• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd

Eamane

Detailing rookie
1 mei 2012
112
0
Hoi allemaal,

Zoals eerder vermeld heb ik een nieuwe auto. Een gele.
Op het eerste gezicht lijkt ze écht heel netjes. Maar als je goed kijkt zie je op de motorkap wel een witte waas op sommige plekken. Oftewel... Hij is zo geel dat t moeilijk opvalt, maar dak en motorkap zijn al wel degelijk aan het verbleken.

Nou staat mij er iets van bij dat niet-metallic lakken geen blanke laklaag hebben, klopt dat? En hoe werkt dat dan met polijsten? Want bij metallic lak haal je een laagje blanke lak weg, maar zonder blanke lak zit je direct op de kleur. Betekend dit dat je extra voorzichtig moet zijn? Of gewoon 'nomaal' polijsten?
Ik heb de DAP 900 met Monello Raffini en Finale. En dan uiteraard mn sealant en wax. Red ik het met deze lak daarmee?

Dit is dr. het probleem op de motorkap is zo moeilijk te zien dat ik dat niet op foto ga krijgen.
Overig op de foto's net behandeld met black hole en purple haze..
73ED6E8A-1FDD-4573-BED7-8C28D8524F71_zpsy8pds9jt.webp
 

Bijlagen

  • C623EA13-45DE-4A55-9C6A-FB475886AB9B_zpswu95on1v.webp
    C623EA13-45DE-4A55-9C6A-FB475886AB9B_zpswu95on1v.webp
    144,7 KB · Weergaven: 98
  • 73ED6E8A-1FDD-4573-BED7-8C28D8524F71_zpsy8pds9jt.webp
    73ED6E8A-1FDD-4573-BED7-8C28D8524F71_zpsy8pds9jt.webp
    111,1 KB · Weergaven: 102
  • C623EA13-45DE-4A55-9C6A-FB475886AB9B_zpswu95on1v.webp
    C623EA13-45DE-4A55-9C6A-FB475886AB9B_zpswu95on1v.webp
    144,7 KB · Weergaven: 102
Tegenwoordig hebben bijna alle auto's een laag blanke lak, metallic of niet-metallic. Je kan ook zonder blanke lak gewoon polijsten, alleen zal dan de kleur van je lak op je pad overgaan. Je hebt het dus snel genoeg door of dat het geval is.

Ik weet niet of Fordlakken over het algemeen hard of zacht zijn, maar ik heb vorige week mijn buurman geholpen met een metallic blauwe C-max die onder de krassen zat en daar behaalde ik met mezzo op oranje pad al een enorme correctie. Die lak was dus behoorlijk zacht. Als dat bij jouw auto (mooi ding trouwens) ook zo is, dan heb je aan mezzo en finale genoeg.

Succes!
 
Vind het lastig oordelen of het hard of zacht is, maar met mijn vorige ford Escort heb ik ook superresultaat behaald. En ook makkelijk swirls ;-).
Dank voor je reactie, ik ga t eens proberen!
 
Hallo,
Al gedurende meerdere jaren polijst ik mijn zwarte Ford Fiesta Rally 1.6./16V zeker twee keer per jaar. De lak is niet al te hard en veelal kan je volstaan met Monello Mezzo en Finale.
De Raffini heb je echt alleen bij extra krassen een keer nodig, zeker niet als standaard,
Je vraagt ook of de sealant en wax ( black hole en purple haze) voldoende zijn,. Vraag is wat is voldoende. PB Black Hole werkt uitstekend, geeft al een prachtige glans en vult kleine
imperfecties in de lak op. Purple Haze is een prima wax, maar er zijn vele andere ook prima. Een wax die ik zelf vaak gebruik is Collinite Marque d' Elegance die je met veel gemak met de
hand aanbrengt met een bijzonder resultaat. Er is overigens ook een versie van Collinite die machinaal aangebracht moet worden met een prima resultaat en een lekker lange standtijd.
Bij Collinite moet je wel een ding goed onthouden, breng het zo dun mogelijk op, wat het beste resultaat geeft en het makkelijkste weer kan worden uitgepoetst!!
Kortom in de loop van de tijd kom je er vanzelf achter welke producten bij jou en je auto horen. Veel succes ermee.
Groet,
Jan
 
Hee Jan,

Als je al gedurende meerdere jaren de auto tweejaarlijks polijst met finale en/of mezzo, zit je dan niet een keer door de blanke lak heen? Ik heb geen lakdiktemeter, maar ik vraag me altijd af hoe ver ik kan gaan met polijsten. Zeker op auto's van anderen.
 
Even een korte reactie op de reactie van "Jansen " .
Velen gaan ervan uit dat je bij elke poetsbeurt veel van het oppervlak verwijdert. Zoals je weet wordt er gemeten in micron' s. De dikte van een micron is zo klein dat het nauwelijks invloed heeft op
het oppervlak van de laklaag. Normaal gesproken zal je eens in de zoveel tijd de laklaag met zwaardere middelen poetsen en voor het bijhouden zal je veelal het lichtste polijstmiddel gebruiken.
Vraag mij nu niet precies de diktes, maar eerder op het forum is hier al meerdere malen aandacht aan besteed. Het is uiteraard wel van belang om te weten met een lakmeter na te gaan hoe dik de
laag is. Originele laklagen zijn wisselend per panel. De meest kwetsbare plekken hebben een dikkere laag dan andere plekken. Is een auto overgespoten dan is het wel van het grootste belang
om na te gaan hoe dik de aangebrachte laag is. Kortom: je behoeft je normaal gesproken absoluut geen zorgen te maken dat je snel door de blanke laag laag heen zult gaan.
Groet,
Jan
 
Heya Peeps,

Even een opmerking wat betreft de lak/hardheid van Ford;

Aantal dagen geleden een verzoek gehad van een kennis om opvallende krassen uit zijn (licht-grijze) Ford Mondeo station weg te halen. Dit was een ex-leaseauto en nog niet zo oud.
Stukje gewassen/gekleid en toen een testspotje;

Wit + Finale - De lak knapte op wat betreft zéér lichte swirls, krassen totaal niet.
Oranje + Mezzo - Swirls een stukje minder, krassen een stukje minder. (Duurde wel effe)
Geel + Veloce - Swirls meteen weg, krassen voor een groot deel weg. (2de hit lokaal op krassen)

De krassen gingen voor zo'n 75% weg, maar het leek alsof zij totaal niet verder weg wilde.


Lang de zijkant van de auto zaten de alom bekende 'fietskrassen'. Lange krassen onder de ramen.
Hier begon ik rustig aan met opnieuw Geel + Veloce en na 2 goede hits + lokaal op de kras was het paneel weer strak, behalve de kras die opnieuw niet verder weg ging als zo'n 75%

Kortom, ik was zéér verbaasd hoelang het duurde voordat ik een goede correctie kreeg. Niet puur voor de kras, maar ook voor swirls. Ik had dus het geluk dat het om een lichte kleur auto ging en de krassen alleen nog opvielen wanneer je recht in de kras keek. (Als je wist waar die zat)

Ik heb zelf een BMW met harde lak, en daar deed ik voor mijn gevoel minder lang over.


Greetz
 
Ik denk dat het jaar ook veel uit zal maken. Ik geloof nooit dat Ford al jaaaaaaaaren dezelfde lak gebruikt namelijk ;).
Volgens mij was ik ook in de war, en moest 'rafini' 'Mezzo' zijn. Sorry... Niet altijd even scherp.

Mijn vraag of het voldoende was ging meer over de polijstmiddelen zelf. Mijn wax en sealant ben ik héél erg blij mee. 3jaar tot volle tevredenheid op mijn Escort gebruikt, en zoals je op bovenstaande foto's ziet.... Op die gele werkt het ook prima! Plus dat ik het erg makkelijk werken vind. Ik heb 3 jaar geleden een panel pot purple haze gekocht, minstens 1x per 3 maanden toegepast op de auto en ben nog steeds niet halverwege. Black hole heb ik ook nog meer dan zat van, dus wat dat betreft zie ik voor mezelf geen reden om iets anders aan te schaffen -zeker omdat het zo goed bevalt. Wellicht dat ik tegen de tijd dat dit opraakt eens opnieuw ga rondneuzen, maar voorlopig houd ik het lekker hierbij in combi met DJ red mist zo op zijn tijd en als ik echt te weinig tijd heb een keer Natty's liquid blue (toch nét iets sneller dan de purple haze)

Dank voor jullie reacties!

Is het feit dat mijn polijstpad niet geel wordt voldoende indicatie dat er wel degelijk blanke lak op zit? :)
 
Hey mijn broetje heeft precies dezelde auto als jij.
Wat doe je met het dak? Daar zit zo'n zwart wit geblokte sticker op, en die is bij mijn broertje een beetje vaal dus daarvoor zoeken we nog een oplossing.
 
Reactie voor ed-oorklep. Van de dealer heb ik begrepen dat met behulp van een fohn de sticker makkelijk verwijderbaar is.
Groet,
Jan
 
Ook nog na zoveel jaar?
Ze zijn overigens nog wel nieuw te bestellen. Dus de beste optie zou zijn; eraf en een nieuwe erop. Heel veel van die dingen zitten ook scheuren en gaatjes etc in, en het zwart is zelden nog echt zwart. Nieuwe erop en goed bijhouden dus ;).
Ik denk dat een sticker weinig aan te herstellen valt.

Ik was van plan ook een sticker te bestellen, maar aan de andere kant..... Nu is de auto nóg meer geel, dus ik laat het lekker zo ;)
 
Zal hem eens aangeven dat die stikkers nog nieuw te krijgen zijn, scheuren en gaatjes zitten er volgens mij niet in. En het zwart is inderdaad niet echt zwart meer, het lijkt er ook op dat het zwarte deel zo heet wordt dat het wat krimpt, dus ieder zwart blokje aan de buitenkant trekt wat naar binnen.
Maar goed, het is mijn broertjes auto, dus hij moet er maar mee doen wat ie wil ;-).