• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies Peugeot 304 Cabrio + Update 22/06/2018

Adrien304

Detailing chief
26 jan 2016
118
88
Hallo iedereen, ik heb hier al meerdere maanden zitten meelezen (redelijk fanatiek) en kennis opdoen, waaronder het handmatig stappenplan van Dibbuz, maar ik heb toch nog een paar vraagjes ivm een ‘projectje’ waar ik mee bezig ben.
Het gaat hier over een Peugeot 304 cabrio uit 1972, een van de auto’s van mijn opa die we hebben bijgehouden. Nu zit het zo dat we deze graag terug rijdende hebben, maar qua lak is hij verwaarloosd geweest.

In een verleden is er eens Simoniz of iets dergelijks opgewreven en spijtig genoeg nooit afgedaan. Deze heeft zich dus ettelijke jaren in de lak kunnen ‘inwerken’. Op aanraden van iemand heb ik Eenzet Extra Lakreiniger gekocht, die persoon was zeer enthousiast over dat product en het resultaat ervan was toch wel overtuigend te noemen.

Ondertussen is wel heel de motorkap behandelt geweest, dus alles zoals je rechts ziet.

Toen ben ik op deze site gestoten en kennis gemaakt met allerlei nieuwe dingen, zoals het concept van ‘kleien’ en nog veel meer.


Ik heb twee mogelijke stappenplannen 'gemaakt'.
Knipsel.PNG

EXTRA:
Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad x2

Monello- Peluche Verde trio

Hebben jullie hier bedenkingen bij of is dit een degelijke startkit en dewelke zou het gunstigste zijn om een lak terug levend te krijgen?

Tips en feedback zijn altijd welkom!

Alvast bedankt,

Adrien
 
Laatst bewerkt:
ga je dat met de hand doen of met een machine? in mijn ogen zijn de stappen die je in het tabelletje staan hetzelfde enkel met andere producten. Ik zou een starters pakket kiezen met een DAP en de monello producten. Je kan met de hand niet op tegen een DA.
 
Ik heb twee mogelijke stappenplannen 'gemaakt'.
knipsel-png.78259.png

De Custom set bevat daadwerkelijke polijstmiddelen en de Mothers Set bevat veelal Paint Cleaners en Glaze.

Polijsten met de hand is veelal een klusje voor fanatieke sportschool-bezoekers. Je poetst jezelf meestal een ongeluk. De oplossing hiervoor is dan het gebruik van een Paint Cleaner die de lak chemisch reinigt, het gebruik van een glaze om de lak te voeden met oliën en zo ook overgebleven defecten proberen te verdoezelen. Aansluitend dit beschermen met een wax.

Echter is polijsten effectiever, als de blanke lak nog dik genoeg is. omdat hierbij de verweerde en beschadigde blanke lak word verwijderd. Echter, zoals ik al aangaf, is dit handmatig een behoorlijk klus. Zoals @advanced al aangaf, kun je een excentrische machine niet 1-2-3 evenaren.


Dus, afhankelijk van je wensen, kun je de lak reinigen met een Paint Cleaner en minder resultaat behalen, of gaan polijsten.

Ik ken een aantal producten niet die je opnoemt, dus die ga ik even opzoeken.


Greetz
 
Eenzet "Harde" vloeibare was voor een stralende hoogglans. Bevat geen reinigings- en polijstbestanddelen. Waterwerende en conserverende grondstoffen op basis van synthetische waxen, beschermen de lak tegen vervuilingen, weersinvloeden en bieden bescherming tegen de inwerking van strooizout. Hardglans alleen aanbrengen op nieuwe of voorgereinigde lakken. Shampoo- en wasstraatbestendig. Gegarandeerd langdurig “pareleffect”. Siliconenhoudend.

...Ik weet 't niet. Maar mooi verhaal.

Ik zou kiezen voor een wax als de Collinite 845 o.i.d.



Extra lakreiniger
Intensieve lakreiniger voor matig tot sterk verweerde lakken met uitstekende reinigingscapaciteit. Verwijdert oude toplaag en lichte krassen. Brengt de glans weer terug. Reinigt en conserveert. Bevat waterbestendige conserveringsbestanddelen.

Gebruiksaanwijzing:

Voor gebruik goed schudden. Product gelijkmatig in draaiende beweging opbrengen op gewassen en volledig gedroogde lak. Kort laten opdrogen en vervolgens met zachte doek uitwrijven. Niet op kunststofdelen gebruiken en niet in de volle zon en/of op warme lakken verwerken.


Dit is een Paint Cleaner. Ook hier een mooi verhaal bij, zoals de eigenschap om de oude toplaag te verwijderen. Zit iets van waarheid in, maar wat je met een Paint Cleaner verwijdert is volgens mij amper te meten.
 
Ten eerste bedankt voor jullie antwoorden, ik leer altijd graag bij!

@advanced : Ik dacht dit met de hand te doen, tijd heb ik genoeg, het is niet dringend en de ruimte is er ( garage is niet meer in dezelfde staat als op de foto).
Ik had ook aan de DAP gedacht, maar om die dan maar éénmalig te gebruiken...

@Quantoxx : De 'custom set' had ik redelijk vrij overgenomen van het 'sticky' stappenplan, maar ik wil dus echt wel de lak terug ophalen en laten glanzen, maar als dit onmogelijk lijkt, dan kan ik wel voor de optie van verdoezeling gaan.
En qua Eenzet, dit werd mij aangeraden door iemand die zijn oldtimer hier mooi mee heeft opgeknapt, maar nu werd mij dan door iemand anders weer Meguiars aangeraden... Dus ik zie even het bos niet meer door de bomen.

@Altos : Het is nog de originele lak. Ik weet niet wat voor soort dit is.
 
