Dit weekend samen met @MAXZOR zijn waanzinnig mooie Porsche Taycan onder handen genomen. Ik vind dat Porsche dat toch wel erg goed gedaan heeft met dit model, prachtige lijnen en heel herkenbaar voor het merk maar ook een beetje eigenzinnig. De auto is zes weken oud en behalve dat hij vies was en de onvermijdelijke swirls van de dealer had meegekregen was hij in goede staat.
Het doel was de glans optimaliseren, de auto goed te beschermen en intussen uitleg geven over alle stappen en vooral hoe de auto straks goed te onderhouden. Ik vond het een feestje, zo’n mooie auto, top om het samen te doen en een nagenoeg perfect eindresultaat, om met dat laatste te beginnen:
De gevolgde stappen:
Niet verwacht maar kleien was toch nodig. Er zaten de nodige swirls en een enkele kras en wat vingerafdrukken in de lak dus enige correctie was echt wel noodzakelijk. Voor de testspot is mijn vaste start/referentie punt Rupes Geel - Geel. Dat is een vrij milde combi waar je in veel gevallen prima mee kan finishen. Tot mijn verbazing was de cut echt ruim voldoende en was er zelfs iets van een haze te zien in de finish, vrij zachte lak dus. Daarna Scholl S20 black op dezelfde pad, die gaf ook een goede cut maar wel een perfecte finish. Nog een paar alternatieven bekeken maar we vonden beiden dat Scholl op de gele pad het beste was. Het zat echt heel dicht bij elkaar maar toch leuk hoe je dan beiden tot dezelfde mening komt dat die ene combi beter oogt dan de andere. Daarna samen met verschillende machines de hele auto in een stap gepolijst en aansluitend de coating gedaan. Wel handig als je dat samen kan doen want dan kan de een de coating aanbrengen en de ander afnemen. Hierdoor konden we in precies een uur de auto helemaal rond. Daarna de auto even naar buiten gereden om te controleren op high spots, ondanks het zeer zorgvuldig nalopen met een led paneel en verschillende doeken toch nog een aantal kleine plekjes die je in daglicht gewoon makkelijker ziet. Dit proces nog twee keer herhaald voor laag twee en drie. Bij inspectie bleken de velgen ook lichte krasjes te hebben dus die daarna gepolijst, ontvet en ook van een laagje coating voorzien. De banden konden wel een beetje dressing gebruiken. Meestal vind ik het mooier als dat wat matter is maar bij deze zwarte auto met zwarte velgen vond ik het wel goed staan dat het iets meer glimt, al lijkt het op de foto in de zon vlak na het aanbrengen wel sterker dan in het echt.
In totaal 11 uur werk met zijn tweeën. Ik was zeer tevreden, de een staps correctie was precies wat de auto nodig had en de coating gaf een geweldige verdieping aan de glans en dat dan op zo’n mooi wagen, echt een super resultaat en ik hoop dat @MAXZOR er nog lang plezier van zal hebben.
Hier nog wat plaatjes van de staat vooraf en het proces, beetje lastig te zien maar hij was best vies:
Met Bilt Hamber altijd dunne foam maar oh zo effectief:
Gemiddeld ongeveer 150 micron, prima lakdikte dus
- deurstijl = veilige marge
swirls en een enkele kras
Op een deel van de kunststof achterbumper wat zwaardere krasjes met een ander patroon over een langer stuk, wie het weet mag het zeggen
Ook wat swirls op de velgen
Het doel was de glans optimaliseren, de auto goed te beschermen en intussen uitleg geven over alle stappen en vooral hoe de auto straks goed te onderhouden. Ik vond het een feestje, zo’n mooie auto, top om het samen te doen en een nagenoeg perfect eindresultaat, om met dat laatste te beginnen:
- wielen reinigen
- Auto foamen, grondig afspuiten, nogmaals foamen, twee emmer was, afspoelen.
- Ijzer verwijderen en een paar kleine plekjes teer, kleien, afspoelen en drogen.
- Trim aftapen, ontvetten en lakdikte meten.
- Testspot, single step polijsten, ontvetten.
- Drie lagen coaten.
- De velgen gepolijst en gecoat.
- De voorruit gereinigd en in de Clearvue gezet, bandjes in de dressing.
Niet verwacht maar kleien was toch nodig. Er zaten de nodige swirls en een enkele kras en wat vingerafdrukken in de lak dus enige correctie was echt wel noodzakelijk. Voor de testspot is mijn vaste start/referentie punt Rupes Geel - Geel. Dat is een vrij milde combi waar je in veel gevallen prima mee kan finishen. Tot mijn verbazing was de cut echt ruim voldoende en was er zelfs iets van een haze te zien in de finish, vrij zachte lak dus. Daarna Scholl S20 black op dezelfde pad, die gaf ook een goede cut maar wel een perfecte finish. Nog een paar alternatieven bekeken maar we vonden beiden dat Scholl op de gele pad het beste was. Het zat echt heel dicht bij elkaar maar toch leuk hoe je dan beiden tot dezelfde mening komt dat die ene combi beter oogt dan de andere. Daarna samen met verschillende machines de hele auto in een stap gepolijst en aansluitend de coating gedaan. Wel handig als je dat samen kan doen want dan kan de een de coating aanbrengen en de ander afnemen. Hierdoor konden we in precies een uur de auto helemaal rond. Daarna de auto even naar buiten gereden om te controleren op high spots, ondanks het zeer zorgvuldig nalopen met een led paneel en verschillende doeken toch nog een aantal kleine plekjes die je in daglicht gewoon makkelijker ziet. Dit proces nog twee keer herhaald voor laag twee en drie. Bij inspectie bleken de velgen ook lichte krasjes te hebben dus die daarna gepolijst, ontvet en ook van een laagje coating voorzien. De banden konden wel een beetje dressing gebruiken. Meestal vind ik het mooier als dat wat matter is maar bij deze zwarte auto met zwarte velgen vond ik het wel goed staan dat het iets meer glimt, al lijkt het op de foto in de zon vlak na het aanbrengen wel sterker dan in het echt.
In totaal 11 uur werk met zijn tweeën. Ik was zeer tevreden, de een staps correctie was precies wat de auto nodig had en de coating gaf een geweldige verdieping aan de glans en dat dan op zo’n mooi wagen, echt een super resultaat en ik hoop dat @MAXZOR er nog lang plezier van zal hebben.
Hier nog wat plaatjes van de staat vooraf en het proces, beetje lastig te zien maar hij was best vies:
Met Bilt Hamber altijd dunne foam maar oh zo effectief:
Gemiddeld ongeveer 150 micron, prima lakdikte dus
- deurstijl = veilige marge
swirls en een enkele kras
Op een deel van de kunststof achterbumper wat zwaardere krasjes met een ander patroon over een langer stuk, wie het weet mag het zeggen
Ook wat swirls op de velgen
Bijlagen
Laatst bewerkt: