• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanvullingen voor een allround beginnersset icm DAP500

Armand

Detailing rookie
23 mei 2013
27
0
Hallo allen,

Ik ben sinds kort begonnen met de overstap van handmatig poetsen naar machinaal met de DAP500 waarbij ik voor de auto's van mij, mijn vriendin en wat familie en vrienden mooie resultaten wil behalen. Ik ben een enthousiaste beginneling en sta open voor suggesties :)

Dit is mijn assortiment tot nu toe
- DAP500 met een oranje, witte en zwarte pad.

Wassen:
- Meguiars Gold Class shampoo (heb ook nog Turtle shampoo staan :schaam )
- Meguiars wash mitt
- Basic zeemlap

Reinigen:
- Meguiars Smooth surface klay kit
- Meguiars Step 1 Paint cleaner (handmatig aanbrengen)

Polijsten
- Meguiars Ulitmate Compound (icm oranje pad DAP500)
- Meguiars Step 2 Polish (icm witte pad DAP500)

Wax:
- Meguiars NTX tech Wax 2.0 (aanbrengen met zwarte pad DAP500)

Overig:
- Meguiars Insane tire shine
- Basic velgen reiniger
- Lederreiniger HG
- Afplaktape
- Vele apllicator pads Meguiars
- Vele Microfiber doeken Meguiars


Nu heb ik enkele vragen nog:
- Is deze collectie volledig genoeg om verschillende auto's (lakken en kleuren) aan te pakken of mis ik zaken? Zoals een Glaze?
- Wat gebruiken jullie om de motorruimte schoon te maken? Kom ik er met Dasty van de Wibra of zijn er andere oplossingen?
- Wat kan ik gebruiken om de binnenkant van mijn witte 5 spaaks velgen schoon te maken en er goed bij te kunnen zonder mijn armen iedere keer open te halen aan de remschijf :)
- Wat kan ik nog gebruiken om krasjes op de autoruiten te verminderen? Gewoon meenemen met het proces van de lak?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt
 
Lees anders mijn onderschrift mbt machinaal polijsten: staan hoop voorbeelden in en aan de hand daarvan wat reviews/ervaringen opsnorren.
In elk geval je zeem wegkieperen, de turtlewax kan best als je toch vanaf de wasbeurt alles gaat aanpakken ( daarna de kliko in )
 
Glaze zou ik zeker gebruiken - vind het verschil zonder en met zeer goed zichtbaar.

Zeemlap vervangen door Monello droogdoek (of eentje van ene ander merk).
 
Een zeeeeeeeem? ja die gebruikte ik ook heel vroeger maar check de eerder genoemde links zeker even!
Ga niet besparen op stappen om erachter te komen dat je toch beter dit of dat had moeten doen en je niet verder kunt of half werk moet leveren.

Je hoeft het echt niet al te gek te maken hoor, maar het is zoals vele hobby's even een investering die je moet en wilt maken.
Als het leuk en goed gaat kun je altijd nog met meer dan de bekendste basisproducten experimenteren maar het wiel hoef je niet meer uit te vinden bij de how-to's hier op het forum!

Elke autolak is anders maar je kunt ook keiharde tegenkomen die toch wol nodig hebben en bijvoorbeeld Monello lijn.
Ik adviseer je zeer de clinic bij CC te volgen zeker als beginner.

Autoruiten is een zwaar klusje maar ook wel wat over te vinden.

Ik mis een twee emmer systeem in je set met grid guards.

Lees je even goed in.
Veel plezier ;)
 
De Polish van Meguairs is volgens mij al een glaze en geen polijstmiddel (ondanks de naam). Overigens haal je de glaze ook weer deels weg met de wax die je hebt omdat daar cleaners inzitten. Bij een pure wax, zoals bijvoorbeeld Natty's van Poorboys, is dat niet.
 
Zoals al door anderen aangegeven, je mist een paar absolute basisspullen:
- emmers met gritt guard
- droogdoek ter vervanging van de zeem

Daarnaast heb je ook een 2e finishing pad nodig, omdat je al een zwarte hebt, zou ik voor rood kiezen, dan heb je onderscheid. Kun je de ene gebruiken voor het aanbrengen van een glaze en de andere voor de wax. Verder wordt aangeraden om meer dan 1 pad van elke soort te kiezen: als een pad toe is aan een wasbeurt, kun je gewoon de volgende identieke pad pakken voor het volgende deel van de auto.

Verder misschien eens overwegen om voor een ander goed merk in plaats van Meguiars te kiezen.
 
+1 Cordoba

Kijk vooral ook eens naar de andere polijstmiddelen van bijvoorbeeld Monello of Poorboy's.
Verder inderdaad de zeem z.s.m. vervangen voor een droogdoek.

Met betrekking tot je velgen kan ik je zeker de EZ detail brush adviseren. Je komt overal erg makkelijk bij en je haalt je handen niet open ;)
Wellicht is een 2e washmitt nog een optie voor je? Dan heb je er eentje voor de bovenzijde en onderzijde van de auto.
 
Ik heb inderdaad 2 emmers waarvan 1 met grid guard.

Ok, ok de zeem is duidelijk. Die krijgt een enkeltje prullenbak en wordt vervangen door een droogdoek.

