• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd: low budget machine voor glaze en wax

Volgens mij zijn er hier een paar topics over caravans en campers. Het ligt er een beetje aan hoe je caravan er uit ziet en geconstrueerd is (welke materialen, wel/niet gespoten of vol kunststof paneel), maar mijn eerste insteek zou zijn eerst goed schoon maken en dan eventueel heel fijn polijstmiddel, en in elk geval een wax of liever nog een sealant zodat vuil minder hecht.

DAP500 zou ik niet kiezen voor een auto met behoorlijk harde lak, zoals je Seat, als je ooit besluit dat je niet alleen glaze en wax wil aanbrengen maar ook een (fijne) polijstbeurt doen, krijg je al snel spijt van een DAP500 in combinatie met harde lak.
 
Volgens mij zijn er hier een paar topics over caravans en campers. Het ligt er een beetje aan hoe je caravan er uit ziet en geconstrueerd is (welke materialen, wel/niet gespoten of vol kunststof paneel), maar mijn eerste insteek zou zijn eerst goed schoon maken en dan eventueel heel fijn polijstmiddel, en in elk geval een wax of liever nog een sealant zodat vuil minder hecht.

DAP500 zou ik niet kiezen voor een auto met behoorlijk harde lak, zoals je Seat, als je ooit besluit dat je niet alleen glaze en wax wil aanbrengen maar ook een (fijne) polijstbeurt doen, krijg je al snel spijt van een DAP500 in combinatie met harde lak.
Ik wacht op een mail van @Dibbuz met een kneitergoeie aanbieding voor een EVO
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Misschien dat er in het najaar weer wat speciale aanbiedingen komen, een echte Summer Detail Day zal er niet komen, maar ik verwacht binnen 2 maanden wel wat leuke aanbiedingen. (guess op basis van ervaringen van de afgelopen jaren)
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Auw.....

Ik denk dat te zien is dat ik er iets te dik op zitten.

Zojuist monteerde ik de fietsen op de dakdragers en leunde met mijn broek tegen de auto...voor en achterdeur 2 benen erop...

Ik denk dus dat het er nog steeds te dik op zit.

Met foam en borntobewild haal ik wrs de oude 'laag' er niet af, of wel? En zo nee....wat moet ik doen om 'opnieuw' te beginnen?
En als ik dan tóch moet....is er nog spul om de mat kunststofdelen mee te behandelen?
20210814_144726.jpg
20210814_144718.jpg
 
Hmm... Voor een lak die vers in de glaze + wax staat, vind ik de kleur erg dof.

1) Probeer eens met schone en goede MF-doeken na te wrijven. (Zijde met lange vezels om zoveel mogelijk 'teveel' aan product af te nemen)
2) Black Hole bevat ook paint cleaner, dus je zou een stukje machinaal kunnen glazen waarbij je de glaze lekker inwerkt. (Proberen)
3) Aangezien je nu een DAP hebt, kan je ook een fijn polijstmiddel + zachte pad kunnen gebruiken om te polijsten. (lees; slijpen is minimaal, reiniging is goed)
 
Ik denk dat je kunt beginnen met flink uitpoetsen. Precies wat Quantoxx al aangeeft in zijn eerste advies. Een paar goeie schone microfiber doeken en een oud t-shirt. Dat laatste niet om mee te poetsen maar om even lekker in te zweten.
Niet stoppen met boenen totdat je je neusharen in de wax kunt zien en kunt tellen.
 
Voor de matte rubber/kunst onderdelen zijn er verschillende producten, maar wanneer ze in contact komen met water verdwijnt het product redelijk snel en/of krijg je zwarte druipers. Ik kan je Gyeon Trim aanraden, doch is niet goedkoop. Blijft zitten wanneer het in contact komt met water en je krijgt geen zwarte lijnen. Standtijd +/- 6 maand maar hangt ook weer af van allerlei factoren (binnen of buiten geparkeerd, etc.)
 
Zoals Martin zegt, boenen! Maar eerst goed wassen uiteraard. En dan paneel per paneel aanpakken. Wanneer je een mooi resultaat hebt met het 1e paneel de volgende aanpakken. Het moet blinken als een spiegel en als je er je vinger overheen trekt mag het geen vettig spoor achterlaten. Succes!
 
Aaai, goeie adviezen jongens, dankjullie wel.

Er zit aardig wat viezigheid op, dus als ik het goed begrijp.

Foamen
Borntobemild wassen
boenen boenen boenen boenen boenen, zonder nieuw spul aan te brengen (want dat zit er al genoeg op, schijnbaar). Mag dit ook machinaal, of moet dit 'uitbuffen' met MF doeken?

Na vorige beurt merkte ik dat ik, toen ik achterklep dicht deed, vingerafdrukken achterliet nog net geen relief.

@Quantoxx apparaat moet nog verstuurd worden (op mijn verzoek, zouden pas woensdag thuiskomen, maar zijn wrs maandag al thuis). Desalniettemin....ik vind polijsten héél eng klinken.....ik ga eerst een stoer proberen de caravan met dat apparaat in de glaze (superdun) en wax (superdun) te zetten.
 
Laatst bewerkt:
1) Foamen. (Voorwas)
... Afspuiten.
2) Handwas. (Born to be Mild)
... Afspuiten.
3) Drogen.
4) Eerste paneel bekijken --> Met goede MF-doek het paneel afnemen (lange vezels) --> Checken of je de 'vettigheid' hebt kunnen afnemen en er meer warmte en glans in de kleur ontstaat. Het paneel moet spekglad en schoon aanvoelen. (Handen goed schoon maken voordat je begint te vingerverven ;) )

Ik kan begrijpen dat 'polijsten' eng kan klinken. Maar i.p.v. volgas grof polijsten met je nieuwe machine, zou je ook eens een handpadje kunnen pakken met wat fijn polijstmiddel en gewoon eens met beleid een stukje/paneel opboenen.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
1)
Ik kan begrijpen dat 'polijsten' eng kan klinken. Maar i.p.v. volgas grof polijsten met je nieuwe machine, zou je ook eens een handpadje kunnen pakken met wat fijn polijstmiddel en gewoon eens met beleid een stukje/paneel opboenen.

Oké, ik zal t mss ooit een keer proberen op bovenkant bumpert...die is aardig scratchy.

Eerst ff opboenen van de rest.

Btw: hij shinede altijd keihard na t glaze/wax, maar voelde wel iets vettig aan

20210703_182808.jpg
 
Vandaag enthousiast begonnen, maar door omstandigheden niet kunnen afmaken.

Hij ziet weer redelijk uit.

Vandaag wieltjes met Non Ferro en 2x Artic Snow gefoamd.

Spullen van CC komen morgen binnen, hopelijk.

Voldoet t dan om morgen/overmorgen af te spoelen met water, dan BTBW te wassen en dan met de doeken boenen?
 
Ik zelf vind het prettig om te foamen voor het wassen aan, gewoon zodat alle stof en meeste vuil eraf is. En boenen kun je beter zo min mogelijk doen. De BTBM is een goede reinigende shampoo en daarmee was je, en de doeken enkel voor het drogen. De droogdoek mag in theorie namelijk niet vies worden, en meestal wordt deze ook niet vies (niet op de grond laten vallen). Heel soms met het drogen van de dorpels zie ik wat verkleuring op de doek, waarna de doek in de was doos gaat voor de wasmachine.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Oké. Vond t doodeng (want sissy), maar heb vandaag de motorkap gekozen als proefobject.

Auto afgespoeld met tuinslag, was niet heel vies en meteen weer glimmen na t water.

Met BTBM en 2 emmers de auto rondom gewassen (wilde alleen motorkap doen, maar als je dan toch bezig bent...)

Motorkap drooggemaakt

Monelle spray en klei...wordt je niet arm van de klei, dan is het wel van de spray die je nodig hebt om hem fatsoenlijk nat te houden.
Enniehoe: gedaan en de klei werd nagenoeg niet vies. Ik merkte wel dat er meer krasjes zichtbaar werden (niet vd klei:).

Enniehoe. Daarna goed schoongespoten en met schone doek weer drooggemaakt.

DAP gepakt, rooie pad, paar klonters PB Black hole erop, over de motorkap wat stippen gezet met de pad en gaan. Het voelt wat ongehoord om met een draaiend apparaat over de motorkap te gaan, moet ik eerlijk zeggen. Maar wat kan er fout gaan.....
Er kwam een mooi dun laagje op (ik snap jullie steeds beter). Paar minuutjes laten drogen, vinger test en met de doek erover. Nice!

Zwarte pad, paar klonters 845 erop en hetzelfde. En nu snap ik jullie nóg beter....de eerste helft zat er redelijk dik op (denk zoals ik het normaal deed) en 2e helft stuk dunner. Was ook redelijk snel droog. Van eerste helft nog wat afgepakt en op 2e helft erbij gedaan.

Vingertest, afdoen met doek....en blij dat motorkap niet naar de hoeren was.

Druppels waren nog nooit zo snel van de motorkap af.

Open vraag: hoe maak ik de pads schoon waar klittenband aan zit? Zoals gewoon de kleintjes (emmer water met afwas sop - volzuigen/uitknijpen tot schoon?)

20210906_193821.jpg
20210906_193829.jpg
20210906_193833.jpg
20210906_193841.jpg
20210906_193844.jpg
20210906_193916.jpg
20210906_193921.jpg
20210906_193938.jpg