• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bandendressing aanbrengen met MF polijstpad en Sams puck

Timon

Detailing guru
17 jun 2008
489
120
Al tijden lang was ik op zoek naar een goede manier van het aanbrengen van een bandendressing, Ooit lang geleden ben ik begonnen met de zachte kant van een schuurspons om de bandendressing aan te brengen. Allerlei verschillende foampadjes geprobeerd maar ik vond de slijtage van dergelijke pads over het algemeen te hoog en daardoor niet fijn. Ook heb ik een poging gewaagd met een Dodo Juice hog wheelbrush. Ik was eigenlijk verrast van de lage kwaliteit van die kwast. Ik had echt beter verwacht Dodo Juice. Van mij mag @carclean deze kwasten wel uit het assortiment halen omdat ze veel betere in hun assortiment hebben.
Zodoende toch maar eens op zoek gegaan naar een alternatief en al zoekende op het creatieve idee gekomen om een MF pad te gebruiken. Ik zat sterk te twijfelen tussen wol of MF. UIteindelijk gekozen voor MF met het idee dat als de MF pad de velg raakt dat dit een lagere schurende werking zou hebben dan wol. Voor de MF pads gekozem voor Flexipads 80mm en als handvat de Sam's wooden puck.
Ik moet zeggen dat ik sindsdien voor het aanbrengen van een bandendressing altijd deze opzet gebruik. Het bevalt me goed. De puck ligt lekker in de hand en de pads slijten bij lange na niet zo snel als de pads gemaakt van schuim. De dressing op de pad aanbrengen gaat makkelijk en bij het aanbreggen ook geen spetters oid. Daarnaast brengt het ook netjes egaal aan wat weer vlekerigheid voorkomt. Omdat de MF zacht is ben ik ook niet bang om de velg te raken. Hierbij moet ik wel als kanttekening maken dat de zijkant van de pad een "scherpe/harde" rand heeft. Hiermee zou je als je niet oplet mogelijk swirls kunnen veroorzaken.
Ik heb als dressing Poorboys Bold N Bright gebruikt. Deze moet ook een keer op. Verder geen hoogvlieger maar brengt wel prima aan. Op de foto zijn ook wel wat pluisjes te zien die de MF pad afgaf bij het eerste gebruik. De banden waren voor Michelin en achter Continental. De Conti's zijn voor de winter vervangen (en dat was ook wel nodig)
Hieronder wat plaatjes bij het praatje.

IMG_8132.JPG

Een schuimpad die ik een keer als cadeautje heb gehad en ik in het verleden heb gebruikt voor het aanbrengen van een bandendressing. Zoals te zien is de pad nogal aan slijtage onderhevig.

IMG_8134.JPG

De MF flexipad heeft een grotere diameter dan de puck maar naar mijn mening is dit voor dit specifieke gebruik geen probleem.

IMG_8131.JPG

Het oppervlak van de pad is voor mijn banden ook een mooi formaat. De pcuk houd zoals op de foto te zien goed en prettig vast.

IMG_8129.JPG

De eerste keer pluiste de pad wel redelijk. Ook de rubberen velgrandbescherming op de band was goed met deze puck pad combinatie te doen.

IMG_8135.JPG


IMG_8136.JPG

Zoals te zien op de twee laatste foto's weten de MF vezels de dressing goed in alle ribbels te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_8133.JPG
    IMG_8133.JPG
    92,3 KB · Weergaven: 61
Haha, lekker creatief. :p

Ik gebruik de Dodo-kwasten al een flinke tijd voor het boenen van de velgen en aanbrengen van Gyeon - Tire. Bevalt mij uitstekend.

Ik zat ook een tijd te klooien met foam/pads/etc. om dressing aan te brengen en ben toen overgestapt op simpelweg de dressing erop te kwasten. Haartjes komen overal lekker in en zijn stevig genoeg om ook druk te kunnen zetten.
 
Ik doe het bij mijn wagen altijd met een foam handpad en AF satin, nog geen klagen over eerlijk gezegd. Ligt misschien ook aan het feit dat AF satin wat crème-achtig is en zich misschien wat beter laat verwerken?
 

Bijlagen

  • band linksvoor na dressing auto finesse satin.jpg
    band linksvoor na dressing auto finesse satin.jpg
    229,7 KB · Weergaven: 112
Inderdaad creatief haha.
zoek ook al even zoiets, heb nu nog die polish applicators van autoglym maar zoals je al omschrijft degradeert foam vrij snel.
zit ook wel is te kijken naar een tyre spray oid. opsprayen en uitvegen maar het nadeel daarvan is weer dat je vrij snel last heb van overspray en de durability van die producten zijn aanzienlijk minder.

maar zoals @AndyVR al zegt sommige zijn wat meer creme achtig ipv gel achtig, volgens mij is die sam Sam's detailing ook een beetje zoals die Satin van autofinesse.
 
Ik ben begonnen met foampad applicator.
Dan overgestapt op deze klassieke tyre dressing applicator welke loslaten na een tijdje.

Classic.JPG

En nu gebruik ik gewoon deze MF padjes, wel de bruine versie.

MF.JPG
 
@Quantoxx ik vond niet alleen de kwast slecht maar ook de manier van de dressing op de kwast krijgen waardeloos. Het was gewoon niet mijn ding.
Dit bevalt me prima. Schone handen en een goed resultaat :)
 
@Timon - Ah, ok. :D Tja, ik gebruik Gyeon - Tire met een sprayfles en spray 1-2x op de kwast (spraykop op de haren) en begin lekker te schilderen. Kan niet simpeler.

Maar, ieder zijn ding! ;)