• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanschaf DAP Machine

Daniello

Detailing rookie
21 feb 2016
15
15
31
Ik ben al aan tijdje aan het kijken naar de DAP machine en heb (Geen) ervaring in het polijsten zelf, heb me er wel erg in verdiept maar welke pads je waar het beste voor kan gebruiken is nog best lastig.

Ik heb voor ogen de DAP V3 Raffini starterskit (Lite edition)
Hier zitten 3 pads bij en 2 polijst middelen.
De auto's die ik eventueel wil behandelen hebben vooral last van swirls/krassen en eventuele beschadigingen.

Kwa pads zijn er eventuel nog dingen waarbij jullie zeggen bestelt dat er bij? en die polijstmiddel kan dit er mee door? kan ik het beste polijstmiddelen van poorboys bij bestellen zo ja welke?

Ik heb hier ook nog een fles black hole staan, dit zal na deze aanschaf van deze machine overbodig worden denk ik.

ik hoor graag jullie ervaringen en adviesen.

Het Scholl pakket is ook leuk.
Kleinere maat pads erbij bestellen is misschien een optie, aangezien je ook een kleine backing plate erbij krijgt.

De 4inch zou ik dan extra bij moeten bestellen. Goeie tip;) kwa polijstmiddel kan een neutraal product van pb bij bestellen lijkt me, of zit hier ook nog veel verschil in. De wax die ik nu gebruik is is van turtle wax in vaste vorm. Dit houd langer stand dan een vloeibare toch? welke wax zou een goed alternative zijn tegen over die ik nu heb?

Laatst bewerkt:
Welke auto's ben je van plan te doen? Sommige merken staan erom bekend dat de lakken heel hard zijn, en dan heb je echt zwaarder geschut nodig dan de spullen uit de Lite kit. De polijstmiddelen van PB ken ik niet, maar die schijnen ook niet heel geweldig te zijn voor hardere lakken. Monello en Scholl juist wel weer. Wat bedoel je trouwens met 'neutraal' als aanduiding voor polijstmiddel?

De vorm van de wax zegt in principe niks over de standtijd, voor zover ik weet. Ik weet niet welke wax je hebt van de turtle, maar ik denk dat vrijwel elke wax een langere standtijd heeft. Ik heb vroeger de groene fles van Turtle gehad en dat was na een paar weken toch wel klaar. Ik vind Collinite 845 erg fijn, maar ook Dodo Juice Supernatural 2.0, of Sonax Polymer Netshield.

De SSR polijstmiddelen zijn niet opgewassen tegen de moderne hardere lakken.
Zelf zou ik eerder voor de Monello Raffini lijn gaan dan voor de Poorboy's SSR reeks.

Welke auto's ben je van plan te doen? Sommige merken staan erom bekend dat de lakken heel hard zijn, en dan heb je echt zwaarder geschut nodig dan de spullen uit de Lite kit. De polijstmiddelen van PB ken ik niet, maar die schijnen ook niet heel geweldig te zijn voor hardere lakken. Monello en Scholl juist wel weer. Wat bedoel je trouwens met 'neutraal' als aanduiding voor polijstmiddel?

De vorm van de wax zegt in principe niks over de standtijd, voor zover ik weet. Ik weet niet welke wax je hebt van de turtle, maar ik denk dat vrijwel elke wax een langere standtijd heeft. Ik heb vroeger de groene fles van Turtle gehad en dat was na een paar weken toch wel klaar. Ik vind Collinite 845 erg fijn, maar ook Dodo Juice Supernatural 2.0, of Sonax Polymer Netshield.

Voornamelijk mijn eigen Seat arosa, de ibiza van mijn zus en de nieuwe altea van mijn ouders. met neutraal dacht ik dat het een standaard korel is die gebruikt wordt, of zit hier echter nog verschil? het liefst wil ik zoveel mogelijk machinaal om zoveel mogelijk tijd te besparen, de black hole kan ik ook machinaal aanbrengen maar is toch niet meer nodig naar het polijsten? een vaste wax kan ik eventueel ook aanbrengen machinaal alleen op de pad aanbrengen zal met de vingers moet. De wax die ik vanaf het begin gebruik is Turtle wax Perfect Finish car wax (in vaste vorm)

Polijstmiddelen kan ik je niet echt over adviseren. Ik heb tot nu toe alleen die van Rupes gebruikt en die vind ik prima werken, maar zoals gezegd heb ik geen vergelijk.
Qua wax zegt de vorm (vast of vloeibaar) eigenlijk niets. Dat is puur wat je prettiger vindt om aan te brengen. Beide waxen laat je toch aandrogen voordat je ze uitpoetst. Persoonlijk vind ik een vaste fijner verwerken, maar een vloeibare is zeker niet minder goed.
De hierboven genoemde Collinite 845 heb ik ook (ondanks dat die vloeibaar is) en dat is een super wax, zeker voor die prijs. Laat zich makkelijk aanbrengen en uitpoetsen en geeft een mooi en langdurig resultaat. Tevens is de wax echt super zuinig in gebruik.
Naast de 845 heb ik de Meguiar's Gold Class, NXT tech wax en Poorboys Natty's red staan als vaste wax. De Gold Class geeft een heel mooi resultaat, maar laat zich niet heel fijn uitpoetsen en heeft geen al te lange standtijd. NXT tech wax vind ik wel heel fijn en heeft ook een aardige duurzaamheid. De Natty's glanst geweldig en geeft een hele fraaie beading, maar die heb ik deze week pas voor het eerst opgebracht, dus ik kan nog niks over de duurzaamheid zeggen.

Edit: persoonlijk vind ik met de hand en een padje waxen net zo makkelijk als met de machine. Black hole voedt de lak ook en geeft op donkere kleuren vaak een nog net iets diepere kleur. Dit is echter minder spectaculair als op een niet gepolijste lak.

Als je de auto wil gaan doen die op jouw profielfoto staat ben ik bang dat je sowieso Veloce, Mezzo en Finale nodig hebt als polijstmiddel. Als je dus het iets grotere pakket neemt zitten ze alle drie hierbij in tevens met de juiste pads.

Als je heel goed hebt gepolijst is glaze (Black Hole) niet meer nodig. Persoonlijk doe ik dit zelf wel omdat ik denk dat de oliën in de glaze nog net even een extra glansje geven. Hierna kun je lekker een wax eroverheen zetten.

De standtijd van een wax is niet anders als deze vloeibaar of vast is.
De standtijd wordt voor een heel groot deel bepaald of er alleen maar carnauba in zit of een gemengde uitvoering van carnauba en polymeren.
Die gemengde (hybride) hebben meestal een vele langere standtijd. Ik heb een lijstje voor je extra ingevoegd met wat voorbeelden van de standtijd.

Overzichtje Monello polijstmiddelen en pads :
Handleiding Polijsten.webp

Overzichtje waxen inclusief standtijd :
Wax.webp

Seat heeft doorgaans een wat hardere lak en naast het DAP lite pakket zou ik aanschaffen.
Scholl S3 polijstmiddel (fijner te verwerken dan Veloce) en Zwart/Witte spiderpads. Deze combi is erg effectief op de hardere lakken. Mocht Mezzo de swirls/krasjes niet afdoende zijn kun je op die combo terugvallen.
Mocht je Blackhole toch willen gebruiken na het polijsten kun je daar de zwarte/rode Monello pad voor aanschaffen.
PB polijstmiddel lekker laten voor wat het is ,APC van PB = wel handig en verdund kun je daar ook je pads mee schoonmaken. En dan heb je nog een stapel mf doeken nodig...

Als je trouwens op zoek bent naar maximale bescherming/standtijd dan zou je voor een pure sealant kunnen kiezen, zoals Poorboys EX-P. Dit is een synthetisch "wax" die heel lang beschermt. Een sealant zal wel een iets mindere glans geven dan een wax met carnauba. Eventueel kun je over deze sealant nog een wax zetten voor een mooiere glans. Ook krijg je van Poorboys de EX met carnauba. Die bevat meer sealant dan een hybride wax, maar geeft toch iets meer glans dan een pure sealant.
Uiteindelijk is het gewoon een keuze maken tussen meer glans of meer standtijd. Wel zul je sowieso al een veel mooiere glans hebben als de lak goed gepolijst is. Glans komt voor 90% van een goed voorbereide lak. Een wax of sealant is uiteindelijk enkel de slagroom op de taart qua glans, deze zorgt echter wel voor bescherming van je net gepolijste lak.

Als je een goede wax zoekt met stevige standtijd kan er prijs/kwaliteit maar weinig tippen aan collinite 476.

voor de VAG en BMW lakken doen deze het voor mij zeer goed:
https://www.Carclean.com/product/Me...ber_Cutting_Disc_Pad_5_inch_2pack_DMC5_102054
icm met de DA Microfibre cutting compound D300
https://www.Carclean.com/product/Me...fiber_Correction_Compound_473ml_D30016_102049
ofwel icm de M105 (ook van Megs)
Afwerken met de Rupes groene of gele foampad en D301
https://www.Carclean.com/product/Me..._Microfiber_Finishing_Wax_473ml_D30116_102047

@PeterS : bedoel je niet Rupes geel of wit om mee te finishen? Rupes groen is een medium cuttingpad. Die laat een beetje een haze na en die gebruik ik om ondiepe swirls te verwijderen. Rupes geel of wit is wel geschikt om te finishen. Zeker wit geeft echt een mooi resultaat.