• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beading na wassen..

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Hallo Detailers, Vaak zie ik de opmerking, zojuist me auto gewassen, nu heb ik geen beading meer op me auto. Vandaag me auto gewassen met DJ-BTBM. De aanbevolen dosering aangehouden. Eenmaal begonnen met wassen op het dak, hierna spoel ik het paneel ook gelijk af. Resultaat: beading nog volop aanwezig(Collinite #845). Nu komt het, eenmaal verder met wassen, emmer begint leeg te raken, dus vul ik de emmer bij met alleen water(geen shampoo!) dmv de tuinslang, dit resulteert in veel meer sop, door de harde straal van de tuinslang. Washmitt erin en beginnen met de motorkap, afspoelen , VOILA, beading weg!?!?!? Wat is hier de logica van? Je vult alleen water bij dus geen extra shampoo, maar wel heel veel sop extra! Graag jullie meningen en/of feiten. :)
 
Ik lig er iig niet van wakker......

Laatst nog een auto gewassen en een exacte 50/50 van het dak gedaan :

1 kant kleien + polijsten + ontvetten + wax , de andere zijde gewoon gewassen .

Resultaat : 's morgens zag je een mooi verschil , enkele dagen later was er geen verschil meer te merken.

Ook een week later zie ik geen verschil meer , en de wagen is ondertussen niet meer gewassen.....zelfs in de regen zie ik geen verschil , ik denk dat mijn detailerspray dienst doet als een soort van spraywax .

Misschien dat ik een verschil merk als de auto terug wordt gewassen , nu is het koffiedik kijken.


Ik vul ook altijd m'n emmer(s) bij tijdens het wassen , afspoelen echter NA de volledige wasbeurt.

Voor ik afspoel met zo'n eindje tuinslang sproei ik wel eerst heel de wagen ( sproeistraal ) om het desnoods opgedroogde water met shampoo reeds los te "weken" .
 
Het komt weleens voor dat de shampoo in de emmer wordt gedaan voordat het water wordt toegevoegd. Het resultaat kan zijn dat er een deel van de shampoo aan de bodem blijft kleven.
Gevolg is dat de hoeveelheid water en shampoo tijdens de wasbeurt kleiner is dan normaal. Vul je daarna met de tuinslang de emmer opnieuw dan komt de rest van het wasmiddel van de bodem los.
Probeer eens eerst het water in de emmer te doen en dan pas het wasmiddel. Even doorroeren en in principe is dan alles goed opgelost.
 
Om te voorkomen dat de shampoo indroogt, blijf ik constant tijdens het wassen afspoelen en spoel aan het einde met een 0 ppm filter na.

Wat ik vermoed wat er bij de TS gebeurt; is dat er een film aan shampoo achterblijft, die de waxlaag isoleert en verhinderd dat er beading ontstaat.
Aanwezige kalkdeeltjes verminderen de activatie/werking van een shampoo en wanneer je een bestaand shampoo mengsel aanlengt, verminder je de concentratie.
Hierdoor verminder je de werking en zullen er meer shampoo deeltjes achterblijven.

Hoe kom ik aan die gedachtengang?
Een aantal maanden geleden gebruikte ik voor het eerst een 0 ppm filter.
Hierbij deed ik het gebruikelijke; dak wassen, wagen afspoelen, motorkap wassen, wagen afspoelen, etc. tot de wagen helemaal klaar was.
Vervolgens de 0 ppm filter er tussen gezet en toen gebeurde er bij het afspoelen van de wagen iets opmerkelijks;
Aan alle kanten zag ik dat er lichtjes sporen van schuim ontstonden, die na een tijdje afspoelen weer verdwenen.

Ik heb het een tijd daarna toen ik bij CC was, met Tim hierover gehad en die vermelde wat ik bovenstaand ook neer heb gezet; kalk verminderd de werking van shampoo en door met het filter te spoelen, werden nog resterende shampooresten (die ik in eerste instantie niet weg kreeg met de HD), opnieuw geactiveerd, door de afwezigheid van kalkdeeltjes.

Vanaf die tijd heb ik mijn emmers gevuld met gefilterd water en ik spoel mijn HD en foam gun ook regelmatig na met gefilterd water (met de motor uit).
Ik heb het idee dat het gefilterd water ook kalkdeeltjes losweekt, want na de eerste keer spoelen met gefilterd water, liep hij gelijk nog mooier.
 
  • Leuk
Reacties: Eelco
@Kanjer100; Wat ik altijd doe, eerst de emmer halfvol vullen met water, dan juist gedoseerd de shampoo, dan weer vullen met water. Dus, dat kan het niet zijn. @Frans; Ook ik spoel altijd per paneel af. Vooral met warme dagen soms nog wel is eerder. Je uitleg is dan ook helder! Uiteindelijk was er vanochtend niks aan de hand en lag er weer een heerlijke beading op de auto. Wij hebben hier behoorlijk hard water, dit zal dan ook waarschijnlijk de reden zijn. We hebben weer wat geleerd!
 
Regenbuitje eroverheen (zacht water) zou er voor moeten zorgen dat de resterende shampoo van de wagen spoelt.
Dus dat zou dan enigszins overeen komen met mijn gedachtegang.
Het harde water lijkt hier in ieder geval de boosdoener.
 
Shampoo in de emmer , ff volle bak de waterstraal erop tot er +- 1 liter in de emmer zit , dan met het eindje tuinslang de emmer rustig vol laten lopen.
100% zeker dat de shampoo goed gemengd is en als je nu water bijtankt dan is er idd minder shampoo aanwezig dan oorspronkelijk én geen last van een teveel aan schuim !

Als je een emmer half vult en dan pas shampoo .....zakt die shampoo tot de bodem en kan je NIET goed meer mengen .

Na +- een halve wagen vul ik sowiso bij , anders is mijn emmer zga leeg voor ik rond ben..........komt door de lamswollen handschoen ( = zuipschuit X-] )
 
Ook hier snoeihard duinwater, regenwater is hier geen optie, het regenwater in de buurt van Rotterdam en langs de A13 is zo gigantisch vuil van fijn stof en roet dat ik mijn lak er niet aan waag om daar mee mijn auto te wassen, dan morgenochtend na de zware onweersbui die nu valt maar weer de auto even met schoon water afspoelen.
 
Ik moet mijn auto wassen in een wasbox. Hier heb je echter ook de optie voor vlekvrij (ontkalkt water) naspoelen. Daar zie ik ook regelmatig dat als mijn wagen volledig is afgespoeld en ik opnieuw begin op het dak met spoelen dat er inderdaad wederom lichte schuimsporen ontstaan.