• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanbrengen van Nanolex Si3D Paint Coating

Scream85

Detailing addict
4 aug 2015
82
50
Dag mededetailers,

Ik heb een Nanolex Si3D Paint Coating Kit gekocht van 30ml en ben van plan deze aan te brengen op mijn wagen.
Na veel gelezen te hebben wou ik toch nog even mijn stappenplan hieronder plaatsen om jullie mening te vragen. Zijn er sommige stappen overbodig of zouden jullie nog stappen toevoegen?

Alvast bedankt voor de input.

0. Eventueel een pre-prewash met bijvoorbeeld Valet Pro - Citrus pre-Wash
1. Pre-Wash: foamen van de wagen (in laten weken en daarna afspuiten met HD) met de Monello Artico Magico
2. Verwijderen van ijzer door middel van de Monelle Non-Ferro (in laten weken en daarna afspuiten met de HD)
3. Wassen van de wagen door middel van de 2 emmermethode (eigenlijk 3 want ik gebruik nog 1 apart voor de velgen), Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash en een goede washmitt.
4. Afspoelen met de HD
5. Afdrogen met microvezeldoeken
6. Kleien (met Monello - Dolce Verde klei en Poorboys World - Spray and Wipe)
7. Polijst proces in verschillende stappen
8. Zeker GEEN glaze zoals Poorboys World Black Hole (bevat olieën) en Autoglym Super Resin Polish (bevat fillers) gebruiken
9. Ontvetten met de Nanolex EX
10. Aanbrengen van de Si3D (in dammenpatroon en in meedere lagen)
11. 12-24 uur binnen laten staan om te laten uitharden en de eerste week niet wassen
 
@Scream85 Goed stappenplan, een aandachtspuntje:

5. Afdrogen met microvezeldoeken - kun je doen maar hoeft niet perse. Spray & Wipe en water zijn vrienden dus kunnen prima met elkaar omgaan, als jij je er fijner bij voelt om eerst te drogen, gewoon doen.
Zorg er wel voor dat alle kieren en naden goed droog zijn vóór het polijsten om natte pads en rondslingerend polijstmiddel te voorkomen, denk hierbij ook aan randjes bij knipperlichten, voor en achterlichten (onderste rand) en dat soort plekjes.


Verder lijkt het erop dat je alle stappen prima voor mekaar hebt.
Ik heb geen verstand/ervaring van/met coatings dus ik kan je over stap 10+11 niet adviseren maar wellicht kan iemand anders daar een licht op schijnen.
Tip: zorg voor voldoende doeken voor het polijsten en zorg voor voldoende polijstpads of maak ze tussendoor goed schoon.
Liever 2 dagen doen over 1 auto en alles superstrak dan vlugvlug om het in 1 dag te halen. (vooral polijstwerk en ontvetten) (mijn mening)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: m@rio en Blade
Hey Scream,

Het stappenplan prima, hoor;

  1. Prewashen en Ontijzeren
  2. Handwas
  3. Kleien
  4. Polijsten
Een sterke prewash is een optie. Echter zal de Citrus Prewash weinig voor je doen. In mijn ervaring en reviews, is bijv. de Valet Pro - Snow Foam Combo flink sterk.
Afdrogen is niet nodig alvorens het kleien, je maakt hem daarna toch weer ''nat'' met je S&W. :p

Ik raad aan om goed te ontvetten. Ik gebruik EX tijdens het polijsten om sowieso mijn werk te controleren, dus ontvetten doe ik al meteen. Wanneer ik helemaal klaar ben met polijsten en klaar ben voor de coating, ontvet ik de hele auto nogmaals met EX en 2 doeken; 1x voor het ontvetten, 1x voor het nawrijven. Polijstresidue c.q. polijststof zal vast en zeker op de auto liggen, dus extra ontvetten is zeker geen overbodige luxe.

Het aanbrengen van de Si3D is een eitje, zolang je maar precies werkt. Eigenlijk is het niks meer als waxen, alleen komt er wat meer focus bij kijken.

Bij een coating denk ik altijd; Beter te veel mierenneuken, als te weinig.


Greetz
 
@Quantoxx en @Altos : bedankt voor jullie reactie.

Inderdaad, drogen is niet nodig daar er nadien direct gekleid wordt met Spray&Wipe :).

Dan zal ik maar eens héél binnenkort eens werk van maken :).
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Succes, Met logisch verstand en wat detailing-verstand, kom je er zeker wel. :D

En nogmaals; Beter teveel tijd in de voorbereiding stoppen, dan te weinig en later lopen kutten met problemen.



Greetz
 
En als je last hebt van nadruppelen vanuit spiegels,kentekenplaat etc......ff de bladblazer erover
 
Auto moet inderdaad goed droog zijn voordat si3d aangebracht wordt. Het gebeurd nog wel eens dat er bij aanbrengen ineens waterdruppels achter de sierstrippen en spiegels vandaan komen.

Verder is het belangrijk om heel gestructureerd te werken. Vooral het uitwrijven is een aandachtspunt. Doe dit goed anders blijft er residu achter en dat blijf je zien en krijg je niet weg (enkel Door polijsten met minstens mezzo)

Succes!
 
Hieronder twee video's over het aanbrengen van de coating. Let vooral op hoe lang het product verspreid wordt. Het is dus NIET zoals met andere coatings aanbrengen en afvegen, maar zo lang als mogelijk doorgaan met aanbrengen totdat je niet meer ziet dat je het product aan het verspreiden bent. Ik vind de werking vooralsnog (na 6 maanden) fantastisch, maar omdat het zo enorm lang duurt om aan te brengen ga ik in de toekomst op zoek naar een andere coating.


 
Inderdaad @Quantoxx, ik ben ook meer te vinden om wat extra tijd te spenderen aan de voorbereiding dan later problemen te hebben en deze moeten op te lossen. Beter voorkomen dan genezen ;).

@reks en @ArnoldG: bedankt voor de droogtips.

@Jansen: de video's had ik al gezien in mijn zoektocht naar tips&tricks en hoe je de coating best aanbrengt. Toch bedankt. Benieuwd welke coating je zal kiezen ;).