Dus ik zie even het bos niet meer door de bomen.
Haha, ik begrijp het. Het spul waar je momenteel resultaat mee hebt geboekt is een Paint Cleaner. Dit heb je van meerdere merken, uiteraard.

Glans en kleur behaal je door de blanke lak, *of als je een lak hebt waarbij er blanke lak door de kleurverf is gemend, door het zicht op de kleur te verbeteren. Wanneer een blanke lak door verwering/krassen/swirls minder transparant word, kijk je dus in feite niet meer door een mooie laag naar je kleur en is de reflectie van deze laag ook verhinderd.

*Wanneer je dit soort lak polijst of zelfs met een cleaner bewerkt, geeft deze lak zin kleur af. Je pad word dus dezelfde kleur als je lak.

Met een Paint Cleaner probeer je op chemische wijze de blanke lak te reinigen en weer mooi transparant te krijgen.
Echter met polijsten, verwijder je de verweerde/beschadigde blanke lak zodat je op de onderliggen mooie lak uitkomt.

Een blanke lak verliest door levenduur en slijtage zijn natuurlijke oliën. Door het gebruik van een glaze vul je deze verloren oliën weer aan en word je lak ietsjes transparanter, wat op zijn beurt dus weer voor een beetje glans/reflectie zorgt.

Handmatig polijsten is te doen, maar duurt behoorlijk lang. Echter, zoals je aangeeft, heb je alle tijd en zou je dit kunnen proberen. Een polijstmiddel bevat korrels om te slijpen en ook een cleaner. Een Paint Cleaner is in de meeste gevallen dus ook een polijstmiddel zónder korrel.

Mijn opinie is om handpads en polijstmiddelen aan te schaffen en lekker je tijd te nemen. Wil je sneller resultaat, dan is een Paint Cleaner/Glaze/Wax ook voldoende, maar misschien wat minder resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Adrien304
Ik denk dan dat ik eerst voor de Paint Cleaner dan ga gaan, aangezien er soms 'kappen' in de lak zijn. En als dit me niet bevalt, zal ik wel zien, maar eerst dit dan proberen!
Dan is het stappenplan dus als volgt?
  1. Kleien met Monello Dolce Verdo en Spray & Wipe
  2. Poorboys World/Professional Polish 473ml (al veel goeds over gelezen)
  3. Glaze: Auto Finesse - Ultra Glaze of Poorboys World - White Diamond
  4. Wax: Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S
En is het verschil tegenover een AIO product, zoals bv Auto Finesse Tripple groot? Ik besef dat als je deze apart doet, je meer resultaat bekomt, maar is er een merkbaar verschil tussen deze twee werkwijzen?
 
Nou de AutoFinesse Tripple is toch best krachtig kwa handmatige correctie. Zelf op wat hardere lakken.

Deze is van het internet, behaald met een Microvezel pad. Om maar even een voorbeeld te geven dat dit toch wel serieuze correctie op jou oudere lak kan maken. Hier zit overigens een korrel in waardoor je dus ook polijst uiteraard. En gelijk kan aftoppen met jouw favoriete wax.
798a8e078bd09b3f46047e43dd88a06b.jpg
 
Amai, dit is wel een groot verschil... En de lak zag/ziet er redelijk hetzelfde uit als op de foto. En het scheelt ook weer op het budget van een student :cool:

Dan zou het dus: kleien- AF Tripple- Wax ? Dat is dan een extra laagje wax op de carnauba wax die in de AIO zit?

Moet ik ook nog met andere dingen rekening houden? Zoals ontvetters of iets dergelijks?
Bepaalde doeken die hiervoor goed zijn?
 
Ja, je kan de Tripple aftoppen met een wax. Dit hoeft echter niet omdat er al een (wax) inzit. Heb deze persoonlijk altijd afgetopt met een wax dus weet niet het resultaat zonder aftoppen.

Wat bedoel je met rekening houden met ontvetters?

Gebruik altijd goede MF (microvezel) doeken. Hier een beschrijving van de Tripple en verschillende manieren om deze te verwerken. http://www.autofinesse.co.uk/tripple-in-action/
 
Ah oke!
Dus het lijstje is nu als volgt:
  1. Kleien met Monello - Dolce Verde klei - 250 gram
    + Poorboys World - Spray and Wipe – 946ml

  2. Auto Finesse Tripple
  3. Evt een wax (Collinite 476S)
en dan met de bijkomende producten: Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm, Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack, Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm.

Effe off-topic, is AF Tripple ook werkzaam op gewone, huidige lakken, zoals grey-metallic VW lak?
 
Ja, koop er sowieso een wax bij.
Als de auto er weer netjes bij staat zul je hem regelmatig van nieuwe wax willen voorzien om hem te blijven beschermen. Dan ga je niet opnieuw polijsten/cleanen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@tembaco: van zodra ik de auto heb behandeld, zal ik het resultaat hier posten.
De komende maand wordt wel hectisch, dus waarschijnlijk na februari of nadat hij terug rijklaar is gemaakt.
 
Wauw, die foto van @tembaco toont een wereld van verschil, zeg. Ik gebruik mijn cleaner nooit omdat ik net zo makkelijk met een finishing polijst de boel kan doen. Echter als ik de resultaten zo eens zie; Wow!

Ik wil je brutaal verzoeken, als je er de tijd voor wilt nemen uiteraard, om foto's te maken als je aan de slag gaat. Mooie foto's met 50/50 waar je een paneel aftaped en zo een mooi verschil kan laten zien. Erg leerzaam en simpelweg mooi.

(Bij polijsten, mocht je dit ooit gaan doen,géén 50/50's maken omdat je dan verschil in lakhoogte kan maken. Krijg je moeilijk weg)


Greetz