• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Arjan en Wilma's Astra H

Al sinds de aanschaf van de Astra H is er een ding wat me redelijk irriteert : de grote mate waarin de sinasappelhuid op de Astra aanwezig is.
Nu loop ik al een tijdje met het idee om de motorkap te wetsanden en deze dan weer naar glans terug te polijst, hier kleven echter nogal wat risico's aan omdat je pas na het schuren weet hoeveel lak er nog over blijft en als je te ver schuurt rest alleen nog overspuiten.

Sinds enkele weken is er echter een alternatief voor het wetsanden : denim pads.
Om even een indruk te geven hoeveel erinzit :
P1030199.webp


P1030201.webp


Ik had de pad al enige tijd in huis, echter was er nogal wat koudwatervrees om ermee te starten op de eigen auto.
In Kampen was er echter voldoende feedback en hulp aanwezig en daar de start gemaakt.

Als eerste de rubbers afgeplakt :
P1030159.webp

En dit vervolgens op advies van Dibbuz weer verwijderd. Het schijn namelijk zo te zijn dat je dit altijd blijft zien.
In eerste instantie was ik nogal bang voor de in mijn ogen scherpe naden maar dat viel reuze mee.

Hierna op een aantal plekken de lakdiktes gemeten :
P1030161.webp


P1030162.webp


P1030163.webp


P1030165.webp


P1030166.webp


P1030167.webp


P1030168.webp


P1030170.webp


P1030171.webp


P1030172.webp


P1030173.webp


Op het bovenste gedeelte is er nog lak genoeg aanwezig, op onderste gedeelte is het echter niet zo ruim aanwezig en was enige voorzichtigheid geboden.
De reden van het rolletje plakband was om toch enigzins een referentie te hebben zodat ik straks kon bijhouden hoe hard het zou gaan.

Na het gebruik van de pad eerst gemeten en de hoeveelheid lak die we hebben verwijderd is ongeveer 3 micron :
P1030179.webp


P1030180.webp


Het eindresultaat na nabehandeling met de afbouwende stappen :
P1030182.webp


P1030183.webp


P1030184.webp


P1030185.webp


P1030196.webp


P1030197.webp


P1030198.webp


Binnenkort ga ik ook de motorkap en het dak ermee aanpakken :
P1030234.webp


P1030235.webp


P1030236.webp


P1030237.webp


Bedankt voor het lezen !

Gr. Arjan
 
  • Leuk
Reacties: Emi
Nice! Viel gelukkig mee allemaal en het resultaat is geweldig!

Afplakken mag wel voor de rubbers alleen geen lakdelen waar je tegenaan gaat polijsten.
Daar kan een randje ontstaan wat je nauwelijks meer weg krijgt.
 
Die 3 micron was na de totale behandeling van 4 hits.
Een hit met een rotary bestaat bij mij alleen uit een beweging van links naar rechts.
 
Wat een verschil zeg. Gaan wetsanden is inderdaad nogal een grote stap maar met deze pads kun je perfect de sinasappelhuid verminderen, of zoals in dit geval, helemaal wegkrijgen.
3 micron valt me nog erg mee.
 
@ Freddy : ik heb de aanbevolen M205 van Mequairs gebruikt, beviel erg goed.
Zaak dat je de eerste keer de pad goed insmeert (net als zonnebrand), daarna valt het qua verbruik enorm mee.
 
Mag ik nog ff een compliment geven voor de mate van teamwork wat hierin zit!!
 
Juffer1;305839 zei:
@ Freddy : ik heb de aanbevolen M205 van Mequairs gebruikt, beviel erg goed.
Zaak dat je de eerste keer de pad goed insmeert (net als zonnebrand), daarna valt het qua verbruik enorm mee.
Elke keer maar een dotje of 2. Wel regelmatig even schoon borstelen.

De reden dat M205 zo goed werkt is omdat deze enorm vettig is. Fixer gaat ook goed (en is sterker dan M205) maar droogt sneller dus je kan minder lang doorwerken.
 
M205 gaat inderdaad perfect icm de Denim Pads. Soepeltjes en smoootth. Wel regelmatig de pads schoon borstelen met een borsteltje/padbrush.
 
Wat ik met dat insmeren bedoelde is dat je in tegenstelling tot een normale pad niet 2 dotjes erop doet en dan aan de slag gaat maar dat ik dat in dit geval eerst over de pad heb uitgesmeerd.
Ik heb na afloop de pad wel schoongemaakt maar tussendoor niet, ten eerste omdat het een klein oppervlakte betrof en ten tweede omdat ik niet het idee had dat het droog liep of dat de werking miner werdt.
 
Ik was vandaag na het autowassen eigenlijk wel benieuwd of ik de "sinasappel pads" ook kon gebruiken met gewoon polijst middel
Eerst wat op een testpaneeltje uitgeprobeerd en er direct achter gekomen dat Prof Polish icm deze pads absoluut een No-Go is. Het polijstmiddel is veel te dun waardoor je direct krassen oploopt.

Daarna de Mezzo gebruikt en dat leek erg goed te gaan. Nu op zoek naar een paneel dus op zoek naar een klein oppervlakte met sinasappel lak. Slachtoffer werd het achterste gedeelte van het dak.
Na het wassen en clayen de rotary en denim pad erbij gepakt.

Vooraf uiteraard eerst weer de lakdiktes gemeten :
P1030288.webp


Na 1 hit (dus een keertje van links naar rechts en van rechts naar links :
P1030289.webp


Ter vergelijk het deel ernaast :
P1030290.webp


Om zeker te zijn dat ik op dezelfde plek de lakdiktes bleef meten even bij paps de bouwlaser gepakt :
P1030293.webp


Met als resultaat :
P1030292.webp


Polijst op de pad aangebracht voor de 2de hit :
P1030295.webp


Even de pad lekker dik insmeren :
P1030296.webp


Na de 2de hit :
P1030298.webp


Ter vergelijk :
P1030299.webp


En het nog onbehandelde deel :
P1030300.webp


Na 2 hits heb ik besloten om niet verder te gaan. Er is nog veel meer resultaat te behalen maar ik wil ook nog wat lak overhouden voor de toekomst.
Ik heb de Pro900 gebruikt icm Monello Mezzo, waarschijnlek heb ik veel te veel mezzo gebruikt maar de pad liep er prima op.
Ik heb eerst een hit gedaan op stand 1 om het polijst aan te brengen en daarna een hit (links rechts links) op standje 2.5
Je merkt dat de Mezzo dan al eigenlijk goed droog is en de rotary het niet prettig vindt. Met de M205 kon je wat dat betreft langer doorwerken.

We begonnen met
P1030294.webp


en eindigen met :
P1030303.webp



Het eindresultaat :
P1030314.webp


P1030316.webp


P1030320.webp




Ik heb de laatste 3 foto's ook in het originele formaat bijgevoegd zodat het verschil wat beter zichtbaar wordt.
 
Ik was vandaag na het autowassen eigenlijk wel benieuwd of ik de "sinasappel pads" ook kon gebruiken met gewoon polijst middel
Eerst wat op een "testpaneeltje" uitgeprobeerd en er direct achter gekomen dat Prof Polish icm deze pads absoluut een No-Go is.
Het polijstmiddel is veel te dun waardoor je direct krassen oploopt.

Daarna de Mezzo gebruikt en dat leek erg goed te gaan. Nu op zoek naar een paneel met een klein oppervlakte en met sinasappel lak.
Slachtoffer werd het achterste gedeelte van het dak. Na het wassen en clayen de rotary en denim pad erbij gepakt.

Vooraf uiteraard eerst weer de lakdiktes gemeten :
P1030288.webp


Na 1 hit (dus een keertje van links naar rechts en van rechts naar links :
P1030289.webp


Ter vergelijk het deel ernaast :
P1030290.webp


Om zeker te zijn dat ik op dezelfde plek de lakdiktes bleef meten even bij paps de bouwlaser gepakt :
P1030293.webp


Met als resultaat :
P1030292.webp


Polijst op de pad aangebracht voor de 2de hit :
P1030295.webp


Even de pad lekker dik insmeren :
P1030296.webp


Na de 2de hit :
P1030298.webp


Ter vergelijk :
P1030299.webp


En het nog onbehandelde deel :
P1030300.webp


Na 2 hits heb ik besloten om niet verder te gaan. Er is nog veel meer resultaat te behalen maar ik wil ook nog wat lak overhouden voor de toekomst.
Ik heb de Pro900 gebruikt icm Monello Mezzo, waarschijnlek heb ik veel te veel mezzo gebruikt maar de pad liep er prima op.
Ik heb eerst een hit gedaan op stand 1 om het polijst aan te brengen en daarna een hit (links rechts links) op standje 2.5
Je merkt dat de Mezzo dan al eigenlijk goed droog is en de rotary het niet prettig vindt. Met de M205 kon je wat dat betreft langer doorwerken.

We begonnen met
P1030294.webp


en eindigen met :
P1030303.webp



Het eindresultaat :
P1030314.webp


P1030316.webp


P1030320.webp




Ik heb de laatste 3 foto's ook in het originele formaat bijgevoegd zodat het verschil wat beter zichtbaar wordt.
http://i113.photobucket.com/albums/n230/digiguard/Astra%20H/Denim%20pad%20op%20kofferdak/P1030314-1.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n230/digiguard/Astra%20H/Denim%20pad%20op%20kofferdak/P1030316-1.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n230/digiguard/Astra%20H/Denim%20pad%20op%20kofferdak/P1030320-1.jpg