• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail 2021 Porsche Taycan

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
458
135
Dit weekend samen met @MAXZOR zijn waanzinnig mooie Porsche Taycan onder handen genomen. Ik vind dat Porsche dat toch wel erg goed gedaan heeft met dit model, prachtige lijnen en heel herkenbaar voor het merk maar ook een beetje eigenzinnig. De auto is zes weken oud en behalve dat hij vies was en de onvermijdelijke swirls van de dealer had meegekregen was hij in goede staat.

Het doel was de glans optimaliseren, de auto goed te beschermen en intussen uitleg geven over alle stappen en vooral hoe de auto straks goed te onderhouden. Ik vond het een feestje, zo’n mooie auto, top om het samen te doen en een nagenoeg perfect eindresultaat, om met dat laatste te beginnen:

4FA60F6E-57AD-4DD6-B70C-718EE1E3AD40.jpeg


F9D215C3-A749-45DE-B7E5-FC2D0C8250EC.jpeg

AD9210F0-58C4-4FAB-A884-EC2E6A6915BB.jpeg

DSC_0055.JPG
7BC8B2BA-B176-4F44-B742-07F4C4A443C6.jpeg

0F192757-E289-46EC-8B62-7314B8DFF5E5.jpeg
De gevolgde stappen:
  • wielen reinigen
  • Auto foamen, grondig afspuiten, nogmaals foamen, twee emmer was, afspoelen.
  • Ijzer verwijderen en een paar kleine plekjes teer, kleien, afspoelen en drogen.
  • Trim aftapen, ontvetten en lakdikte meten.
  • Testspot, single step polijsten, ontvetten.
  • Drie lagen coaten.
  • De velgen gepolijst en gecoat.
  • De voorruit gereinigd en in de Clearvue gezet, bandjes in de dressing.
Wat bijzonderheden:
Niet verwacht maar kleien was toch nodig. Er zaten de nodige swirls en een enkele kras en wat vingerafdrukken in de lak dus enige correctie was echt wel noodzakelijk. Voor de testspot is mijn vaste start/referentie punt Rupes Geel - Geel. Dat is een vrij milde combi waar je in veel gevallen prima mee kan finishen. Tot mijn verbazing was de cut echt ruim voldoende en was er zelfs iets van een haze te zien in de finish, vrij zachte lak dus. Daarna Scholl S20 black op dezelfde pad, die gaf ook een goede cut maar wel een perfecte finish. Nog een paar alternatieven bekeken maar we vonden beiden dat Scholl op de gele pad het beste was. Het zat echt heel dicht bij elkaar maar toch leuk hoe je dan beiden tot dezelfde mening komt dat die ene combi beter oogt dan de andere. Daarna samen met verschillende machines de hele auto in een stap gepolijst en aansluitend de coating gedaan. Wel handig als je dat samen kan doen want dan kan de een de coating aanbrengen en de ander afnemen. Hierdoor konden we in precies een uur de auto helemaal rond. Daarna de auto even naar buiten gereden om te controleren op high spots, ondanks het zeer zorgvuldig nalopen met een led paneel en verschillende doeken toch nog een aantal kleine plekjes die je in daglicht gewoon makkelijker ziet. Dit proces nog twee keer herhaald voor laag twee en drie. Bij inspectie bleken de velgen ook lichte krasjes te hebben dus die daarna gepolijst, ontvet en ook van een laagje coating voorzien. De banden konden wel een beetje dressing gebruiken. Meestal vind ik het mooier als dat wat matter is maar bij deze zwarte auto met zwarte velgen vond ik het wel goed staan dat het iets meer glimt, al lijkt het op de foto in de zon vlak na het aanbrengen wel sterker dan in het echt.

In totaal 11 uur werk met zijn tweeën. Ik was zeer tevreden, de een staps correctie was precies wat de auto nodig had en de coating gaf een geweldige verdieping aan de glans en dat dan op zo’n mooi wagen, echt een super resultaat en ik hoop dat @MAXZOR er nog lang plezier van zal hebben.

Hier nog wat plaatjes van de staat vooraf en het proces, beetje lastig te zien maar hij was best vies:
0821AAC9-8B56-4B5F-BE22-278E1FA764AB.jpeg

Met Bilt Hamber altijd dunne foam maar oh zo effectief:
681AC07D-BB8E-4E52-9BE3-1B15FC47CDDA.jpeg

Gemiddeld ongeveer 150 micron, prima lakdikte dus
11F9C445-AC73-4DE8-8737-4C5AB5F55547.jpeg

- deurstijl = veilige marge
85F96972-9787-46ED-8C1F-5E99F91CB1ED.jpeg

swirls en een enkele kras
34570EE8-5869-4B60-97D4-D9E1B3977012.jpeg

DEAB0923-0114-49F2-8B7C-B4713FE7C19D.jpeg

Op een deel van de kunststof achterbumper wat zwaardere krasjes met een ander patroon over een langer stuk, wie het weet mag het zeggen
65628238-4FD3-47E1-927B-C2A575F94E56.jpeg

11C29085-698F-4433-B097-08D015F6B20C.jpeg

B77B9ACB-A9A4-4B03-B5E9-3E9E12BF2598.jpeg

Ook wat swirls op de velgen
0F14BDAE-ECFB-4205-B90A-95BBFF15EEB6.jpeg

C4E90C7B-1DF5-4798-AE8D-68DE11E08ECD.jpeg
 

Bijlagen

  • 84C6C173-FFEA-4902-8496-638F48F0ADA7.jpeg
    84C6C173-FFEA-4902-8496-638F48F0ADA7.jpeg
    276,9 KB · Weergaven: 114
  • 83D11B7C-2490-489E-82DB-690B74C15728.jpeg
    83D11B7C-2490-489E-82DB-690B74C15728.jpeg
    476,9 KB · Weergaven: 119
  • DSC_0060.jpg
    DSC_0060.jpg
    339,4 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Zou mij niet verbazen wanneer ze zo’n auto bij wijze van “service” nog ff door een wasstraat persen..
Zonde van zo’n echt mooie auto en hij staat nu weer flink te glimmen!
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR en GuidoA
Mooi dit! Leuk dat een hulpvraag hier op het forum kan leiden tot zulke mooie resultaten!

Zachte lak; is het een "flat black"?

Drie lagen coating; dat moet Mohs zijn!?

Knap gedaan en hopelijk veel en lang plezier!
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR en GuidoA
Wow, die staat er weer mooi bij! 100% mee eens wat betreft het design van de Taycan. Herkenbaar Porsche maar toch met een eigen look.
Ben ook benieuwd naar de keuze voor coating. Maar misschien het meest benieuwd naar de beading na de eerste wasbeurt over een paar weekjes. :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR en GuidoA
Mooi om samen te doen !!
Inderdaad, leuk om te doen en de kennis over te brengen, @MAXZOR gaat nu met vertrouwen de auto van zijn vriendin zelf doen.
Mooi resultaat hoor! Maar wat een vage krassen op de achterbumper. Wat is daar gebeurd?
staat er nu tenminste Porsche waardig bij!
Geen idee, de krasssen waren niet rond maar meer over een vrij lang stuk vrij recht (op het oog). Als ik zou moeten gokken dan denk ik dat iemand met een rotary had staan harken, maar zo'n patroon niet eerder gezien. Gelukkig makkelijk te corrigeren.
Lekker hoor, mooi resultaat! En leuk inderdaad om er samen aan te kunnen werken!
Zeker, behalve dat ik het leuk vind om te doen is de betrokkenheid bij het eindresultaat ook leuk voor de eigenaar.
Nou, dat is gelukt! Weer als een spiegel :cool:
Dank je!
Lekker bezig geweest! :D Strakke lak ook, daar haal je voldoening uit.
Zeker, de auto had een soort wet look toen we klaar waren en het zwart op zwart zag er erg strak uit.
Gelijk ff een rondje geprobeerd natuurlijk?
Dikke bak hoor
Alleen de garage in en uit helaas. Rijd zelf een Tesla, die is sneller dan deze Porsche (0-100 4.4 sec vs 5.0) maar de beleving is volstrekt anders, de Taycan voelt veel meer als een sportwagen (en heeft veel betere stoelen).
Zou mij niet verbazen wanneer ze zo’n auto bij wijze van “service” nog ff door een wasstraat persen..
Zonde van zo’n echt mooie auto en hij staat nu weer flink te glimmen!
Dat is zeker gebeurd, tenzij je expliciet tegen een dealer zegt dat hij het niet moet doen is dat volgens standaard en de gemiddelde klant is er nog blij mee ook... wat niet weet, wat niet deert.
Mooi werk hoor! Hebben jullie ook de auto nog gewassen na het polijsten?
Nee, na het polijsten goed afgenomen en ontvet en daarna nog een keer grondig ontvet. Ik weet dat sommige merken adviseren om dat voor het coaten nog te doen maar deze niet en daar heb ik nog nooit een nadelig effect van gezien.
Mooi dit! Leuk dat een hulpvraag hier op het forum kan leiden tot zulke mooie resultaten!

