• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies uitbreiding collectie en onderhoud lak

Frank88

Detailing rookie
20 apr 2020
11
15
Beste mede cleaners,

Ik wil in deze post jullie advies vragen wat ik voor nu nog toe zou kunnen voegen aan mijn collectie. Ik wil nog, wanneer het moment daar is, een DAP gaan kopen om te gaan polijsten. Voor nu doe ik dus nog alles met de hand. Ik heb een zwarte Golf 5 GTI.

Wat heb ik tot nu toe:

• MICROFIBER MADNESS Incredimitt Wash Mitt
Monello Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Gyeon Q²M Bathe - 400ml
• Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
• Dolce Verde klei
Peluche verde 45 x 45cm (pakket van 3 stuks)
• Perfetto Detailer Spray
• Collinite Liquid Insulator Wax No. 845
Monello Doppio Rosso Foam Grip Applicator
Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
Poorboys World Black Hole
• Monelle Disco Nero Foam Applicator
Monello Non-Ferro

Ik heb de vraag ook al gesteld bij het voorstellen, toen werd er gezegd van hangt eraf van wat je prio's zijn. Voor nu, waar het kan, de lak zo mooi mogelijk houden. Zo glimmend mogelijk, maar ook zo afstotend mogelijk (dus dat er zo weinig mogelijk aan blijft hechten). Advies/tips mag echt in de breedste zin des woords. Een foamer lijkt me nog een goede, maar wat zouden jullie nog meer aanraden?

Daarnaast nog een vraag qua onderhoud van de lak (ik kan het zo gauw via de zoekfunctie even niet vinden), wat raden jullie aan om mn lak goed te onderhouden gedurende het jaar? Ik probeer het twee maal jaar te kleien, te voeden en te waxen (en van te voren wassen uiteraard), en probeer het eens in de twee a drie weken met de hand te wassen. Ook wat brede vraag, maar wellicht kunnen jullie een passend antwoord geven.

Ben erg benieuwd, alvast dank voor de reacties!

Groet Frank
 
Een handfoamer of een hoge drukreiniger zou een logische eerste aanvulling zijn, in combinatie met wasemmers met grid. (ik ga er even van uit dat een geschikte tuinslang aanwezig is). Ik vul mijn handfoamer voor een normale wasbeurt met een paar drupjes shampoo en de rest water om het vuil alvast wat los te laten weken. Als je een nieuwe waxlaag aan gaat brengen kun je ook kiezen voor een prewash zoals van Nanolex (deze stript ook enigzins een aanwezige waxlaag, daarom gebruik ik die normaal niet).
Wat ik ook mis in je lijstje is een shampoo met wax (om het halfjaarlijks aangebrachte waxlaagje te boosten, zodat het langer meegaat) of eventueel een spraywax zoals de aqua fobia (de perfetto is hier volgens mij minder geschikt voor).

Afhankelijk van de vervuiling op je auto kun je ook nog een teerverwijderaar en een ijzerverwijderaar aanschaffen, en ik zou een paar extra doeken aanschaffen.
 
  • Leuk
Reactions: Frank88
* Juiste manier wassen met de juiste producten en materialen.
*... Lak reinigen. (De-ironizer/teer/hars)
*... Kleien.
*... Glaze.
* Wax als beschermende basis.
* Waxlaag onderhouden/boosten met wetcoat-producten, shampoo met wax, spraywax-sealant, detailingspray met wax o.i.d.

(... Indien nodig/gewild)

Zo onderhoud je de bescherming en blijft wassen makkelijker én altijd een verzorgde lak met mooie beading/sheeting. ;)
 
  • Leuk
Reactions: exCite en Frank88
Dank allen! Hier kan ik wel wat mee.

- DDJ Red Mist, staat op het lijstje. Moet ik dit aanbrengen na elke wasbeurt?
- Shampoo met wax, is dit een vervanger voor mij Q²M Bathe, of hoe mag ik die zien? Welk product raden jullie aan?
- de Shit Remove is ook een goeie tip, staat ook op het lijstje

Hoe vaak op jaarlijkse basis moet ik een glaze (in mijn geval PB Black Hole) en wax (in mijn geval Collinite 845) aanbrengen?
 
Ik mis een polijstmiddel of lakreiniger. Die kun je er nog bij kopen. Of blackhole vervangen voor Autoglym Super resin polish. Dat is een polijstmiddel en glaze in één.
 
  • Leuk
Reactions: Frank88
Dank allen! Hier kan ik wel wat mee.

- DDJ Red Mist, staat op het lijstje. Moet ik dit aanbrengen na elke wasbeurt?
- Shampoo met wax, is dit een vervanger voor mij Q²M Bathe, of hoe mag ik die zien? Welk product raden jullie aan?
- de Shit Remove is ook een goeie tip, staat ook op het lijstje

Hoe vaak op jaarlijkse basis moet ik een glaze (in mijn geval PB Black Hole) en wax (in mijn geval Collinite 845) aanbrengen?
Red mist hoef je niet elke wasbeurt te gebruiken maar het mag wel (soort spray sealent)
Glaze en Wax zou ik naar behoefte aanbrengen. Ligt ook aan hoeveel je de auto gebruikt bv
 
  • Leuk
Reactions: Frank88
Ik mis een polijstmiddel of lakreiniger. Die kun je er nog bij kopen. Of blackhole vervangen voor Autoglym Super resin polish. Dat is een polijstmiddel en glaze in één.
Blackhole heeft ook al een cleaner aan boord dacht ik maar goed een flesje medium/finish polijstmiddel kan nooit geen kwaad om op voorraad te hebben
 
- Shampoo met wax, is dit een vervanger voor mij Q²M Bathe, of hoe mag ik die zien? Welk product raden jullie aan?

