• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Adviesje gevraagd

Allereerst moet je niet vergeten dat een auto die gewoon netjes gedetailed is (bijv. wassen, kleien, polijsten en een mooie wax erop) minder vuil wordt doordat vuil minder hecht, maar ook het wassen gaat gewoon een stuk sneller. Ik heb een paar jaar terug wel eens uitgerekend dat ik met 2 detailbeurten per jaar, en bij iedere wasbeurt een half uur sneller klaar, uiteindelijk op jaarbasis niet of nauwelijks meer tijd kwijt ben, maar wel een auto die er het hele jaar fraaier bij staat. Het detailen kost je zeker de eerste keer (nog geen routine) behoorlijk wat tijd, maar uiteindelijk op de lange termijn kost het je niet veel tijd.

Volgens mij zit bijvoorbeeld @Micha D. niet zo ver bij je vandaan, en er zijn er volgens mij nog een paar in je regio.
 
Inderdaad niet elke keer met heavy compound, kan ook rondje paintcleaner zijn als het er allemaal lekker bij staat.

Hebt nog even om na te denken over de sss aanbieding van de dap.
 
Hoe weet je dat die dap in de SSS aanbieding komt?
Ik zie een pakket staan maar de dap KAN ook in de aanbieding komen maar hoeft niet toch....
Ik weet niet hoe het een vorige keer is gedaan en wat er aan aanbiedingen kwamen..
Maakt het wel een stuk interessanter.
Daarnaast staat mijne in de garage en heeft een show-gehalte maar die 208 van de vrouw staat altijd buiten en ook bij bomen... daar zou het beschermen nog functioneler zijn zelfs;)
 
najaaaaa die kon ik dus gisteren niet vinden... wel het bovenste deel (via de facebook link) maar niet de rest.
hmmmm die dap900 set is inderdaad wel goedkoop zo....
Ik ga eens een lijstje fabrieken (wat een idioot goed topic trouwens met al die producten erin... wat een werk om te maken! petje af hoor!)
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en Quantoxx
Okidoki, "even" de informatie opgezogen...pfff wat een hoop.
Hoop wel dat het nog actueel is qua producten enzo..

mijn huidige inventaris: zie foto:) de detailer is nog ruim anderhalve fles dus dat zou ruim voldoende moeten zijn om mee te kleien.
Shampoo heb ik nog voldoende, 2x Meg washmitt, de water magnet droogdoek en 3 MF doeken. Wax en applicators doen er even niet toe nu.

Wenslist voor de SSS:
- De dap set met de 900 wegens ergonomie en omdat ik denk dat mijn lak een hip soort beton bevat... a 179,-
- Nanolex Si3D paint coating complete 50ml a 60,-
- Monello Dolce verde klei a 16,19 (10% korting)
- Monello Senza Aqua drying towel a 10,- (2e is altijd handig en voor 10 euro laat ik hem maar niet liggen;))
- Autoglym vynil and rubber care a 8,- (voor alle andere delen dan de lak zegmaar)

Ik heb de nanolex gekozen gezien ik hem in een gesloten ruimte kan verwerken en hij (na vergelijk van de beschijvingen) het makkelijkst en ook in 1x aan te brengen lijkt.
Heeft iemand nog addenda of tips voor mee te bestellen items qua polijstschijven/middelen/etc? Zover ik kan lezen zou het hiermee compleet moeten zijn, mede ook omdat mijn auto schadevrij is (ook zo goed als geen echt zichtbare krasjes of dergelijke dus ik hoef niet "schurend" te polijsten als het goed is).
Alvast dank!!
 

Bijlagen

  • IMG_20180815_150449.jpg
    IMG_20180815_150449.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 227
Laatst bewerkt:
Prima lijstje! Persoonlijk zou ik de Si3D verruilen voor Gyeon Prime. Prime is wat duurder, maar ik vind die een stuk fijner verwerken.
 
mede ook omdat mijn auto schadevrij is (ook zo goed als geen echt zichtbare krasjes of dergelijke dus ik hoef niet "schurend" te polijsten als het goed is).
Alvast dank!!

Beste tip die ik je kan geven is:
Zet nooit spullen op je lak!!!

