ook niet echt veel met de wagen en nog maar paar maandjes geleden ook gedaan.
Daarna de auto afgeplakt met Colad tape, 25mm versie. Die vind ik toch wel erg prettig.
En toen aan de slag, de Flex XFE 7-12 en XFE 7-15 er bij, groene menzerna pads en flesje Menzerna 3800. Eerst maar eens een test spot op de motorkap. Opzich was de motorkap nog wel netjes, maar na 1 hit toch nog wat minimale swirls en motorkap vind ik toch altijd wel "lastig" en heeft voor mijn gevoel altijd wat meer lakdefecten.
Een 2e test spot op het achterpaneel met dezelfde combi. Het corrigeerde naar wens op het achterpaneel.
Ja, dit, 3800/groen werd de combi, de hele auto hiermee gepolijst.
Ik dacht klaar te zijn, Scangrip lamp voor controle erbij, maar ik was toch niet tevreden.
Toen nog een 2 hit op de motorkap (wederom 3800 op groen), dat was al beter maar nog niet naar wens, net ff die paar laatste procentjes. Dan maar een slagje zwaarder, Menzerna 2500 op de gele menzerna pad en daarna nogmaals de 3800 op groen, ja, dat was het.
Op de achter bumper nog een enkele krasje moeten corrigeren. Dit gedaan met Menzerna 400 op een Menzerna 90mm MF padje. Daarna 3800.
Daarna de auto gewassen/afgespoeld.
Daarna de fles
Gyeon Prep er bij gepakt. Eerste rondje met een hele nat gemaakte
Gyeon Bald Wipe doek alles afgenomen, daarna een 2e rondje nagelopen. Fles prep, 500ml vrijwel leeg gegaan.
Toen de coating aanbrengen, mijn eerste ervaring met Pure.
Het aanbrengen gaat makkelijk, paar druppeltje op het suède doekje en in rechte banen aangebracht, per paneel of een deel van een paneel. Mijn deuren zijn redelijk groot dus die verdeeld in 2 delen.
Na aanbrengen in cirkel beweging uitgewreven. Daarna afnemen met doek 1, nogmaals met doek 2. En nawijzen met een grotere suède doek.
Wow wat een glans, ben echt enthousiast.
Merkte wel snel dat ik soms toch nog wat residu zag zitten. Dus je blijft aan het afnemen, je moet wel echt gefocust zijn.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met polijsten en waxen maar coaten vind ik toch nog wel een lastig klusje. Denk dat het formaat van m'n auto en de kleur het ook moeilijker maakt.
De banden heb ik voorzien van
Gyeon Tire.
Zag gisteren avond wel 2 "vlekjes" daar baalde ik wel van. Zie de eerste foto die ronder vanaf de zijkant, bij de tank dop en onder de spiegel.
Vandaag een rondje gedaan met Cure. De vlekjes lijken weg te zijn.
Ik loop hem vanavond, als de zon weg is, nogmaals even na met een doekje en Perfetto Detailer Spray want zie nu wat vegen zitten van de Cure nu de Scenic in de volle zon staat.
Nog to do:
- Trim voorzien van nieuw laagje
Gyeon Trim
- Ruiten nog doen met Autoglym Car Glass Polish, DodoJuice Clearly en daarna TurtleWax ClearVue.
- Panorama dak nog voorzien van...? Vorig jaar heb ik deze gedaan met
PoorBoys EXP Sealant.
Conclusie:
Een hele bak werk maar wel een prachtige glans!
Ben gisteren toch wel een uurtje of 8-10 bezig geweest en dat voor een goed onderhouden auto.
Na eerdere ervaringen met
Gyeon One nu deze leuke ervaring met de
Gyeon Pure!
Resultaat: