• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies coating

fiatstilofanatic

Detailing trainee
19 mei 2017
15
32
29
Hoi Hoi,

sinds 2 weken een Seat Leon uit 2014 met metallic grijze lak.
Nu wil ik deze graag coaten/laten coaten.
Via een forumlid kan ik dit laten doen met Nanolex Si3D + Si3D BC.
Dit lijkt me zelf een uitstekende keuze, echter wil ik toch eens erachter komen wat nog meer goede coating is en wat jullie ervaringen zijn.


Alvast dank

mvg jordy
 
Hey Jordy! :D

Kan het betreffende forumlid je daar niet meer over vertellen? :D

Hetgeen wat de Si3D een goede keuze maakt, dat maakt andere coatings ook goed. ;) De eigenschappen zoals beading/sheeting/krasbestendigheid/standtijd zijn bij andere coatings ook goed, maar bij de duurdere coatings zal de krasbestendigheid en standtijd iets beter zijn.

Via de zoekfunctie op het forum kan je ook een heleboel vinden. Zo zocht ik bijv. op ''Coating''. :p
 
Nanolex is een uitstekende keuze. Ik heb zelf de si3D zonder base coat. Op de SDD afgelopen zomer @ Carclean vertelde de man bij de Nanolex stand het volgende: de base coat is zo hard en kras bestendig, dat je hem er zelfs niet zomaar af polijst. Dus als je ooit een nieuwe laag si3D erop wil hebben (na x aantal kilometers) kan je gewoon polijsten en enkel een nieuwe laag Si3D aanbrengen. De base coat blijft aanwezig. Vond het wel een gewaagde uitspraak.

Zelf ga ik eens de Gyeon pure aanbrengen deze zomer. Ik ben zeer benieuwd naar die coating.
 
Neujj, voor zover ik weet zijn er geen ''speciale'' coatings. :p

Ik ben wel benieuwd naar die Base Coat en of deze écht zo hard is. Lijkt mij dat je een flinterdun laagje coating er wel gewoon af kan polijsten. Weet je de hardheid van de basecoat, @ArnoldG / @Michel Kuijpers ?
 
Ik heb zelfs al een bijnaam zie ik haha :p

Over de hardheid van van BC kan ik niks vinden, hem me rot gezocht.
Zelfs in Dropbox waar alles instaat kan ik niks vinden, enige wat ik heb weten te achterhalen is dat als je het in samenwerking met Si3d doet het een hardheid kan krijgen van 9h.
De MOHS heeft van zichzelf al een hardheid van 9h, en heeft ook volgens mij een langere standtijd dan de SI3d zelf.

Over de BC heb ik al een keer gereviewed:

Deze BC heeft van zichzelf geen waterafstotende werking, deze is meer voor de krasbestendigheid.
Hij kan met zowel een coating of een wax getopped worden. Het aanbrengen gaat precies hetzelfde als de SI3d, alleen het verschil is dat bij de BC je niet maximaal 10 druppels hoeft aan te houden wat bij de SI3d wel moet.
Als je bij de Si3d teveel gebruikt ben je al snel ellebogen werk aan het doen om het uberhaupt eraf te verdelen.
Bij de BC is dit niet het geval, ik heb 1 laag aangebracht op deze auto en heb nog 10 ml over.
Je ziet de BC vervliegen zodra deze op de lak zit, zodra dat begint moet je hem afnemen ( meestal na 1 0 a 15 sec )
Het afnemen is echt makkelijk en het aanbrengen ook.
Je kunt hierna alleen niet gelijk gaan toppen, er moet minimaal 1 uur tussen ziten voordat je dat gaat doen.
De BC heeft een standtijd van ongeveer 45.000 - 65.000 km

Of dan dus MOHS beter is, ik denk dat dit gebruikers afhankelijk is.
Ik vind de SI3d gewoon prettig werken en goede eigenschappen hebben, voor een ander is dit weer een andere soort coating.

Dat BC behoudt met polijsten, ik heb het zelf niet echt kunnen ervaren.
Op mijn eigen auto zat een laag BC en twee lagen SI3d.
IK heb mijn visstick dit jaar nog gepolijst maar kon erna niet merken dat er nog BC opzat.
Het is ook moeilijk om te testen omdat het geen beading/sheeting heeft, weet niet of dit met een lakdikte meter kan.....

@fiatstilofanatic als jij de MOHS wilt gebruiken is het ook prima, is voor mij ook weer een nieuwe ervaring met een ander product.
 
Laatst bewerkt:
wil hier toch nog eens op in haken.
als het weer wat warmer is, dan gaan we het namelijk doen.

alleen heeft iemand daadwerkelijk ervaringen met de mohs?
 
Ik heb wel wat Mohs gesmeerd links en rechts... wat wil je weten?
 
Laatst bewerkt:
makkelijk te verwerken?
Ja! Mohs is met grote afstand de fijnste coating als het op verwerking aankomt. Vooral het afnemen is elke keer een feestje. Hou er wel rekening mee dat Mohs een meerdere laags coating is, waar Gyeon ook enkel laags coating hebben die misschien minder makkelijk af te nemen zijn, maar wat wel sneller kan gaan omdat je maar 1 laag hoef te doen.

vergelijkend met si 3d?
Ja in grote lijnen lijnen zijn alle coatings te vergelijken. Al vind ik bij Gyeon de applicatie wat simpeler.

standtijd?
As advertised! Maar hier verkijken een hoop mensen zich wel op. De standtijd komt echt wel in de buurt van wat beloofd word als je dat zou willen. Maar de mooie beading en sheeting zal wel afnemen. Als dit gebeurd denken mensen vaak dat de coating uitgewerkt is, maar de bescherming en vuilafstotendheid gaat gewoon door.

kans op water spots/vlekken?
Ja helaas is dit de achilleshiel van coatings en ook zeker van de Mohs. De auto zo lang mogelijk binnen houden en beschermen met Cure voor de auto naar buiten gaat zou daar wel tegen helpen.

krasbestendigheid?
Dit is de grootste misvatting/ over hyping/ poep praat (hoe je het ook wil noemen) in de wereld van het detailen.
Met 8h of 9h praten ze over pencil hardness.

Koop een coating alsjeblieft niet voor de hardheid, want stelt echt helemaal niks voor.

Om een heel lang verhaal heet kort te maken. En dan maakt het niet uit wat een fabrikant ook beweert, is er geen coating die harder dan een zandkorrel. En swirls zal je nooit verkomen. Beperken doe je door juist te wassen, en niet door een bepaalde coating te smeren.


hoe gaat het om met regen/sneeuw enz.
Mohs is sowieso niet geweldig als het op water afstotendheid aankomt. Ik zou ook altijd adviseren de Mohs te layerren. Hier kan je alle kanten mee op. Denk aan een Cancoat, Booster of Synchro.

Mijn persoonlijk advies qua coatings (en dan praat ik voor het gemak even over Gyeon) hang van de gevoeligheid van de lak af.

Heb je een gevoelige lak, zou ik zeker Mohs adviseren. Gewoon omdat het afnemen superfijn is, en verweg de minste wrijving op de lak heb.

Heb je een wat stevigere lak, dan zou ik voor de Prime/ Pure gaan. Afnemen gaat wel een stukje meer moeite inzitten.. (maar enkel laags, dus alsnog sneller klaar) Maar bij deze is de (minimale) glans mooier, en de beading en sheeting is vele malen mooier.

Top je de Mohs af met Booster of gebruik je de Synchro zou het eind resultaat misschien nog iets beter.... maar dan is het zeker 3x zo duur en kost het je ook 3x zo veel moeite.

Ik hoop dat je hier iets aan heb!
 
Excuus is als dit topic-hijacking is.

@Zluytr ik heb nu CanCoat en die is nu na ~7mnd nog z.g.a.n. (6k km gereden en staat bijna altijd binnen/overdekt). Van het voorjaar was ik van plan nog een keer CanCoat aan te brengen omdat ik hem immers heb staan. Ik twijfelde echter nog of het toegevoegde waarde had om er One/Prime of Mohs onder te zetten. Ondanks dat het VW is, is mijn lak erg gevoelig (met aanbrengen van CanCoat nergens last van overigens).

Zou je adviseren om 2 lagen Mohs onder de CanCoat te zetten? En zou me dat iets opleveren t.o.v. alleen CanCoat als ik het jaar erna opnieuw begin?
 
@expor

Moeilijke vraag.

Ja de applicatie is sowieso fijner ... want Cancoat over Mohs is een stuk fijner dan over de “blote lak”. En je heb natuurlijk een mooier eindproduct.

Maar ik weet niet of de meerwaarde opweegt tegen het prijs verschil. Zeker met de omstandigheden die jij omschrijft is Cancoat al een heel erg mooi product.

Sowieso geeft Cancoat de meeste “bang for buck” want je kan je auto er nog wel 6x mee doen.

In jou geval zou ik denk ik even een rondje primer doen en nog een laagje Cancoat. (Mits de lak nog goed is)

Ik zou Cancoat sowieso nooit over One smeren. Omdat dit bijna het zelfde product is.
 
  • Leuk
Reactions: expor
Ik hoopte voornamelijk op meer hardheid van mohs, maar je gaf al aan dat die eigenschap te verwaarlozen is. Ik heb één keer een gyeon washmitt gebruikt en heb nu over de hele auto al lengte krasjes (heel licht uiteraard). Zal dus nog stap s30 worden voor de primer. Als mohs qua hardheid niet echt iets toevoegt zal het waarschijnlijk gewoon Cancoat worden. Overigens heb ik die wel in 2 lagen gezet, heeft dat toegevoegde waarde? Los van gemiste plekjes, puur kwa standtijd?
 
Een tijdje geleden was er vaker de melding over de Gyeon Mitt dat deze lichte krasje zou veroorzaken...misschien degraderen tot een velgen of ruiten mitt en een andere mitt kopen?
 
Sinds de beruchte CD’tjes test, gebruik mijn Gyeon mitt niet meer.

Zal het lekker bij mfm of wol houden.

@expor het zal de standtijd niet verdubbelen, maar ik ben er wel van overtuigd dat de standtijd langer word.

Plekjes missen doe minder snel als
Je denkt. Want je verdeeld het met het aanbrengen, maar verspreid het verder met het uitbuffen.
 
@Altos O.a. ik heb daar inderdaad melding over gemaakt en de CD'tjes test (@Zluytr :p) gedaan. Ik heb inmiddels 2 MM Incredimitts (boven/onder gedeelte van de auto) en de Gyeon mitt niet meer gebruikt. Mijn velgen mf mitt is bijna op dus dan zal de Gyeon mitt daar voor gebruikt gaan worden.

Ik begreep via CC (volgens mij van Johan destijds) dat twee lagen standtijd niet zou beinvloeden, aldus de Gyeon vertegenwoordiger. Toch heb ik het gewoon gedaan (eigenwijs) maar kan het natuurlijk niet vergelijken omdat dit de eerste keer was. Wel erg te spreken over de glas en vuil afstotende eigenschappen! Enige nadeel tot zover is water spots, waarschijnlijk omdat het demi water bij de wasbox toch niet 100% demi was en met de hogere temperaturen van afgelopen zomer toch erin gebakken. Als ik 'boen' met een beetje Cure wordt het minder dus ik verwacht met een lichte polijstbeurt dat het allemaal weer in orde is.
 
  • Leuk
Reactions: Altos