• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Andere auto gelijk problemen met lak

Clio 1.6 16V

Detailing trainee
12 aug 2010
26
47
56
Boornbergum
ik heb sinds afgelopen vrijdag een andere auto. Het is een BMW 118D geworden uit 2012 in tiefseeblau metallic. Bij de aanschaf zag ik gelijk dat de motorkap en neus behoorlijk wat steenslag had opgelopen. Ik heb toen besloten om deze beide delen via de BMW dealer te laten spuiten. Ik had geen zin om mij hieraan te irriteren. Het spuitwerk was vorige week dinsdag klaar dus een dag of 5 geleden. De verkoper zei bij de levering dat er nog veel witte kalkvlekjes opzaten door waterdruppels. Ik zag verder niet veel bijzonderheden, het was ook nogal donker in de werkplaats. Gisteren, was het lekker weer dus maar eens wat beter de boel bekekenen en schrok mij best rot. De lak lijkt wel vol te zitten met vegen en swirls. De witte kringen lijken wel wat dieper in lak te zitten. Er zijn ook nog 2 a 3 putjes van de steenslag te zien. Verder ziet de lak eruit als een sinasappel huid. De verkoper gaf aan dat dit laatste bij veel BMW's normaal is en dat het met een goede polijstbeurt wel minder wordt. Dit zou ook gelden voor de witte kringen. Vanmorgen zag ik een klodder vogelpoep op de motorkap liggen dus gelijk weggehaald. Deze is er denk ik vanmorgen vroeg opgekomen want heb hem gisteren avond voorzichtig gewassen. Na het weg halen, zie je nog steeds dat het er gelegen heeft, zit in de lak. Ik heb even voorzichtig geprobeerd het met klei weg te krijgen, maar helaas. Ik ben nieuwsgierig of alle genoemde zaken met een polijstbeurt zijn opgelost? Volgens mij had een net gespoten motor kap er moeten uitzien als nieuw. Dus geen sinasappel huid, swirls/vegen, witte kringen en putjes. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alvast dank voor de antwoorden.
 
Wat is normaal? Dat iets vaak gebeurd maakt het niet normaal.

Door een knappe polijstbeurt word het minder... klopt... Maar dan wel een hele knappe polijstbeurt.. En dan hebben we het niet over een paar 100 euro.

Ik denk niet dat je veel kan maken van de orange peel... gebeurt vaak bij over gespoten delen.. Al heb ik er bij mijn spuiter nooit last van gehad. Als de de putjes van de steenslag nog ziet zitten, zegt mij dat wel iets over de kunsten van de spuiter. En dat zal ik niet pikken.

Swirls en vegen hou je helaas niet tegen.
 
Sinasappelhuid is (tot op zekere hoogte uiteraard) helaas normaal. Witte kringen begrijp ik niet helemaal, heb je een foto of beschrijving? Hoe groot zijn de kringen?

Als je iets laat overspuiten moet er natuurlijk geen steenslag meer zichtbaar zijn, dus dat is sowieso een punt. En vogelpoep, ja helaas brandt dat in, en soms heel snel. Zeker op donkere kleuren kan het een kwestie van uren zijn, afhankelijk van het weer en de samenstelling van de derrie. Je hebt ook kans dat de lak nog niet volledig wat uitgehard, dan heeft dat het process waarschijnlijk nog versnelt.
 
Foto,s vertellen meer.
Dan kunnen we beter zien waar het probleem ligt.
En wat er aan te doen is.
 
Dus als ik het een beetje goed begrijp dan ziet een gespoten deel er niet altijd als als nieuw uit.

Dat met die vogelpoep vind ik wel heel snel gaan en nog nooit meegemaakt. Ga ik die lelijke plek er nog uit krijgen?

Die witte kringen zien eruit al kalkkringen door opgedroogde druppels. De BMW garage geeft aan dat er nogal veel kalk in het water bij hun in de regio zit. Ik had verwacht dat je die er zo af kon wassen of poetsen, maar dat lukt tot nu toe nog niet. Heb nog geen zwaardere middelen ingezet omdat de lak nog maar 5 dagen oud is.

Ik ga vanmiddag hier even naar een spuiter om het te laten bekijken. Ben benieuwd wat deze zegt als hij er überhaupt al goed naar wil kijken.

Ik zal kijken of ik het goed op de foto kan krijgen. De auto staat gewoon buiten.
 
Orangepeel is tot op zekere hoogte niet tegen te houden. Als het echt extreem is of enorm afwijkt van de rest van de auto dan kan je daar wel wat van zeggen lijkt mij. Overigens weet niet elke spuiter wat orangepeel is of hoe ze het kunnen verminderen, vreemd genoeg.

Daarnaast worden veel auto's na het spuiten gewassen, waardoor ook de net gespoten lak weer onder de krassen en kalkvlekken komt te zitten. Dat is mij ook al eens overkomen en ook hier weet niet elke spuiter raad mee. Toen ik opmerkingen maakte over de krassrn/swirls in de net gespoten lak kreeg ik te horen dat 'elke auto zulke krasjes heeft'. Dat een net gespoten lak geen krassen hoort te hebben was nog nooit bij de beste man opgekomen.
 
Volgens mij had een net gespoten motor kap er moeten uitzien als nieuw. Dus geen sinasappel huid, swirls/vegen, witte kringen en putjes.

Een goede spuiter kan de motorkap er ook weer als nieuw uit laten zien. Het hangt ervan af hoeveel je betaald en wat de afspraken zijn. Een motorkap helemaal kaal schuren, plamuren (indien nodig), primer, kleurlak en blanke lak kost meer wanneer iemand een schuurpapier pakt, nieuwe kleurlak en blanke lak er over heen. Dan zul je de steenslag ook niet echt opgevuld krijgen.

Swirls en vegen komen door wat Jan (Jansen) zegt. Na een behandeling is de rest van de auto stoffig en smerig. Dit willen ze dan voor je wassen en dat doen ze door een was straatje te doen. Hierdoor krijg je meteen krasjes. Probeer voortaan vooraf af te spreken dat de auto NIET gewassen mag worden door onbekwame lieden...

Sinaasappelhuid & nieuw hebben niks met elkaar te maken. Of de lak oud, gebruikt, nieuw of ongebruikt is wil niks zeggen of er sinaasappelhuid in zit. Sinaasappelhuid komt doordat er minder nare stofjes in de lak mag zitten tegenwoordig, het allemaal snel moet en er ook gewerkt moet worden met zo min mogelijk oplosmiddelen. Sinaasappelhuid is alleen maar op te lossen (kunt het niet voorkomen) door een orange peel behandeling te laten doen.

Vanmorgen zag ik een klodder vogelpoep op de motorkap liggen dus gelijk weggehaald. Deze is er denk ik vanmorgen vroeg opgekomen want heb hem gisteren avond voorzichtig gewassen. Na het weg halen, zie je nog steeds dat het er gelegen heeft, zit in de lak.

Dit kan soms erg snel gaan. Ik heb een donkerblauwe Passat waar je ook erg snel het gevolg van de uitwerpselen blijft zien. Komt vooral door de kleur dat je ze ziet.
 
Toen ik opmerkingen maakte over de krassrn/swirls in de net gespoten lak kreeg ik te horen dat 'elke auto zulke krasjes heeft'. Dat een net gespoten lak geen krassen hoort te hebben was nog nooit bij de beste man opgekomen.

Als ik met zulke mensen praat, loop ik meteen weg. Dan gaat mn bloed koken haha
 
De auto werd dus slecht afgeleverd, kalkvlekken, steenslag nog zichtbaar, swirls en krassen, de opmerking dat elke BMW orange peel heeft en daarom het zo duidekijk aanwezig terwijl er net opnieuw gespoten is en het dus niks meer met BMW te maken heeft, onnozele medewerkers, vogelpoep die meteen invrat, etc.

Goed verhaal. ;) Klinkt als een berg beunhazerij.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zowel vogelpoep als kalkvlekken zijn wel te verwijderen. Kalk kan (als het niet gaat met gewoon poetsen) al door een lichte polijst-stap te doen (uiteraard afhankelijk van hoe hard je lak is), vogelpoep kan een iets grovere polijst-stap vragen omdat het wat dieper intrekt.
 
Ik heb het idee dat de lak niet (goed) is afgebakken en hij erg kwetsbaar is. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar er zijn mensen die zeggen dat vogelpoep al na enkele uren voor schade zorgde. Dit in combinatie met een gevoelige lak kan betekenen dat je er niefs meer aan kunt doen. Vogelpoep die zijn gang heeft kunnen gaan ga je zelfs met hevig polijsten niet wegkrijgen. ;)
 
Dank voor alle tips en antwoorden tot nu toe:).

Net bij een spuiter hier in de buurt waar ik goede ervaringen mee heb. Hij gaf aan dat de meeste zaken met polijsten wel een stuk beter zullen worden, wat evt pas over 3 a 4 weken mag. De lelijke plek van de vogelpoep zal dan waarschijnlijk ook wel verdwijnen. Ik had de vogelpoep met nat toiletpapier verwijderd en had dit niet moeten doen. Ik heb daardoor ook wat krasjes gekregen. Ik heb hier vaak last van vogelpoep op de auto omdat we op een ganzen vliegroute wonen:pensive:. Even een carport laten neerzetten zit er voor.opig niet in. Wat ze wel echt slordig vonden dat waren een 3 a 4 putjes/bultjes in de lak. Waarschijnlijk niet goed glad gemaakt of stofjes. Deze zaken zijn met polijsten niet bij te werken.

Ik wacht nog even af wat de reactie van de BMW dealer zal zijn op de putjes en bultjes. Ik heb een DAP 900, maar durf eigenlijk hiermee niet aan de bak te gaan. Ik heb een goede 2 jaar geleden voor het laatst serieus gepolijst en had toen ook hulp van forum lid Niki, ben hem nog steeds dankbaar! Ik heb daarna nog wel een keer het dak en de motorkap gedaan van mijn zilvergrijze audi. Dit is natuurlijk een makkelijk kleur. Ik hoop dat er weer iemand is die mij wil helpen. Ik wil ook wel voor de eventuele hulp betalen. Ik woon in de buurt van Drachten.

Een close-up foto van de lak lukt mij helaas niet. Ik heb wel 2 foto's van mijn nieuwe aanwinst.

Beamer%20klein%20formaat_zpsjequrmer.jpg


Beamer%201%20klein%20formaat_zps49yxkkf3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Schade via de dealer laten repareren, die eens een beroep op garantie. Als het goed is gaan ze niet moeilijk dien en anders naar de geschillen commissie.

Wil je geen gezeur van je dealer? Geef duidelijk te kennen daar nooit meer terug te komen en ga naar een goede schade hersteller en pak de kosten voor eigen rekening.
 
Heb contact gehad met de dealer. Ik moet even bij de spuiter hier navragen wat het bij hun kost om die putjes/bultjes bij te werken. Ik vermoed dat de hele motorkap opnieuw gespoten moet worden, maar misschien zijn er ook andere opties. De BMW dealer zit niet bij mij in de buurt dus hij wil graag weten wat het kost als ik het hier laat opknappen. Hij geeft aan dat het sowieso opgelost gaat worden. Het is dus even afwachten. Iemand nog tips mbt een goede velgenreiniger? De velgen zijn op zich best netjes, maar er zitten op sommige plekken heel wat stippen ingebrand remslijpsel of iets dergelijks. Ik krijg het niet weg met flink poetsen. Heb het volgende ook even puur geprobeerd: https://www.carclean.com/nl/product...le_All_Purpose_Cleaner_Degreaser_946ml_100712
 
@Istnogferarie dat zijn toch geen velgenreinigers maar ijzer verwijderaars?

Ze werken prima hoor maar zijn geen "echte" velgenreinigers (tenzij ik het fout heb)

@Clio 1.6 16V fijn om te lezen dat de dealer wil meewerken aan een oplossing. Ik zou een offerte bij je spuiter opvragen en die doorsturen, misschien kun je aansturen op respray van de motorkap? Ben je meteen van alle problemen af mits je goeie afspraken kan maken met de spuiter.

Mooie kleur ook! Ga je veel plezier van hebben als je met je Dap aan de gang gaat.
 
@Istnogferarie dat zijn toch geen velgenreinigers maar ijzer verwijderaars?

Ik zal eens kijken naar genoemde reinigers. Ga sowieso weer even een bestelling plaatsen mbt nieuwe middeltjes.

Het goedje wat ik gebruik is ook zeker geen velgenreiniger, maar als je het puur gebruikt is het een behoorlijk zo zeer sterk goedje. Ik gebruik het voor vele doeleinden. Ik heb meerdere spuitflessen met diverse verhoudingen die ik op de fles heb geschreven.

Ik vind het ook een hele mooie diepblauwe kleur, maar je ziet deze kleur toch zeer weinig op een BMW. Ik moet nu nog opzoek naar iemand die mij wil helpen bij de opstart van het polijsten. Een filmpje is leuk, maar heb toch liever live hulp.