• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

autobrite foam lance

baidor

Detailing trainee
16 feb 2013
2
22
Hallo

Heb onlangs een FoamLance voor mijn HD Karcher. Deze geeft een werkdruk van 60 bar maar geeft wel 600 liter/uur.
Het is een traaglopende motor, toestel over 15 jaar aangeschaft als professioneel toestel.
Eerste gebruik met de foamlance viel tegen. Karcher sloeg telkens aan en af als gevolg dat het gaatje in de kop van de foamlance maar 1,25 mm is. Dan maar gedemonteerd en gaatje uitgeboord met een boortje van 1,5 mm. Nu werkt alles prima doch het echt dik schuim dat zeer traag van de auto druipt zoals ik zie op sommige filmpjes krijg ik toch niet.
Ik gebruik het product van autobrite om te foamen in een verhouding van 125 ml product op 875 ml warm water, zo bekom ik dus 1 liter vloeistof. De verticaal geplaste metalen plaatjes zet ik op ongeveer 1 mm en de zwarte knop bovenaan draai ik volledig toe naar rechts.
Waar kan het aan liggen dat ik geen echt dik schuim kan produceren? Geeft mijn karcher teveel water? Moet het gaatje in de foamlance nog groter uitgeboord worden? Ligt het aan de werkdruk van de karcher? Of moet ik nog meer product van autobrite oplossen in de pot?

Bedankt voor wat uitleg!!

Die 600 liter is de max doorvoer, dat haalt hij normaal niet
Een behoorlijke buitenkraan haalt net 10 tot 11 liter per minuut
Dus dat is het niet

Het aanpassen van het gaatje laat de druk wat makkelijker weg
Daarmee wordt de doorvoer ook groter en dus de oplossing dunner
Ik zou beginnen met ietsje meer shampoo in de fles
Persoonlijk doe ik er dan lauw water bij, scheelt net dat ietsje
De druk is niet echt hoog, maar de kleine Karchers halen ook niet zoveel

Succes, en laat het resultaat even weten

@ RedCat

Zou het eventueel helpen om dat gaatje weer kleiner te maken op één of andere manier?
Wat telt er feitelijk om een ideale werking van de foamlance te krijgen? Druk of debiet? Wat ik me ook afvraag hoe komt het dat je meer schuim krijgt door de zwarte knop helemaal toe te draaien? Ga die kop nog eens demonteren om de werking te begrijpen.

Bedankt nogmaals!!

Heb daarstraks toevallig mijn foamlans ff bekeken en merkte op dat die plaatjes zelfs niet meer helemaal toe gingen (blijven 1 mm open staan of meer als ik verdraai en ik zou ze liever nog dichter bij elkaar hebben )

Er staat ergens op het forum een how-to hoe je zo'n lans volledig uit elkaar kan halen (en terug ) .

Ik heb zojuist ook een Autobrite foam lance aangeschaft. Met mijn karcher (K serie; 120bar) krijg ik dik schuim dat zeker 20 minuten op de wagen blijft hangen.
Volgens mij is het de werkdruk van 60 bar waardoor je geen dik schuim krijgt. Stuur eens een mailtje naar Autobrite (of CC), zij zullen je zeker verder helpen.

In de lance zitten twee venturi's (spits toelopende puntjes met gat in het midden)
Een zit voor de aanvoerbuis voor de kraan, de ander net na de kraan. Geen idee welke je hebt geboord ...

De kraan laat in het gebied tussen de veturi's wat lucht erbij
Daardoor zuigt de daar aanwezige onderdruk minder aan de shampoofles
Schuim ontstaat volgens mij na de 2e venturi, door de gaten onder de kunsstof snuit
En dan nog wat extra door de plaatjes ....

Altijd handig als je het begrijpt voor je het aan gaat passen :-"
Druk is niet het item, de Gloria FM10 heeft zeker niet meer dan 10 bar