• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa gt kras achterscherm

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
214
100
Dit zijn 2 krassen op het linker achterscherm van mijn alfa, deze zaten er op.

Hoe beste te minimaliseren?

Ontvetten, bij stippen / vullen met lakstift en daarna nat schuren met 1500,2000 en 2500 en daarna polijsten?

Bijlagen

• IMG20250511182211.webp
    IMG20250511182211.webp
    648,8 KB · Weergaven: 51
  • IMG20250511182217.webp
    IMG20250511182217.webp
    640,8 KB · Weergaven: 49
  • IMG20250511182226.webp
    IMG20250511182226.webp
    592,3 KB · Weergaven: 53
Kijk vooral naar lak in een verpakking met een naald.
Hoe minder dik je het maakt, hoe minder (grof) je moet schuren

Je kan een dikke kop vermijden door een squeegee / montegerakel te gebruiken
Dat vergt wel ervaring, bijv op een schadepaneel van de sloop

Ooit eens bij een Toyota RAV 4 2006 bij de dealer een metallic lakstift met blanke lak besteld. Auto was toen 16 jaar oud.
De lakstift die ik kreeg was van zeer goede kleur als ik die gebruikte kon je bijna niet meer zien waar je iets opdeed.

Voor een motor Yamaha FJR 1300 2004 gezocht naar een lakstift en bij een bedrijf geen dealer die deze had was de kleur veel lichter dan de motor.
Hier kon je zeer goed zien dat je wat krassen weggewerkt had.
De kleur was veel lichter.

Mijn ervaring is; een lakstift van de dealer wat kleur betreft beter dan van een bedrijf die lakstiften verkoopt.

Die van toyota kwam in een verpakking van toyota.

@martin07 Mijn ervaring is dat vooral donkere metallic lakken met een lakstift me aparte lakstift blanke lak in één verpakking nergens op lijken, en dat er weinig verschil is of dat van de dealer/merk of van een ander bedrijf afkomstig is. Bij mijn vorige auto (donkergroen metallic) was het zonder blanke lak veel te licht van kleur, met blanke lak iets te donker. Bij mijn huidige auto bij een automaterialenzaak de lak laten scannen en een spuitbus op kleur laten maken, waarbij ik duidelijk heb aangegeven dat ik geen aparte blanke lak wil, maar alles in één omdat je dan veel dichter bij de originele tint kan komen als hobbyist.

Vanuit vroegere functies heb ik aardig wat kennis van optica en transparante lagen, dus ik weet hoe groot de invloed van bijvoorbeeld blanke lak is, en bij 15 graden krijg je beslist een heel ander resultaat als bij 25 graden (verschil in laagdikte = verschil in kleur).