• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Banden en Velgen reinigen (zomer set)

piponld

Detailing addict
14 feb 2013
91
55
Ik zou graag van jullie horen of onderstaand plan om mijn banden en velgen te reinigen en beschermen een beetje logisch/slim is.

Na e.e.a. op het forum gelezen te hebben ben ik op het volgende plannetje uitgekomen;

Wielset is gedemonteerd en ligt momenteel in opslag, omdat ze er volgende maand weer op gaan wil ik ze nu gaan behandelen.


Stap 1: banden insmeren met groene zeep en nacht laten staan waarna ze goed afgespoeld worden

Stap 2: velgen reinigen met Iron X of PB world spray and rinse? De PB heeft als voordeel dat ik het vaker voor reinigen kan gebruiken en dus een stuk voordeliger is, velgen zijn nog netjes maar hebben wat hardnekkige rommeltjes. Welke adviseren jullie mij

Stap 3: na schoonspoelen en drogen velgen sealen.....maarrrrr met welke sealant? PB wheelsealant of Reload ? mijn voorkeur gaat lichtjes uit naar Reload omdat ik daar ook mn auto wil doen en dan dus maar 1 artikel hoef te bestellen.

Helaas kan ik mn velgen niet polijsten want ik heb geen spullen daarvoor en al helemaal geen ervaring ermee.


Graag jullie tips of kritiek op bovenstaand plan.
 
Met de groene zeep heb ik geen ervaring. Maar voor de rest lijkt het mij een uitstekend plan. Je kunt er voor kiezen om je velgen nog te kleien.
 
Ik heb deze klus vorige maand ook gedaan, na een 2ehands set velgen te hebben aangeschaft.
Ik ben zelf als volg te werk gegaan.
1. Kwastje en Velgenborstel en gewone autoshampoo is ff een werkje maar dan heb je wel veel vuil eraf gekregen. (voor het oog)
2. Iron-x erop, het bloedingsproces aangekeken en wat meer ingeborsteld met een kwastje.
3. Tar-x erop gespoten en aangekeken hoe dit het teer 'wegvrat'
4. Weer wassen met shampoo
5. In de Poorboys Wheelsealant.

Verder ben ik erg tevreden over de wheelsealant, het laat zich erg makkelijk opbrengen en ook weer erg makkelijk uitbuffen ook al had ik op sommige plekken het nog een beetje te dik aangebracht. Maar welke keus je ook maak denk ik dat het enige verschil zal zijn, standtijd en gebruikersgemak..
 
Kleien om een echt schoon oppervlak te hebben ;)

En de sealant of wax moet je echt zelf de keuze voor maken.
Mijne gaan binnenkort weer in de DLux. En zo nu en dan een spraytje Reload erover.
 
Afgelopen woensdag ben ik aan de slag geweest met de velgen van mijn Ibiza. Misschien kun je iets met het stappenplan. Kijk/lees dit topic anders even door.
 
Heb je topic even doorgenomen en kan er wel wat mee, heb echter wel de vraag waarom PB Wheelsealant ipv Reload waar je dan wel je naafkapjes mee doet. Mijn idee is om de hele velg incl naafkapje na wassen/kleien in de reload te gooien ipv wheelsealant.

Banden doe je dus met APC, lees dat de een dit doet zonder problemen terwijl er ook mensen zijn die beweren dat daarna hun bandengel niet goed pakt. Neig naar APC en dan drogen en Wolfgang tyre gel.
 
De velgen staan in de Wheelsealant van PBW omdat ik daar een hele pot van heb en van de ReLoad alleen een porbeerverpakking á 50ml. Banden doe ik eigenlijk altijd met APC. Wellicht dat als je een "echt" ontvetter neemt (bijv. Mothers Wax - Tire & Rubber cleaner of Tuf Shine - Tire Cleaner dat het nog beter ontvet en de bandendressing beter pakt. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Helder, dank je/jullie wel, plan wordt als volgt;

- banden met apc 1:4 reinigen,
- velgen met PB Spray and rinse,
- wielen wassen met Dodo shampoo,
- velgen kleien,
- velgen met Reload,
- banden met Wolfgang tyre gel
 
Na een tijdje zitten broeden en vooral veel lezen hier op het forum besloten mijn wielen (net als mijn auto) de eerste keer te laten doen door iemand die de ervaring heeft en de spullen. Het idee erachter is mn totale auto tip top te krijgen en daarna zelf het onderhoud en stap voor stap andere zaken aan te leren.

Wielen worden nu gepolijst en in de DLux gezet en de banden in de Tuf Shine.

Nu heb ik nog geen borstels of speciale velg "handschoenen" of fingermitts aangeschaft, dat gaat wel gebeuren natuurlijk. Mijn vraag aan jullie is wat de meest veilige/vriendelijke borstels of mitt's zijn om velgen schoon te houden die in de DLux staan. Tevens meen ik iets gelezen te hebben dat je ze dient te af te drogen met suede mf doekjes ivm krassen ?

Mijn huidige idee van spullen om schoon te houden is :
- Wheel Woolie (ik denk M)
- Carclean four finger wool mitt
- BTBM shampoo (waar ik mn hele auto mee doe)

Komt u maar met tips en truc's aub :)
 
Ik zelf ben erg tevreden over de borstels van mothers, lange en korte steel heb ik momenteel.
Daarnaast ben ik nu over gegaan op een washmitt (een Meguiars) die ik eerst voor auto gebruikte en nu heb vervangen.

Als de velgen gewoon goed in de wax of in dit geval Dlux staan zou ik zelf gebruik maken van de washmitt, grover dan dat is niet nodig en kan alleen maar tegen je werken,
BTBM heb ik vandaag ook besteld en kan ik dus nog niks over zeggen maar zal een prima shampoo zijn.

Afhnakelijk van het design van je velgen kan een wheelwoolie makkelijk zijn, maar bij mij volstaat een washmitt.