• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies productkeuze

Justin.mckeown

Detailing rookie
14 feb 2022
4
12
Oss
Beste Leden,

Wil al een tijdje zelf mijn auto's gaan wassen nadat dit de wasstraat dit vaak voor mij heeft gedaan. Ik heb mezelf er in verdiept en een beetje huiswerk gedaan. Heb voor mezelf al redelijk duidelijk wat en hoe ik het ga doen. Echter zou graag wel wat advies willen hebben over mijn productkeuze. Wil het momenteel nog vrij basic houden, dus niks waxen, polijsten etc. Daar is het ook het weer niet voor vind. Veel te koud haha. Wil gewoon om de paar weken mijn auto's netjes bijhouden.

Als volgt de lijst uitgedeeld in de categorieën Body, Velgen, Ramen, Interieur

* Body

Prewash
- monello artico

Wash
- Dodo Juice btbm

Coating
-Q2M Cure
heb momenteel geen tijd en zin om in dit weer zoveel tijd te steken in kleien, wax etc. Dat komt later als ik meer kennis heb. Daarom koos ik voor deze spraycoating na het wassen. Goed idee? Of andere suggesties?

Doeken
- Monello Thick mitt
- (Overig/sponningen etc) Valet pro 5 pack
- (Q2M aanbrengen doek) Peluche Verde
- (Dryingtowel) Monello senza aqua


* Velgen

Cleaners
- Monello Non Ferro
- Q2M TireCleaner

Dressing
- Dodo Juice Dark Matter dressing

Accessoires
- Tire Brush (suggesties welke?)
- Monello Thick mitt
- Applicator


* Ramen

Cleaner
- Q2M Glasscleaner

Doeken
welke microvezeldoek om aan te brengen suggesties, ook de Peluche Verde?
- (afnemen Q2M Glasscleaner) monello Vetro Bianco


* Interieur

Cleaner
- Monello Matte Opaco

Doeken
Aanbrengen suggesties welke microvezel doek?
En afnemen met welke microvezel? Hetzelfde merk en type als bij aanbrengen?

Hoop dat jullie hier daar wat betere aanbevelingen kunnen maken van de producten die ik heb gekozen

Goed weekend!
 
Welkom op het forum en natuurlijk veel poetsplezier!

Paar wijzigingen / suggesties / opmerkingen:

Ik neem aan dat je emmers met gritquard (sowieso in spoelemmer) al hebt?
Hogedrukreiniger is ook aan te raden, werkt veel beter dan tuinslang.

Prewash:
heb je al een foamlans? Nog niet dan is de Monello Lancia een aanrader

Handwas:
  • Washmitt:
    ik vind zelf de Microfiber Madness Increditmitt erg fijn. Ik heb zelf de grijze, zodat je goed ziet of die vuil is of niet.
    Eventueel kun je 2e mitt nemen voor vuilere onderkanten maar dit kan ook later. Daarvoor is de Monello Thick Mitt wel een goede.
  • Droogdoek:
    De monello droogdoek vind ik zelf maar weinig droogcapaciteit hebben (kan 550 gram/m2 water opnemen).
    Kies voor een droogdoek met twistloop vezels die nemen water echt goed op.
    Ik heb zelf de Gamma Dryer van Nuke guys (50x80 cm), die 1400 gram/m2 water kan opnemen. Dit is echt een heel fijne doek waarmee je bijna 2 auto's kunt afdrogen. In plaats daarvan is de Liquid8R van The Rag Company (50x60cm / 1100 gram/m2) ook een topper, lijkt er wel wat op alleen iets dunner/lichter en iets minder droogcapaciteit. Ook hoor ik goede geluiden over Twisted dryer van The Collection (50x60cm / 850 gram/m2). Als denk ik dat je met die laatste misschien aan 1 doek te kort hebt.
    Ik zou de voor de gamma dryer van nuke guys gaan (in 50x80 cm) en kleine variant (van 40x40cm) om dorpels / onderzijde auto af te drogen. Daar ga je echt veel lol aan beleven (goedkoop en erg goed).
  • Velgen/banden:
    • ik heb zelf de crevice wheelmitt van dodo juice, dat is wel een fijne mitt voor de voorzijde van de velgen. Maar als goedkoop alternatief kun je ook four finger wheelmitt van carclean aanschaffen.
    • Qua velgenborstel (voor binnenkant velg/achterzijde spaken) kan ik de ez mini aanraden (is zacht nylon, maar krast niet) . Of bij zwart gelakte velgen (die iets krasgevoeliger zijn) de monello wheelwoolie mini. Daarnaast een 25 mm paardenharen kwast van valet pro voor wielbouten te reinigen
    • In plaats van tirecleaner zou ik fles APC (Bilthamber surfex) aanschaffen. In verdunning 1:10 - 1:15 kun je banden ook goed schoonmaken. Is om te starten slimmer omdat je APC voor heel veel doeleinden kunt gebruiken. In verdunning 1:15 kun je er ook plastic mee reinigen. Of 1:20 -1:30 plastics in interieur. Altijd handig om te hebben.
    • Carclean blauwe appplicator werkt goed om bandendressing aan te brengen.
    • En vergeet bandenborstel niet: die van Carclean werkt goed is niet duur.
Doeken:
  • Voor op de lak zijn de doeken van The Rag Company een aanrader. Deze zijn niet duur en van goede kwaliteit.
    Zou een aantal Creature Edgeless (met lange en korte zijde) aanschaffen. Of als je met zijderand wilt (zoals de Peluche Verde) dan kun je kiezen voor de Spectrum doeken (ook met lange en korte vezels).
    Doeken van monello zijn ook goed alleen ietsjes duurder dan die van Rag company.
    Kies voor aanbrengen van (spray)wax een doek met aan ene kant lange en andere kant korte vezel. Met korte vezel verdeel je product of poets je na, met lange vezel neem je (te veel aan) product af,
  • Voor interieur vind ik die 5 pack doeken van valet pro (die grijze) wel een goede. Kun je ook prima gebruiken voor aanbrengen van dressing op trims. Wil je een zachte doek om krasgevoelige onderdelen van interieur af te nemen, dan is ultrasoft doek van The collection een goede (de 350 of 500).
  • Voor vuile klusjes (bijvoorbeeld afdrogen van velgen en banden) zou ik goedkope doeken van action kopen (Merk spargo, kijk even op label dat verhouding polyester/polyamide: 80-20 is. Die 20 maar ook hoger zijn maar niet lager).
  • Glascleaner aanbrengen doe ik met monello disco duo (op applicator spuiten en over ruit verdelen). Kan ook met glasdoek aanbrengen, maar met applicator pad werkt zuiniger. Breng je met doek aan, kies dan aparte doek voor aanbrengen en aparte doek voor drogen.
    Drogen kan met glasdoek. Ik vind zelf de blauwe glasdoek van profipolish erg fijn (werkt voor mij beter dan wafeldoeken vind ik).
Dressing:
Dark matter heb ik ook, werkt erg goed op rubber/ banden en op ongelakt kunststof. Koop een klein flesje (100ml), je doet er erg lang mee. Stjarnagloss Gummi (ook in klein flesje te verkrijgen) lijkt op Dark Matter maar is iets dunner maar werkt verder net zo goed (Stjarnagloss en Dodo juice komen ook uit dezelfde fabriek).

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Erg bedankt voor de informatie, ga hier zeker mee wat doen!
Klopt, ik heb al een mooie nilfisk HD icm short trigger en foamlans om de crossmotor elke week mee te poetsen, nu alleen de autos nog en een 2 bucket setup met grittguard heb ik ook geregeld. Kan nu een stuk vooruit!
 
De Cure is geen coating zoals een Mohs, Pure of Cancoat is. Het beschermt wel iets maar niet te vergelijken zoals met een van de andere 3.

Ik zou de Cure vervangen door Ceramic Detailer.
De Cure wil nog wel eens vette wazen geven, zeker op donkere en warme lakken.
 
Ik doe 2 gritguards in spoelemmer en geen in wasemmer (in plaats ban in beide emmers 1 gritguard). Zo kun je goed bij gritguard in spoelemmer om handschoen schoon te wrijven. Met 1 gritguard was dit net te diep en mn hele arm gelijk nat. Water in wasemmer wordt toch niet echt vies, als je goed voorwast en wasmitt schoonspoelt in spoelemmer. Dus gritguard daar niet echt van belang. Komt bij mij geen zand in wasemmer.

Foamlans die bij HD zit geeft stuk minder mooi dik foam als de monello lancia. Bij monello lancia geeft schuimshampoo in 1:10 mooi dik schuim. Bij mij moest ik destijds veel meer shampoo in foamlans (die standaard bij mn karcher zat) zat doen om dik schuim te krijgen.

Foam moet trouwens niet te dik zijn, anders wordt het te zwaar en glijdt het te snel van de lak af, maar net dik genoeg om langzaam van lak te druipen.

Vergeet ook microvezel wasmiddel om doeken te wassen niet. Ik vind dit beter dan wasmiddel uit de winkel omdat je zeker weet dat niks in zit en speciaal voor microvezel is gemaakt.

Ik heb zelf poorboysworld typhoon (15-20ml per wasbeurt) en P&S Rags to Riches (25ml per wasbeurt). Beide goed, Typhoon iets dikker en geeft stuk meer schuim (vandaar iets lagere dosering).
Als wastrommel helemaal vol zit, zou ik dosering verhogen, maar dit komt bijna niet voor (als je alleen wast en elke keer na wassen in wasmachine doet). Dosering op flessen is vaak sterk overdreven. Zeker bij typhoon dan komt schuim aan alle kanten eruit :))

Ik gebruik Typhoon nu in pompje (waar je normaal handzeep in doet). Kun je eenvoudig doseren en is ook makkelijk op vlekken in doeken te doen om die voor wassen eruit te wassen (onder de kraan of als voorwas in wasmachine).
Hoor ook veel goeds over nanolex wasmiddel.

Wassen op max 40 graden (bij 60 graden begint smeltemperatuur van microvezel).
Doeken kunnen ook in droger op lage temperatuur. Vaak stand 'wol' of 'delicate stoffen' (of zo iets) selecteren of even testen met normale doek of droger bij einde programma niet te heet wordt. Heb zelf gemeten met zo'n richt thermometer (uit coronatijd). Om zeker te weten dat doekjes niet smelten ;)
 

Bijlagen

  • 20230127_075102.jpg
    20230127_075102.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Justin.mckeown
De Cure is geen coating zoals een Mohs, Pure of Cancoat is. Het beschermt wel iets maar niet te vergelijken zoals met een van de andere 3.

Ik zou de Cure vervangen door Ceramic Detailer.
De Cure wil nog wel eens vette wazen geven, zeker op donkere en warme lakken.
Bedankt voor je reactie! In de toekomst ga ik zeker investeren in een mooie Coating zoals bijvoorbeeld die je noemt die van Mohs, Pure of cancoat. Echter met dit weer geen zin om heel mijn wagen te kleinen etc etc. Moet wel leuk blijven vind ik. Voor nu ga ik me oriënteren op een ceramic detailer zoals je aangeeft. Dat kleinen doe ik wel op een mooie lente dag in de schaduw van de carport
 
Ik gebruik de Ceramic Detailer ook op auto’s zonder bescherming en dat werkt prima.
Standtijd is zeker enkele weken. Bij een auto die ik 1x per 8-10 weken was zit er dan nog steeds beading op.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ja dat kan uiteraard, echter de CD is wel wat duurder.
Goed product, gebruik het op mijn eigen wagens na elke was beurt en is zuinig in gebruik.

Maar denk dat het een de normale detailer een prima product is voor de TS.