• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

aanschaf DAP toch verstandig?

GrootJ

Detailing trainee
23 apr 2019
11
45
Goedemiddag Heren (en dames),

Sinds enkele dagen ben ik mij aan het inlezen over het netjes krijgen van mijn auto door middel van polijsten, een kennis die bij Carglass werkt begon een week geleden op een verjaardag te zeuren over hoe verwaarloosd mijn auto er bij stond (06 Mk5 GTI DSG in de kleur metallic black), toen ik zelf eens kritisch in de zon naar de lak keek zag ik inderdaad dat deze onder de (wasstraat) swirls zat.

Auto was altijd vrij netjes gewassen met de hand maar is afgelopen jaar mede door persoonlijke situaties niet goed onderhouden als het om exterieur gaat.(wasstraat wasbeurtjes). Op diezelfde verjaardag begon mijn zwager die er bij stond over dat hij wel een polijstmachine had liggen om de boel wat op te lappen, zou een professioneel ding gaan, er moesten alleen even nieuwe pads op.

tijdens mijn zoektocht naar pads en polijstmiddel kwam ik afgelopen week op dit forum terrecht, en er ging een wereld voor me open.
ik heb van mijn zwager een Orka AP1 polijstmachine geleent, dit is een best zware rotary machine met maar 1 stand van 2000 omw/m, en deze heeft een 165 mm steunplaat.
aangezien het alleen om swirls van de wassstraat gaat er niet echt om zware krassen te verwijderen lijkt het me lastig om hiermee hologram vrij te finishen. zeker omdat de machine maar 1 stand heeft.

In eerste instantie zat ik te denken om een setje 180mm pads te kopen incl. steunplaat van HBM machinery en daarbij monello mezzo en finish te gaan gebruiken, echter kwam ik een leuke ''starterkit'' tegen met de DAP500, inclusief witte en zwarte pad en de monello mezzo en finale. ik snap dat hier ook doeken en evt. andere pads bij moeten.

is het verstandig om wel een DAP aan te schaffen? i.p.v. de lompe rotary te gaan te gebruiken met kans dat ik alsnog een DAP aan moet schaffen om de lak heel strak te krijgen?
tevens kan ik niet echt vinden of een Glaze echt een must is om te voeden en extra kleur te geven of kan ik ook alleen na de finale finish gewoon fatsoenlijke (bepaalde) wax aanbrengen? of is dit meer als-je-toch-bezig-bent?

de auto is tenslotte uit 2006, de lak is niet super strak meer en zou om alles af te maken op bepaalde plekken opnieuw gespoten moeten worden, echter gaat dat om kleine hoekjes en stukjes. ik de ga de machine dus niet het hele jaar door uit de kast pakken maar wil toch eens in het jaar de auto met goed weer in een weekend-dag netjes maken, dan doel ik dus voornamelijk op de motorkap, de neus en de zijkanten. het lijkt me sowieso verstandig om de auto te kleien als het 5 stappenplan van het forum zo bekijk.

Groeten Joren!
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Een ding is zeker, met een rotary moet je niet aan de slag zonder ervaring te hebben.
Handigste is als je iemand in de buurt zoekt waar je een keer mee kan kijken of die je wil helpen
 
Welkom op het forum, Joren! :D

Voor de eerste keer een rotary gaan gebruiken zal je nog vies tegenvallen. Naast het feit dat je de machine niet onder controle hebt, zal je ook meer fratsen kunnen toevoegen dan verwijderen. ;)

Daarbij is het finishen met een excentrische machine zoals een DAP wel noodzaak, vind ik.

Veelal kan je met een DAP900 + toebehoren in de DAP-set prima uit de weg. Maar zodra een lak die je tegenkomt vrij hard is, dan zal je vaker moeten herhalen. (Bij flink harde lakken tot in den treuren toe :p Of jouw lak hard is, dat zal je moeten ervaren)
Een DAP in huis halen is nooit verkeerd omdat je er dus prima mee uit de voeten kan en vind je het allemaal toch maar niks, dan zijn ze nog prima te verkopen.

Een glaze wordt veelal gebruik op auto's die niet gepolijst zijn. Dán kan het tijdelijk de lak opfrissen, kleur versterken en dingen verdoezelen. Echter is dit dus van tijdelijke aard. Middels polijsten maak je het ''permanent'' netjes. (Totdat je het weer bekrast, de zon zijn ding doet, etc)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Wat bovenstaande hier gezegd hebben. Het kan zeker geen kwaad een Dap in huis te halen. Wel zou ik vooraleer je eraan begint je eens goed inlezen. Wat je al deels hebt gedaan. Vooraleer te polijsten zijn er toch een paar stappen die je voordien doet. En voor je het weet polijst je niet alleen je motorkap en de zijkanten.. Succes ermee !
 
Welkom Joren, ik zou als eigenaar van een auto uit de VW-stal niet voor een DAP500, maar voor een DAP900 kiezen, omdat je waarschijnlijk wat extra polijstkracht wel kunt gebruiken. Die Orka zou ik naar zee sturen, als je die zonder ervaring op je lak gaat gebruiken is de kans groot dat je de auto over moet laten spuiten.

Je kunt proberen of je in het noorden bij een andere detailer mag meekijken, of misschien samen een stukje aan jouw auto werken, die je dan later zelf af kunt maken.
 
Welkom op het forum Joren.

Je hebt je duidelijk al goed ingelezen in een week tijd. De meeste nieuwe forumleden zijn eerst nog van plan om te beginnen met een roterende machine omdat dat een goedkopere machine is en dus beter zou zijn om mee te beginnen (kleine investering). Het is jou al duidelijk geworden dat dat niet zo is. Heel goed! :)

Een rotary is inderdaad niet de meest voor de hand liggende keuze om wat swirls te verwijderen. Hooguit voor een zeer ervaren detailer. Dan nog zul je altijd af moeten werken met een excentrische machine.
Een DAP is dus altijd een goede investering. Hier ook het advies om toch meteen iets meer uit te geven en voor de DAP900 te gaan. Meer correctiekracht, betere ergonomie, even breed inzetbaar en niet heel veel duurder. Als je niet van plan bent om meerdere machines aan te schaffen, dan beter alleen een DAP900 i.p.v. de 500.

Een must is een glaze zeker niet. Meer een kwestie van wat je wil. Na polijsten voegt het in ieder geval aanzienlijk minder toe dan zonder polijsten.
 
bedankt heren!

zoals ik eerder aangaf is het echt niet de bedoeling om de set erg vaak te gaan gebruiken, eenmaal de auto gedaan te hebben probeer ik deze door middel van wax en datailingspray netjes te houden zolang het kan. de DAP500 starterspakketen zitten rond de 150/160 euro, een starterpack met de 900 is toch ruim 230/240 euro, is het verschil in deze machines zoveel beter om die hele kleine 100 extra uit te geven ondanks dat ik de machine niet veel wil gaan gebruiken?

het is sowieso al een beetje uit de hand gelopen,van een paar pads en polijstmiddel naar een meerdere-stappen-pakket met polijstmachine en al :yum
de auto heeft me afgelopen 4 maand al meer dan 3000 euro aan onderhoud gekost dus wil eigenlijk de kosten zo ver mogelijk drukken :D

over de glaze, is die zijn extra tijd en geld dan ook waard? daarmee bedoel ik of mijn metallic black zo veel mooier uit komt?


groeten Joren
 
Als je de machine in huis hebt gehaald, dan ben je er nog niet. ;) In de voordeel-packs zitten producten die je nodig gaat hebben en waarschijnlijk heb je dan nog wel wat andere dingen nodig.

De DAP500 V3 - Powerpack is zo'n €200,-
De DAP900 V3 - Powerpack is zo'n €240,-

Het verschil is dus een stuk kleiner. :D

Het verschil tussen de 500 en 900 zal je zeker wel merken. Met name op hardere lakken, waarvan ik denk dat jij die waarschijnlijk wel hebt, wil je de extra power wel in huis hebben.


Als je er in een paar maanden tijd een paar ruggen in knalt, dan zal de auto het wel waard zijn, toch? :D Wanneer je dan het exterieur ook netjes wilt houden, dan kan je dat op een vrij simpele/goedkope manier doen door goed te reinigen en vervolgens dingen als glaze gaan gebruiken om tijdelijk de boel wat te laten glimmen. Hierna moet je wel een wax aanbrengen om deze glaze-laag te beschermen en uiteraard de lak zelf.

Wanneer je gaat polijsten, dan ga je niks verdoezelen, maar breng je de lak terug in goede staat en zal hij permanent mooi zijn. (Totdat je 'm door gebruik/verkeerd wassen/etc. weer bekrast en de zon ook zijn ding kan doen)
Echter komt hier, buiten een machine om, meer bij kijken; Meer kennis, meer stappen, meer producten, meer budget, etc.