Zachte lak; is het een "flat black"?

Drie lagen coating; dat moet Mohs zijn!?

Knap gedaan en hopelijk veel en lang plezier!
Het is een zwarte uni lak, dus geen metallic. De coating is te vergelijken met Mohs maar dan van een ander merk.
Wow, die staat er weer mooi bij! 100% mee eens wat betreft het design van de Taycan. Herkenbaar Porsche maar toch met een eigen look.
Ben ook benieuwd naar de keuze voor coating. Maar misschien het meest benieuwd naar de beading na de eerste wasbeurt over een paar weekjes. :heart_eyes:
De auto werd na 24u weer opgehaald zodat de caoting kon uitharden. De beading en sheeting meteen laten zien, die is echt top.
Prachtig geworden.
Dank je
Bizar zoveel krassen op zo'n vrij jonge auto. Maar nu staat die er weer top bij.
Die krassen achterop vond ik wel vreemd maar voor de rest vond ik hem niet eens zo slecht. Dat het vrij zachte lak was zal ook niet hebben geholpen.
Oei als een spiegel heel mooi gewoden zeg, flinke klus maar alle eer naar werken heerlijke glans op deze dikke Porsche :cool::cool:.
Ja als het een mooi resultaat is op zo'n dikke bak dan is het dubbel zo leuk en de voldoening ook.
Super dat een auto zo vlot na aflevering behandeld wordt zoals het hoort, keigaaf!
Dat loont echt, zo houd je je kostbare bezit het langste mooi. En je ziet toch hoeveel verschil het maakt ook al was hij maar een paar weken oud.
 
Leuke detail op een; voor het oog, zéér aangename wagen.
Ik ken nog detailers die de wagen niet wassen alvorens de coating aan te brengen maar in plaats daarvan meerdere malen ontvetten.

De glans zit er in elk geval goed in!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en MAXZOR
Het was een lange, maar vooral gezellige en leerzame dag!

Ik ga er zuinig mee om en probeer de lak goed te onderhouden met de tips van Guido! Leuk en goed om het op het forum te lezen, maar zo in het echt maakt het het nog duidelijker.

Als het weer mee zit dan ga ik zelf aan de slag met de Fiat 500. Slagje kleiner en risico op fouten ook wat minder, mooi projectje om op te oefenen (en ik weet zeker dat mijn vriendin er ook blij van wordt).

Hopelijk dit weekend paar mooie plaatjes schieten met mijn broertje (fotograaf), als er mooie tussen zitten dan volgen ze op het forum

Bedankt iig allemaal voor de leuke reacties
 

Vergelijkbare onderwerpen