• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Angst om auto te wassen: krassen bij wassen

Heb jij angst voor beschadigingen/krassen bij het wassen van je auto?

  • Ja

    Stemmen: 16 23,9%
  • Nee

    Stemmen: 51 76,1%

  • Totaal aantal stemmers
    67

harkbram

Detailing trainee
4 mei 2018
17
25
Beste Carcleaners,

Sinds ik een wat duurdere auto (Mercedes A-klasse) heb merk ik dat ik angst ontwikkel voor krasjes en beschadigingen. Het ontdekken van een krasje of een andere beschadiging kan mijn dag goed verzieken.

Deze "angst" bereidt zich ook uit naar het wassen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik mijn auto niet goed meer durf te wassen. Puur uit angst om de lak van de auto te beschadigen. Nu heb ik al veel gelezen over de twee emmer methode, eerst goed afspuiten etc. Maar toch houd ik de angst dat ik mijn lak beschadig. Na het wassen loop ik dan ook meerdere keren om de auto om maar te checken of ik toch niet een zandkorreltje heb meegepakt die voor krassen heeft gezorgd.

Herkennen jullie je in het bovenstaande?

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Dit doet me meer denken dat je een aandoening hebt. Je auto is een gebruiksvoorwerp die buiten staat en dus meerdere "gevaren" kent. Lekker genieten van het rijden, daarna lekker wassen en weer genieten van een heerlijk schone auto. Iedere aanraking, dus niet alleen die jij doet maar ook steentjes tijdens het rijden, wind met zand erin en dergelijke zal krasjes geven... Het leuke daaraan is dat je de auto na een tijdje weer lekker kunt polijsten en laten glimmen...
 
Welkom op het forum! :)

De therapeut zit een deur verderop, aan uw rechterhand. :p
Krasjes heb je ALTIJD, dus dan is het maar goed dat je je bril niet op hebt tijdens je inspecties.
 
Absoluut niet, maar ik raad je aan om het stappenplan eens goed door te nemen en kijken wat je nodig hebt om de kans op krassen zo klein mogelijk te houden.
Zoals te lezen is bij bovenstaande berichten moet je niet al te bang zijn voor ieniemienie krasjes te ontstaan tijdens het wasproces.
Je komt daar z.g.a. niet onderuit, maar desalwelteplus moet je niet bevreesd raken dat je lak ineens naast je auto komt te liggen na het wassen, dit zal je echt niet gebeuren !
 
  • Leuk
Reactions: RbL
Nee hoor geen last van, sterker ook wel weer een “beetje blij” mee, anders was ik na een keer polijsten klaar.:p

Ik neem aan dat je wel met de auto rijdt? Je ontkomt er dan niet aan, immers als je de auto parkeert en iemand die minder om z’n auto geeft klapt de deur er tegen aan... tja, doe je niets aan.
Of je voegt in op de snelweg en d’r vliegt vanalles van een vrachtwagen... tja, m’n motorkap was van het weekend super strak. Inmiddels heb ik er al een drietal kleine krasjes op. Binnen een week!! Sh!t happens, denk ik dan maar. Omdat het haast niet opvalt (voor de leek al helemaal niet) komt dat met de najaars-prep wel weer.

Mag hopen dat die angst een geintje is, anders zou ik hulp zoeken. Anders wordt het wel erg lastig autorijden, een ongeluk zit immers ook in een klein hoekje. En wat te denken van de boodschappentassen. Nee ik denk, dat je je het minst zorgen hoeft te maken over waskrassen als je de stappenplannen volgt. En de rest is buiten je invloedsfeer, daar zou ik me helemaal niet druk om maken.

Zoals @m@rio zegt, gewoon de stappenplannen volgen en daarmee de krasjes tot een minimum beperken. En eens in de zoveel tijd, lekker therapeutisch gaan “freubelen”.
 
+1 voor bovenstaande reacties.
Een auto is en blijft een gebruiksvoorwerp. En er zijn inderdaad een aantal methodes om de kans op waskrassen tot een minimum te beperken (prewash met snowfoam, twee-emmer-methode, gritguards, microfiber washandschoen of "spons", microfiber droogdoeken, etc.).
Lees je hierover eens goed in.

Toch zal je lichte swirls nooit helemaal voorkomen. Maar het is ook niet iets om wakker van te liggen of je dag door te laten verpesten.

Om de lak van je auto in een zo goed mogelijke staat te houden, zul je aan de ene kant op een preventieve, verantwoorde manier moeten wassen, drogen en beschermen. Daarnaast kun je met een dual action polisher de lichte swirls die onvermijdelijk toch verschijnen heel goed zelf verwijderen. Zeker als je zo panisch bent over krasjes in je lak dan lijkt me dat een goed idee.

Misschien helpt het idee dat je er alles aan doet om imperfecties te voorkomen en het weten dat je ze ook zelf kan oplossen?
 
Elke aanraking hoe voorzichtig je ook bent, al gebruik je 500 washmitts en 1000 emmers, swirls krijg je toch wel.

Belangrijker is het om het risico zo laag mogelijk te houden.
Meerdere washmitts is altijd goed en als het nodig is, regelmatig het water verwisselen.

En anders je auto onder een kaasstolp zetten, vacuüm zuigen en niet meer gebruiken...:rolleyes:
 
Ik herken hier wel wat in als "rookie" zijnde. Als men zich hier inleest op het forum weet je gelijk wat je al die tijd verkeerd hebt gedaan en dat is nou niet bepaald goed voor je zelfvertrouwen

Laat het achter je en lees veel over wassen met name over de twee emmer methode, voor mij ging er een wereld open. Het plezier van het resultaat werkt alleen maar verslavend. Daarna ga je stap voor stap verder.

Veel plezier !!!
 
Waskrassen zijn nu niet het grootste probleem om een auto netjes te houden. Zoals al door anderen aangegeven, is dat eenvoudig zelf op te lossen als je je daar ook in verdiept, maar begin gewoon met wassen volgens de regels. Steenslag of vogelshit die door de zon inbrandt zijn veel grotere gevaren die een strakke lak kunnen verpesten.

Nu viert mijn auto volgende week zijn 15e verjaardag, en mag ie morgen voor het laatst mee naar een meeting (over ca. 2 weken ruil ik een auto van 15 jaar om voor één van 16 maanden). Hieronder een foto van het dak van mijn auto, de witte plekken zijn schades aan de blanke lak door vogelshit, waarvan de basis is gelegd bij de 1e eigenaar.

SAM_5393.JPG
 
Alles wat fout kan gaan, kan hersteld worden!

Je hebt de auto aangeschaft met, waarschijnlijk, het doel om ervan te genieten. Doe dat dan ook!.! T zou eeuwig zonde zijn als je veel geld betaald voor iets wat je alleen maar stress oplevert!

Mijn idee van t met de auto bezig zijn is vooral om lekker bezig te zijn. Als ie er mooier uit komt te zien en ik heb een paar uur lol gehad is dat mooi meegenomen. Gaat t niet goed? Dan heb ik weer wat geleerd. Ga ik t de volgende keer beter doen.

Als ik zo om me heen kijk ziet mijn auto er al veel beter uit dan “normaal” is. Doel berijkt! Auto mooi en ik weer lekker een paar uurtjes van de straat. Of op de staat. Hoe je t noemen wil.

Succes!.!
 
Ik rijd dan misschien wel een barrel van 20 jaar oud, maar ook bij een nieuwere auto stel ik voor mezelf 1 á 2 grote details in per jaar. (ZomerPrep strak maken, WinterPrep alleen voorbereiden op de winter)

Ik gebruik de auto en hou bijna nergens rekening mee. Des te leuker is de ZomerPrep. :p En zelfs na deze lange periode ziet de auto er beter uit dan gemiddeld.
 
  • Leuk
Reactions: Eendje
Nee, ik herken mijzelf hier niet in. Ik beschouw mijzelf nog steeds als rookie op detailgebied, maar kijk altijd weer uit naar het moment dat de auto gewassen gaat worden. En als ik daarbij dan kleine krasjes veroorzaak: jammer dan ( al heb ik nog geen swirl kunnen ontdekken,z e zullen er vast wel zijn). Zoals anderen ook al aangeven: op de weg en de parkeerplaats kan er meer mis gaan ;)
 
Ik herken het wel een beetje. Toen ik een aantal jaar geleden begon met deze gekkigheid was ik ook als de dood om de lak aan te raken en toen ik zag dat ik na het wassen van een auto lichte krassen had gemaakt vond ik dat verschrikkelijk. In de loop der tijd is dat minder geworden, enerzijds omdat ik weet dat volledig voorkomen van beschadigingen niet te doen is en anderzijds omdat ik sindsdien beter ben geworden in het wassen, waardoor waskrassen echt heeel minimaal zijn.

Mijn advies: ga je auto wassen, maak fouten, verbeter je proces, leer polijsten en dan zal je merken dat je angstgevoel afneemt.

Om je op weg te helpen nog mijn wasproces:

- velgen schoonmaken
- auto inspuiten met autoglym multiwash tfr
- auto afspuiten
- foamen met auto finesse avalanche
- wassen met 2 emmers (gebruik makend van het extra foam)
- afspuiten

Daarna gebruik ik altijd iets als wetcoat, cure, of bathe+ om de water- en vuilafstotendheid op peil te houden, wat ook het wassen de volgende keer makkelijker maakt.


Overigens, ik ben nog steeds erg zuinig op onze auto's. Ik zal de lak nooit aanraken (behalve bij het wassen), ik let op bij het in- en uitladen op dat er geen voorwerpen tegen de auto komen, en bij het in- en uitstappen kom ik niet tegen de dorpels of de deur met mijn schoenen.

Hoe leuk het detailen van een auto ook is, het liefst doe ik zo min mogelijk herstelwerk.
 
Angst heb ik zeker niet. Wel vind ik t vervelend om vogelstront te verwijderen. Gebruik daarvoor een piccolo Nero met detailspray maar altijd risico op krassen als er stof/zand op ligt. Of dat je overvloedig detailspray daarvoor gebruikt en je dat blijft zien als de druiper opdroogt.... grrr haha maar denk niet dat ik hierin de enige ben...
 
Krasjes zijn niet uit te sluiten. Wat dat betreft ben ik banger om hem ergens te parkeren, bij de garage achter te laten of voor alles wat de auto onderweg te verduren heeft. Met wassen weet ik dat ik 99% alles doe wat je kunt doen om krassen zoveel mogelijk te voorkomen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba