• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

APC of Super degreaser

Boelewapper

Detailing rookie
10 sep 2009
152
17
Hallo mensen,

Ik heb gezocht maar niet gevonden.

Her en der lees ik dat banden ontvet en schoongemaakt worden met Meg´s Super Degreaser. Dit ziet er super uit overigens:-)^
Maar nu is mijn vraag: Kan ik Super Degreaser gebruiken i.p.v. de APC? En dan bedoel ik op alle overige delen zoals deuropeningen, bumpers, hoekjes, kiertjes en dergelijke. Of in welk opzicht verschillen deze van elkaar?

Vriendelijk bedankt en gegroet.

Raoul :-)^

Super degreaser is een zware ontvetter en APC is een allesreiniger die ook ontvet.
Ik zou superdegreaser niet willen gebruiken om bijvoorbeeld je autointerieur te reinigen. Voor deursponningen en dergelijke kan het wel. Daarna terug goed waxen natuurlijk!

Super degreaser kan daarvoor gebruikt worden in heel lichte dosering. Maar ik raad dit niet aan. Gewoon terug voor APC gaan en koop een kleine verpakking ontvetter (Chemical Guys). Ontvetter ga je veel minder nodig hebben.

Ik kan je wel ook Bilt hamber Surfex aanraden voor banden, en dit kan je wel veilig gebruiken voor trims deur openingen,... Nadeel = niet voor interieurs.

Trouwens, APC werkt goed genoeg op onderhouden banden. Als je wekelijks wast moet je niet verwachten dat je er met SuperD een hoop bruine smurrie eraf haalt.

Ik gebruik de super degreaser ook op mn bumpers, die zijn helemaal van ongespoten kunststof en sd reinigt vele malen beter dan apc vind ik op kunststof oppervlakken.
Hoekjes en kiertjes ed doe ik gewoon met apc, sd ontvet eigenlijk alleen maar, reinigt ook wel een beetje maar lang niet zo goed als apc.
Ik doe mijn banden om de week met sd en er komt een hele hoop bruine zooi vanaf, ligt er ook aan hoeveel kilometers je maakt, mijn banden zijn iig erg smerig na 2 weken.

500-600km / week, en ik heb echt geen smurrie die ervanaf komt. Gebruik wel vaak banden dressing & was wekelijks, wellicht zit hier ook een verschil?

@ koko: als je wekelijks je banden ontvet, dan hoor je toch achteraf ook je banden opnieuw te voeden?
Als je dat niet doet is het normaal dat ze na 2weken weer smerig zijn.
Heb mijn banden nu 3weken in wolfgang gel zitten, en nog steeds netjes zwart en het water parelt er nog steeds af :-)^
Gebruik zelf maar 1x/maand een beetje degreaser op mijn banden.

Zoals eerder aangegeven door B.K., kom je met een 500ml/1L verpakking degreaser al een heel eind.
Want zo enorm vaak gebruik je die meestal niet.

Ik ontvet mn banden om de week en voed ze dan ook.
Ik rij ongeveer 500 km per week en was mn auto meestal 3 x per week, we hebben hier veel last van vervuiling van de enci dus mijn auto zit na een dag meestal weer onder een laagje vuil/mergelstof.

kan je APC eigenlijk niet ook gewoon gebruiken voor na t polijsten OM de polijst resten weg te halen alvorens je een galze of sealant aanbrengt ipv een IPA?
Of moet je echt een IPA zoals ( spruzzo monello ) gebruiken

onno11 zei:
Of moet je echt een IPA zoals spruzzo monello gebruiken

IPA staat voor Isopropyalcohol, en is een product op zich en geen verzamelnaam.
Spruzzo is een schoonmaakmiddel voor na het polijsten, en met IPA (1:1 gemengd met water) kan dat ook.

Eigenlijk simpel: IPA is alcohol, vaak 99,9%, verdunnen 1:1 met gedemineraliseerd water en je bent klaar. Het ontvet. APC is een All Purpose Cleaner, een zeep die ook ontvet, bij het gebruik hiervan kunnen er zeepresten achterblijven, en dat wil je eigenlijk niet als je met een LSP (Last Step Product) of glaze aan de gang gaat.

stimpy68 zei:
Eigenlijk simpel: IPA is alcohol, vaak 99,9%, verdunnen 1:1 met gedemineraliseerd water en je bent klaar. Het ontvet. APC is een All Purpose Cleaner, een zeep die ook ontvet, bij het gebruik hiervan kunnen er zeepresten achterblijven, en dat wil je eigenlijk niet als je met een LSP (Last Step Product) of glaze aan de gang gaat.
ok duidelijk :-)^
moet trouwens het water als je een produkt verdund ermee gedemineraliseerd bv 1:1 spray&wipe

Hoeft niet perse, maar je kan je voorstellen dat als de IPA verdampt dit kalkvlekken kan achterlaten (hangt wel een beetje af van de hardheid van water in het gebied waar je woont).

Daarom is gedeminiraliseerd water bij het aanmaken van verdunningen wel wenselijk..
(bij o.a. IPA en klei-glijmiddel).