• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Banden schoonmaak plan...?!

Yoricka

Detailing trainee
5 jan 2014
42
40
Hallo allemaal, ik maak al een tijdje nu gebruik van dit forum en de webshop CC. Diverse spullen al gekocht, en allemaal stuk voor stuk tevreden over! en elke keer komen er weer spullen bij. Op dit moment wil ik meer spullen kopen voor de banden onderhoud. Maar wat heb je precies allemaal nodig en hoe gaat dat nou precies in werking...

Vandaar een paar vraagjes:

1. Wat is de ideale stappenplan voor je auto banden goed schoon te maken ?
2. Moet je band nat zijn voor ik APC opspuit en te werk ga met de borstel, en afspoelen met water na het gebruik van APC ?
3. Banden dressing spuit fles handig ? of beter een gewone fles met dop ? (Dacht zelf aan WheelWax - Extreme Black of [h=1]Gyeon - Q²M Tire)[/h] 4. Banden dressing opbrengen met een kwast had ik gelezen ? kan dat ook een kwast zijn van de hema ?
5. Wat zijn alle benodigdheden voor een goed resultaat ?

vriendelijke groetjes, Yorick
 
Ik beantwoord je vragen in volgorde en naar mijn eigen persoonlijke mening.

1) Proper maken/ontvetten -> dressing -> Eventueel gecombineerd met sealen.
Je gaat dit wellicht wel ontzettend vaak moeten herhalen. Want je zal zien dat er bruine smurrie blijft afkomen.

2) Het werkt beter als je band nat is. Insproeien met APC, schrobben met borstel en vervolgens afspoelen met water.

3) Persoonlijk vind ik spuitflessen/bussen niet handig. Toch zeker niet rechtstreeks op de band. Ik werk altijd met een product op een pad doen en vervolgens insmeren op de band.
Zo lang mogelijk laten opzitten en indien nodig naderhand met een doekje erover gaan.

4) Is gewoon wat je zelf het meest prettig vind. Niet meer, niet minder. Wat voor kwast het is maakt nog minder uit. Action, Hema, DHZ, reteduur special 4 detailing designed.

5) - Ontvetter naar keuze. (Ik verkies Meguiars Super degreaser qua prijs/kwaliteit)
- Schrobborstel. Ik heb die uit de Tuff Shine set. Een borstel met harde haren dus.
- Bandendressing/coating naar keuze.
 
Ik ben me even hierin gaan verdiepen en moet zeggen dat het interessant was om te lezen. Thx Redcat!

Het is niet het pigment dat hiervoor zorgt, doch het additief antiozonant wat ervoor zorgt dat een band kan gaan bloomen.
Dit additief zorgt ervoor dat de ozon in de lucht de banden niet broos maakt. Het verhoogt zo oa. de slijtvastheid.
Door middel van de middelpunt vliedende kracht, zal die antiozonant telkens naar de buitenkant van de band geduwd worden.

Wanneer deze chemische stof in de banden in contact komt met het ozon in de lucht, zal dit gaan reageren.
Hierdoor worden de banden bruin, wat ze het bloomen noemen. Doch het bloomen an sich heeft geen beschermende functie.

Er bestaan blijkbaar ook reeds antiozonanten die juist niet bloomen.
Maar die worden vooral gebruikt bij tractor- en vliegtuigbanden. En stilaan ook bij de premium merken.


Wat ik echter niet wist, is dat te krachtige reinigers het bloomen juist in de hand kan gaan werken.
En nu ik er eens over nadenk, is dat ook het geval sinds dat ik die Meguiars super degreaser gebruik icm PERL (als bandendressing)
Met andere woorden, het moet een cleaner zijn die voldoende vuil en oude bandendressing loshaalt.

De banden onder de Mini Cooper, zijn indertijd behandeld met de Tufshine clear coat. En die worden nauwelijks bruin.
Dus het goed sealen van de banden helpt hier precies wel bij.

Ik denk dat ik zonet een goed excuus heb gevonden om toch maar eens Q²M Tire te proberen :)
 
De Tuf Shine - Tire Appearance Kit zou blijkbaar heel goed werken. Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar hij staat op het verlanglijstje :)
 
Heb zelf de Tuf Shine - Appearance Kit aangeschaft en gebruikt.
Moet zeggen dat de Tire cleaner erg goed werkt, maar alleen voor de applicatie van de clear coat.
Het rubber slaat helemaal wit uit na het grondig wassen met de Tire Cleaner.
Voor onderhoudsschoonmaakbeurten is de Tire cleaner te aggressief, dan gebruik ik hooguit APC.

De clear coat geeft na 2 lagen een mooie wetlook (hoe glanzender hoe beter in mijn ogen), maar is na 2 weken wel zo'n beetje weg.
Daarom maar afgetopt met de Gyeon tire shine.
 
Super bedankt allemaal voor jullie reacties, nou zijn mijn banden nooit echt grondig schoongemaakt volgens mij... In ieder geval nog niet door mezelf! Dus zat te denken om Tuf Shine Tire Cleaner te kopen en ze vervolgens grondig schoon te maken, en daarna een APC voor de onderhoudsschoonmaakbeurten.

Heb zelf nog Mequiars Gold Glass Endurance High Gloss Gel staan waar ik erg tevreden mee ben. Moet alleen nog een goeie APC zoeken en dan bestellen maar!

Iemand enig idee voor een goede APC voor de onderhoudsschoonmaakbeurten ?
 
Hoi Yoricka,
Het maakt niet echt uit welk merk APC je kiest. Ze doen allemaal goed hun werk, maar let wel op dat je de juiste verdunning aanmaakt en gebruikt. Veel succes met je verdere acties.
Groet,
Jan
 
https://www.Carclean.com/product/Po...rpose_Cleaner_Degreaser_946ml_PB_APC32_100712 Vindt zelf de APC van poorboy fijn in gebruik. Op de verpakking staan ook de verschillende verhoudingen met hun doeleinden. Prettige geur en t product doet wat t moet doen.
 
PBW APC is een goede idd. Heb zelf ook beide APC van meguiars, maar ben daar zelf niet zo enthousiast over.