• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa Romeo 33 type 1 -1984

Angelique

Detailing chief
25 sep 2008
714
75
In een ander topic al even over gesproken, in maart van dit jaar heb ik er een tweede auto bijgekocht.
Een Alfa 33 van 1984 dus een echte type 1.
De auto is in 2008 naar Nederland gekomen. Voor die tijd reed hij in Italië rond.
En deze auto is niet van een oud vrouwtje maar van een oud mannetje geweest
Dit 'oude mannetje' heeft de auto echt super netjes onderhouden. En bij aankomst in Nederland was de auto echt in nieuwstaat.
Vevolgens is de auto in 2009 naar de tweede eigenaar gegaan. Deze eigenaar wilde deze prachtige 33 ombouwen tot een racer ...........
Hij heeft het interieur er volledig uitgehaald.
Ondertussen heeft hij er nog een aantal malen mee gereden en als iets niet werkte, heeft hij het niet bepaald professioneel opgelost. Het contactslot was bijvoorbeeld kapot. Maar omdat hij het niet goed voor elkaar kreeg, heeft hij maar een gat geboord in het dashboard en daar het contactslot in gemonteerd!
Verder is er v.w.b. lak niets aan gedaan.
Dus de bruine lak was behoorlijk dof geworden.

Eerste de lak maar eens gewassen en gezorgd dat hij minder dof werd, zodat ik er in elk geval mee over straat durfde ;)

Een paar foto's:

DSC_7648.jpg


DSC_7651.jpg


DSC_7658.jpg



Vervolgens gezorgd dat de binnenkant weer een stuk beter werd.

DSC_7661.jpg

DSC_7664.jpg

DSC_7665.jpg

DSC_7667.jpg

DSC_7669.jpg

DSC_7670.jpg


Een uitgebreide polijstbehandeling volgt nog. Ook moeten er nog wat lakbeschadigingen gecorrigeerd worden.
Er zitten wat krassen op. En wat plekken op de motorkap. Ook moet de kofferdeksel verbeterd worden, zoals bij veel 33-ers zit er rond het raamrubber teveel ruimte (o.a. roest) waardoor er water naar binnen kan.
De binnenkant moet ook nog verder afgemaakt worden.
Kortom nog voldoende werk aan deze auto.
 
Nee, helaas ontbreekt er nog wat aan onderdelen v.w.b. interieur.
Maar daar zoeken we nog wel iets anders voor.

De behandeling in maart bestond overigens uit:
- Wassen met Mequiars shampoo plus.
- Kleien met behulp van Spray & Wipe en DJ supernatural klei.
- Polijsten met Monello Finale, Monella Mezzo en de witte, oranje, groene en zwarte pad.
- Kunststof gedaan met Poorboys trim restorer.
- En een kleine beschermlaag van collinite 845 gegeven.

- Achterbank, voorstoelen en tapijt schoongemaakt met CG Fabric clean.
- En dashboard met PB Natural look

Maar de uitgebreide behandeling komt dus nog.
Op dit moment nog niet echt weer ervoor. En op het werk ga ik ook een drukke periode tegemoet.
Dus komend jaar maar eens uitgebreid aan de slag.
 
Wat een leuke auto! Jammer dat deze zo verknald is door iemand aan de binnenkant.

Misschien een idee om een coating(Gyeon Prime) aan te brengen om de lak te beschermen tegen verdere oxidatie?
 
Stoer! Ze zijn er nog!

Mijn ouders hadden vroeger een 33 typo 1, 1.3 IE uit '83 in de kleur Beige jawel!
Met de onderzijde rondom in zwart kunstof. JH-83-XG als ik me het goed heb onthouden.

De boxers uit alle 33ers van de vervlogen tijden zijn tenminste onverwoestbaar.
Ondanks dat mis ik toch wel mijn 145 met boxer,...

Leuk project, maak er wat moois van!
 
Dibbuz;345533 zei:
Wat een leuke auto! Jammer dat deze zo verknald is door iemand aan de binnenkant.

Misschien een idee om een coating(Gyeon Prime) aan te brengen om de lak te beschermen tegen verdere oxidatie?

Ja heb inderdaad gedacht aan een coating, maar heb even geen idee welke. De Gyeon Prime is wel erg ver boven mijn budget. En mogelijk heb ik in mijn collectie al een goede coating.
Maar moet er weer even helemaal in komen (en dan nog problemen met de concentratie dus sorry voor de eventuele domme vragen!).
Welke alternatieven zijn er voor de Gyeon Prima?

@Jeroen:
Ja er zijn nog wel een paar 33ers type 1.
Die boxers zijn geweldig. Heb gewoon geen radio in die auto zitten. Eerst leek me dat een gemis, totdat ik er mee ging rijden met mooi weer. Echt genieten die boxer roffel! :heart_eyes:
En hij start altijd!
En uiteraard gaan we proberen er iets moois van te maken. Binnenkort maar eens lak bestellen om de plekken bij te kunnen werken. En daarna helemaal strak proberen te polijsten, maar dat zal dus pas in het voorjaar worden.
 
Heerlijk dat respect voor een klassieker en om hem weer in volle glorie te krijgen, leuk project!
Ben zelf ook opgegroeid 12,5 jaar lang met/in een Alfetta GT1600 ;)
 
gaaf om te zien zo eentje heb ik als eerste auto gehad.
trok als een beer met die twee traps carberateur maar was wel storings gevoelig.

respect voor deze opknapbeurt.
 
Angelique;345781 zei:
Ja heb inderdaad gedacht aan een coating, maar heb even geen idee welke. De Gyeon Prime is wel erg ver boven mijn budget. En mogelijk heb ik in mijn collectie al een goede coating.
Maar moet er weer even helemaal in komen (en dan nog problemen met de concentratie dus sorry voor de eventuele domme vragen!).
Welke alternatieven zijn er voor de Gyeon Prime?

Prijstechnisch beter niet zoveel aangezien je ook een flesje Cure erbij krijgt.
Misschien even wachten tot een leuke actie komt?
 
Denders;346092 zei:
Ben zelf ook opgegroeid 12,5 jaar lang met/in een Alfetta GT1600 ;)

Dat zijn ook prachtige auto's inderdaad.
Wij hebben verder nog een Alfetta sedan, Alfa 75 3.0 V6 America, Alfasud (restauratieproject), Giulia super (restauratieproject) en een 155 TD.
Allemaal leuk spul. Al merk je wel een wereld van verschil of je nu in de Alfetta stapt of de 155. Dan is de 155 gelijk wat saai.

@gixxeraddict Tot nu toe nog geen problemen gehad. En hij rijdt echt prima.

@Dibbuz; dank voor je reactie. Ik wacht nog heel even. Mocht er een leuke actie komen dan gaan we hem proberen.
 
Gisteren en vandaag bezig geweest om hem te wassen. Vervolgens nog even een laagje blackhole, En met Red Mist erover. Echt geweldig spul dat Red Mist.
Ook de bumpers, spiegels, dorpels en handgrepen nog even gedaan met PB Trimrestorer en de banden met de Meguairs.
Voor nu ziet hij er weer even netjes uit. Hij zat zaterdag helemaal onder de vogelpoep. Hij heeft dan misschien wel een poepkleur, maar het was niet de bedoeling dat hij dan ook werd gebruikt door de vogels om daar hun uitwerpselen op te kwakken. Maar goed. Hij is nu weer schoon. En krijgt een andere plek.
Let niet op de rotzooi die nog in de tuin aanwezig is, er moet nog veel aan gedaan worden.

Tijd voor foto's van het eind resultaat:

DSC_9164.jpg


22d6c958-d62c-4e80-be57-21ea4b6b6c34.jpg


DSC_9164.jpg


9a9a2f7d-24f7-426f-b570-95faf37c37ec.jpg


Dank voor het kijken/lezen
 
Ja het is echt een enorme tuin inderdaad. En dan te bedenken dat dat 1 mei helemaal vol stond met onkruid.
 
Angelique, ik heb wel een opmerking over de andere auto onder 'zeil'. Zo'n hoes beschermd mooi tegen vogelpoep e.d. maar heeft één heel groot nadeel bij gebruik buiten: zo'n hoes beweegt door de wind over de lak, en op de hoeken waar de hoes de auto raakt krijg je na verloop van tijd allemaal schuurplekken op de lak, en in extreme gevallen kan dit zelfs door de laklaag heen gaan. In een boerenschuur waar ook wat vogels zitten, werkt zo'n hoes prima, voor gebruik buiten zou ik er zeer terughoudend mee zijn.
 
@Cordoba, Ja, je hebt gelijk. Zelf ben ik er om die reden niet echt een voorstander van. Al is het een redelijke tijdelijke oplossing.
Overigens is dit een tijdelijke oplossing. Want op die plek waar nu die auto's staan, komt een overkapping. En in de andere hoek komt een grote schuur, om zowel onderdelen als ook auto's te kunnen plaatsen.