De gewone Bathe is een gewone shampoo. Als je de Bathe+ hebt, heeft shampoo met wax geen extra waarde omdat dit een vergelijkbaar effect heeft (alleen dan met quartz deeltjes in plaats van wax).
 
  • Leuk
Reactions: Frank88
Waarom de Black Hole vervangen voor de Autoglym Super? Wat maak het extra polijstmiddel nog waardetoevoegend? Ik ga vooralsnog niet met een DAP aan de gang? Of zeg ik daar iets geks?

En de Bathe+, meteen vervangen door de Bathe die ik nu gebruik, of is het prima om het huidig flesje nog leeg te maken?
 
De Bathe is een prima shampoo dus kun je gewoon gebruiken. De Bathe+ ben ik niet zo'n fan van: bij een donkere lak, meerdere keren gehad dat na een halve week er lichte en donkere vlekken verschenen, dus geen gezicht. Na een wasbeurt was dat wel weer weg, maar er zijn er meer met problemen met de verwerking van Bathe+, vandaar dat ik een shampoo met wax noemde (bijv. de Poorboys Super Slick & Wax).

Zowel de Bathe+ als een shampoo met wax kun je gewoon af en toe gebruiken (bijvoorbeeld om de andere wasbeurt). Zelf gebruik ik in de zomer gewone shampoo, en in de winterperiode shampoo met wax omdat dan opnieuw een waxlaagje aanbrengen vaak niet lukt in de buitenlucht (te koud of te nat). Je kunt dus gewoon afwisselen, je hoeft de Bathe dus echt niet weg te doen.
 
  • Leuk
Reactions: Frank88
Persoonlijk zou ik je aanraden om niet de Bathe+ te nemen om als shampoo + toevoeging te gaan gebruiken. Vele reviews en ervaringen waarbij men vlekken in de lak kreeg, mijzelf meegerekend. Daarbij gebruik ik liever een shampoo die gericht is op zijn primaire taak, smeermiddel en reiniging, dan dat hij zijn power moet delen met een andere taak zoals bescherming geven. ;)
- Don't get me wrong; Bathe+ vind ik heerlijk spul, maar alleen in de foamlans om mee te foamen en niet als was-sopje. Bathe (zónder +) is een pure shampoo zoals ik hierboven de voorkeur geef.

AutoGlym - Super Resin Polish* :D Dit is een All-in-One product welke dus meerdere werkingen heeft. In één stap reinig je de lak, ramt het vol met olien voor meer glans én je hebt een waxje erin zitten. Eigenlijk is het dus een soort Black Hole (Glaze met wat cleaner) met daarin een klein korreltje en wax.

@Timm heeft best een goed idee wat betreft het vervangen van de glaze voor een All-in-One. De één vind het handig/mooi/snel/etc en de ander vind het minder. Persoonlijk kies ik altijd voor pure producten, zoals hierboven uitgelegd. Dus pure shampoo, pure glaze, pure wax, etc.


Als we even helemaal Back-to-Basic gaan; Zelfs wanneer men handmatig polijst werd altijd een glaze aangeraden omdat je niet kan tippen aan machinaal polijsten. De glaze zal op redelijk goede lakken de kers op de taart zijn om dat laatste beetje ''Pow!'' te geven en op flink afgetakelde lakken zal je enorm verschil zien. De vele olien in dit spul verdoezelt defecten, voed de lak en creëert een goede reflectie. Deze top je altijd weer af met een bescherming!

( Glans = Reflectie = Licht kaatst onafgebroken van de lak)


Ik herhaal mijzelf dan nog even:

* Juiste manier wassen met de juiste producten en materialen.
*... Lak reinigen. (De-ironizer/teer/hars)
*... Kleien.
*... Glaze.
* Wax als beschermende basis.
* Waxlaag onderhouden/boosten met wetcoat-producten, shampoo met wax, spraywax-sealant, detailingspray met wax o.i.d.

(... Indien nodig/gewild)

Zo onderhoud je de bescherming en blijft wassen makkelijker én altijd een verzorgde lak met mooie beading/sheeting. ;)
 
  • Leuk
Reactions: mulders
Top! Weer genoeg zaken om weer even vooruit te kunnen en leuke dingen te gaan doen. Weer wat geleerd!

Dank voor de input allen! :)
 
Waarom de Black Hole vervangen voor de Autoglym Super? Wat maak het extra polijstmiddel nog waardetoevoegend? Ik ga vooralsnog niet met een DAP aan de gang? Of zeg ik daar iets geks?

En de Bathe+, meteen vervangen door de Bathe die ik nu gebruik, of is het prima om het huidig flesje nog leeg te maken?
Lekker de black hole houden ,flesje polijstmiddel kan handig zijn om lokaal handmatig toe te passen bij evt ellende. (Of pb prof polish=ook veelzijdig inzetbaar).
Zelf ben ik trouwens een beetje afgestapt van shampoo met toevoegingen (zelfde geld voor mij voor wetcoat achtingen producten) , ik heb ook het idee dat mijn droogdoek daardoor wat minder zou kunnen gaan functioneren. Bovendien vind ik het resultaat minder dan wanneer ik met de hand de boel naloop met een QD zoals red mist of een Sio2 spaytje van het een of ander.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba