• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ADVIES: aanpak SEALANT en VOORBEREIDING

alf

Detailing rookie
18 aug 2010
56
0
Hallo forumleden,

Ik wil voor de winter de lak van mijn auto goed beschermen en ik hou er van als mijn auto mooi glimt. Ik heb er al veel over gelezen maar zit nog met wat vragen en wil graag advies.

Ik weet dat er veel stappen bestaan om je auto perfect te behandelen, maar ik zit op dit moment met een beperkt budget. Ik wil dus niet alle stappen doen, eventueel in het voorjaar (kleien, etc.).

Omstandigheden
metallic schaduw grijze seat 2005, een paar kleine plaatselijke krasje, een enkel ‘dof’ plekje, verder geen swirls en ik moet er in de open lucht aan werken (jammer genoeg) en heb verder geen poetsmachine. Het wordt dus met het handje.

Mijn idee over een mogelijke aanpak :idee
Als laatste beschermlaag zit ik te denken aan een Sealant (lange standtijd en koele glans).

In een grote sealant test in de UK kwamen o.a. Autoglym Extra Gloss Protection en Chemical Guys Jetseal 109 erg goed uit de test. Mijn voorkeur gaat waarschijnlijk naar de Autoglym Extra Gloss Protection (in 1 laag op te brengen en ongeveer 6 maanden standtijd). De Chemical Guys Jetseal 109 moet je in twee lagen opbrengen (meer werk).

Wat vinden jullie van mijn keuze voor de sealant?


Reinigen
Ik heb gehoord dat je de lak eerst goed moet reinigen. ’t Is maar een ideetje: Kun je hiervoor een allesreiniger zoals PB All Purpose Cleaner & Degreaser gebruiken: lost zeer goed vuil en vet op en waarschijnlijk ook wel de oude was of sealantlaag en tast niet de laklaag aan?
Verhouding: 1:7 (Stevige vervuiling. Ontvetten van motoronderdelen etc.). Maakt ieder geval stukken beter schoon dan autoshampoo.

Krasjes
Plaatselijk de krasjes en doffe plekjes polishen of is het beter hiernaast de hele auto te polishen, om glansverschillen te voorkomen? :weetniet

Ik heb nog een flesje UNO - Total Auto Polish staan (cadeautje CC bij een bestelling). Dat zou ik hiervoor willen gebruiken. Welke pad heb ik nodig voor de plaatselijke beschadigingen en welke voor heel de auto?
Moet ik hierna de auto wassen om nog overgebleven polishresten te verwijderen?

Hechting sealant optimaliseren
Hierna Autoglym Super Resin Polish (SRP) gebruiken (of is dat niet noodzakelijk en is de polish voldoende??). Met wat kan ik dit het beste opbrengen?

Hierna de sealant eroverheen. Met wat kan ik dit het beste opbrengen?

Wat vinden jullie van mijn aanpak? 8d
 
je plan van aanpak lijkt me niet slecht; maar om een goede hechting van je sealant ye waarborgen zou ik na het reinigen je lak nog kleien. Je haalt zo de microvervuiling nog weg.

Ps : kleiset is niet duur en die stap is niet moeilijk.
 
Ik reinig zelf voor het waxen met een goede dosis shampoo met APC bij, idee is dat er in die shampoo bestanddelen zitten die voor betere geleiding van het vuil zorgen.
Voor optimale hechting denk ik dat je best de SRP achterwege laat, hier zitten enorm veel fillers in om krassen te verbergen en dat zou eventueel nefast kunnen zijn voor de hechting. Polijsten met de hand zet niet veel uit denk ik.
En zoals corsawim zegt kleien is eigenlijk zowat een verplichting voor goede hechting. Je zou die sealant kunnen toppen met een wax dat gaat zeker geen negatieve invloed op standtijd hebben. Als je topt met een collonite 845 zit je zeker goed.
Eventueel kun je een cleaner gebruiken na het kleien en voor de sealant. Of een product zoals PB's polish&sealant, dat is cleaner en sealant in-een.
 
Wat voor invloed heeft het als er gekleid wordt, maar niet gecleaned en glaze eroverheen, maar slechts kleien en vervolgens waxen?
 
Met kleien haal je diepliggende vervuiling weg. Nadeel hiervan is dat je dus de vervuiling uit de swirls e.d. haalt zodat deze nog beter opvallen.

In principe is de lak schoon met kleien en "klaar" voor de volgende stap.
 
en daarbij, als je de CG Jetseal 109 netjes opbrengt, hoeft er echt geen 2e laag overheen! Da's puur om ervoor te zorgen dat je volledige dekking hebt (staat ook zo op de verpakking)
dus als je zorgvuldig werkt, is een 2e laag overbodig..!
 
Misschien is kleien dan toch wel oke om te gaan doen. Wel een vraagje: Je hebt zoveel soorten. De ene voor zachte lak en de andere voor zwaar vervuilde lakken, etc. Weet iemand of een SEAT uit 2005 harde of zachte lak heeft? Ik wil niet dat de klei krasjes, swirls of de lak dof maakt. Sommige soorten doen dat. Maakt het veel uit of je een dure of goedkopere klei gebruikt?
Je hebt bijvoorbeeld: Bilt-Hamber Auto-Clay Soft - 180g voor € 16,99, maar ook Poorboys World Poly - Elastic Clay - 200gr voor € 23,99 in de webshop van CC.?

Op zich ziet mijn lak er verder goed en glanzend uit. zie foto net na een wasbeurt.

Naar mijn idee zitten er nu geen swirls op mijn lak, een paar doffe plekjes, als je goed kijkt. Er zitten wel krasjes her en der en wat steenslag. Je kan alles natuurlijk wel wegkrijgen, maar de steenslag haal ik misschien in het voorjaar weg. Wel wil ik sommige krasjes wat minder opzichtig maken.
Daarom vroeg ik hoe ik het beste kon polijsten (met de hand). Als je alleen plaatselijk polijst, krijg je dan geen glansverschillen in de lak of kun je beter heel de auto polijsten en bij de krasjes wat langer poetsen??
Of is een cleaner beter voor dat soort doeleinden?
Wat is het verschil tussen een cleaner en polisher. Als ik de verhalen lees zitten er grote overeenkomsten tussen.
 
Als je zegt dat je geen schade wilt door het kleien kan je denk ik het beste gaan voor de Mothers klei kit.

Volgens de gebruikers een zeer zachte klei, die tot nu toe volgens mij bij niemand marring of iets dergelijks heeft veroorzaakt.

;edit; naar mijn mening moet je niet deels polijsten, maar pak de hele auto. Lukt het niet in 1 dag, neem er dan twee dagen voor.
 
als het puur gaat om het beschermen.....

dan stel ik het volgende voor..

de autoglym shampoo conditioner
de autoglym super resign polish
en daarna de extra gloss protection. (eventueel nog de HD wax)

deze lijn is op elkaar afgestemd , en de shampoo vult de wax aan.
de extra gloss is erg goed, maar was de auto niet met valma of andere agressieve producten en gebruik liever iets minder shampoo in de emmer als teveel...

na de winter kun je dan kleien, polijsten etc etc...

heb je tevens 6 maanden om te sparen:D
 
Ook een goede optie. Kan ik inderdaad even door sparen. Ben nog even aan het dubben.
Alleen wat de shampoo betreft lees ik niet echt goede reviews. Zelf gebruik ik nu al een tijdje Meguiars Gold Class Car Wash. Ben ik erg tevreden over en de meeste met mij.
Maar de andere optie spreekt mij wel aan:
de autoglym super resign polish
en daarna de extra gloss protection

Ik vraag me af of het toppen met een wax noodzakelijk is? In eerste instantie voor de bescherming?
 
Voor de meeste producten geldt:

* gebruik wat je fijn vind!!

Ik gebruik de AG shampoo al jaren voor mijn eigen auto als onderhoud en dat bevalt me prima. Ik hoor goede geluiden over Born to be mild.

voor auto's om te detailen gebruik ik de groene schildpad icm APC omdat die wat agressiever is . daaena volgen toch weer alle stappen zoals kleien, polijsten etc etc

Ik hobbel tevens niet zo van het ene naar het andere merk...

De SRP kan zonder problemen over de Gold Class Car wash.
dan heb je enkel nog de extra gloss protection nodig....


Persoonlijk zou ik enkel kleien als je ook van plan bent om te gaan polijsten.
ik heb al enkele malen marring gezien na het kleien (ook met milde klei)

op mijn eigen auto liet de poorboys klei meer marring achter dan de meguiars...

Het toppen met een Wax is niet noodzakelijk, het kan wel de kers op de taart zijn...
maar ja, wassen, kleien , polijsten, voeden, beschermen etc ..is ook niet noodzakelijk....:schaam
 
Heb nu de meg klei 2 keer op mijn auto gebruikt en dezelfde clay bar gebruikt op de auto van mijn vrouw. Op beide auto's totaal geen last van marring.
Als je maar voldoende detailer gebruikt (laatste 2 keer spray and wipe gebruikt 1:1 vedund) dan kan het volgens mij niet mis gaan.
 
laatste keer met 2 man de iegen auto gedaam en zowel de megs klei als de poorboys klei liet ism last touch marring achter...
poorboys iets meer..

maar je mag van mij gewoon kleien, ik zou het alleen zelf niet doen zonder te polijsten....