• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto met de hand wassen Amersfoort

Helemaal eens met @Cordoba dat de "verboden" zoals die zouden gelden waarschijnlijk voornamelijk suggestief zijn en voornamelijk worden ingegeven door ondernemers die een wasstraat bestieren.
Ter verheldering wil ik wel even aanvullen dat het milieubewuste aspect van het wel of niet de auto op straat wassen niet gaat om de vervuiling die van de auto af komt, maar om de chemicaliën die gebruikt worden om de auto schoon te krijgen en die in het riool terecht komen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ter verheldering wil ik wel even aanvullen dat het milieubewuste aspect van het wel of niet de auto op straat wassen niet gaat om de vervuiling die van de auto af komt, maar om de chemicaliën die gebruikt worden om de auto schoon te krijgen en die in het riool terecht komen.
Hier doel ik op mijn vorige bericht #14 ook op.

Tijdens cursussen mbt licentieverlenging voor gebruik bestrijdingsmiddelen word veelal aangehaald dat het zuiveren van rioolwater een steeds groter probleem word. Hierbij worden veelal overzichte getoont met herkomst en wat voor soort stoffen/producten. Water uit de rivieren zuiveren tot drinkwater word een steeds groter probleem tegen relatief lage kosten. Dit zijn dan gegevens herkomstig van waterschappen en drinkwater maatschappijen

1 van de onderdelen van deze vervuiling is mede de chemicaliën uit door gebruikte onderhouds producten voor auto's van matige of zeer agressieve kwaliteit. De categorie huis tuin en keuken gebruik.

Grootste probleem word onderhand bijv medicijn recidu, die wij als mensen uitscheiden op het toilet.

Trend van de laatste jaren is dat nieuwe nieuwbouwwijken hebben vaak geen hemelwater afvoer meer, maar water doorlatende bestrating. Dan zakt al het water rechtstreeks de grond in. Zelfde is afkoppeling hemelwater van het riool op eigen hemelwater afvoer systeem. De maatschappij nu al omvormen van nu thuis wassen naar het 'nieuwe' wasbox/straat past perfect in dit plaatje.

@Cordoba Dat een eigenaar van een wasstraat hierop inspeelt, de huidige groene bio 'emotie' in de maatschappij, is ergens ook ondernemerschap.

Maar hier in Friesland in eigen gemeente heb ik al eens een stuk gelezen vanuit de gemeente op haar mededelingspagina. De gemeente hintte al eens op 'verbod'


Maar voorop gesteld, ik was ook gewoon thuis en zit op wasboxen / straten totaal niet te wachten. Wanneer je hiertoe verplicht word vanuit regelgeving, moet je op die locatie ook kunnen wassen zoals jij dat wilt. Ik vind persoonlijk dat de gemeente dat dan ook diend te bewaken.

Maar bij openbare inspreekavonden komen vaak niet veel mensen. Achteraf veel gedoe.
 
@Tijntje interessante info! Dit onderwerp heeft mij altijd al geïnteresseerd. Ik zou er graag meer over leren.

Zelf zou ik het niet fijn vinden om de auto met shampoo, velgreiniger en HD op de openbare weg te wassen. Eigenlijk puur omdat veel (passerende) mensen dit als een slechte zaak zien (snap ik ook wel).

Echter, het aantal mensen dat tegenwoordig hun auto thuis, voor de deur of op de openbare weg, wast is een belachelijk klein percentage. Mijn inziens verwaarloosbaar klein en wordt alsmaar kleiner. Maar goed ook, soms zie je iemand met een gamma emmertje met soppie dreft, een afwasborstel/-spons en een badhanddoek de auto te lijf gaan. Dan breekt mijn hart in duizend stukjes.

Bijna iedereen gaat lekker naar de wasstraat, of anders 5 minuten naar de wasbox waar ze vaak een belachelijk slecht resultaat behalen. Je kent het wel, auto's waarbij je de banen van het wassen en het gemiste vuil ziet. Het boeit ze gelukkig niks.
 
Chemicaliën in het riool? Help mij eens even waar mensen haren mee wassen, of lichaamsdelen reinigen. Of vrouwen op het lichaam smeren om er tijdens het douchen er weer af te worden geboend... Het verhaaltje chemicaliën in het riool is ook wel redelijk ver te zoeken. Natuurlijk zijn er middeltjes zoals iron removers of teer verwijderaars die toch wel een redelijke impact hebben qua vervuiling maar in de schoonmaakmiddeltjes voor in huis zitten toch ook wel behoorlijke nare stofjes....
 
Het is toch iets ingewikkelder als dat. Zoals eerder vermeld hebben veel nieuwbouw wijken hemelwater afvoer wat doormiddel van een soort drain riool terug de bodem in gaat. Waar dat niet mogelijk is en waar nieuw riool word aan gelegd heb je dus een schoon en vuil water riool. Ik dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat met ons vervuilt water de plantjes water krijgen. Of de boeren hun land besproeien. Gelukkig is het bij ons nog niet zo ver en komt alles bij de zuivering terecht.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Daarbij denk ik ook dat de meest 'vervuilende' chemicaliën die je gebruikt bij het detailen lang niet zo vaak worden gebruikt. Voor een onderhoudswasje gebruik ik een foam in de gun, shampoo in de emmer, een wetcoat product and that's it. Een keer in de zoveel tijd gebruik ik dan een ijzerverwijderaar of tar remover om de auto een keer goed schoon te krijgen. Daarnaast denk ik dat je met een HD zoveel water gebruikt om het een en ander weg te spoelen dat de chemicaliën ook behoorlijk verdund worden wanneer ze eenmaal in het riool zijn aangekomen.
 
@Istnogferarie Wellicht had ik beter kunnen verwoorden als bestanddeel. Komt omdat ik deels dacht vanuit het werken met bestrijdingsmiddelen en reinigen van landbouwvoertuigen.

Toch zag ik een taxibedrijf altijd zijn bussen wassen met 'voorwas' motorreiniger of agressieve velgenreiniger. Het vuil spoot van de bus af met weinig werk. Dat de lak inneemt boeide niet. Stond standaard 5 liter drukspuit klaar.

Wat zit er bijvoorbeeld in alle Action meuk of spul via de Chinese vriend op www


In zijn algemeenheid. Toch kom ik hele volkstammen tegen, formaldyhide op de straat spuiten, kankerverwekkend en hoofdpijn. Azijn (zuur) in div sterktes op de straat tegen onkruid. Zie ze spuiten tot 80% azijnzuur. Bakken zout erop, verzilting van de bodem. Chloor over de straat. Tot hoge (14) ph waardes cleaners, groeit er de rest van het jaar nix meer. Enz.

@Heijneker




Zelfde als de genoemde cosmetica resten die in de badkamer in het putje gaan. Dit alles (op alle gebieden) op 1 bult gezien, maakt dat wij steeds minder mogen. Het zuiveren word al met al steeds lastiger. Hierbij valt helaas ook de discussie thuis auto wassen of in een wasbord oid. Het is een 'groen idee' die al een paar jaar gaande is.

Ik heb zelf vele jaren in de akkerbouw gelopen. Je bent onderhand crimineel. Je krijgt middelvingers en erger toe gewenst. Sabotage van machinepark tijdens beregening, pompen kapot laten draaien. Enz.

Wat ik probeer te zeggen, het merk biologisch of uit natuurlijke ingrediënten samengesteld is hot op dit moment. Kijk bijv in de supermarkt, daar wint het schap met groene schoonmaakmiddelen ook steeds meer terrein. Daar vallen onze detail producten niet onder ;)

Sorry als het teveel off topic is.
 
Laatst bewerkt:
  • Verbluft
Reactions: Heijneker
Chemicaliën in het riool? Help mij eens even waar mensen haren mee wassen, of lichaamsdelen reinigen. Of vrouwen op het lichaam smeren om er tijdens het douchen er weer af te worden geboend... Het verhaaltje chemicaliën in het riool is ook wel redelijk ver te zoeken. Natuurlijk zijn er middeltjes zoals iron removers of teer verwijderaars die toch wel een redelijke impact hebben qua vervuiling maar in de schoonmaakmiddeltjes voor in huis zitten toch ook wel behoorlijke nare stofjes....
Nou, alle detailing-producten (ook bijvoorbeeld een Born To Be Mild of de "Supernatural" lijn van Dodo Juice) hebben een Material Safety Data Sheet (MSDS) met daarin dat je het niet in je ogen moet krijgen, in moet nemen, etc. omdat dat schadelijke gevolgen heeft voor onze gezondheid. Ook veel toiletartikelen kunnen inderdaad als chemische troep aangeduid worden, maar als ik moet kiezen, dan detailing-producten toch wel meer. Bij toiletartikelen zie je ook steeds meer niet-schadelijke en natuurlijke producten. Bij een douchegel of shampoo is ook niet echt de keuze om dit niet door het riool te spoelen. Beetje krom om iets anders slechts aan te halen en daarmee een tweede dan goed te praten.

Al deze "troep" zal ook weer uit het water gefilterd moeten worden voordat dat weer bij ons uit de kraan komt, en het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dit lukt en wat er uiteindelijk nog wel van in ons drinkwater terecht komt en wat dat eventueel weer voor gevolgen voor onze gezondheid heeft...

(Ik ben nog altijd voorstander van het wassen zoals wij dat doen hoor. Maar ik ben mij ook bewust van de vervuiling die hiermee gepaard gaat. Ik heb alleen gereageerd in dit topic omdat er blijkbaar de nodige mensen zijn die denken dat de enige vervuiling voor het grond- en rioolwater het vuil is, dat van de auto af komt. Ik wilde alleen alleen even duidelijk maken dat dit niet zo is.)
 
NuDaarnaast denk ik dat je met een HD zoveel water gebruikt om het een en ander weg te spoelen dat de chemicaliën ook behoorlijk verdund worden wanneer ze eenmaal in het riool zijn aangekomen.

Niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen. Je zegt het precies goed, je verdund het. Maar je hoeveelheid werkzame stof blijft hetzelfde. Al die beetjes op 1 bult, praat je over, bijv met die medicijnresten, over 140 TON in gewicht aan bestanddelen.

Dat pilletje, het restant die plas ik verdund uit. Spoel het door met +/_ 8 liter water.

Velen denken zo

De stoffen die niet gezuiverd /gefilterd kunnen worden, wat is daar de impact van in het milieu?

Maar terug on topic, ik ben blij dat ik thuis op de oprit mijn auto in de TFR spuit, dan onder de foam blaas en vervolgens afsop met BTBM. Beetje leven en laten leven. Zoals door een ander aangehaald, je ziet niet zoveel mensen meer thuis wassen.
 
Grote probleem met het schoon krijgen van drinkwater zijn medicijnresten, zoals ook al eerder genoemd, hoewel daar de laatste jaren ook de 'verzorgingsproducten' steeds meer een probleem worden, niet alleen in het water, waar het vroeg of laat terecht komt, maar ook omdat veel van die middelen hormoon bevatten of invloed hebben op de natuurlijke hormomen.

@The Joy Of Detailing Wat de MSDS betreft, soms zijn die infobladen een tikje overdreven, je moet ook geen zand of hondepoep in je oog smeren, maar om het dan direct als gevaarlijke stof te betitelen, gaat mij wat te ver. In principe bekijk ik een MSDS van een stof waar ik mee te maken heb wel altijd, weten waar je mee bezig bent, kan nooit kwaad.

Overigens heb met betrekking tot het beeld van 'passanten' niet zelden te maken met meningen op de basis van onderbuikgevoelens. Bij bijvoorbeeld E-nummers in voedsel zie je precies dezelfde emotionele meningen, niet gehinderd door kennis van zaken. Bijvoorbeeld citroenzuur heeft ook een E-nummer, maar daarom komt het nog niet per definitie uit een chemische fabriek, en is het ook niet slecht voor je.
 
En zout heeft een houdbaarheidsdatum ...
Als een shampoo geen schuimmiddel bevat is het tegen de tijd dat het de waterzuivering bereikt echt wel uitgewerkt
Wat je daar ziet schuimen is vooral menselijk eiwit (ureum).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hier iemand die in een nieuwbouwwijk woont. Hier hebben we in principe alleen een vuilwater rioleringssysteem. Al het regenwater wordt van de wegen afgevoerd naar wadi’s in de wijk. Enkel als die wadi te vol komt staan loopt het water in een overstort en wordt dan afgevoerd naar waterzuivering.

Of het in de APV Staat hier of het wel of niet mag? Geen idee, ik was mijn auto op straat en nog nooit opmerkingen gehad van buurtgenoten.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Aficior dat is niet helemaal juist
Aangezien de wetgeving per bron niet altijd zelfstandig een begripsdefinitie bevat, sluit de ene regeling aan op de andere
Daardoor is bijv. het passeren van de erfgrens die aansluit op een hemelwaterstelsel wel degelijk reden voor eisen
Daarnaast gaat de ene regeling over huishoud(afval)water en de andere is veel ruimer (alle water)

Artikel 1.1 Wet milieubeheer geeft de volgende definities:
  • afvalwater: alle water waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen;
  • afvalstoffen: alle stoffen, preparaten of voorwerpen, waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen.

Blijft staan dat de Gemeente bevoegd is en blijft voor water dat de bodem in gaat
 

Bijlagen

  • schema lozingen.png
    schema lozingen.png
    193,8 KB · Weergaven: 123
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Grappige is dat dit altijd is toegestaan. Jij mag op jouw eigen oprit lekker klooien. Dat er helaas dan water naar de straat toe stroomt is iets waar jij niets aan kunt doen. Dus badderen maar!

Dit is niet juist. Iedere burger in Nederland heeft te voldoen aan zorgplicht. Jij zorgt ervoor, of in deze bent nalatig omdat het van je erf af stroomt.

Zorgplicht is een heel breed begrip. BijDe wetgever/uitvoerend ambtenaar kan hier heeeel veel onder weg schuiven.

Screenshot_20201231-095119_Chrome.jpg


Screenshot_20201231-095225_Chrome.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Niet te makkelijk knippen en plakken
De zorgplicht uit de Omgevingswet is door de rechter al geminimaliseerd. Het algemeen verbod vraagt om strafrechtelijke handhaving.
Gewoon de APV aanhouden, dat is waar de gemeente de rechtszekerheid (duidelijkheid over rechten en plichten) moet vaststellen en publiceren
 
@Stefan O,
Laat die prutser maar lekker ver weg blijven van hier.
Als ik de posts van hem op Facebook mag geloven, is 'ie er ook mee gestopt. Heeft nagenoeg alles verkocht, gelukkig maar...
 
  • Leuk
Reactions: RoyR