• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor het stappenplan van mijn nieuwe Ford Ka

addy

Detailing addict
12 mrt 2011
920
68
49
Graag zou ik wat advies willen om een stappenplan te maken voor mijn auto. Het gaat om een Ford Ka van 2 maanden jong. Kleur is Crystal White en dit is een uni-lak volgens mij. Verder wat chroom accenten en wat kunstof natuurlijk. Vroeggah waste ik de auto natuurlijk op een hele foute manier en die tijd wil ik graag achter me laten. Via een omweg hier terrecht gekomen en al behoorlijk aangestoken met het virus.:party

Wassen doe ik met Meguiar Ultimate Wash and Wax, 2 emmer methode en de washmitt van Meguiar.
Afgelopen weekend gekleit met Meguiar Quik Clay Detailing System met Clay Bar. Er kwam niet zo veel vanaf maar merkte wel dat de lak gladder aanvoelde.
Daarna nogmaals gewassen en voor de volgende stappen heb ik een beetje advies nodig.
Er zitten lichte swirls in de lak, maar dit is moeilijk te zien op deze kleur.

Nu wil ik het volgende doen:

-Poorboys world Proffesional Polish, aanbrengen met Monello white pollising ccs round foam hand applicator
-Poorboys world White Diamond, aanbrengen met Monello Red Soft finishing ccs round foam hand applicator
-Poorboys world EX-P Pure Sealant, aanbrengen met Monello Concorso Ultrasoft finishing ccs round foam hand applicator
-Poorboys Natty's Wax, aanbrengen met Monello Concorso Ultrasoft finishing ccs round foam hand applicator

Is dit de goede volgorde met de juiste applicators.
Hoe zit het met de droging tussen de stappen.


Alle adviezen zijn welkom.
In ieder geval al bedankt om dit te lezen.

Groeten Addy
 
swirls ga je waarschijnlijk niet wegkrijgen met witte pad met prof. polish (handmatig)
maar an sich een perfect stappenplan hoor :cool

Vooral de sealant even goed laten uitdampen (minimaal 60min na uitbuffen zo uit mn hoofd) voordat je de wax aanbrengt, verder kun je gewoon achter elkaar doorwerken :ja
 
Ivo dank je voor je snelle antwoord.

Moet ik dan naar de SSR 2 of 1 ipv de prof. polish.

Ben ook wel van plan om een Dap aan te schaffen maar die wil ik dan eerst uitproberen op mijn donkerblauw metallic Scenic uit 2000. De Ka is niet zo groot dus dat is nog wel goed met het handje te doen.
 
het resultaat wat je met een DAP behaalt is eigenlijk niet handmatig te evenaren....
maar snap wat je bedoelt...
Denk dat je aan SSR1/Finale meer gaat hebben (maar zelfs dat kan nog niet genoeg zijn...)
 
Met Professional Polish zou je heel lichte swirls weg moeten krijgen, maar anders zou je inderdaad wat zwaarder moeten.
SSR1 en SSR2 zouden dan meer resultaat op moeten leveren. Beetje afhankelijk van de staat van je lak
en hoe ver je komt met het handje.
 
Ik begrijp dat je met een Dap betere resultaat kan behalen en dat gaat ook nog wel gebeuren.
De staat van de lak is goed, de auto is 2 maanden oud. Merk wel dat de lak vrij zacht is, heb al ca 5 steenslag pitjes. (bouwweg maar beter vermijden)]-0
Omdat de nieuwe Ka samen is ontwikkeld met de Fiat 500 zitten er op de nieuwe Ka Fiat kleuren. Dus mijn Chrystal White is een Fiat kleur. Geen spierwit net als bij Ford.

Moet je trouwens bij elke stap de kunstof delen afplakken?
 
Zo, nu dan even een lijstje samengesteld en hoe onzeker als beginneling ik ben hoop ik dat ik hier wel een eind mee komt. Er staan ook wat verschillende doeken op zodat ik het een en ander kan uitproberen. Voor de hele lichte swirls van de nieuwe Ford Ka probeer ik toch eerst maar de PB Proffesional Polish. Mocht dit niet bevredigend zijn dan maar een keer wat zwaarder materiaal bestellen, zit ook bij de set met de Dap. #kijkt vrouw lief aan#

Hier mijn lijstje dan, als iemand andere tips/verbeteringen hebt dan sta ik daar natuurlijk voor open.:jippie
Heb voornamelijk gekozen voor PoorBoys omdat je dit ook in de zon kan gebruiken.

3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
101833 CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
101684 CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
101164 Monello - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator
101650 Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
101351 Monello - Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
101651 Monello - White Polishing CCS Round Foam Hand Applicator
100580 Mothers Wax - Detail Brushes - 2st.
100575 Mothers Wax - Wheel Brush
101030 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
101025 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
100904 Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm
101227 Poorboys World - EXP Pure Sealant - 946ml
101027 Poorboys World - Mega Plush - Groen - 39x39cm
101105 Poorboys World - Microfiber Applicator
100715 Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
101081 Poorboys World - Professional Polish - 946ml
100733 Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
100902 Poorboys World Spray and Wipe - 473ml
101028 Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm
100734 Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
101226 Poorboys World - White Diamond - 946ml
100339 Valma - Velgenborstel

Alvast bedankt voor het meedenken. :cool

Groeten Addy
 
Goede lijst, menigeen is slechter begonnen..

Die Valma borstel is het enige die ik gelijk weg zou doen. Ga voor een goede, bijvoorbeeld de EZ brushes.
Afplaktape: neem zeker 2 rollen.
Concorso ultra soft foam pad overbodig; de rode kan hetzelfde als de concorso. Black pad is ook een twijfelgevalletje, maar die is wel erg fijn voor een glaze aan te bengen. Ben zelf weg van de rode, breng er glaze, wax en sealant mee aan (heb er een stuk of 4).
Het moeten wel hele lichte swirls met makkelijke lak zijn wil je met PP (een chemische cleaner) deze handmatig weg krijgen..
Mischien moet je nog een iets zwaardere handpad nemen (oranje bijv.) voor de zekerheid en (zoals eerder genoemd) de Finale of anders PP2, deze bevat wel een polijstkorrel meen ik.
De microfober applicator: waarvoor/waarmee ga je die gebruiken (zie geen toepassing hiervoor met wat jij gaat doen nu)
Spray en Wipe voor polijstresten en reinigen glas: 2 vliegen in een klap.
Zie nog geen bandendressing en trimdressing.

EX-P met Natty's, niet iedereen is er gek op, maar ik wel: ik vind met name de EX-P een toppertje qua gebruiksgemak, standtijd en resultaat. Zeker al die getopt wordt met een Natty's !

o ja, een flesje met een sprayer erbij: Spray en Rinse puur is wel erg sterk voor nieuwe velgen.
Ik zou een deel overgieten in een aparte spray-fles, 1:1 verdund.

Succes !
 
Zo Jaap, dat is nog eens een antwoord waarvoor dank.

Die Valmaborstel, ik dacht voor die centen kan ik het wel ergens voor gebruiken.
Naar die foampads zal ik nog eens kijken.
Ik wil zeker nog een Dap aanschaffen en dan een set met Finale/mezzo, als ik het er niet uit kan krijgen handmatig kan ik het later alsnog met de Dap proberen.
Die microfiber applicators had ik nog geen bestemming voor, dacht is ook wel ergens handig voor.
Bandendressing en trimdressing heb ik van Meguiar.
Dus voor de nieuwe velgen de Spray en Rinse verdunnen, goede tip. Voor polijstresten en glas dan onverdund.
Flessen en sprayers komen eraan, heb meegedaan aan de groepsbuy.

Nogmaals bedankt,
groet Addy
 
Polijstresten en glas: onverdund met Spray en Wipe, niet de Spray en Rinse :! gebruiken he.
Als het ff kan de S&W verdunnen met demi-water (geen/minder vlekken bij werken in de zon/opdrogen).

Nu ik het nog een keer lees, zie ik ook nog geen:
Klei, mogelijk heb je die ook al van Meg´s ?
Shampoo, idem ?

De MF applicator kan je gebruiken voor de trims (maar zag nog geen trim-spul op je lijst staan, vandaar).

Goede actie: flessen zijn altijd handig.
Zelf heb ik er al een stuk of 20 (500ml chemicalien bestendig) gekocht via een vertegenwoordiger op mijn werk.

Ik kom binnen 1,5 week in de buurt (voor een bezoek aan Zuidwest10 in Souburg); mocht je demiwater nodig hebben of nog een sample willen van het een of ander, PM me dan maar ff.
 
Ja inderdaad de Spray en Wipe ipv Spray en Rinse 8o
Je zegt als het ff kan de S&W verdunnen met demi-water, in welke verhoudingen dan en waarvoor.

Klei en shampoo had ik al van Meg inderdaad en al een keer gebruikt. Volgende keer ook eens van PB proberen.

Ultimate Protectant Dash & Trim Restorer heb ik voor de trims.

Bedankt weer, :cool :cool
groet Addy