Het lijkt me sterk dat je (zo goed als) geen krasjes in je lak hebt. Ik denk eerder dat je ze niet erg ziet omdat je een "gemakkelijke" kleur lak hebt in die zin dat krasjes er niet erg op opvallen. Ik wil als tip voor je verlanglijstje nog wel een goede inspectielamp aandragen - zoals bijvoorbeeld een Monello Faro. Zeker als je een coating aan gaat brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Beste tip die ik je kan geven is:
Zet nooit spullen op je lak!!!
HAHAHA Ik durf je te zeggen dat dit de aller aller aller eerste keer is sinds ik mijn auto heb dat er iets op staat.. Ik had geen lichte ondergrond in mijn garage en het regende toen dus ik had even weinig keus... (jaja schijtsmoes ik weet het...)

Prima lijstje! Persoonlijk zou ik de Si3D verruilen voor Gyeon Prime. Prime is wat duurder, maar ik vind die een stuk fijner verwerken.
Heb je ervaring met beide?
Qua kosten maakt het me niet heel veel uit, sterker nog, hij is nu in de aanbieding maar helaas niet voorradig/bestelbaar... Daarnaast moet ik er een aparte ontvetter bij hebben wat het inderdaad iets duurder maakt. Wat me het meeste opvalt is dat je Prime met een Cure na het aanbrengen moet behandelen en daarna compleet met rust moet laten. Volgens mij werkt dat dan behoorlijk vervelend als je meerdere panelen naast elkaar doet/panelen in meerdere delen moet verdelen... toch? werken met een enkel middel en dan verdelen en uitpoetsen en daarna het paneel ernaast heb je hooguit een risico van een stukje overlap wat volgens mij (denk ik?) niet zichtbaar is en alleen maar beter voor de dekking. Enige wat ik wel zie bij de Si3D dat ze aangeven na de polijstbeurt de auto moet wassen en dat brengt ook weer risicos met zich mee (maar anders slaat hij mogelijk wit uit?)

Het lijkt me sterk dat je (zo goed als) geen krasjes in je lak hebt. Ik denk eerder dat je ze niet erg ziet omdat je een "gemakkelijke" kleur lak hebt in die zin dat krasjes er niet erg op opvallen. Ik wil als tip voor je verlanglijstje nog wel een goede inspectielamp aandragen - zoals bijvoorbeeld een Monello Faro. Zeker als je een coating aan gaat brengen.
Nee uiteraard zitten er krasjes op maar ik bedoelde meer dat er geen dermate krasjes op zitten dat ik een grovere polijstmiddel nodig denk te hebben dan degene die bij de set zit.
 
Om in te haken op je vraag mbt polijstmiddelen, als je lak inderdaad hard is, zijn wellicht de Scholl Spiderpad en Paarse Cutting pad aanraders. Zelf doe ik ook de meeste BMW's met de Scholl polijstmiddelen. De S3 en paarse pad zijn vaak een combi die ik bij de grove corrigerende stappen gebruik.
Mijn E91 heb ik inmiddels al een aantal keren flink grof gepolijst (microfiber en wool pads met grove pasta's) en daar zijn de lakdikte waardes nog keurig rond de fabriekswaarden, dus wees niet bang dat je met een DAP 'opeens' teveel lak weg zou halen.
Onderschat ook inderdaad de verlichting niet, een lichte lak is redelijk vergevingsgezind maar zorg dat je in de ruimte waar je werkt goede verlichting en een inspectielamp hebt, anders schrik je je kapot als je de auto naar buiten rijdt.

Net als jij was ik in het begin ook nogal benauwd om schade te maken, maar na enkele malen met je DAP aan de slag ben je daar overheen en ga je steeds verder in het detailen. Een coating aanbrengen zou ik inderdaad zoals boven ook gemeld heel zorgvuldig aan pakken.

(om niet overal op te antwoorden maar je vraag mbt Gyeon Cure, dat rondje Cure doe je als je alle panelen hebt gehad, niet per paneel zoals de coating zelf)
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Het liefst zou ik gewoon makkelijk af zijn met de set van de aanbieding natuurlijk als dat kan:)

Vwb de Gyeon, ik las die manual en die zei dat, afhankelijk van de temperatuur, tussen de 10 seconden en 3 minuten na het aanbrengen van het spul de cure erover moet...?
Edit: groot voordeel ook dat ik gewoon in een afgesloten ruimte (mijn garage dus) die Si3D kan aanbrengen.... zo te zien kan dat bij de spullen van Gyeon niet klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Gyeon kan je ook in een afgesloten ruimte aanbrengen, alhoewel ik wel de deur op een kiertje zou zetten. Je wilt geen overmatig vocht of wind (ivm stof) maar een beetje frisse lucht is wel prettig.
Vwb curen, de coating neem je vrijwel direct na het aanbrengen af, dit is wat men het ‘curen’ op de lak noemt, waarna je de coating dus na 10 seconden afneemt.
Na de hele auto gecoat te hebben, doe je de ronde met het product Gyeon Cure ;)
 
Ik heb inderdaad ervaring met beide coatings. Si3D vind ik lastiger en het duurt een stuk langer omdat je die veel langer moet 'inwerken'. Prime kan je opbrengen en gelijk afnemen.

Volgens mij is Pure de opvolger van Prime, maar pin me er niet op vast.
 
Correct, Pure is de opvolger van Prime. Misschien dat inderdaad de voorraad Prime inmiddels weg is. Ik zelf vond de Pure makkelijk aan te brengen en af te nemen. Je brengt hem in 1 laag 'dik' aan en neemt hem meteen af. Het is goed zichtbaar waar je gebleven bent. Zoals bij alle coatings, bestel er voldoende doeken (bijvoorbeeld de Gyeon Bald Wipe) bij om mee af te nemen. Na al het werk en de aanschafprijs van een coating is het zonde om je resultaat negatief te beinvloeden door te bezuinigen op doeken.
 
Ok, ik ben om dat ik voor een Gyeon coating ga. ik heb nog even door zitten lezen maar de Nanolex moet je net zolang doorgaan tot je het bijna niet meer ziet en de Gyeon is makkelijker inderdaad door jet dikker op te zetten en restant eraf te wrijven.
Nu nog uitzoeken welke...
Ik wil graag een set hebben met 50ml om zeker te zijn dat ik mijn station in de coating kan doen en eventueel ook de 208 van de vrouw ook kan doen (als ik een keer echt tijd over heb;))
 
Recent heb ik Gyeon One aangebracht op een nieuwe auto. Ik weet wel, dit is geen Prime of Cure, maar goed... deze review van Mike Phillips heeft mij in ieder geval goed geholpen. Zeker omdat ik enkel nog maar ervaring had met Gyeon cancoat op 3 voertuigen. Lees het eens op je gemak door, dan heb je zeker een idee hoe en wat rondom het aanbrengen van een coating, de do’s en don’ts er omheen & hoeveel doeken (bald wipes/ monello senza bordi/ Nanolex Lotus) je nodig denkt te hebben. Die doeken zijn wel een cruciale factor hoor!
https://www.autogeekonline.net/foru...enthusiast-ceramic-coating-mike-phillips.html
 
Right, ik ben er uit.... denk ik

Wenslist voor de SSS:
Pokkevroeg:
- De dap set met de 900 wegens ergonomie en omdat ik denk dat mijn lak een hip soort beton bevat... a 179,-

10:00 - 12:30 uur:
- Monello Dolce verde klei a 14,39 (20% korting)
- Monello Senza Aqua piazza trio towels a 16,79- (Ik heb de Meg wel maar die is altijd net te nat en ook zeker aan de grote kant waardoor ik de grond weleens raak met afnemen...)
- Autoglym vynil and rubber care a 8,- (voor alle andere delen dan de lak/trim zegmaar)
- Colad nitil handschoenen XL 10 stuks a 3,59
- Colad aqua dynamic maskeertape set a 7,99
= 50,76

12:00 - 14:30 uur:
- Gyeon Q2 Pure 50ml essentials protection set (los samengesteld en dan na 12:00 uur kopen met 20%) a 149,93
- 2 extra bald wipes a 11,20
= 161,13

Stappenplan:
Compleet wassen met 2 emmers
Kleien met monello en meg detailer
Afplakken van de trim etc
Polijsten
Wassen met water en een scheutje afwasmiddel
Q2 prep nat (1 baldwipe)
Q2 prep “droog” (1 baldwipes)
Q2 Pure aanbrengen met applicator en suede doekjes en 4 baldwipes
Nawrijven met suede doek
Volgende dag Q2 cure erop met softwipe

Na een paar dagen zal ik ook de rubbers en dergelijk met de autoglym doen, trim en stickers neem ik in bovenstaande verhaal mee.
 
Laatst bewerkt: