• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies betreffende 3M en algemeen

gerrit14

Detailing rookie
27 aug 2012
13
0
Beste mensen, ik heb een aantal vragen over voornamelijk 3M produkten.

Ik heb de oude perfect-it III serie polijstmiddelen, nml. de zwarte dop, lichtblauwe dop en rode dop. Verder gebruik ik een DAP900 met Hexalogic 5.5 pads (oranje, wit en zwart)

1- Kan 3M met een DAP900 gebruikt worden. Op dit moment doe ik dat al en gaat wel goed, alleen weet ik niet wanneer ik moet stoppen. Het spul (zwarte dop= polish) droogt heel snel op en wordt kleverig en stoft dan erg. Meestal doe ik er dan nog wat op en wat erover blijft neem ik af met een doek. Resultaat is naar mijn idee wel goed, maar vaak is het best moeilijk om af te nemen als het opgedroogd is.

2- Heeft iemand ervaring met de Glaze (rode dop) van 3M. Ik zie er namelijk niet zoveel van, maar dat kan komen omdat ik het misschien niet goed doe.

3- Kan 3M ook met andere produkten samen gebruikt worden. Ik zit namelijk te denken om de Ultra Cut M105 van Meguiars te gebruiken om wat lichte krassen weg te werken of kan ik beter de Fast Cut van 3M kopen. Helaas hoor ik daar verhalen van dat het heel goed werkt maar moeilijk te verwerken is.

4- Zijn de Monello produkten ook goed buiten te gebruiken. Ik werk altijd buiten en ik hoor goede verhalen over Poorboys qua verwerkbaarheid, maar dat de cut en finish wat minder is dan andere merken.

5- Is er een produkt wat in 1 of twee stappen zowel krasjes wegwerkt en meteen een goede finish heeft icm dap.

Zo dit was het voorlopig. Alvast bedankt.

Hey Gerrit,

Ik vind de Monello-serie heel goed. Ik doe hem momenteel weg op de te koop topic wegens teveel producten; mss eens leuk om te testen...

De mezzo slijpt behoorlijk en heeft een goede finish. Omdat jij het hebt over lichte schrammen, zou ik eerst proberen met Mezzo op wit, dan Mezzo op oranje dan eventueel opschalen naar Forza (zo hebben ze het mij ook geleerd :lol )

Meg's m105 ben ik nu aan het leren. Deze is ook heel goed maar heeft een learningcurve:-" ... en de M205 is niet de gemakkelijkse polish, vind ik. Naar mijn mening kun je perfect merken combineren (enkel letten dat je de pads goed uitwast)

ik zou eens vragen aan Rodders etc, zij hebben wel wat ervaring met 3m :-D

Grtz

Stephan

gerrit14 zei:
1- Kan 3M met een DAP900 gebruikt worden. Op dit moment doe ik dat al en gaat wel goed, alleen weet ik niet wanneer ik moet stoppen. Het spul (zwarte dop= polish) droogt heel snel op en wordt kleverig en stoft dan erg. Meestal doe ik er dan nog wat op en wat erover blijft neem ik af met een doek. Resultaat is naar mijn idee wel goed, maar vaak is het best moeilijk om af te nemen als het opgedroogd is.

Je kan 3M met een dap900 gebruiken, echter heb je wel de oude serie en verwerkt deze niet altijd even gemakkelijk. Belangrijk is even je pad wat in te sprayen voor het gebruik.
Het is inderdaad moeilijker af te nemen als het al wat droger is geworden. Het kan dat je het wat te lang hebt ingewerkt of net teveel product gebruikt. Stoffen doet het wel.

gerrit14 zei:
2- Heeft iemand ervaring met de Glaze (rode dop) van 3M. Ik zie er namelijk niet zoveel van, maar dat kan komen omdat ik het misschien niet goed doe.
Eenmaal je lak goed gepolijst is zal je niet heel veel meer extra merken van een glaze, maakt niet uit van welk merk. Op zich als glaze werkt de rode dop best goed, vergelijkend met Poorboy's Black Hole.

gerrit14 zei:
3- Kan 3M ook met andere produkten samen gebruikt worden. Ik zit namelijk te denken om de Ultra Cut M105 van Meguiar's te gebruiken om wat lichte krassen weg te werken of kan ik beter de Fast Cut van 3M kopen. Helaas hoor ik daar verhalen van dat het heel goed werkt maar moeilijk te verwerken is.
Je kan alle merken door elkaar gebruiken, doe ik ook. De ene keer gebruik ik m105 de volgende keer fast cut plus. Beide fijne producten, alleen is fast cut plus iets agresiever maar stoft ook erger.
Welk product je kiest hangt af van je persoonlijke voorkeur.

gerrit14 zei:
4- Zijn de Monello produkten ook goed buiten te gebruiken. Ik werk altijd buiten en ik hoor goede verhalen over Poorboys qua verwerkbaarheid, maar dat de cut en finish wat minder is dan andere merken.
Monello kan je buiten gebruiken zolang je in de schaduw staat en er de panelen niet te warm zijn van temperatuur. Poorboy's verwerkt gemakkelijker maar heeft zoals je zegt minder cutting power.

gerrit14 zei:
5- Is er een produkt wat in 1 of twee stappen zowel krasjes wegwerkt en meteen een goede finish heeft icm dap.
Een all-in-one product klinkt leuk maar bestaat gewoonweg niet, of je hebt een goede finish of je hebt wat meer cutting power maar dan moet je nog gaan finishen. Dus om te antwoorden op deze vraag, nee dat bestaat niet.
Iedere lak is anders en je moet voor ieder moment kiezen voor het/de juiste producten.

gerrit14 zei:
Zo dit was het voorlopig. Alvast bedankt.
Hopelijk heb je wat aan deze uitleg.

De pad met een plantenspuit wat vochtig maken werkte bij mij erg goed.

Dus het kan gewoon met water. Dat is mooi, ik dacht namelijk dat dat niet kon ivm olieen die erin zitten.

Maar wanneer stoppen jullie met polijsten. Als het polijst helemaal verdwenen is of ben ik dan te lang door gegaan.
Dat lijkt mij nu juist het mooie van M105 dat je gewoon door kan gaan net zolang dat je het gewenste resultaat bereikt hebt. (tenminste dat heb ik gelezen)

M105 is op een gegeven moment ook gewoon op hoor, en dan sta je ook zo goed als droog te polijsten.

De duur van het doorwerken is vaak goed kijken, hangt ook van de hoeveelheid product af.
Gewoon een beetje testen met gelijke vlakken, en zelfde hoeveelheid product en bij ieder stuk wat langer/korter doorwerken en je resultaten goed beoordelen.

Oke bedankt Eelco.

Nog even een vraag: Wat kan ik het beste na de 3M rode dop gebruiken om de lak goed te laten glimmen. Het is een zwarte lak. Ik snap dat er wax op moet, maar kunnen jullie een bepaalde wax aanraden die echt goed is en voor een mooie langdurige glans zorgt. Met langdurig bedoel ik bijv. een maand.

Glans valt of staat met de voorbereiding.
Ik durf te stellen dan meer dan 80% van de mensen (ja, ook detailers) geen verschil zien tussen verschillende finishes.
Het verschil tussen een wax en een sealant (een 'harde, glasachtige glans' bij een sealant, een 'warme glans' bij een wax) kun je soms lichtelijk waarnemen, maar naar mijn mening blijft het daarbij.

Maar om op je 'waxvraag' terug te komen, kijk eens naar Collinite's 915.

Heb gisteren aan m'n auto gewerkt en dat ging waardeloos. Ik heb het idee dat 3M niet goed met DA gaat of ik doe wat verkeerd. Heb een rotary gepakt en toen ging het een stuk beter alleen een rotary is lastig vind ik en voornaamste probleem is de gigantische hoeveelheid stof. In elk naadje en kiertje zit stof.

Ik heb het als volgt gedaan.

Eerst de DA icm oranje pad en Fast Cut. Dit smeert lekker, geen stof maar ook weinig resultaat. Ik denk dat het niet afbreekt zoals bij rotary wel gebeurt. Doel is om krassen te verwijderen. Misschien is de oranje pad te zacht? Verder is het residu heel moeilijk weg te vegen.
Daarna de rotary met witte pad en Fast Cut. Dit gaat beter maar het droogt heel snel en dan stof. Resultaat is beter maar nog niet genoeg om wat diepere krassen te verwijderen.
Toen rotary met oranje pad en Fast Cut. Resultaat stukken beter en meesten krassen zijn weg of in iedergeval voor 80%. Het werken is waardeloos, veel stof, spetters en een rotary gaat gewoon niet zo lekker als een DA.

Daarna 3M met zwarte en blauwe dop gedaan met rotary want dat gaat veel sneller. Helaas veel stof. Je moet je auto eerst weer wassen na de tijd.

