• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alles over de AVA of Norway

Hier staat hij ook, net uit de doos. Het is de P50 van de Praxis. Nog niet gebruikt, misschien morgen even. Wat een degelijke kwaliteit zeg, alles zit en voelt ook gewoon goed. Weet iemand hoe dat zit met die water stop of dit nu wel of niet is toegestaan?

Onze tuinslang heeft standaard zon waterstop koppeling vind ik ideaal als ik slang even niet gebruik of even moet wisselen. Maar ze waarschuwen van gebruik het niet
1000003920.jpg
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Pieter81!
Zojuist even snel getest, heerlijk om zo de auto te doen. Lange slang, voldoende druk. Kan zo geen negatief iets verzinnen.

Had geen foam meer om te testen, alleen even wat shampoo erin gehad. Maar shampoo met emmers toch fijner werken
 
Hier staat hij ook :p ik had er twee foambekers (zelfde) bij zitten. Ik heb hem ook nog niet getest, alleen in elkaar gezet voor zover nodig en gelijk geregistreerd bij AVA.

@G.Scholtens Ik zou een andere koppeling op je tuinslang monteren met zo'n kraantje. Er word in de gebruiksaanwijzing ook geschreven dat je geen koppeling met een waterstop moet gebruiken

20240525_171503.jpg
 
@Quincy heb nu inderdaad uit voorzorg een normale koppeling op de tuinslang gedaan,wou geen risico nemen. Ben er zeer blij mee, hoe blij kan iemand zijn met een hd .

Registratie moet ik ook even doen voordat ik de doos opberg.

Ik had 1 foam fles erbij. Misschien nog keer grote fles erbij. Eerst binnenkort maar testen wat dit kleintje voor effect heeft
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Quincy
Ik heb al sinds dat ik em gebruik, nu ongeveer een jaar denk ik, zo'n krimpende slang van gardena met waterstop erop zitten. Wel eens getest met een normale slang en open verbinding maar merkte geen verschil.
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Wordt hier niet een aquastop bedoeld , zoiets als bij de wasmachine? En niet een waterstop ala gardena.
Een aquastop zou de watertoevoer plots kunnen stoppen. Een waterstop van gardena doet dat niet.
 
'Aquastop' is a coupling that should not be used on high-pressure washers because it has a non-return valve.

The rule generally applies to high-pressure washers and covers all types of water stop systems that must ensure that water does not escape when you disconnect accessories from the garden hose. These go by many different names, but the common denominator is that a non-return valve opens when something is connected, and closes when it is disconnected.

This function gets a lot of strain when used on a high-pressure washer (due to how pressure in the pump head, attached to the valve is modulated), and can thus also be damaged more easily than when in normal use.

When such a connection fails, it can suddenly block water returning altogether. A sudden blockage can cause damage to the pump. The user manuals of most high-pressure washer brands mention the risk of this in one form or another, or they point out that such a valve should be on the opposite side of the hose, i.e. away from the machine.

AVA V4 and V6 pumps also have a function that is usually only found on large professional washers: they reduce the pressure in standby, which increases the life of the pump and accessories. Some of the pressure is released back to the low pressure side of the water system, so here there is an increased risk by having a valve that blocks this relief on the water intake if you have a valve in the way.
Many are afraid of throttling the water going into the machine, but a high-pressure washer only uses a fraction of the water you usually get from a garden hose, and a pump will always have enough water at the start. If there is too little water, the machine's sound changes markedly after a while and you would be able to hear if something was wrong.


[ AVA website ]
 
Even vertaald!
Aquastop' is een koppeling die niet gebruikt mag worden op hogedrukreinigers, omdat deze een terugslagklep heeft. De regel geldt over het algemeen voor hogedrukreinigers en heeft betrekking op alle typen waterstopsystemen die ervoor moeten zorgen dat er geen water ontsnapt als je accessoires loskoppelt van de tuinslang. Deze hebben veel verschillende namen, maar de gemene deler is dat een terugslagklep opent wanneer iets wordt aangesloten, en sluit wanneer deze wordt losgekoppeld. Deze functie wordt bij gebruik op een hogedrukreiniger zwaar belast (door de manier waarop de druk in de pompkop, die aan de klep is bevestigd, wordt gemoduleerd) en kan dus ook gemakkelijker worden beschadigd dan bij normaal gebruik. Wanneer een dergelijke verbinding mislukt, kan het water plotseling volledig worden geblokkeerd. Een plotselinge verstopping kan schade aan de pomp veroorzaken. In de gebruikershandleidingen van de meeste hogedrukreinigermerken wordt op de een of andere manier melding gemaakt van het risico hiervan, of wordt erop gewezen dat een dergelijk ventiel zich aan de andere kant van de slang moet bevinden, dus weg van de machine. AVA V4- en V6-pompen hebben bovendien een functie die je doorgaans alleen op grote professionele wasmachines vindt: ze verlagen de druk in stand-by, wat de levensduur van de pomp en accessoires verlengt. Een deel van de druk wordt teruggeleid naar de lagedrukzijde van het watersysteem, dus hier is er een verhoogd risico door een klep te hebben die deze ontlasting op de waterinlaat blokkeert als er een klep in de weg zit. Velen zijn bang om het water dat de machine binnenstroomt te smoren, maar een hogedrukreiniger gebruikt slechts een fractie van het water dat je normaal uit een tuinslang haalt, en een pomp heeft in het begin altijd voldoende water. Als er te weinig water is, verandert het geluid van de machine na een tijdje duidelijk en kun je horen of er iets mis is.

Met dank Google translate.
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Hier in NL is een terugslagklep in je systeem vaak al verplicht.. eenmaal uitgeleverd water mag niet ´terug´ geslagen worden de leiding in omdat het vervuild kan zijn; Bij het wegvallen van de aangeleverde waterdruk zou je wasmachine of vaatwasser het vuile water door de druk terug kunnen drukken in de waterleidingen. De meeste buiten- waatwasser- en wasmachinekranen hebben dat vaak al standaard.

Een zogenaamde ´waterstop´ is zo´n blauw ding voor je wasmachine dat voorkomt dat water kan blijven stromen.
Prima voor je wasmachine maar niet voor andere apparaten.

Voor je hogedrukreiniger zou ik me niet druk maken als ie het gewoon doet mét een gardena-stop ertussen.
Pas als je HD gaat bokken of raar gaat doen.. eens proberen of het zonder gardena-stop wél goed gaat.
Enige wat die gardena-stop doet, is de doorstroming iets tegenhouden (het water moet ´om´ de stop heen immers) dus je hebt wat debietverlies.
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens