• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2 buckets vs 1 bucket vs No bucket (alternatieve was methode)

Sarsamkas

Detailing addict
2 aug 2016
15
63
Zeeland
Tot opheden heb ik de 2 emmers met gritgard methode ( +1 voor de velgen) gehanteerd en afhankelijk van de beschikbare tijd en de vervuiling voorfoamen van de auto met artico Magico.

Onlangs kwam ik onderstaande 2 videos op youtube tegen met alternatieve was methode en het heeft me aan het denken gezet. Daarom vroeg ik me af of er hier mensen zijn die dit hebben geprobeerd en wat hun ervaring hiermee is.

Moelijke opties en varianten

1. De wel bekende 2 buckets methode. Een emmer voor de shampoo en de 2de voor het spoelen van de washmitt

2. One bucket
Shampoo met foam lance of met sprayer op de auto of washmitt aanbrengen en dan met de washmitt auto wassen en de emmer gebruiken om telkens de washmit te reinigen.

3. No bucket.
Idem als 2 maar nu wordt voor idere paneel een andere washmitt gebruikt of wordt de washmitt telkens gereinigd met waterpistool.

De voordelen van de eerste optie is wel bekend en heeft als doel om swirls tot een minimum te beperken. Voor de 2de en 3de methode zou je volgens de makers van het filmpje de voordelen van 1ste methode behouden maar dan met minder product, water en tijd.

P.s voor dat ik aangevallen word. ik probeer niet te pretenderen dan de ene methode beter is dan de andere maar zoek meer de discussie om de ervaringen met elkaar te delen.

Zelf zou ik de auto eerst nat spuiten of foamen en daarna foamen met shampoo en 1 emmer behouden voor het spoelen van de washmitt.

Ben benieuwd naar jullie reacties en feedback.


 
No bucket methode heb ik helaas nog niet genoeg washmitts voor ... :cool:

Bij de one bucket methode zit het verschil er voornamelijk in dat je shampoo niet uit een emmer haalt, maar uit een foamlans o.i.d.
Die ene emmer die je overhoudt blijft je spoelemmer. Klinkt niet verkeerd, maar persoonlijk vind ik het nogal omslachtig qua gebruik van spullen (ik foam hierdoor dus ook niet meer).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en D!m!tr!
Misschien klinkt het heel raar, maar waarom zou je er niet voor kiezen om 3 emmers te gebruiken én te foamen? Of je nu 1 of 3 emmers (2 emmers met alleen maar water) pakt scheelt qua tijd nog geen 10min lijkt mij. De extra voorzichtigheid waarmee je swirls beperkt lijkt mij dit zeker waard!
 
Ik vermoed dat dit systeem uit de VS komt. Daar willen ze nogal eens last hebben van waterschaarste. Daarom heeft Meguiars ook de waterless wash.

Ik heb m’n bedenkingen bij deze systemen.

Ik ben zo ooit een video tegengekomen waarin een hele grote emmer gevuld werd met MF doeken en water.

De wagen werd dan vol gelegd met de in water gedrenkte doeken. Dit alles om de wagen vooraf niet te moeten afspuiten met de HD. Maar het vuil onder de doeken maakt wss wel krassen, wanneer je deze iets te onvoorzichtig weg haalt.

Lekker bij de 2 - Bucket methode blijven
 
  • Leuk
Reactions: ZotacTiger en M3fan
Het enige voordeel die ik kan bedenken is dat je een emmer minder hoeft te dragen om de auto te wassen wat in sommige situaties praktischer kan zijn.
 
Versie 3, en dan de variant met het reinigen van de washmitt met een waterpistool, lijkt me in de praktijk een beetje twijfelachtige methode. Juist door je washmitt langs een gritt in het water te halen, haal je makkelijk vervuiling uit je mitt. Als je alleen je mitt maar spoelt met het waterpistool, is de vraag hoeveel vuil er nog in je washmitt blijft zitten. gebruik je toch een gritt, waar laat je het gritt dan als je aan het wassen bent, óf doe je het gritt in een lege emmer? En zoals Soepergrover al aangaf, voor ieder paneel een andere mitt is allerminst praktisch.

Als ik naar het filmpje van de 1 buckett methode kijk, zie ik eigenlijk dat alleen de sopemmer is vervangen door een sprayfles met shampoo-oplossing, dus allerminst handig: of je gebruikt snel te weinig shampoo/schoon water, of je moet tijdens het wassen van je auto 3 keer terug om je sprayfles met shampoo opnieuw te vullen.:zzz:
 
Laatst bewerkt:
Ik doe de laatste maanden simpelweg;
* Prewash (Kwazar - Alka Line Foamer + TFR)
* Foamen (Lancia + HD + Foamshampoo Apple-dinges 1:10)
* Afspuiten HD
* Opnieuw foamen (1:10 - 1:15)
* Handwas (Incredimitt)
* Afspoelen HD / Open straal.

De mitt glijd soepeltjes en vuil laat goed los uit de mitt. Dit bevalt mij al een lange tijd heel goed. :)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik foam ook vaak de shampoo... maar gebruik alsnog 2 emmers.

De gefoamde shampoo is extra... zeker geen vervanger.
 
Hierboven lees ik " de washmitt langs de gritt halen" doen jullie dat met opzet?
Ben ik wel benieuwd naar, bij mij fungeert de gritt tot op heden als filter niet als extra was functie.
 
Netjes, nooit eerder gezien.
Tijdens het spoelen wrijf en punnek ik aan de mitt, op de tast en op het oog een goed beeld of ik er tegenaan kan of nogmaals moet spoelen.
Al dit soort zaken maken het voor mij erg omslachtig, we hebben met het basis pakket al een behoorlijke berg spullen paraat.
Deze gadgets gaan in mijn ogen geen significant verschil maken.
 
Ik gebruik een verfrooster in mijn spoelemmer. Zelfde idee als het Washboard van Gritguard (hoewel ik dit eerder bedacht had en gebruikte dan het Washboard op de markt was - vanuit instructies om met de mitt over de Gritguard te wrijven, wat mij onderin de emmer niet handig leek)
Je mitt of pad schoonspoelen met de slang lijkt mij ook niet handig om te controleren of vuil eruit gaat.
Wat ik ook nog maar eens wil benadrukken dat ik het belangrijkste aan de 2-emmer methode vind om je mitt of pad steeds goed uit te wringen. Het doel van de 2-emmer methode is om zoveel mogelijk vervuild water in je spoelemmer achter te laten. Je ziet veel mensen even in de spoelemmer plonsen om vervolgens weer met een handschoen vol water terug in de wasemmer te gaan. Da's water met vuil erin wat je niet in je wasemmer will hebben. Ik zou overigens ook met een gerust hart mijn Gritguard in mijn wasemmer achterwege laten. Water in mijn wasemmer blijft altijd helder als Spa blauw :innocent:

DSC_1920.JPG
 
1. Persoonlijk vond ik de 2e video (waar de Mercedes gewassen wordt) niet echt representatief. Veels te grote stukken worden gewassen, naar mijn mening draait hij de washmitt niet genoeg om, en bij het afspoelen raakt hij volgens mij de motorkap met de tuinslang die op de grond ligt..
Hij spoelt de wagen af zonder te foamen of prewash. Als je dan toch de 2 bucket methode toepast om uit te leggen dat er toch vuil wordt opgepikt en onder de gritts blijft dan sla je die stap niet over. Dit zorgt er voor dat er al een deel vuil wordt afgevoerd. Da's toch al een verschillend vertrekpunt dan dat je direct je mitt op een vuile wagen plaatst en begint te wrijven. Zeker als je uit het standpunt van een detailer wil praten.
Hij heeft zeker een punt om verschillende washmitts te gebruiken en ze dan niet te spoelen en terug in de wash bucket te steken. Zo was je de wagen in verschillende secties. Voor mezelf is dit een interessant zicht omdat ik een zwarte wagen heb. Toch kun je niet vermijden dat je op een bepaalde sectie swirls of krassen veroorzaakt doordat er vuil in je mitt zou komen vanop desbetreffend paneel.

2. De one bucket methode. Hier ga je nog steeds met een "vuile" mitt in je spoelemmer die na paar keer spoelen dus terug "vuil" water bevat. Ongeacht als je er dan terug al dan niet shampoo op doet kan er nog steeds vuiligheid op je mitt zitten. (Eerste video met de Alfa).
Op zich kan het mss wel op lange termijn produkt gaan besparen. Maar als je niet fulltime bezig bent met detailen dan denk ik dat de gemiddelde detailer niet wakker ligt van beetje meer of minder shampoo te gebruiken.

3. Hier richt ik mij wat op de "rinseless" washes. Mensen die hier de ONR Rinseless wash kennen? Is denk ik één van de bekendste produkten als het om de techniek van Rinseless washes gaat. De gedachte erachter is dat het produkt het vuil gaat "omkapselen" en dan zo van de wagen gaat "liften". Je maakt een paneel nat met een verdunning van de ONR en dan met een natte Towel ga je het paneel wassen. Paneel gewassen, dan gaat de doek opzij.
Op zich lijkt het een goede techniek. Echter stel ik mij wel vragen als de wagen echt goed vuil is. Bijvoorbeeld na een winter ofzo. De Rinseless washes zijn goed als de wagen niet echt vuil is maar je de wagen wel proper wil maken. Ook de velgen proper maken op deze manier stel ik mij vragen bij.


Kortom verschillende technieken, verschillende meningen. Ik zelf blijf lekker mijn HD gebruiken met een foam (binnenkort ook eens een prewash erbij doen eventueel) en een 3 bucket methode. Velgjes aparte emmer, lak 2 emmers. De optie meerdere washmitts wil ik wel nog overwegen. Maar ook daar gebruik ik al 2 mitts (Top en down).

Het topic vind ik wel interessant. Bij detailen denken er velen direct aan het polijsten en coaten maar de basis blijft nog altijd het correct wassen van de wagen.
 
@D!m!tr! Ik doe dat heel heel bewust, en trek dan de handschoen altijd in de richting van het manchet over de gritt, zodat je vuil ook van de mitt schraapt. Vooral bij grassprietjes en zooi van bomen en dergelijke die in de vezels van de washmitt blijven kleven, werkt dit goed. En als de washmitt 'schoon' is, knijp ik hem eerst goed uit boven de spoelemmer, voor ik naar de sopemmer ga. In mijn sopemmer heb ik ook geen gewoon gritt, maar een soort rooster dat op 10 cm boven de bodem klemt. Als er toch wat zand of ander vuil in de sopemmer komt, kan dat bezinken en pak ik dat niet mee, als ik de mitt in het sop doop.

Overigens doe ik vaak vooraf 'insoppen' van het vuil: een paar drupjes shampoo in de Kwazar handpomp en vullen met water, en dan net als met foamen de hele auto rond (al ziet ie dan niet echt wit), zodat vuil los kan weken. Naar mijn mening gaat dat beter dan alleen met water. Vervolgens pak ik de tuinslang en spoel de hele auto goed af, waarbij er al veel vuil wordt weggespoeld, en dan begin ik met de 2 emmer methode.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
@ Cordoba: Dus jij doet een prewash, afspoelen en dan wassen? Dus de foamen stap sla jij over? Overkill voor jou of gewoon persoonlijk? Tijdsbesparend? Produkt besparen?
 
Dus in mijn geval wil ik eerst de auto foamen en daarna naspoelen met HD of waterpistool.
Vervolgens start ik met het wassen van de auto maar wil de sopemmer achterwege laten en vervangen door een shampoo in hand spray of foamshampoo. Telkens klein gedeelte van de auto wassen en daarna de washmitt grondig naspoelen in spoelemmer met gritgard en washbord. En dus telkens met schone mitt aan het volgende stuk beginnen.
Tussendoor de gewassen paneel spoelen met water.
Auto wordt hierbij van boven naar beneden gewassen met 2 washmitts. 1 voor het bovendeel en de 2de voor het onderste gedeelte.

Dan boet ik volgens mij toch niets op kwaliteit? Maar ben wel van een 19l emmer af. Of mis ik iets?
 
Ik zou zeggen: test het uit! Je merkt snel genoeg hoe het werkt, lijkt me.

Wel vraag ik me af waarom je zo graag van die emmer af wilt? Qua tijd maakt het niks uit lijkt me, en qua kosten ook niet.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover