• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2,5 maand oud, al kleien ?

Averechts

Detailing chief
8 jul 2010
292
85
Mn 107 is net 10 weken oud en ik vraag me af of ik hem al mag kleien. (Er staat nu 4300 km op de teller). Door omstandigheden is ie nu al 3,5 week niet gewassen. Ik heb de born to be mild shampoo en zou hem dit weekend in de Dodo Juice Supernatural 2.0 willen zetten maar omdat ie zo vies is durf ik dat niet na een simpele wasbeurd aan. De binnenkant van mijn deurpanelen zitten ook stukken lak, die vanaf nieuw al heel oneffen en vervuild aanvoelen, met shampoo gaat dat er maar moeilijk af. Ik heb overigens nog nooit met klei gewerkt, wel de "how to do" doorgenomen...
 
Kleien mag altijd. Je zult verbaasd zijn van de rotzooi die van ogenschijnlijk gloednieuwe auto's afkomt.
 
Je mag hem natuurlijk al kleien, maar ik zou eerst controleren of dat uberhaupt wel nodig is. Plastic boterhamzakje om je hand en dan over de lak gaan, je voelt dan vanzelf of er vervuiling aanwezig is.

Vaak zou je zeggen een nieuwe auto, dus vuil is die niet! Je weet echter niet waar de auto gestaan heeft na fabricage, meestal op een industrieterein met de nodige vervuiling. Ook kan het zijn dat de peugot met de trein naar Nederland vervoerd is en dus vervuiling onderweg opgepakt heeft.

Succes!
 
Zowiezo staat ie op de zaak op een niet bepaald schoon industrie terrein waar de hele dag door veeeeel vrachtverkeer op enkele meters van de auto passeren dus vervuiling verwacht ik zeker al wel. Wat is een betaalbare handzame klei voor de beginnert ?
 
heb mijn nieuwe auto van nog geen 3 maanden oud ook een klei-beurt gegeven. ik was echt stom verbaasd wat voor troep er in de klei zat, vooral na het kleien van de motorkap.
Wat de man in het instructie filmpje zegt van de meg clay kit, is ook echt geen onzin. Een nieuwe auto staat vaak buiten omdat ze niet alles in de showroom kunnen zetten. Als de auto buiten staat, krijg je gewoon vervuiling, ook al wordt er niet mee gereden.
Gewoon kleien dus en je zult versteld staan wat er in de klei blijft zitten.

Suc6
 
Ik zou ook niet weten waarom dat nu al niet zou kunnen.
Ik heb deze zomer voor de 1e keer gekleid en was razend enthousiast.
 
Zoals hier meermaals aangehaald is kleien altijd welkom.
Zeker als je de wagen van een wax wil voorzien.
Doordat je de lak met klei bewerkt zal je wax of sealant zeker beter hechten en langer standhouden.
En dat willen we toch allemaal:ja
 
De auto is inmiddels gekleid en wow jullie hebben niks teveel gezegd !!! Wat een fantastisch spul ! :heart_eyes: Voordat het kleistuk erop zat maakte ik me nog wel een klein beetje zorgen of het me wel zou lukken en of ik marring vrij zou blijven... Eenmaal begonnen had ik de slag gelijk te pakken en blijkt er met deze klei niets moeilijks aan... Het resultaat mag er wezen en damn de lak is zo zacht als satijn ! Helaas was ik de prewax vergeten te bestellen bij cc dus kon ik na het kleien niet verder. Vanmiddag komt het hopelijk binnen en kan ik van de week weer verder...
 
Averechts zei:
Mn 107 is net 10 weken oud en ik vraag me af of ik hem al mag kleien.
Je auto is nog een paar maandjes ouder en viezer dan dat hoor.
Hoezo?
De auto wordt vanaf de fabriek naar buiten gereden naar hun eigen opslag (welke meestal buiten is). Van daar uit gaat het naar de expediteur en wordt het (waarschijnlijk) verscheept. Meestal staan de auto's nog een tijdje bij een carterminal buiten en eenmaal daaruit gaan ze naar het buitendepot van de dealer.
Net voordat ze afgeleverd worden dan komt er nog een poetser/beunhaas aan te pas om de auto "showroomklaar" te maken. Meestal is dat niet meer dan hard schrobben om alle derrie er vanaf te krijgen en alles ruim in de fillers zetten.
Jij bent dan dolblij met de auto omdat die er dan nieuw uitziet.
Geloof mij maar, kleien moet je eigenlijk doen als je de auto al bij de dealer weg hebt gehaald. Dan pas zie je de "werkelijke" staat van de auto.
 
Aangezien de lak volgens een aantal nog "zacht"was leek het me handig om het eerst maar even te vragen wat er allemaal wel en niet verstandig is... Dat de auto vlak voor oplevering door een beun word gepoetst daar sluit ik me helemaal bij aan. Toen ik op de bewuste zaterdag avond mijn auto op ging halen stond ie lekker in de schaduw (typische zomerdag). Daar hebben we hem ook in ontvangst genomen en even rond de auto gelopen. We zijn toen lekker een stukje gaan toeren en besloten om een foto te gaan maken. Toen ik uitstapte en de auto in de volle zon zag wist ik niet wat ik zag ! Overal zaten swirls en op een aantal plekken zaten echt hele foute vegen van poetsen met een vuile doek ! Gelijk de garage gebeld maar die was inmidels al dicht. Direct maandag naar de garage terug gegaan en toen proberde de receptionist me nog even af te wimpelen. Na aandringen werd me verteld dat de auto dan evt wel gepolijst kon worden maar niet als ie warm was van de zon en file rijden. De volgende dag moest ik toch terug om iets anders te laten herstellen en deed ook bij de verkoper mn verhaal. Die haalde de poetser erbij en die ging op een aantal plekken polijsten terwijl de auto bloed verziekend warm was (weer zon en lange file). Krassen die ik toch overduidelijk zag, zag hij niet enz. Nadat hij een paar plekjes had gedaan en duidelijk geen zin had om de hele auto te doen was ik er ook wel klaar mee. Ik had inmiddels al besloten om het bij een poets bedrijf tegaan laten doen zodat ik zeker wist dat ik ging krijgen wat ik wilde. Toen ik bij het weggaan nog even advies vroeg met wat de auto te wassen, zei hij gewoon een beetje afwasmiddel. Eenmaal thuis de auto gewassen met afwasmiddel, kreeg ik van anderen te horen dat dat uit den boze was. Zo ben ik btw ook op dit forum terecht gekomen.
 
Wat een verhaal zeg, echt belachelijk van de dealer. Weet niet of het de eerste auto is die je daar hebt gekocht, maar zou in mijn geval wel de laatste zijn! Weet niet hoe erg het met de swirls gesteld is, maar vind dit absoluut niet kunnen bij een nieuwe auto en zou een grondige poetsbeurt claimen.
 
Ik heb er niet zo vertrouwen in om me auto daar nog eens te gaan laten doen. We wilde ook een 2e auto bij hun kopen maar dat word na dit toch ergens anders. De auto is uiteindelijk niet bij de poetser beland, ik wil het zelf gaan leren !
 
Idd een lekker verhaal bij de "dealer".

Een kleine troost, zo gaat het op heel veel plaatsen.

Lekker zelf gaan detailen, of een medeforummer in je omgeving zoeken die je hierbij wil helpen, en voortaan mooi zelf bijhouden.

Bij de evt. aanschaf van een volgende nieuwe auto er gewoon op hameren dat hij niet "gepoetst" mag worden, en dat je hem zelf uit de folie wilt halen.
Vanaf de fabriek worden vaak bepaalde delen ingepakt met witte folie, en zitten er nog heel veel etiketten en stickers op.
Ze zijn er meestal niet zo happig op, maar gewoon doorhameren!:rules