• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail Porsche 911S - MY1976 - Hellgelb (Dtld by Aficior)

Had stiekum de hoop vandaag verder te kunnen lezen over dit project.
Echt een hele mooie dankbare klus.

Kijk uit naar het vervolg.
 
Dag 2.

Waarde detail-vrienden,

Allereerst mijn excuses voor het mogelijk (voor jullie gevoel) lange wachten. Ik heb jullie zeker niet willen irriteren, maar door mijn drukke schema kwam het er niet eerder van. Het spijt me dat ik jullie geduld zo op de proef heb moeten stellen, maar hierbij was dus geen sprake van opzet. Ik zal trachten het maximaal goed te maken, voor zover mogelijk. Ik vat dag 2 & 3 maar meteen samen in één aanvulling. Wederom excuus voor het aantal foto's.

Dag 2.
Om 06.00-uur in de morgen opgestaan en een lekker bakkie koffie genomen.
Om 07.00-uur op Schiphol om een paar vrienden van mij af te halen die enkele dagen in NL zouden verblijven.
Om 08.00-uur dit gezin afgeleverd in ’s-Gravenhage en weer een kopje koffie gedronken.
Om 09.00-uur was ik bij een ons bekende winkel onder de rook van Rotterdam, om wat spullen af te halen. Graag had ik hierbij wederom een kopje koffie genoten (zoals de twee medewerkers van het bedrijf wel voor zichzelf vers hadden ingeschonken), maar dat geluk viel mij helaas niet ten deel.
Om 10.00-uur gestart met deze gele Porsche en minus drie kwartier pauze onafgebroken staan polijsten.
Om 20.30-uur weer naar huis.

Eerst de camera ter hand genomen om de foto te maken die ik op de eerste dag had beloofd van zo een specifiek Porsche 911 plekje wat je absoluut niet mag vergeten schoon te maken. Het is een plekje dat je iedere keer wanneer je in de auto stapt ziet en waar zich veel vuil op hoopt. Hier al schoon gemaakt. Helaas verzuimd een voor foto te maken, maar er zat een half bos in en wat bijpassend mos.

P1030882Dag-021024x768.jpg

P1030882 Dag-02 1024x768

P1030884Dag-021024x768.jpg

P1030884 Dag-02 1024x768

Meteen ook even een correctie aangaande de koeling die aan de motorkap hangt. Het betreft hier niet de oliekoeler, maar de koeling van de airconditioning van deze auto. Excuus voor de misleiding.

Mijn plan was om met het minst beschadigde deel van de auto te beginnen. Dit om ervaring op te doen met de lak en hoe die zich zou gedragen tijdens de correctie. Daarvoor heb ik het rechterportier geselecteerd.

De Lakdiktemeter. Werkelijk een onmisbaar instrument bij deze auto. De lak zag er echt verschrikkelijk uit en ik had werkelijk geen idee waar deze detail zou gaan eindigen. Met behulp van dit instrument heb ik continue gemeten hoe het er met de lak voor stond. Op ieder deel van de auto heb ik gemeten voordat ik aanving met een deel en na iedere hit gecontroleerd hoeveel er nog te gaan viel.
De lakdikte over de auto varieerde van 89 micron tot waarden van 125 micron. Daarnaast vond ik de lak (achteraf) bikkelhard, maar daarover vooral op de derde dag (later in dit verslag) meer, want tegen mijn verwachtingen in ben ik uiteindelijk toch naar een Gele Kompressor en Monello Inizio over gestapt.

Ook bijzonder veel plezier heb ik gehad van mijn LED Light 15x magnifier (vergrootglas). Vooral de zwaar beschadigde delen heb ik telkens voor aanvang goed bestudeert, om te zien wat voor een beschadiging het betrof.

Omdat ik geen enkel idee van de lak had, begonnen met Poorboy’s World Super Swirl Remover 1 op een witte pad. Hieronder na één hit op de deur. De pad werd niet alleen van de SSR1 lekker geel.

P1030902Dag-021024x768.jpg

P1030902 Dag-02 1024x768

En hieronder een afbeelding van de juist behandelde deur. Let ook even op de rechter bovenhoek van deze foto, waar je zo een leuk geribbeld detail ziet zitten. Ook zul je onder die vlek zien tot waar ik was gekomen tijdens die hit. Een vuile onderkant en schonere bovenkant. (En die was toch echt gekleid hoor). Het leek wel of ik alleen aan het cleanen was, maar vooral niet aan het polijsten. SSR1 heb ik verder niet meer gebruikt.

P1030900Dag-021024x768.jpg

P1030900 Dag-02 1024x768

Daarna Monello Finale op Oranje. Deed ook niet veel meer dan een beetje cleanen. Daarna Monello Mezzo op een oranje Kompressor pad. Hiermee kon ik heel langzaam correctie behalen, waarna ik dan na (als ik het mij goed herinner) iets van vijf hits kwam tot het hieronder weergegeven resultaat.

P1030922Dag-021024x768.jpg

P1030922 Dag-02 1024x768

In de foto hierboven zie je in de reflectie van het licht nog zeer duidelijk piep kleine vlekjes zitten en een overall beeld van absoluut nog niet strak zijn.
In de foto hieronder zie je in het linker deel van de foto (in de reflectie van de verlichting) hoe grof de lak bleef. Aan de rechterzijde een ‘vlek’ waarop vermoedelijk het plastic afdekzijl heeft gerust.

P1030923Dag-021024x768.jpg

P1030923 Dag-02 1024x768

Omdat ik na deze deur nog steeds geen lekker gevoel had bij de lak, heb ik deze serieuze beschadiging even gelaten voor wat het was. De meeste ellende was nu verdwenen van de deur, maar ik voelde mij nog niet zeker genoeg om op deze lelijke plek verder te gaan. Ik bedacht me dat ik er misschien later nog op terug zou kunnen komen onder het mom van: “Save the best voor last”.

Eigenlijk was ieder paneel van deze auto op zich een Show Off waardig. Het duurde zo lang voordat ik zo een paneel acceptabel had, dat ik er bijna moedeloos van werd, maar doordat ik na elke hit weer verbetering zag en na elke keer meten nog mogelijkheden zag, ging ik er dan maar weer een hit tegenaan.

Doorgeschoven naar een tandje erger, te weten het rechter achter paneel. Een scherm met serieuze krassen en ook weer op meerdere plekken van die vervelende bobbeltjes. (Sorry voor de vele foto’s hoor).

P1030928Dag-021024x768.jpg

P1030928 Dag-02 1024x768

Na serieus stevig polijstwerk kwam ik dan tot dit:

P1030936Dag-021024x768.jpg

P1030936 Dag-02 1024x768

Maar hield ik toch ook weer het navolgende op zo een paneel over:

P1030934Dag-021024x768.jpg

P1030934 Dag-02 1024x768

Even het gebied markeren waarop ik me ga concentreren:

P1030939Dag-021024x768.jpg

P1030939 Dag-02 1024x768

Een op deze wijze geïsoleerd defect behandelde ik met een Spotpad Oranje. Wanneer dat dan gereed was, door naar de volgende vierkante centimeters:

P1030940Dag-021024x768.jpg

P1030940 Dag-02 1024x768

En wat dichterbij:

P1030944Dag-021024x768.jpg

P1030944 Dag-02 1024x768

Rechter voorscherm:

P1030976Dag-021024x768.jpg

P1030976 Dag-02 1024x768

En na een aantal hits met Monello Mezzo op Kompressor Oranje en Smartpad Oranje:

P1030986Dag-021024x768.jpg

P1030986 Dag-02 1024x768

Dag 2 (dag 1 van het polijsten) zat er wat mij betreft op. Ik had gedurende de hele tijd toch wel de zenuwen dat ik ergens doorheen zou gaan, terwijl ik absoluut niet tevreden was met het tot op heden behaalde resultaat. Zou ik overgaan op Kompressor Geel in combinatie met Monello Inizio?
Dat zou moeten wachten tot de volgende dag.

P1030992Dag-02.jpg

P1030992 Dag-02 1024x768



Dag 3.

Deze dag om 10.00-uur begonnen met wederom polijsten. Eerst de Padwasher verschoond, want die kon wel wat verfrissing gebruiken.

P1040011Dag-031024x768.jpg

P1040011 Dag-03 1024x768

Hierna de delen nog eens nauwgezet gemeten met de lakdiktemeter en toen toch de Kompressor Geel in combinatie met de Monello Inizio ter hand genomen. Deze in eerste instantie een beetje aangelengd met Monello Finale, maar daar ben ik na één hit ook weer van afgestapt.
Hiermee maakte ik op het rechter voorscherm eindelijk de progressie die ik zocht. Eindelijk verdwenen die kleine oplichtende puntjes, al was de afwerking met deze combinatie natuurlijk niet perfect. (Wat begon deze dag waanzinnig goed zeg!). Er waren wel twee of drie hits met deze combinatie voor nodig, maar de lakdikte bleef vrijwel onaangetast. DAP-900 ging hier overheen in standje 5,5 tot 6.


P1040017Dag-031024x768.jpg

P1040017 Dag-03 1024x768

Het onderhavige scherm daarna meteen met een Oranje Smartpad en Monello Mezzo met één hit na bewerkt. Nog niet perfect, maar op de goede weg.
Voor BlackPassat. Alvast een BlackPassat!

P1040012Dag-031024x768.jpg

P1040012 Dag-03 1024x768

Maar vergis je niet, want de kofferdeksel ziet er nog altijd als volgt uit:

P1040015Dag-031024x768.jpg

P1040015 Dag-03 1024x768

Doorgegaan naar het linker voorscherm:

P1040019Dag-031024x768.jpg

P1040019 Dag-03 1024x768

Wat dichterbij. Zo was het hele scherm.

P1040025Dag-031024x768.jpg

P1040025 Dag-03 1024x768

En vijftien maal vergroot:

P1040026Dag-031024x768.jpg

P1040026 Dag-03 1024x768

Midden op het scherm een lakbeschadiging:

P1040031Dag-031024x768.jpg

P1040031 Dag-03 1024x768


Even wat dichterbij fotograferen:

P1040036Dag-031024x768.jpg

P1040036 Dag-03 1024x768

En 15 x vergroot . Verdorie, toch nog roest na 35 jaar.

P1040035Dag-031024x768.jpg

P1040035 Dag-03 1024x768

Het wordt wat eentonig, maar hieronder de linker deur:

P1040065Dag-031024x768.jpg

P1040065 Dag-03 1024x768

En wat dichterbij:

P1040063Dag-031024x768.jpg

P1040063 Dag-03 1024x768

Op een gegeven moment besloot mijn Kompressor Geel dat het genoeg was. Polijstzijde ziet er prima uit.

P1040083Dag-031024x768.jpg

P1040083 Dag-03 1024x768

Wat niet gezegd kan worden van de achterzijde, die spontaan los liet.

P1040085Dag-031024x768.jpg

P1040085 Dag-03 1024x768

Ik ben hierna maar verder gegaan op de Kompressor Oranje in combinatie met Monello Inizio. (Ja ja, ik weet het Nicknameless. De beste raad is voorraad).

Daarna met Oranje Spotpad de hieronder aangegeven dunnere delen gepolijst:

P1040089Dag-031024x768.jpg

P1040089 Dag-03 1024x768

Aansluitend het (zie hieronder) dak inclusief schuifdak, wat zo een heerlijk afplakwerk met zich mee brengt...
Eerst rondom het schuifdak naar zeg maar de binnenzijde van het schuifdak afplakken, opdat je het grootste gedeelte van het dak kunt polijsten en meteen in alle stappen afwerken. Daarna de tape vervangen en zodanig plakken dat het schuifdak volledig gepolijst kan worden.
En inderdaad, de tape is te breed voor de naad die afgedekt moet worden…

Vreemd genoeg was het dak het minst beschadigd. Je zou denken dat een afdekzeil juist daar maximaal op het dak rust, maar om de één of andere reden is dat blijkbaar niet het geval geweest. (Ik snap er in ieder geval niets van).
Stappen:
Smartpad Oranje met Monello Inizio.
Smartpad Oranje met Monello Mezzo.
Smartpad Wit met Monello Finale.
Smartpad Lichtgroen met Monello Finale.

P1040099Dag-031024x768.jpg

P1040099 Dag-03 1024x768

Daarna heb ik ook nog het rechter voorscherm en het rechter deel van de kofferdeksel met bovengenoemde stappen afgewerkt. Het rechter deel van de motorkap zelfs nog na behandeld met een Smartpad Zwart en Poorboy’s World Professional Polish.

P1040111Dag-031024x768.jpg

P1040111 Dag-03 1024x768

Inmiddels was het al weer 22.30-uur geworden en had ik het wel een beetje gehad. De benen/voeten deden niet meer zo goed mee en ik was gewoon moe. Het was er wel de tijd voor, dus spullen opgeruimd. Om 22.45-uur vertrok ik met een rete goed gevoel, want er valt dus eer aan deze auto te behalen.

Hellgelb verliest het met recht van Engelen geduld.

Wat ik nu nog moet doen:
66% van de kofferruimte afmaken, hele linkerzijde van de auto afmaken. Deze delen zijn al grof gepolijst, maar moeten nog glans gaan krijgen.
Nog niets heb ik gedaan aan:
De dorpels aan beide zijden van de auto, bumper achter, inclusief de zijkanten van de bumper, bumper voor inclusief de spoiler eronder, wielkasten reinigen, motorruimte reinigen, de wielen en dan het interieur reinigen en verzorgen, minus de stoffen vloerbedekking, die ik op dag 1 al geëxtraheerd heb.
Auto in de Wax en de ruiten reinigen.

Donderdagmorgen vroeg is mijn partner (voor werk) voor een aantal dagen vertrokken naar India, dus ben ik samen met mijn twee dochters en kan ik niet aan de auto werken. Mijn voornemen is om op oudejaarsdag, nadat mijn schatje ’s-morgens even wat heeft kunnen slapen, toch nog een paar uurtjes aan de auto te besteden. In de eerste week van 2012 verwacht ik de auto af te maken.

Voor wie het betreft, ik zie jullie vanavond tijdens het Oliebollen happen. Voor Nicknameless hoop ik dat de operatie er inmiddels op zit en dat de chirurgen het erover hadden dat het een makkie was! Voor de anderen, een fijne jaarwisseling gewenst en tot in het nieuwe jaar.

Aficior
 
Even snel op CC forum kijken werd dus wat langer,
Omdat ik deze zeer interessante update van dit geweldige topic zag staan.
Respect voor het vele geduld! En ik blijf het zeker volgen!
Nu is het doorbijten, maar warschijnlijk is er achteraf een heel voldaan gevoel.
 
Goed bezig:)^ !
Lijkt wel of de lak met afbijt is behandeld8-()). Maar gezien de roest bij het stukje lakschade, lijkt het mij inwerking van condens wat zich onder het plastic zeil heeft verzamelt.

Hier moet je echt engelengeduld voor hebben. Zeker gezien de afstand die je elke dag moet afleggen, begint het een aardige kwelling te worden lijkt me. Respect:)^
 
Een hele opknapper, wat een enorme taak is het om deze Porsche weer in nieuw(ere) staat te krijgen! Ik wil je veel succes wensen met wat komen gaat.
 
Het wordt misschien ook eentonig, maar toch na deze update weer grote complimenten en respect voor je aanpak en je geduld.
Bijzonder dat die velcro opeens losliet, je hebt toch uitsluitend met de DAP gewerkt? Ik kan me zoiets nog -een beetje- voorstellen met een rotary omdat die toch wat pittiger aan de pads sleurt.

Aficior zei:
Voor BlackPassat. Alvast een BlackPassat!

P1040012Dag-031024x768.jpg

P1040012 Dag-03 1024x768
Dankjewel RJ maar dat is veel te veel eer voor mij, ik had alleen maar de suggestie om deze foto te maken. Ik was er zeker niet op uit om eeuwige roem en faam te verwerven zoals Patrick dat inmiddels op dit forum met zijn legendarische "Nicknamelessjes" heeft gedaan (ook Dibbuz niet tekort gedaan want stond hij niet aan de wieg hiervan?)
Laten we dit shot gewoon "de Aficior" noemen, goed?
 
Wat betreft de gele kompressor Pad zou ik even kontakt opnemen met Carclean. Er is een serie geweest waarvan de velcro in het midden niet goed verlijmd was. Of was dit geen recente?
 
Wat een fantastische show-off zo op het einde van het jaar...die dan vervolgt wordt in het nieuwe jaar!
Wat mij betreft niet meer je excuses aanbieden voor de hoeveelheid foto's of dat je niet direct een update plaatst.
Petje af!:)^
 
Genieten dit! Jammer van het kleine roestplekje en die rare plekken in de lak, maar wat een verbetering zeg.