Hey Cuprani,
Wat ik heb begrepen van de Meguiars Color X is dat het een 3-in-One product is. Ik vermoed dat hier een Cleaner + Glaze + Wax in zit.
Over het algemeen denk ik bij x-in-One producten dat zij inleveren op kwaliteit. Het zal niet kunnen opboksen tegen een product dat voor 1 doeleinde word ontwikkeld.
Zo vermoed ik dat de combinatie van een Cleaner, die dus chemisch de boel renigt, en een glaze die de verloren oliën weer aanvult en je kleur meer warmte/diepte geeft, de oorzaak is van de mooiere rode kleur. De wax zal wat glans er aan geven.
Meguiars is over het algemeen een goed merk, maar veelal is er voor dezelfde of lagere prijs, een beter product verkrijgbaar van een ander merk.
Aangezien je gewend bent dat je applicator verkleurde, zal je een unilak hebben. Deze zijn simpelweg wat gevoeliger voor UV-straling en dergelijke.
Als de Megs Ultimate Compound je applicator níet verkleurde, lijkt het ook niet veel gedaan te hebben, zoals je zelf al aangeeft.
Vraag 1, wat is een goed alternatief voor Color X wat ook goed werkt met de hand?
Ik zou persoonlijk kiezen voor een goed polijstmiddel of voor een stap daaronder; Een Cleaner.
Met een cleaner zal je resultaat kunnen behalen, maar met polijsten kun je daadwerkelijk corrigeren en zonder een glaze de kleur terughalen.
Zoals je kan begrijpen is polijsten met een machine effectiever en sneller, maar handmatig kun je ook al een eind komen.
Ikzelf heb, naast mijn onwetende periode van handmatig poetsen met Commandant en een Halfords-waxje, nog nooit handmatig gepolijst.
Ik heb hier dus geen ervaring in qua product keuze, maar er zijn genoeg polijstmiddelen die je zowel handmatig als machinaal kan verwerken.
Een voorbeeld wat ik je zou kunnen geven is;
- Hand pad - Light Cutting (Orange)
- Scholl S30 + Nano Compound
Ik gebruik de Scholl S3 en S20 machinaal en beide bevallen mij enorm goed. De S30 + Nano is handmatig te verwerken.
Ook heb ik nog de polijstmiddelen van Monello, maar momenteel ligt mijn voorkeur bij Scholl.
Vraag 2, kan ik onbeperkt polijsten? (2 x per jaar, 4 x per jaar?) Of kan ik dit beter zo min mogelijk doen en zorgen dat ik de lak extra goed bescherm (met wax?)
Onbeperkt polijsten is niet mogelijk. Althans, er komt een moment dat je dusdanig veel blanke lak hebt verwijderd, dat je op de kleurlak terecht komt. Dit gebeurt niet zomaar, je haalt immers weinig lak weg. Bij lakdiktes spreken we over Micron. Dit is een duizendste van een millimeter.
Wanneer je polijst en de auto naar je zin is, bescherm je hem om deze staat inderdaad zo lang mogelijk te behouden. Je zou hem ook elke week kunnen polijsten om de nieuwe krasjes en dergelijke te verwijderen, maar dat is zonder van je lak. Zie bovenstaande verhaal.
De meeste waxen zijn geschikt om te layeren. Dus je kan een waxlaag opbrengen, laten rusten, afnemen en dan een 2de laag opbrengen. ''Stevig'' in de wax zetten heeft dus geen nut, je zal alleen meer moeten uitpoetsen en overtollig product gaat verloren. Uitpoetsen zal daarbij ook moeilijker/stroever gaan wat weer kans geeft op nieuwe krasjes.
Vraag 3, is er een bepaalde wax die ik kan gebruiken die er speciaal is om dofheid (invloed van UV??) tegen te gaan?
VOor zover ik weet geven de meeste (goede) waxen UV-bescherming. Dit wil niet zeggen dat UW-straling compleet word tegengehouden, maar word verminderd. Een lak zal dus minder te lijden hebben onder deze straling, wat weer zorgt voor minder nadelige effecten.
Een wax die veel word gebruik is de Collinite 845. Dit is een wax die qua standtijd en bescherming hoge ogen gooit voor een aantrekkelijke prijs. Deze wax is in vloeibare vorm en dus machinaal makkelijk te verwerken.
Echter werk jij handmatig, dus dan zou ik kiezen voor een andere wax van Collinite die veelal word gebruikt om de wintermaanden door te komen; Collinite 476S. Deze wax is in vaste vorm.
Deze wax heeft een langere standtijd als de eerder genoemde 845.
Ook heeft Collinite de 915 vaste wax. Dit is een wax die veelal in de zomermaanden word gebruikt omdat deze meer glans/warmte geeft. Je levert dan wel weer een klein beetje standtijd in.
Maar hoe dan ook, de bescherming is een aantal maanden, dus...
Voor allen geldt dat je ze dun aan kan/moet brengen en het uitpoetsen is een fluitje van een cent.
Het moet niet de wereld kosten. Tevens zoek ik ook geen 20 stappen plan, dat heb ik niet over voor ons boodschappen autootje. De bedoeling is gewoon om hem netjes te houden zodat hij over 3 jaar zijn waarde niet heeft verloren omdat de lak er lelijk uit ziet.. /QUOTE]
Persoonlijk vind ik deze zin zichzelf tegenspreken. Ik snap je punt over het kostenplaatje, maar aan de andere kant kost het ietsjes meer en bereik je wel die waardebehouding die je over een aantal jaar gaat terugzien.
Over het algemeen is het ''autopoetsen'' niet alleen bedoel voor een glanzende auto, maar ook voor bescherming en gebruikersgemak. Een strakke auto in een bescherming zal immers minder aftakelen als een niet-beschermde auto, maar staat er mooier bij en wassen c.q. onderhoud is 10x makkelijker. Je betaalt dus wat meer, maar hebt er ook veel meer voor terug.
Ik heb nu eerst de auto gewassen met Mgrs NXT Shampoo
De kritische delen gepolijst met Mgrs Color X
Auto stevig in de wax gezet met Mgrx NXT Tech Wax 2.0 (vaste pasta)
Aan dit lijstje zou ik het één-en-ander willen tovoegen qua producten en stappen;
- Wassen met autoshampoo.
- Kleien.
- handmatig polijsten.
- Glaze om defecten te verdoezelen en kleur op te halen. (Geadviseerd bij handmatig polijsten, bij machinaal behaal je meer resultaat, dus niet nodig)
- Oppervlakken ontvetten. (Zorgt voor een betere hechting van je wax en dus werking)
- Beschermen met een goede wax. (2 lagen)
2. (Een advies omtrent het kleien is de Monello - Dolce Verde en als lube een Detailerspray; Poorboys World - Srpay&Wipe. Deze combi raad ik meestal aan omdat de klei mild is en niet voor marring of krasjes zorgt en daarbij het meeste klei voor je geld en de detailerspray is enorm veelzijdig te gebruiken. (Lube/Ramen/Detailerspray/etc)
4. (Een voorbeeld van een veelgebruikte glaze is de Poorboys World - Black Diamond. Dit is een glaze die op donkere kleuren nét wat extra's geeft. Zo is er ook de 'White' versie)
5. (Een veelgebruikte ontvetter als voorbereiding op het aanbrengen van bescherming is Gyeon Prep
Uiteraard is het ook verstandig om goede Microvezel doeken te gebruiken tijdens het poetsen. Dit verlaagt het risico op krasjes, werkt velen malen fijner en zijn simpelweg van betere kwaliteit als gemiddeld. (Gebruik, wassen, etc) Een voorbeeld hiervan is de veelgebruikte Monello Peluche Verde.
Ook een droogdoek is aan te raden. Een auto die is gewassen ná een poetsbeurt of juist ervóór, kan weer vies opdrogen. Daarbij is wachten op het drogen ook zo saai als je lekker aan de slag wilt. Een voorbeeld van een droogdoek is de Gyeon Silk Dryer 70x90cm of de Monello - Senza Aqua 70x80cm (Of de kleinere variant in 3-pak)
Uiteindelijk lijkt het misschien tóch op dat 20-stappenplan dat je vreesde, maar dit is het zeker niet. Vergeet ook niet dat een auto niet vanzelf strak blijft.
Een auto geheel handmatig polijsten doe je al, dus tijd erin stoppen vind je het wel waard. Mijn advies is om er nét wat meer tijd in stoppen, eenmalig om hem strak te maken en daarna alleen nog netjes bijhouden, en leg ook een paar tientjes neer om goede producten in huis te halen en je toekomstige onderhoud makkelijker te maken en langer een mooie auto te hebben met waardebehoud.
Dit was mijn advies, hoop dat je er wat aan hebt.
Greetz