Welke aanpak je ook kiest, een goed was-arsenaal is het belangrijkste. Je kan namelijk 3 weken bezig zijn om je auto netjes te maken, maar als je verkeerd wast (Verkeerde methode, producten, materialen) is je werk al snel weer teniet gedaan. Een degelijk was-setje kost je ook al snel rond de €110,-


Het is dus maar net wat je erin wilt steken. :p
 
+1 voor @Quantoxx :
Als je de zelfde pakketten met een DAP500 of DAP900 naast elkaar zet, dan zul je zien dat het prijsverschil ongeveer € 40 bedraagt en niet € 100. Anders vergelijk je een Lite pakket met een Power pakket. Links 2 x Lite Edition, rechts 2 x Power Pack:

116713

Je kan natuurlijk nu wat uit proberen te sparen. Maar als je straks tot de conclusie komt dat je beter de iets duurdere machine had kunnen kopen, dan ben je uiteindelijk dus wel meer geld kwijt.

+2 voor @Quantoxx :
het begint met goed wassen, anders is het werk bij het polijsten zo weer teniet gedaan. Als je nog geen goede spullen hebt om de auto te wassen en je wil nu maar een x bedrag uitgeven, dan beter je geld nu daar aan uitgeven en later eens kijken voor een machine.

Zoals al aangegeven zal een glaze na polijsten niet zo veel meer toevoegen. Zeker een "donkere" glaze zoals Black Hole zou ik op een metallic lak niet aanraden. Als je de blanke lak als een raam ziet waardoor je naar de lak kijkt, dan maakt Black Hole daar iets getint glas van. Daarvan komen de metallic flakes niet beter tot hun recht.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx
Duidelijk, ik heb inderdaad een 500 lite pack met een 900 powerpack vergeleken. Ik denk dat lite volstaat aangezien ik geen hele diepe voelbare krassen heb of een doffe lak, dus die eerste stap wou ik overslaan, dan zou een 900 lite pack niet verkeerd zijn als jullie zeggen dat het verstandig is. Wat kan ik mij voorstellen met meer power? Ik dacht dat het polijstmiddel voornamelijk het werk moest doen en dat je met 500W niet zoveel kracht hoeft te zetten dat hij dat allemaal nodig is.

Ik wou de auto wassen met Meguairs Gold wash of Turtle wash, en vervolgens met een nieuw setje Monello Dolce Verde kleiset de auto kleien. Volgens mij heb ik dan een redelijk setup;

DAP900 litekit
Goldwash
Monello kleiset
En natuurlijk microvezeldoeken

Nog toevoegingen? Het moet wel leuk blijven want ik heb geen 50k auto uit 2016 die netjes moet blijven, gewoon een simpele 13 jaar oude GTI die wel wat beter uit de verf mag komen
 
Ik denk dat lite volstaat aangezien ik geen hele diepe voelbare krassen heb of een doffe lak, dus die eerste stap wou ik overslaan
De mate van je defecten (hoe diep een kras is, met welke mate je lak verweerd is, etc) heeft niets te maken met hoe grof je moet polijsten. Als een lak hard is, dan moet je nog alsnog de power/slijpkracht hebben om een laagje van deze harde lak te kunnen slijpen. ;)

Een powerpack bevat een goed begin aan middelen, zoals ook doeken en dergelijke.

Wat kan ik mij voorstellen met meer power?
Meer vermogen als in de machine kan meer weerstand krijgen zonder zijn ''beweging'' te verliezen. (Excentrisch)

Het moet wel leuk blijven want ik heb geen 50k auto uit 2016 die netjes moet blijven, gewoon een simpele 13 jaar oude GTI die wel wat beter uit de verf mag komen
emoji16.png
I get your point. ;) Mijn BMW is inmiddels 21 jaar en ondanks dat hij waarschijnlijk minder waard is dan een stoeptegel, probeer ik 'm wel netjes te houden dan de gemiddelde Sjonnie&Anita-BMW :p


Ik zou nog iets kiezen als een wax om de boel te beschermen én het wassen makkelijker/veiliger te maken. Als je niet gaat polijsten, dan zeker een glaze zoals Black Hole erbij nemen. (Wassen/Kleien/Glaze/Wax) Dan als onderhoud is er ook genoeg keuze, zoals bijv. een shampoo met wax erin.
 
Ik snap dat je de uitgaven wat wilt drukken. Maar als je al "3000 euro" hebt uitgegeven aan onderhoud zal het verschil van 40 euro tss beide machines toch ook niet veel meer uitmaken denk ik? :rolleyes:

Je zal denk ik een keuze moeten gaan maken hoe ver je ermee wil gaan.

Optie 1: je gaat voor een glaze en je laat het polijsten achterwege. Voordeel is minder geld uitgeven, minder werk, geen tijd in nieuwe techniek moeten steken. Nadeel: glaze is maar tijdelijk en je maskeerd er alleen maar krasjes mee.

Optie 2: je gaat voor een Dap en je doet het goed. Voordeel: mooi krasjes terug laten verdwijnen, nieuwe techniek, voldoening, mooie look. Nadeel: machine kopen valt duurder uit.
 
bedankt heren!

zoals ik eerder aangaf is het echt niet de bedoeling om de set erg vaak te gaan gebruiken, eenmaal de auto gedaan te hebben probeer ik deze door middel van wax en datailingspray netjes te houden zolang het kan. de DAP500 starterspakketen zitten rond de 150/160 euro, een starterpack met de 900 is toch ruim 230/240 euro, is het verschil in deze machines zoveel beter om die hele kleine 100 extra uit te geven ondanks dat ik de machine niet veel wil gaan gebruiken?

over de glaze, is die zijn extra tijd en geld dan ook waard? daarmee bedoel ik of mijn metallic black zo veel mooier uit komt?
Waarom laat je de auto dan niet gewoon detailen (coating?) als je de machine toch niet veel wil gebruiken?
Glaze heeft voor en tegenstanders ikzelf zal het niet snel gebruiken ,door een extra laagje glaze op je metallic lak te smeren (buiten de gebruikelijke wax) gaat het verschil niet maken. Strak polijstwerk wel...
 
@GrootJ : misschien handig als je eens informeert bij de leden hier of er iemand in je omgeving woont zodat Je daar eens een stuk van je auto kan laten doen, kan je ineens het verschil zien tussen polijsten of niet polijsten en de krassen en swirls te verdoezelen met een glaze of iets gelijkaardig... ik ben er zeker van als je een demonstratie krijgt op je eigen wagen je ogen ver zullen opengaan wat een verschil dit geeft en zul je zonder twijfel de moeite nemen op een bestelling te plaatsen bij CC.
 
Waarom laat je de auto dan niet gewoon detailen (coating?) als je de machine toch niet veel wil gebruiken?
Glaze heeft voor en tegenstanders ikzelf zal het niet snel gebruiken ,door een extra laagje glaze op je metallic lak te smeren (buiten de gebruikelijke wax) gaat het verschil niet maken. Strak polijstwerk wel...
Inderdaad naar gekeken, maar om eenmalig net zo veel te betalen als voor een machine met spullen er bij om het vaker te doen(ook op komende auto's in de toekomst) vond ik dat iets te veel voor het geld, en aangezien ik dacht een simpele/goedkope machine aan te schaffen om het zelf te doen in de vrije uurtjes, houd je ook een beetje close met de auto hobby
 
Ik snap dat je de uitgaven wat wilt drukken. Maar als je al "3000 euro" hebt uitgegeven aan onderhoud zal het verschil van 40 euro tss beide machines toch ook niet veel meer uitmaken denk ik? :rolleyes:

Je zal denk ik een keuze moeten gaan maken hoe ver je ermee wil gaan.

Optie 1: je gaat voor een glaze en je laat het polijsten achterwege. Voordeel is minder geld uitgeven, minder werk, geen tijd in nieuwe techniek moeten steken. Nadeel: glaze is maar tijdelijk en je maskeerd er alleen maar krasjes mee.

Optie 2: je gaat voor een Dap en je doet het goed. Voordeel: mooi krasjes terug laten verdwijnen, nieuwe techniek, voldoening, mooie look. Nadeel: machine kopen valt duurder uit.
Je kan het ook zo zien, er zit al zoveel geld in en de spaarrekening is al behoorlijk geplunderd dat ik er wel een keer klaar elke maand alle spaargeld opzij te zetten voor de auto, maar ik wil er van het zomer wel een beetje netjes bij rijden in die mooie reflecterende zon.

Maar als hier beweert word door de gebruikers van de DAP, dat de 900 een betere keuze is dan neem ik dat zeker aan en kan ik beter even wachten en dan volgende maand alsnog een 900 aanschaffen. Bandjes vooraan moeten ook nieuw en die gaan me ook weer goed 300 euro kosten
 
Oh ja. Absoluut. Je hoeft niet vandaag of morgen direct de machine te kopen. Beetje per beetje. Doe ik ook. We geven alleen maar mee dat moest je een Dap aanschaffen, de 900 op zich de betere keus is.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon