Geacht forum,
We schrijven het jaar des Heren 2016. Nicknameless en ondergetekende hebben in dat jaar een drietal detailing opdrachten gezamenlijk mogen uitvoeren. Misschien herinneren/kennen jullie je (nog) de verslagen van:
Opel Corsa 1.4 Business Silver Lightning (MY2007) Dtld by Aficior & Nicknameless
K L I K
Porsche Boxter Ocean Blue (MY1997) Dtld by Aficior & Nicknameless
K L I K
In datzelfde jaar hebben we ook nog een derde team-up gedaan en wel aan een Porsche 911 3.0 SC (Super Carrera) Sportomatic uit 1978. Ook weer een auto met een leuk verhaal.
Waarom is dit verhaal niet eerder geplaatst vraag je je misschien af? Terechte vraag.
Vanwege privé omstandigheden in mijn leven (Aficior), was ik ontzettend druk met andere dingen van het leven (en later ook de dood), waardoor het schrijven van een verslag er totaal bij in schoot. In die periode was het af en toe detailen van auto’s voor mij een heerlijke vorm van ontspanning, maar ontbrak het mij vaak aan de tijd en vooral de lust om een verslag te schrijven. Ik ga de achterstand van een aantal verslagen nu proberen goed te maken. Ik heb er enkele te maken. Dit is de eerste van die reeks. (Belofte maakt schuld Nicknameless).
De historie van deze auto is zoals ik al eerder schreef een beetje bijzonder. Deze auto is meteen na de productie in 1978 vanuit Duitsland naar Japan geëxporteerd. De auto was daar besteld. Deze reis vanuit Duitsland naar Japan had overigens niets te maken met het fenomeen Asmogendheden.
De jongere forum-leden moeten dit woord maar even Googelen, maar in de Tweede Wereldoorlog hadden Italië, Duitsland, Japan en later nog enkele andere landen een bijzonder samenwerkingsverband.
Vele jaren later is de auto naar Australië gegaan. Uiteindelijk is de auto begin 2016 naar Nederland gekomen. De auto heeft dus een aardige reis achter de rug.
De reis naar Japan in 1978 was te danken aan een Japanse professionele honkbalspeler, te weten de heer Norihiro Komada. Deze Japanse honkballer speelde bij de BayStars in Yokohama en werd daar later coach. Blijkbaar kon hij zich zo een bijzondere auto veroorloven. http://www.baystars.co.jp/english/
Norihiro heeft de auto dus besteld en er enkele jaren in rond gereden. Hoe lang weten wij niet precies, maar wat wij wel weten is dat Norihiro de binnenzijde van de kofferdeksel heeft gesigneerd.
Op bovenstaande foto’s is zijn handtekening te zien. Tevens is te zien dat rond de tekst het geheel er wat donkerder uit ziet. Dit is vuil wat al jaren op die kofferdeksel zit. De lak dicht rond de tekst is niet schoon gemaakt door ons om te voorkomen dat de tekst beschadigd zou worden. Dit verschil was al zo duidelijk en wij hebben netjes rond die vlek gewerkt.
Het betreft hier een Porsche 911 Super Carrera Sportomatic. Dat betekent dat deze auto wel een versnellingspook, maar geen koppelingspedaal heeft. De koppeling bedien je met een microschakelaar boven op de versnellingspook. Je ziet de schakelaar niet, want deze zit onder het afdekplaatje aan de bovenkant van de pook verwerkt.
De microschakelaar bovenop de versnellingspook ONT-koppelt de koppeling zodra je je hand boven op de pook legt of je duim op de bovenkant van de pook legt en koppelt weer wanneer je de pook los laat. Je koppelt en ONT-koppelt dus door met je hand of duim de bovenkant van die pook aan te raken (microschakelaar).
Je moet wel gewoon schakelen door de versnellingen heen. Het schakelen ermee vergt enige gewenning.
De auto was enige tijd voordat deze aan ons werd aangeboden volledig gerestaureerd en dus ook opnieuw gespoten. De lak zag er echt schitterend uit, maar omdat de auto een tijd ergens (mij onbekend) gestaan had, was de lak niet meer zo smetteloos mooi en fris als de (in dit geval zeer vakkundige) spuiter deze had opgeleverd.
Mijn vriend die deze auto naar Nederland heeft gehaald, vroeg mij of ik tijd had om deze auto een grondige full-detail te geven. Helaas was tijd iets wat ik niet heel veel had in die bewuste periode en dus heb ik Nicknameless benaderd met de vraag of hij gelegenheid had om samen met mij deze klus te klaren. Gelukkig had hij tijd, waardoor wij deze opdracht in uitvoering konden nemen. Top!
Het klinkt misschien gek dat de auto onze diensten nodig had, terwijl deze juist nog zeer vakkundig gespoten was. Je kon echt zien dat de spuiter vakwerk had afgeleverd, maar doordat de auto enige tijd minder zorgvuldig verzorgd was, waren er krasjes en swirls ontstaan. Echt zonde, want het spuitwerk van deze auto was van zeer hoge kwaliteit.
