• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd: low budget machine voor glaze en wax

Ik zou ze elke keer even schoonmaken nadat je ze gebruikt hebt. Mocht je straks ook echt gaan polijsten, is het zelfs beter om ze na +- 3 hits te wassen.

ik doe dit schoonmaken ook onder de lauw warme kraan. Wat pad cleaner of apc 1:10 er op sprayen, inmasseren en goed uitspoelen / uitknijpen onder de kraan tot ze schoon zijn. Vervolgens op de kop, dus met de velcro naar boven, op de verwarming (ookal staat deze uit) om ze te laten drogen.

verder mooi resultaat op de Leon!
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Oké. Vond t doodeng (want sissy), maar heb vandaag de motorkap gekozen als proefobject.

Auto afgespoeld met tuinslag, was niet heel vies en meteen weer glimmen na t water.

Met BTBM en 2 emmers de auto rondom gewassen (wilde alleen motorkap doen, maar als je dan toch bezig bent...)

Motorkap drooggemaakt

Monelle spray en klei...wordt je niet arm van de klei, dan is het wel van de spray die je nodig hebt om hem fatsoenlijk nat te houden.
Enniehoe: gedaan en de klei werd nagenoeg niet vies. Ik merkte wel dat er meer krasjes zichtbaar werden (niet vd klei:).

Enniehoe. Daarna goed schoongespoten en met schone doek weer drooggemaakt.

DAP gepakt, rooie pad, paar klonters PB Black hole erop, over de motorkap wat stippen gezet met de pad en gaan. Het voelt wat ongehoord om met een draaiend apparaat over de motorkap te gaan, moet ik eerlijk zeggen. Maar wat kan er fout gaan.....
Er kwam een mooi dun laagje op (ik snap jullie steeds beter). Paar minuutjes laten drogen, vinger test en met de doek erover. Nice!

Zwarte pad, paar klonters 845 erop en hetzelfde. En nu snap ik jullie nóg beter....de eerste helft zat er redelijk dik op (denk zoals ik het normaal deed) en 2e helft stuk dunner. Was ook redelijk snel droog. Van eerste helft nog wat afgepakt en op 2e helft erbij gedaan.

Vingertest, afdoen met doek....en blij dat motorkap niet naar de hoeren was.

Druppels waren nog nooit zo snel van de motorkap af.

Open vraag: hoe maak ik de pads schoon waar klittenband aan zit? Zoals gewoon de kleintjes (emmer water met afwas sop - volzuigen/uitknijpen tot schoon?)

Bekijk bijlage 147016Bekijk bijlage 147017Bekijk bijlage 147018Bekijk bijlage 147019Bekijk bijlage 147020Bekijk bijlage 147021Bekijk bijlage 147022Bekijk bijlage 147023
Kijk, dat ziet er netjes uit!

Dat je een machine koopt voor glazen en waxen ivm spierpijn/vermoeidheid en jezelf redelijk fit noemen verbaasd me toch wel.

Het zal er echt aan hebben gelegen dat je veels te dik werkt.
Toen ik je foto zag van de aangebrachte glaze, was m'n eerste reactie: Je Zus !

Heb zelf nog nooit een machine gebruikt voor iets van een polish, glaze, wax of sealant.

Goed dat je open staat voor de input van de mensen hier en je aanpak aan past op je ziet en hoort.
Gaat erom dat je er plezier in hebt en mooie resultaten behaalt!

Pads met of zonder klittenband gaan hier zo de wasmachine in.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
@PizzaPieter Vanavond na het werk even 2 portieren van de Faab opnieuw gewassen (incl. prewash) gekleid, met de Rupes Mini een aantal lichte krassen (wel ca. 20 cm lang) weggepolijst, en weer van een laagje wax (Collinite 845) voorzien. Hieronder een foto waar ie nog vol in de wax zit, en nog niet is uitgebufd, vooral in de rode cirkel zie je strepen van de wax, maar je ziet dat dit wel een stuk dunner is, kijk ook maar naar de reflectie in de lak. Na uitbuffen zijn de streepjes weg, en veel meer glans. Dit was trouwens voor mijn doen een vrij dikke waxlaag.
IMG_20210907_190946 resized.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Ik heb me wrs vergist. Gebeurt vaker. Ben geen 'the rock' of fitguy, maar gewoon een gast die paar keer per week sport, met gemak 40-50km MTB of 50-60km op de wielrenfiets doet.