Op automeetings kom je toch al snel in aanraking met Meguiars.
Dus daar steeds wat spulletjes aanschaffen en al gauw heb je een complete collectie :)
Maar ik zal wanneer deze flesjes leeg raken inderdaad even verder kijken.
Zie hier op het forum namelijk mensen praten over betere alternatieven.

Vind de detail brush, een 2e washmit, een droogdoek en een extra finishing pad wel een goed idee.

Bedankt allen.
 
Wat ik op het 106 forum dus al zei dat er betere alternatieven waren als mequiars. Alleen niemand die daar luisteren wil.

Ook 1 van de redenen dat ik liever hier op het forum of het vw forum kijk.

Ontopic
Ik zou inderdaad voor een droogdoek gaan. misschien zelfs gelijk 2 ;)
Voor de polijstmiddelen.. Ik zelf vind Monello erg fijn, verder ook geen ervaring met andere middelen.

Voor je velgen zou je zou ik je deze aanraden:
https://www.Carclean.com/product/Monello/Wheel_Woolie_Large_102162
Werkt echt perfect! Zijn van degelijke kwaliteit ook.
 
Armand_arrie;329526 zei:
Op automeetings kom je toch al snel in aanraking met Meguiar's .
Dus daar steeds wat spulletjes aanschaffen en al gauw heb je een complete collectie :)

Als je graag van je geld af wilt, dan weet ik nog wel een girorekening waar je alles kan storten. Als je graag echte bang for bucks wilt hebben, dan kan je beter kijken naar merken als Poorboys, Autoglym en Mothers.
 
Als totale beginneling wordt je al snel gelokt door Meguiars. Ze hebben de marketing goed voor elkaar :)

Maar ik geloof best dat er beter alternatieven zijn. Waar zit dit verschil dan volgens jullie vooral in?
- Prijs-kwaliteitsverhouding?
- Gemak ik gebruik?
- Eindresultaat?
 
Meguiars is voor detailspullen een beetje wat Heineken is als bier: niet slecht, maar wel te duur voor het product, en heel erg sterk in marketing.

Genoemde merken als Poorboy's world, Mothers en Autoglym, leveren prima producten voor het geld, en ook een merk als Monello heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dat wil niet zeggen dat alle producten van die merken even goed zijn, elk merk heeft zijn sterke en zwakke punten. Poorboy's heeft bijvoorbeeld een mooie serie simpele producten die gewoon één ding goed doen, en combineren niet zoveel functies in één product zoals Meguiars wel doet. Voordeel is dat je na iedere stap precies ziet, hoe de lak er aan toe is. Bij een combinatie-product, loop je de kans dat een product vol zit met 'fillers' waardoor lakdefecten tijdelijk weggemoffeld worden, maar na een aantal keren wassen zijn alle lakfouten weer in volle omvang zichtbaar. Met name bij producten met een clean/polish-functie gecombineerd met een glaze of wax-functie zie je gewoon niet goed wat je nu eigenlijk doet met je lak.

Poorboy's heeft ook diverse leuke Sample kits, kosten zo'n 25 euro per stuk, en goed voor een aantal malen een goede detail. Zo kun je de producten proberen, zonder je direct een bult te vallen, als het toch niet jouw ideale product is, en kun je er wel een aantal keren mee werken.
 
Zoals hier boven aangegeven. Probeer wat andere merken, heb hier wel het e.e.a. staan waar je kennis mee kunt maken. Meguiars is vooral bekend en dat maakt dat je snel wat aanschaft. Als ik jou was zou ik een goede droogdoek aanschaffen. Daarnaast zal ik machinaal niet direct schalen naar Meguiars Ultimate Compound, dat is een erg stevig middel. Het maken van een testspot is een betere optie met een milder polijstmiddel zoals Monello Mezzo op bijv. een witte ccs pad. De "step" producten zou ik machinaal niet aanbrengen. Step 2 is een glaze, de NXT2.0 wax bevat cleaners die de glaze weer verwijderen, daar schiet je dus ook niet zo veel mee op. Voor de motorruimte zou ik toch wel oppassen met Dasty, zelf heb ik eens Meguiars Engine Clean dat bevalt mij prima. Er zijn ook andere alternatieven in de webshop te vinden.
 
Ik ben nog even verder gaan zoeken en denk dat ik naast de Meguiar's Ultimate Compound inderdaad ook nog lichtere polijstmiddelen moet aanschaffen. Helemaal voor franse lakken.

Vind de Meguiars - Heineken vergelijking trouwens erg goed :D Begrijp wat je bedoeld..
Ik heb in ieder geval mijn verlanglijstje nu compleet gemaakt en duidelijk wat ik moet hebben als aanvulling.

Hoewel ik het onder de motorkap nog lastig vind. Ga je dat dan ook eerst met water spoelen? En kan dat zomaar (icm de accu, filters etc.?)
 
Voor onder de motorkap kom je hier een heel eind mee.
Autoglym engine cleaner https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Engine_Cleaner_1_Liter_10590_100133
Inborstelen met een kwast.
Autoglym vinyl and rubber care https://www.Carclean.com/product/Autoglym/Vinyl_Rubber_Care_500ml_10587_100130

En afspoelen met een zachte waterstraal, en niet te dicht bij elektrische delen.