Tevens was het duidelijk dat het interieur een flinke beurt kon gebruiken. Het interieur had flink te lijden gehad onder het verblijf in de werkplaats bij de spuiter.
Als eerste hebben wij de auto grondig gewassen. Dat was die dag wat bewerkelijk, want we moesten onze 19 liter emmers ergens anders vullen en er dan een kleine 40 meter mee wandelen om bij de auto te komen. We hebben de auto derhalve niet zoals gebruikelijk eerst in het schuim gezet met behulp van een foamlans en een hogedrukreiniger om deze voor te weken. Deze keer moesten we de auto weken met aangemaakt schuim van shampoo uit verschillende emmers en daarna konden we dan wederom afspoelen en aansluitend dan de auto zorgvuldig wassen. Na afloop zijn we weer een aantal keren gaan wandelen met die lekker zware 19 liter emmers, om de auto handmatig af te spoelen. We hebben de auto gewassen met de washandschoen van Monello en de shampoo van Dodo Juice - Born To Be Mild. Gedroogd hebben we de auto met de Delirium droogdoek.
Om reden van het feit dat deze dag dus begon met flink wat wandelen en sjouwen van die rottig onhandig zware emmers en omdat we de auto niet op de makkelijke manier in het schuim konden zetten, hebben wij geen foto’s van dit deel van het werk gemaakt.
Na het wassen en drogen de auto naar binnen gereden. Nicknameless heeft meteen een aantal lakdikte metingen verricht op de auto en daarbij vastgesteld dat de lakdikte varieerde van 196 micron tot 350 micron. Met de lakdikte zat het dus wel goed. Ik weet dat de auto tijdens de restauratie tot op het blanke metaal kaal gemaakt is en daarna weer keurig in verschillende lagen lak gezet. Dit is gedaan om de auto volledig te kunnen inspecteren. De auto was echt prachtig en dat mochten wij nu nog mooier gaan maken. Ook waren de door ons te corrigeren lakdefecten niet heel erg groot. De auto maakte een wat onverzorgde indruk, maar wij wisten zeker dat we dat beeld totaal om zouden kunnen draaien. Wij verheugden ons meteen op het te behalen eindresultaat.
Nicknameless is daarna gestart met het afplakken van de auto, terwijl Aficior gestart is met het kleien van de auto. Uiteindelijk heeft ook Nicknameless nog even gekleid, opdat wij gelijktijdig eindigden met deze stap. De auto was zeker niet heel vies, maar kleien is een must voor het beste resultaat. De auto is gekleid met de klei-set van Mothers Wax.
Mister Waxaddict.nl himself (Nicknameless dus) beschikte ook toen al over een uitgebreid machinepark, waardoor hij zowaar moest kiezen met welke machine hij zou gaan werken.
Nicknameless heeft eerst een test uitgevoerd om te bepalen op welke wijze deze lak zich liet corrigeren. Hij kwam uit op een 1-staps polijst sessie te weten: de Rupes Bigfoot i.c.m. gele Rupes pad en Scholl S17 polijstpasta. De lak van de Porsche verkeerde in zo'n staat dat deze stap meer dan voldoende was om de lak puntgaaf te krijgen.
De nieuwe lak was lekker hard, maar door het feit dat er bijna alleen maar ronde delen zitten op deze auto, vraagt dat grote zorgvuldigheid en constante voorzichtigheid bij het corrigeren van lakdefecten. Je wilt op al die ronde delen niet door de lak heen corrigeren, want je polijstpad raakt slechts zelden volledig het metaal. Een geluk was dat de lakdefecten absoluut niet extreem waren. Correctie verliep dus redelijk voorspoedig. Zeker in de ervaren handen van Nicknameless.
Ik (Aficior) ben met het interieur aan de slag gegaan. Alle losse matten uitgenomen en daarna heb ik het volledige interieur gestofzuigd met de AluTech NTSR 20 nat-/droogreiniger (Extractor), waarbij de AluTech NTSR 20 werd gebruikt als droge stofzuiger.
Hierna de AluTech NTSR 20 nat-/droogreiniger (Extractor) veranderd in een echte Extractor en het gehele interieur hiermee nat gereinigd. Natuurlijk zijn ook de uitgenomen matten met de Extractor gereinigd.
In deze fase gebruik ik verdunde Meguiars APC in een sprayfles in combinatie met de Carclean Paardenharen interieur borstel. Met deze borstel masseer ik de verdunde APC dan in het materiaal (interieur bekleding, deurpanelen, vloerbekleding) en dan daarna met de Extractor net zo lang injecteren en zuigen (tegelijk), totdat er geen schuim meer uit het te behandelen deel komt. Wanneer er geen schuim meer uit het deel komt, nog enkele malen na-zuigen zonder water te injecteren, opdat maximaal veel vocht uit het deel wordt opgezogen. Daarna is dan het bewerkte deel al vrijwel droog en duurt het aan de lucht drogen niet erg lang meer. Er kwam best wel wat vuil uit de auto.
Zeer onlangs heb ik ook nog eens een interieur moeten doen. Het betrof toen een Alfa Romeo Mito met vieze bestuurders- en bijrijdersstoel. Deze beide stoelen zaten onder de vlekken en vochtkringen. Op dezelfde manier behandeld als hierboven, maar nu aangevuld met een laatste stap, te weten droogblazen met mijn recent aangeschafte Metroplitan Airforce Master Blaster 8-HP. Die machine werkt echt als een gigantisch sterke föhn. Werkte echt top! (Maar die had ik nog niet ten tijde van deze Porsche).
Na deze extractor-werkzaamheden is het hele interieur van de auto afgenomen met verdunde APC van Meguiars en zijn alle delen gereinigd met behulp van allerlei borstels en doeken.
Aansluitend is het interieur verzorgd en gevoed de interieurproducten Poorboy’s World Natural Look Dressing en Poorboy’s World Leather Stuff. Hier ben ik wel een paar uur zoet mee geweest.
Ook het reinigen van de ramen aan de binnenzijde en dan vooral het achterraam vind ik altijd een opgave. Dit heeft te maken met het feit dat eigenlijk alleen nog niet volgroeide jonge Chinese Dwerghamsters ruimte voldoende hebben op de achterbank. Ik ben bij benadering 45 x zo lang en weeg ruim 2700 x zoveel als een Chinese Dwerghamseter, dus voor mij is het altijd een gedoe daar achter in die kleine ruimte met dat super schuine achterraam. Gelukkig heb ik voor het reinigen van de ramen de beschikking over de Glass Master Pro. Voor mij een onmisbaar hulpstuk. Het werk in de spuiterij en de voorbereidingen daar hadden de auto zo stoffig en vies gemaakt, dat wij telkens verbaasd waren over hoeveel vuil er uit die auto bleef komen. Daarnaast hebben we denk ik ook vuil van sinds 1978 verwijderd. Wat werd die auto dankzij onze inspanningen heerlijk schoon en fris.
Inmiddels was nicknameless ontzettend opgeschoten met het corrigeren van de lak. Het merendeel van de auto had hij al gereed en de stap nabewerking was niet meer nodig omdat de combinatie van gele Rupes pad en de Scholl S17 polijstpasta al een meer dan perfecte finish achter lieten. Dit soort details zijn echt heerlijk. Je hebt echt eer van je werk op zulke momenten. De lak werd zienderogen mooier onder de bekwame handen van Nicknameless. Wat had die gozer een plezier van zijn nieuwe Rupes en wat knapte die Porsche ontzettend op.
Natuurlijk ook de Fuchs velgen met geanodiseerde rand voorzichtig gereinigd en mat afgewerkt en beschermd. Alleen de echte Porsche kenners weten waarmee en zullen dit ook gebruiken.
Porsche Fuchs velgen zijn gesmede aluminium velgen. Gesmede velgen zijn stijver en vooral lichter dan gegoten aluminium velgen. De velgen zijn met geanodiseerd blank aluminium afgewerkt. Dit is een matte afwerking. Dit mag je nimmer polijsten. Wanneer je deze geanodiseerde delen polijst, zal het gaan glanzen en dat mag dus niet. Polijsten maakt dit soort velgen waardeloos.
Onlangs kwamen op het forum in een ander onderwerp de titanium wielbouten van Porsche ter sprake. Een setje van die bouten kost zo maar ruim Euro 200,-. De hier gebruikte Fuchsvelgen komen al snel op ruim EUR 2.000,- tweedehands. Ik meen ruim Euro 3.500,- nieuw.
Hier natuurlijk ook de speciale handgemaakte uitlaat door Nicknameless behandeld met een cone en zijn draadloze boormachine. Zat trouwens een s c h i t t e r e n d geluid in de auto.
De rubbers waren wat bruin geworden, dus die gevoed met Nanolex Trim Rejuvenator. De banden zijn gevoed en beschermd met Gyeon Q2 Tire.
Deze speciale auto verdiende ook een speciale wax. De lak is beschermd met 2 laagjes Waxaddict Graphite.
Hieronder nog enkele resultaat foto’s.
Beste Nicknameless. Ik hoop van harte dat jouw rug zich alleen maar blijft herstellen en dat het alleen maar beter wordt. Daarnaast hoop ik dat we elkaar binnenkort weer eens ontmoeten tijdens een gezamenlijke detail. Dan kunnen we meteen jouw Rupes machines eens vergelijken met mijn Flex machines.
Hartelijk dank voor het lezen en vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
Hartelijke groet,
Nicknameless & Aficior
Laatst bewerkt: