• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

GeBas’ Renault Grand Scenic

In na voeging van vorig jaar afgelopen weekend uitvoerig bezig geweest met mijn eigen Grand Scenic.
Afgelopen voorjaar, ergen in april had ik heb nog een onderhoud polijst sessie gegeven en destijds Collinite 915 aangebracht.

Maar ook nu moest hij er aangelopen, glascoating. Ik heb gekozen voor de Gyeon Pure. Heb een 30ml kitje besteld en dat was voldoende denk dat er nog 20% in zit.

Als eerste maar eens uitvoerig wassen.

Gestart met foamen met Artico Magico Snow Foam in de Monello 2.0 foamlance.

IMG_0090.jpeg


Velgen in gespoten met Great Lion Wheel Cleaner. Vorig jaar april 2020 heb ik de wielen gedemonteerd en voorzien van een dubbele laag Gyeon Rim. Ik merk toch wel dat die nu wat minder wordt. Een ToDotje voor binnenkort.

Alle randjes en naadjes nagelopen met een kwastje van ValetPro.
Vervolgens afgespoten mijn mijn Karcher K4.
Vervolgens 2 rondjes gewassen met Dodo Juice Born to be Mild shampoo. En 2 emmers, 2 Monello washmitts, wat kwastjes en borsteltjes.
Banden gereinigd met Gyeon Trie Cleaner en de Mothers TireBrush. Was wel eens nodig na al die Meguairs Edurance spul er op/in.
Auto gedroogd.

Daarna een rondje gekleid met Monello klei en DodoJuice Slippy (gelukkig heb ik nog 2 volle flesje concentraat staan).
Kleien ging redelijk vlot.
De klei bleef eigelijk ook schoon, dat viel me echt mee. We rijden momenteel ook niet echt veel met de wagen en nog maar paar maandjes geleden ook gedaan.

Daarna de auto afgeplakt met Colad tape, 25mm versie. Die vind ik toch wel erg prettig.
IMG_0091.jpeg


En toen aan de slag, de Flex XFE 7-12 en XFE 7-15 er bij, groene menzerna pads en flesje Menzerna 3800. Eerst maar eens een test spot op de motorkap. Opzich was de motorkap nog wel netjes, maar na 1 hit toch nog wat minimale swirls en motorkap vind ik toch altijd wel "lastig" en heeft voor mijn gevoel altijd wat meer lakdefecten.
Een 2e test spot op het achterpaneel met dezelfde combi. Het corrigeerde naar wens op het achterpaneel.
Ja, dit, 3800/groen werd de combi, de hele auto hiermee gepolijst.

Ik dacht klaar te zijn, Scangrip lamp voor controle erbij, maar ik was toch niet tevreden.
Toen nog een 2 hit op de motorkap (wederom 3800 op groen), dat was al beter maar nog niet naar wens, net ff die paar laatste procentjes. Dan maar een slagje zwaarder, Menzerna 2500 op de gele menzerna pad en daarna nogmaals de 3800 op groen, ja, dat was het.

Op de achter bumper nog een enkele krasje moeten corrigeren. Dit gedaan met Menzerna 400 op een Menzerna 90mm MF padje. Daarna 3800.

Daarna de auto gewassen/afgespoeld.
Daarna de fles Gyeon Prep er bij gepakt. Eerste rondje met een hele nat gemaakte Gyeon Bald Wipe doek alles afgenomen, daarna een 2e rondje nagelopen. Fles prep, 500ml vrijwel leeg gegaan.

Toen de coating aanbrengen, mijn eerste ervaring met Pure.
Het aanbrengen gaat makkelijk, paar druppeltje op het suède doekje en in rechte banen aangebracht, per paneel of een deel van een paneel. Mijn deuren zijn redelijk groot dus die verdeeld in 2 delen.
Na aanbrengen in cirkel beweging uitgewreven. Daarna afnemen met doek 1, nogmaals met doek 2. En nawijzen met een grotere suède doek.
Wow wat een glans, ben echt enthousiast.
Merkte wel snel dat ik soms toch nog wat residu zag zitten. Dus je blijft aan het afnemen, je moet wel echt gefocust zijn.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met polijsten en waxen maar coaten vind ik toch nog wel een lastig klusje. Denk dat het formaat van m'n auto en de kleur het ook moeilijker maakt.

De banden heb ik voorzien van Gyeon Tire.

Zag gisteren avond wel 2 "vlekjes" daar baalde ik wel van. Zie de eerste foto die ronder vanaf de zijkant, bij de tank dop en onder de spiegel.

Vandaag een rondje gedaan met Cure. De vlekjes lijken weg te zijn.
Ik loop hem vanavond, als de zon weg is, nogmaals even na met een doekje en Perfetto Detailer Spray want zie nu wat vegen zitten van de Cure nu de Scenic in de volle zon staat.

Nog to do:
- Trim voorzien van nieuw laagje Gyeon Trim
- Ruiten nog doen met Autoglym Car Glass Polish, DodoJuice Clearly en daarna TurtleWax ClearVue.
- Panorama dak nog voorzien van...? Vorig jaar heb ik deze gedaan met PoorBoys EXP Sealant.

Conclusie:
Een hele bak werk maar wel een prachtige glans!
Ben gisteren toch wel een uurtje of 8-10 bezig geweest en dat voor een goed onderhouden auto.
Na eerdere ervaringen met Gyeon One nu deze leuke ervaring met de Gyeon Pure!

Resultaat:
IMG_0095.jpeg

IMG_0098.jpeg

IMG_0099.jpeg
IMG_0100.jpeg
IMG_0102.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@GeBas ziet er weer stralend uit! Had je na je eerste testspot met 3800, een ander product gebruikt voor je 2de test op het achterpaneel? Ik krijg namelijk het gevoel dat je iets grover bent gegaan (ik vermoed 3000/3500?), zo interpreteerde ik het namelijk.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
@RoyR denk dat ik hem eerst ga doen met een lichte polish (heb nog een beetje Monello Finish staan) en daarna toch weer de sealant er voor ga gebruiken. De overige ramen ga ik doen met AutoGlym Glass polish en daarna ClearVue.

@AndyVR Nee, ook de 3800. Heb mn tekst wat verduidelijkt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoyR
Inmiddels de auto nog een keer nagelopen, nog wat vlekjes m.b.v. Cure kunnen verwijderen. Is wel even krachtig masseren met de Gyeon SoftWipe doek. Daarna alles nagelopen met Monello Perfetto.
Morgen in het licht en op een andere plek nog een controleren.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en AndyVR
Ziet er prachtig uit. Ik ben ook altijd onder de indruk hoe de coating de glans nog meer verdiept. En dat geconcentreerd werken om high spots te voorkomen is ook herkenbaar. Ik hoop niet dat je er morgen nog een tegenkomt want dan is het te laat. Ik zou het panorama dak met die laatste 20% Pure doen. Werkt prima zolang er geen ruitenwisser overheen gaat.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Dat is ook een idee @GuidoA, denk echter dat ik op mijn mountainbike ga smeren.

Stel dat ik nog plekje vindt? Dan lokaal polijsten en dan lokaal nieuw laagje aanbrengen?
 
Als het is uitgehard dan is idd polijsten en opnieuw aanbrengen de enige optie. Ik heb wel eens een klein plekje heel lokaal gedaan maar het beste is het hele paneel dan opnieuw te doen. Hopelijk niet nodig.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Als een spiegel heel mooi resultaat en de uren zeker goed besteed, echt eer van je werk en het blijft toch wel een heerlijke kleur na het detailen mooi mooi :cool:.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Als het is uitgehard dan is idd polijsten en opnieuw aanbrengen de enige optie. Ik heb wel eens een klein plekje heel lokaal gedaan maar het beste is het hele paneel dan opnieuw te doen. Hopelijk niet nodig.
De betreffende plekken heb ik kunnen “uitwissen”.
Echter nog wel twee hele kleintjes gevonden, grrrr….hopelijk kan ik ze met een handpadje fixen. Van het weekend maar eens kijken.
 
De eerste wasbeurt was aan de beurt na het aanbrengen van de coating, eens kijken hoe dat gaat.

Als eerste gefoamed met Monello Artico Magico Snow Foam, ik heb erg dun gemend iets onder het eerste streep je van de Monello 2.0 foamlance. De auto was niet heel vies, wat stoffig.
IMG_0226.jpeg

Nadat het foam lekker van de auto was gelopen heb ik deze direct afgespoeld met de HD.
Vervolgens gewassen, gebruikelijke 2 emmer methode, ik heb nieuwe Monello Thick Washmitt gebruikt, als shampoo de DoDoJuice Btm.
Nogmaals afgespoeld.
Vervolgens gedroogd met dede grote Doppino Drying Towel.
Na laatste stap nagelopen met de Gyeon Ceramic detailer i.c.m. Monello Peluche Verde.

Ik kan echt wel zeggen dat de Pure een erg goede bedding en sheeting heeft.
het resultaat:

IMG_0228.jpeg



Vervolgens ben ik doorgegaan met de velgen.
De velgen had ik in april 2020 voorzien van Gyeon Rim. Ik merkte de laatste tijd al dat deze niet meer optimaal was.

Dus het was mooi weer dan maar door, de krik uit de schuur gepakt. Je weet wel zo'n rode van de bouwmarkt.
Vervolgens het reservewiel erbij gepakt.
Velg 1 gedemonteerd, reserve wiel er op.

Ik heb de binnenkant van de velg uitvoerig gewassen, alle randjes ook aan de binnenzijde goed na gelopen met een kwastje vervolgens gedroogd. Daarna de binnenzijde gekleid met Monello klei en toen door met het handmatig gepolijsten met Monello Finale. Idem voor de buitenzijde.
Nogmaals gewassen en gedroogd.
Afgenomen met Gyeon prep.
Vervolgens Gyeon Rim aangebracht.

Ik ben bij 2 velgen blijven steken, flesje was nog van vorig jaar. Ik kan dus zeggen dat je 6 20" velgen er mee kan doen. Er zit nog een mini beetje in, maar onvoldoende voor een velg. Nieuwe flesje is besteld.

IMG_0240.jpeg
IMG_0242.jpeg
IMG_0241.jpeg
IMG_0244.jpeg
IMG_0245.jpeg


Zal van de week nog ff de bandjes nalopen met Gyeon Tire.
 
Auto vandaag ff gewassen met Gyeon Bath en nagelopen met Gyeon detailer.
Op de voorruit voor de eerste keer Soft99 Ultra Glaco Glass Sealant aangebracht. Ben benieuwd hoe die zich verhoud t.o.v. de Turtle Wax ClearVue.

komen nu toch wel voorzichtig weer wat swirls in, nog ff volhouden en dan richting de zomer krijgt nieuw laagje Pure of Mohs.

Binnenkort eerst de velgen opnieuw voorzien van Rim.
IMG_0881.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een start gemaakt met de voorbereiding van een grote behandeling. De GScenic staat er op zich nog goed bij, maar de Gyeon Pure (oude editie) is qua levensduur op z'n einde, althans er is zeker nog beading en sheeting, maar her en der komen er toch wat swirls.

Onlangs hagelschade gehad en dit is hersteld d.m.v. uitdeuken zonder spuiten. Bijna vakantie dus tijdvoor een grote behandeling.

Als eerst ben ik gestart met het insprayen van de velgen met Gyeon Q²M Iron WheelCleaner.
Prima product!
IMG_2360.jpeg


Daarna door met het foamen, hier heb ik gekozen voor BiltHamer Auto-Foam. Bewust deze omdat deze wat "agressiever" is.

Alle randjes en naadjes extra nagelopen met kwartje en APC. Sponningen ook gereinigd met de APC.
De auto gewassen met Gyeon Bathe.
De Banden gedaan met Gyeon Tire Cleaner!
Motorruimte ingesprayed en gekwast met APC.

Vervolgens nog alles nagelopen met Gyeon Iron.
Dit deed niet zoveel, logisch want het is mijn eigen auto die het nodige "was" onderhoud krijgt. Maar wou de lak zo schoon mogelijk hebben.
Na het wassen, toch ± 1,5-2 werk op het echt perfect te hebben, was de auto schoon.
Toch nogmaals ingefoamd en de wasspullen opgeruimd. Auto afgespoten.

Daarna de auto gekleid met een vers stukje Monello klei i.c.m. Dodo Juice Born Slippy Clay Lubricant.

De auto binnen gezet.
Inmiddels hebben 2,5-3uur besteed.

Vanochtend alles randjes afgeplakt met de groene Colad tape. Omdat het mijn eigen auto is ken ik de lak, de lakdikte, deze toch gemeten. Geen bijzonderheden.

Testspotje met nieuwe blauwe Gyeon pad en Menzerna 2200. Prima resultaat op de toch wel zachtere Renault lak.
Eerst maar richting de motorkap. Paar steenslag plekjes op motorkap ontvet met Gyeon Prep.
Met de lakpen deze voorzien van lak. Deze had ik besteld op juiste kleur. Werkt erg prettig zo’n lakpen.

Begonnen met polijsten op het achterscherm en zo naar voren.

Daarna steen slag plekje geschuurd met Kovax schuur systeem:
IMG_2367.jpeg


Ik heb daar nog niet veel ervaring mee, maar zeer positief gevoel erbij.

Verder met polijsten, motorkap laten rusten.

Toch nu naar de motorkap met de Flex PXE, dit met Menzerna 400 en roterend met paars Flex padje op standje 2.
Krasjes weg!
Koste wat tijd en de nodige concentratie. Maar ben zeer tevreden!
IMG_2368.jpeg


Vervolgens door met een MF Menzerna pad en Menzerna 400 de hele motorkap gedaan en daarna 2200 op de blauwe Gyeon pad.

De hele auto is gedaan met met met Menzerna 2200 op de blauwe Gyeon pads. Daarna alles nogmaals gepolijst met Menzerna 3000 op groene Menzerna pads. Normaal zou ik 3800 pakken, maar ik schakel straks nog door naar Gyeon Primer.

Na polijsten plakband verwijderd en gewassen met Dreft, klein scheutje in de 19L wasemmer.
Afgespoeld met de open Gardena slang.
Gedroogd met de Monello Maestro.

Randjes weer afgeplakt en gepolijst met Gyeon Primer.
Rijkelijk afgenomen met Gyeon Prep.

Uiteindelijk vandaag ook weer een uurtje of 9 gemaakt.
GScencic staat weer lekker binnen, maandag verder.
IMG_2370.jpeg



Plan is dan alsvolgt:
Dan nogmaals na lopen met Prep.

2x Gyeon Mohs.
Gyeon Trim
1x Gyeon Skin
ramen rond om met AutoGlymm Glass Polish
Daarna met Soft99 Ultra Glaco Glass Sealant, na lopen met Gyeon Glass+
Panoramadak met Turtle Wax ClearVue
Banden met Gyeon Tire

Motorruimte nog verzorgen.
Interieur verzorgen.
 
Laatst bewerkt:
Nu met nog een paar "klaar" foto's.

Inmiddels is er ruim 25 uur in gaan zitten, en dat voor een auto die er best prima bij stond.

Afgelopen maandag volgende gedaan:
Voor dat ik begon nogmaals de Scenic nagelopen met Prep.

Ramen rond om met AutoGlymm Glass Polish
Daarna met Soft99 Ultra Glaco Glass Sealant, na lopen met Gyeon Glass+

Kunststof delen gedaan met Gyeon Trim
Toen nogmaals wat plekken nagelopen met Prep, door de AG Glass Polish toch wat stof ontstaan

Vervolgens 2 lagen Gyeon Mohs aangebracht en daarna nog Gyeon Skin

Dinsdags verder:
Banden met Gyeon Tire
Panoramadak met Turtle Wax ClearVue
Interieur verzorgd

1 ding niet gedaan:
Motorruimte, dat komt na de vakantie
IMG_2430.jpeg
IMG_2433.jpeg
IMG_2434.jpeg