Al met al veel werk en gezien mijn weinig ervaring met polijsten ben ik geneigd om naar wat anders over te stappen. Ik doe alles buiten dus ik zoek iets wat makkelijk te verwerken is buiten met DA. Ik heb wel een rotary maar een rotary werkt gewoon niet zo prettig. Ik gebruik hem alleen voor hele diepe krassen en kleine stukjes.

Ik lees veel goede verhalen over Monello, maar Poorboys trekt me ook wel vanwege de verwerkbaarheid. Wat kan ik het beste doen. Ik bedoel eigenlijk welke stoft niet zo erg en gaat goed met DA.

gerrit14 zei:
Heb gisteren aan m'n auto gewerkt en dat ging waardeloos. Ik heb het idee dat 3M niet goed met DA gaat of ik doe wat verkeerd. Heb een rotary gepakt en toen ging het een stuk beter alleen een rotary is lastig vind ik en voornaamste probleem is de gigantische hoeveelheid stof. In elk naadje en kiertje zit stof.

Ik heb het als volgt gedaan.

Eerst de DA icm oranje pad en Fast Cut. Dit smeert lekker, geen stof maar ook weinig resultaat. Ik denk dat het niet afbreekt zoals bij rotary wel gebeurt. Doel is om krassen te verwijderen. Misschien is de oranje pad te zacht? Verder is het residu heel moeilijk weg te vegen.
Daarna de rotary met witte pad en Fast Cut. Dit gaat beter maar het droogt heel snel en dan stof. Resultaat is beter maar nog niet genoeg om wat diepere krassen te verwijderen.
Toen rotary met oranje pad en Fast Cut. Resultaat stukken beter en meesten krassen zijn weg of in iedergeval voor 80%. Het werken is waardeloos, veel stof, spetters en een rotary gaat gewoon niet zo lekker als een DA.

Daarna 3M met zwarte en blauwe dop gedaan met rotary want dat gaat veel sneller. Helaas veel stof. Je moet je auto eerst weer wassen na de tijd.

Al met al veel werk en gezien mijn weinig ervaring met polijsten ben ik geneigd om naar wat anders over te stappen. Ik doe alles buiten dus ik zoek iets wat makkelijk te verwerken is buiten met DA. Ik heb wel een rotary maar een rotary werkt gewoon niet zo prettig. Ik gebruik hem alleen voor hele diepe krassen en kleine stukjes.

Ik lees veel goede verhalen over Monello, maar Poorboys trekt me ook wel vanwege de verwerkbaarheid. Wat kan ik het beste doen.

Een clinic volgen lijkt me niet sowieso geen luxe, je word er nooit dommer van, en steekt er altijd wel iets op wat je nog niet wist.
Nadeel in dit geval voor jou is wel dat er vnl. met Monello gewerkt word, en niet met 3M.

Opzich moet de FC+ verwerkbaar zijn, ik heb FC+ zelf ook wel met de dap icm oranje gebruikt, en dat ging best aardig, stroef afnemen is vaak niet lang genoeg doorgewerkt.
Korrel is dan niet helemaal weg/op en blijft grip houden op de lak wanneer je hem afneemt (lees; stroef afnemen)
Rotary gaat ook goed met oranje, maar ook met geel en wol werkt ie prima.
Stoffen met FC+ hou je gewoon, je kunt het zoveel mogelijk beperken door goed af te plakken, en na iedere hit even een borsteltje langs de draaiende pad te halen om het overtollige/aangekoekte product te verwijderen
Spetteren, is vaak een gevolg van een te natte verzadigde pad, en/of iets te veel product gebruik.
Af en toe een pufje water op je pad is prima, maar het moet echt niet te nat worden, zou het ook niet bij iedere applicatie doen.

Al met al denk ik dat het zeker niet verkeerd is om eens bij een andere detailer mee te kijken, of net andersom, dat een andere detailer eens bij jou meekijkt.
Misschien kom je dan ineens met wat kleine veranderingen al veel verder met je huidige producten.

Als je echt perse iets anders wilt, zou ik Monello nemen, ook al werk je buiten. Bij iedere stap zie een betere finish en correctie tov. de Poorboys producten.
Ook al kun je de Poorboys misschien iets beter verwerken, gaat resultaat bij mij wel voor gebruiksgemak.
Enig aandachtspunt is dat je niet in de directe zon, en op heet plaatwerk bezig gaat.

Bedankt, ik zal eens proberen door wat langer door te werken, eventueel nat maken en misschien andere pads erbij.

Een clinic is geen overbodige luxe inderdaad.

Anders gaat de 3m in de verkoop.