Heb gedacht in het begin dat het aanbrengen van glaze en wax 'voldoende' moest, met enige druk (aanbrengen is wat anders dan erinpoetsen wrs). Ik begrijp inmiddels dat het 'eroverheensmeren' al voldoende is, waarbij ik met lichte druk probeerde alle plekken meermaals met een a-centrische beweging te masseren. En dus te dik aangebracht en 'uitbuffen' was dus ook weer taak op zich.

Ach...shit happens. Machine verkopen is nu een groot verlies. En als ik iedereen hier zo lees, ga ik ook een keer voor de bij om te gaan polijsten .

En met machine is nieuw, vind ik spannend maar leuk, dus mss komende tijd wel vaker doen.

Bedankt iig voor de reacties, heren.
 
@Cordoba , jouw foto komt in de buurt van de 2e helft van mijn motorkap (die dus wat dunner was dan de eerste helft (toch te voorzichtig)).

Volgende keer zal t nog beter gaan.

Het geeft mn hoofd rust om met dit soort dingen bezig te zijn. Word er vast wel eens een beetje goed in.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
interesssante topic, dus op jouw foto @Cordoba dient de wax nog uitgebuffed te worden? het is werkelijk een zeer dun laagje wat je hebt aangebracht. Ikzelf wordt denk ik met hetzelfde probleem als @PizzaPieter het valt mij op dat de applicator pad (handpad) op een gegeven moment geen werking meer heeft en dan blijf ik die maar voeden.

Nu is de ene wax de andere niet met Colonite lukt het mij vrij goed om dun te smeren (maar niet zo dun) met een pasta wax is dat al veel lastiger ook met BlackHole loop ik tegen dit "probleem" aan.

Wat is de truuk voor het aanbrengen van een zeer dun laagje wax?
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
@DetaiLeo
- Niet teveel product opladen per keer.
- Midden van een paneel beginnen met smeren en naar buiten werken.
- Blijven verspreiden tot het laagje dun genoeg is. (Dus naastgelegen paneel gaan waxen zónder opnieuw te opladen, etc)
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
bedankt @Quantoxx en in beginnen wat doe je met de pad? voed je die de eerste keer extra? ik heb namelijk het idee dat de pad eerst een beetje "verzadigd" moet worden alvorens het zijn werking krijgt. Of ben ik te bang en moet ik met een "drogere" pad de wax inwerken?
 
@DetaiLeo - Bij de eerste keer laden druk ik de pad lichtjes in de pot en zorg er voor dat ik het gehele oppervlak, wat de lak gaat raken, een dun laagje wax heeft. Dit is dus in principe de verzadiging waar jij over spreekt, maar bij verzadiging denk ik aan het foam dat helemaal vol zit met wax. Dit hoeft dus niet, want je kan steeds weer een dun laagje wax op de pad laden.

Zo verzadig je het foam dus niet helemaal, kan dit ook niet indrogen in de pad en kan je blijven smeren. Dus krijg je ook niet het idee dat je pad nog wit is van de wax, maar eigenlijk niet veel meer achterlaat, tenzij je hard drukt.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
@DetaiLeo - Ik snap wat je bedoeld. ;) Dit kan je ook gewoon doen, zolang je daarna maar met lichte druk de wax uit spreidt tot een dunne laag.

Bij lakken die de voeding van een wax goed kunnen gebruiken, zeker op donkere kleuren, zie je dat als je de wax echt inmasseert, dat de lak donkerder wordt. Op dit punt kan je dus nog drukken, maar daarna houdt ik alleen nog maar de pad vast zodat hij niet valt en maak cirkelende bewegingen alsof ik lekker loop te aaien.
 
@DetailLeo @PizzaPieter Als je naar de reflectie in de lak kijkt en je ziet iets van een waasje over de lak, dan breng je nog steeds voldoende wax aan. Dat is ook precies de reden dat ik deze foto heb gemaakt en gedeeld, zodat anderen een idee krijgen hoe dun je kan (of eigenlijk moet/mag) smeren.

Ik begon gisteravond rond 6 uur, en anderhalf uur later waren de portieren gewassen, gekleid, gepolijst en van een vers laagje wax voorzien. Ik had voor de zekerheid ook mijn sidekick blaster opgezocht, om eventueel het curen te versnellen met de avond. Uiteindelijk was de lucht gisteravond droog en warm genoeg, dus de sidekick niet gebruikt, maar ik had dus nog een troef (warme lucht) achter de hand.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Gents, bedankt voor de feedback en @DetaiLeo ....bruh....we maakten dezelfde vergissingen.

Ik lees nu aaien....en wij maar denken dat masseren beter was :).

Dan ga ik ook minder spul verbruiken.

Denk dat ik van mijn potje 473ml 845 na 2x hele auto ongeveer 1/4 kwijt was. Mijn handpads waren dan ook aardig verzadigd en ik kneep er bij schoonmaken ook wel beetje uit ("het moet nat, het moet nat"). Bij de BlackHole was t verbruik iets minder.

Dank voor het voorbeeld @Cordoba , geeft mooi beeld hoe het kan.

Fijn, heb weer een boel geleerd! Volgende keer rustig verder proberen met DAP en minder spul.

Vervolgvraag: Monello spray is niet echt goedkoop (Bacardi is goedkoper), maar ik moet er redelijk mee spuiten om de klei makkelijk over de motorkap te kunnen bewegen....is dat de bedoeling? Is er een goedkoop alternatief?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik verdun de spray & wipe voor het kleien tot 50%. (Ik heb een aparte sprayfles met maatverdeling) ik doe daar bijvoorbeeld 100 ml S&W in, en vul dit bij met water tot de 200 ml streep. Verder bijvoorbeeld een half paneel sprayen en dat kleien en dan het volgende stuk. Ook niet loodrecht op de lak sprayen, maar onder een schuine hoek (betere verdeling), en als je bij het kleien niet te veel druk uitoefent heb je ook niet zoveel nodig. Benodigde druk iets meer dan aaien, maar als je vingers steeds dieper in de klei komen te liggen, of er zelfs doorheen gaan, gebruik je duidelijk te veel druk. Wat Spray & Wipe betreft ik heb een poosje terug mijn 2e can aangeschaft (na 10 jaar was de eerste bijna op), en dan is de literprijs ook een stuk lager. Verpakking lopen van 120 ml, via 473ml en 946 ml tot 3780 ml (gallon).

Pieter, ik heb met mijn 845 ongeveer 10x een auto gedaan, en ik heb ook ongeveer een kwart van de fles verbruikt.
 
Pieter, ik heb met mijn 845 ongeveer 10x een auto gedaan, en ik heb ook ongeveer een kwart van de fles verbruikt.

Oke, dus dan doe ik ff een keer of 5 teveel. 'gelukkig' komt niet alles op de auto en verdwijnt er een boel in de gootsteen, maar ik denk dat het wel een soort van duidelijk is in welke mate ik te enthousiast was.
 
Ff ander vraagje van bange machinegebruiker.

Wat gebeurt er als ik te weinig glaze of wax op de pad van de DAP heb zitten? Dus zeg maar 'droog' aan het draaien ben?

Ik begrijp inmiddels dat teveel niet oke is (en veel werk).
Dat precies goed lekkuh lekkuh is.
Maar wat als te weinig? Krijg ik dan krassen?